Site logo
Se på kortet
Læs om byen

Anklam er navnet på en af de mindre nordtyske hansestæder. Den er en lille by med en spændende historie og fine seværdigheder, som kan opleves på nogle dejlige gåture i bycentrum. Det bedste sted at starte er markedspladsen Markt.

Der ligger nogle store kirker og fine huse i byens gader. Den moderne historie går tilbage til 1200-tallet, hvor handlen blomstrede i regionen, og som et synligt resultat blev Anklams havn anlagt. Fisk og andre varer fik økonomien til at vokse, og der var tilsvarende vækst i byen.

Gennem 1200-1300-tallene blev Anklams store kirker bygget. Både Marienkirche og Nikolaikirche fra denne tid er stadig nogle af byens største og smukkeste seværdigheder. Du kan også se bevarede dele af byens forsvarsværker fra middelalderen, og her er også et interessant museum om flypioneren Otto Lilienthal.

Anklam er ikke den eneste hansestad i området, så der er gode muligheder for spændende ture til fx Greifswald og Demmin, men også til den noget større by Stralsund. Du kan også tage ture til Østersøens dejlige strande eller besøge andre af egnens hyggelige byer.

Topseværdigheder

    Marienkirche, Anklam

    Vor Frue Kirke
    Marienkirche

    Marienkirche er en af Anklams to store gamle kirkebyggerier. Byggeriet startede i midten af 1200-tallet med indvielse af kirken i 1296. Den tidlige kirke var romansk i stilen, hvilket kan ses på blandt andet tårnet i den ellers hovedsageligt gotiske kirke, der hører til de store nordtyske opførelser i teglstensgotik.

    Den gotiske kirke opstod i 1300-1400-tallene, og et et de bygningsmæssige forbilleder var Lübecks Marienkirche. Planerne var et dobbelttårnet kirkekompleks som i Lübeck, men kun det ene tårn blev bygget; senere blev der etableret et kapel på den plads, der var tiltænkt det planlagte, men ikke-byggede tårn.

    Kirken er en treskibet hallekirke med et senromansk kor. Bådet koret og kirkeskibet ligger under et stort sadeltag. Tårnet højde har varieret gennem tiden med flere ombygninger i 1800-tallet, hvor tårnet nåede en højde på cirka 100 meter. Efter ødelæggelser i forbindelse med 2. Verdenskrig fik det rekonstruerede tårn de nuværende 66 meter.

    Kirken er seværdig i sit ydre, men der er i kirkerummet, den største seværdighed viser sig. I 1936-1937 blev kirken vægmalerier fra 1300-tallet blotlagt, og de adskilte sig fra andre samdige udsmykninger i Nordtyskland ved at dække store dele af kirkerummet, hvilket gav en fornem helhedsfornemmelse. Ud over malerierne kan man se kirkens døbefont fra omkring 1330. Øvrige originale dele fra kirkens interiør gik i det store hele til under 2. Verdenskrig, hvor de blev opbevaret på Schwerinsburg, der brændte.

     

    Steintor, Anklam

    Stenporten
    Steintor

    Steintor er en af Anklams historiske byporte, og den er med 32 meter samtidig den højeste bevarede byport i Pommern. Porten blev opført i 1200-tallet, og den menes at have nået den nuværende højde omkring år 1250.

    Der var oprindeligt seks byporte i Anklams middelalderbefæstning, som var et anlæg med bymure, byporte og fæstningstårne. Steintor har siden 1846 været den eneste bevarede af disse porte; dette år blev Stolper Tor revet ned for at give plads til en øget trafik til byen.

    I 1927 blev der etableret et kulturhistorisk museum i Anklam, og efter forskellige beliggenheder blev det indrettet som Museum in Steintor i 1989. På museet kan man opleve lokalhistorie fra Anklam og regionalhistorie fra Peenetal-området. Man kan også se forskellige skildringer fra hansetiden og samlinger af blandt andet kunst.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om Anklam, Demmin og Greifswald her.

Andre seværdigheder

    Markt, Anklam

    Torvet
    Markt

    Torvet Markt er centrum af Anklam, og det har siden byens grundlæggelse udgjort byens markedsplads og været hjemsted for byens styre. Byen opstod i 1243, og Markt blev etableret ikke senere end i 1260erne. På torvet blev byens gotiske rådhus opført, og gennem tiden blev der også bygget mange af de for hansestæderne så typiske gavlhuse omkring Markt.

    I 1525 brændte det gotiske rådhus, der dog blev genopbygget. Rådhuset stod til 1842, hvor det blev revet ned, og resten af pladsen har også lidt stor skade siden da; ikke mindst i forbindelse med 2. Verdenskrigs kampe.

    I dag er Markt fortsat byens centrum, men pladsens udseende har radikalt ændret karakter siden hansetiden eller blot starten af 1900-tallet. Byens rådhus ligger her stadig; det er en moderne bygning på pladsen nordside, og det blev opført i 1950-1952. I DDR-tiden blev der også opført andre huse, som efterfølgende er blevet revet ned for at give plads til fine nybygninger, der stilmæssigt er inspireret af Anklams historiske bygninger omkring Markt.

     

    Krudttårnet
    Pulverturm

    Pulverturm er et bevaret fæstningstårn fra Anklams middelalderbymure og -forsvarsværker. Tårnet stod færdigt i midten af 1400-tallet i en tid, hvor Anklam lå i fejder med Schwerins adelsslægt. Pulverturm var et vigtigt tårn, idet det lå mellem byportene Steintor og Stolper Tor som det eneste høje fæstningsværk. Porten havde oprindeligt en spids tårnhat.

    Under Trediveårskrigens kampe blev Pulverturm ødelagt, men efterfølgende genopbygget. Fra 1400-1500-tallene blev tårnet indrettet som fængsel og senere anvendt som krudtmagasin, hvorved det fik sit nuværende navn. Mellem 1860 og 1874 brugte astronomen Gustav Spörer Pulverturm som observatorium; blandt hans elever var i øvrigt den senere så berømte Otto Lilienthal.

     

    Otto Lilienthal Monument, Anklam

    Otto-Lilienthal-Museum

    Otto Lilienthal er navnet på Anklams nok mest berømte bysbarn. Han blev født i byen 23. maj 1848 i Anklam og blev pilot og flyvepioner. Lilienthal gennemførte flere end 2.000 forsøg med svæveflyvning, og hans eksperimenter var et stort bidrag til forståelsen af grundprincipperne for flyvning. Lilienthal døde i Berlin i 1896 under et af sine forsøg med et glideplan.

    Siden 1927 har der i Anklam været udstillinger, der har skildret Otto Lilienthals liv og bedrifter. Det nuværende museum åbnede i 1991, og i den permanente udstilling kan man blandt andet se rekonstruktioner og oversigter over alle kendte konstruktioner fra Lilienthals hånd.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om Anklam, Demmin og Greifswald her.

Ture fra byen

    Greifswald, Germany

    Greifswald

    Hansestaden Greifswald ved den lille flod Ryck er en atmosfærerig by med alt hvad, der hører til indbegrebet af en nordtysk by. Smukke bygninger, imponerende kirker, en central markedsplads og et rådhus med rødder i hansetiden er bare nogle af højdepunkterne.

    I forhold til andre nordtyske hansestæder er Greifswald en forholdsvis lille by, og det giver mulighed for i ro og mag at opleve byen til fods. Der er ikke langt mellem seværdighederne, der for manges vedkommende er en fin oplevelse.

    Læs mere om Greifswald

     

    Demmin, Germany

    Demmin

    Byen Demmin er en af Mecklenburg-Vorpommerns hansestæder, og der er flere seværdigheder i byen fra dens historie som befæstet handelssted. I dag bor der lidt flere end 10.000 indbyggere i Demmin, og den centrale plads er Markt.

    Pladsen er byens markedsplads, og den er et godt udgangspunkt for en spadseretur i bykernen. Tag et kig på det elegante rådhus, før gåturen går forbi St.-Bartholomaei-Kirche og det maritime miljø ved byens før så travle flodhavn, der har medvirket til en stor el af Demmins vækst.

    Læs mere om Demmin

     

    Stralsund

    Hansestaden Stralsund er en af regionens større byer med en hyggelig gammel bydel med mange seværdigheder. Stralsunds rige historie som blomstrende hansestad ses overalt i byen, hvor købmandsbygninger ligger i gaderne mellem byens tre store kirker og andre offentlige byggerier, der blev rejst som symboler på byens formåen og rigdom i middelalderens hansetid.

    De mange små gader er stemningsfulde som fra en svunden tid, og man opdager hurtigt, hvorfor bykernen er kommet på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Pladser og området ved vandet er andre meget levende steder, hvor der ofte er større arrangementer.

    Stralsunds beliggenhed med vand på alle sider giver muligheder for mange skønne oplevelser, enten direkte på vandet eller på et af byens fornemme maritime museer med det moderne akvarium, Ozeaneum, som spydspids.

    Læs mere om Stralsund

     

    Ueckermünde, Germany

    Ueckermünde

    Ueckermünde er en havneby ved floden Ueckers munding, og kombinationen af det maritime med en meget hyggelige bykerne gør en tur hertil til en oplevelse i det nordøsttyske.

    Historisk blev Ueckermünde første gang nævnt i 1178, og det var en fiskerby. De følgende århundreder voksede byen grundet handel og sin gunstige beliggenhed ved Uecker, og flere større bygninger skød op. Det gjaldt blandt andet det befæstede slot, som Pommerns hertuger lod opføre, kirker og befæstninger.

    I dag besøger mange Ueckermünde for at tage en vandretur omkring den charmerende havn langs Uecker (Altes Bollwerk, Neues Bollwerk), der ligger op ad den gamle bydel. Her er der marked og flere forskellige muligheder for sejlture eller besøg på skibe i sæsonen.

    Man bør dog ikke snyde sig selv for en tur i byens centrum nordvest for havnen. Her kan man se de bevarede dele af hertugslottet (Am Rathaus) fra 1540erne, der i dag er sæde for byens forvaltning, og kirken Marienkirche (Ueckerstraße 86), der er særdeles seværdig.

    Marienkirche er i sin nuværende udgave bygget i årene 1752-1766 i barok og rokoko; dog med et nygotisk tårn fra 1866. Det er kirkens indre, der er noget særligt. Indretningen med balkoner og det malede flade træloft giver et særligt kirkerum.

    Endelig kan man gå omkring hundrede meter længere mod nordvest fra kirken, hvor byens torv, Markt, ligger. Markt er omgivet af en del fine bygninger, og på pladsen er der udeservering i sæsonen og et springvandsanlæg.

     

    Peenemünde Historiske-Tekniske Museum
    Historisch-Technisches Museum Peenemünde

    Dette er et museum, som blev indrettet i 1991 i byen Peenemündes tidligere kraftværksbygning. Museets primære fokus er de tyske raketforsøg og -byggerier, der fandt sted omkring Peenemünde i perioden 1936-1945. Det var her, Wernher von Braun stod i spidsen for nazisternes raketprogram, der nok bedst kendes for V1- og V2-raketterne.

    Wernher von Braun eksperimenterede gennem mange år med raketter, og efter 2. Verdenskrigs afslutning arbejdede han videre for USA. Hans indsats og viden endte med at være Saturn V-raketterne, der bragte amerikanske astronauter i rummet og til Månen.

    Testfaciliteterne i Peenemünde blev muliggjort i 1936, da Luftfartsministeriet i Tyskland købte den nordlige del af øen Usedom af byen Wolgast for 750.000 reichsmark. Herefter blev der anlagt et omfangsrigt kompleks af bygninger, hvor der blev testet raketter med videre. Peenemünde blev flere gange bombet under 2. Verdenskrig med første togt den 17.-18. august 1943.

    På museet er der også andre skildringer og effekter udstillet end von Brauns raketter. Det drejer sig om fx korvet fra DDRs Volksmarine, russiske MIG-fly og jernbanemateriel. Alt i alt er stedet en oplevelse for både historisk og teknisk interesserede.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Shopping

    Möwencenter

    Lomonossowallee 58, Greifswald
    moewencenter.de

     

    Ostsee-Einkaufzentrum

    Rigaer Straße 8, Greifswald

     

    Dompassage

    Lange Straße, Greifswald

     

    Indkøbsgader

    Markt, Steinstraße, Frauenstraße

Med børn
Gode links
Historisk overblik

    Anklams historie går tilbage til dens første benævnelse i 1243; dengang med navnet Tachlim, som senere i 1200-tallet var blevet til Anclem. Der menes dog at have været bosættelser i området allerede i århundredet f.Kr., mens den tidligste bebyggelse i det nuværende Anklam vurderes at have ligget omkring gaden Pferdemarkt og opstået i 700- eller 800-tallet.

    Gennem 1100-tallet steg handlen i området, der blev af fortsat vigtigere strategisk vigtighed. Der kom tilrejsende til regionen og til bosættelsen fra blandt andet Flandern, og de var med til at danne udgangspunktet for det senere Anklam med anlæg af gader, pladser og et torv.

    I 1243 blev den første egentlige del af byen etableret, og her herskede handel efter forbillede fra Magdeburg. Året efter indførte hertug Barnim I købstadsrettigheder efter Lübecks mønster i området, og det gav grobund for yderligere handel og udvikling. Rettighederne blev justeret i Anklam de følgende årtier, før de var gyldige fra år 1292. I mellemtiden var Anklam blevet medlem af Hanseforbundet i 1283, hvilket ikke mindst var sket på grund af en stor handel med sild.

    Byens fiskere opnåede fiskerettigheder ved Skåne og Bornholm af den danske konge i 1338, hvilket styrkede Anklams status som handelsby. I 1200-1300-tallene var der også stor byggeaktivitet i Anklam med opførelsen af både Marienkirche, Nikolaikirche og et kloster, og i 1325 opnåede byen også møntrettigheder.

    I 1400-tallet blev Anklam udvidet i retning mod floden Peene, og byens befæstninger blev styrket med mure, seks byporte og flere forsvarstårne. Det var en periode med økonomisk opsving gennem handel, og dette skulle kunne forsvares. Indtil 1600-tallet ramte pesten Anklam over flere gange, og byen blev flere gange angrebet og belejret, og den skiftede tilhørsforhold.

    I 1648 blev Anklam svensk med Sveriges besiddelser i Vorpommern. Den svenske tid varede til 1720, hvor hovedparten af byen blev preussisk; dog blev den nye grænse tegnet ved Peendamm, som forblev svensk.

    I midten af 1700-tallet blev byens mure og porte for en stor dels vedkommende revet ned, og i årene 1806-1808 blev Anklam besat af franske tropper under Napoleon. Napoleonskrigene og deres efterspil gjorde desuden, at Peendamm også blev preussisk, hvorved Anklam igen var samlet efter næsten et århundrede.

    Byens centrum var Markt, og her lå Anklam gotiske rådhus indtil 1842, hvor det blev revet ned. 1800-tallet var en tid med udbygning af økonomien i landet gennem industrialisering med jernbanen som et af symbolerne på fremskridtet. Banen kom til Anklam i 1863, og i byen blev der også investeret i ny produktion som fx den sukkerfabrik, der åbnede i 1883.

    Teknikken og fremskridtet prægede også byens berømte søn, Otto Lilienthal, der blev føst i Anklam i 1848. Han eksperimenterede med flyvning gennem beregninger og studier af fugle, og han blev en af luftens pionerer fra sit udgangspunkt i Anklam; Lilienthal døde under et af sine mange forsøg i Berlin i 1896.

    I Anklam var der gennem tiden opført mange smukke bygninger i form af galvhuse, byhuse, palæer og store kirker. Disse gik for mange vedkommende til grunde under 2. Verdenskrig, der ramte byen hårdt. Bombardementer i årene 1943-1945 lagde store dele i grus, hvorved et kolossalt genopbygningsarbejde ventede i den nye stat, DDR.

    I DDR blev byen nyudviklet med nye lejlighedsbyggerier, et rådhus på det centrale torv og mange andre opførelser. Store historiske byggerier som fx Nikolaikirche henlå dog som ruin gennem resten af 1900-tallet, før nogle storstilede renoveringsprojekter så dagens lys. I samme årtier er der også gjort meget for at genskabe stemningen fra det hedengangne historiske Anklam med nye bygninger inspireret af tidligere opførelser.