Se på kortet
Dubrovnik, Croatia
Læs om byen
Dubrovnik er en by, der regnes som en af Adriaterhavets absolutte perler med en både fantastisk beliggenhed og en spændende historie, der går tilbage til Romerriget og til århundrederne som selvstændig republik med en stor og blomstrende handel.
Den gamle bydel bag de solide fæstningsmure og -tårne er hjertet af byen for de mange turister, der besøger Dubrovnik. Her er der smalle stræder, smukke gader og fine pladser med et væld af arkitektoniske perler mellem sig. Byens velstående fortid som Ragusa fornægter sig ikke langs fx hovedgaden Stradun, der i Dubrovnik tidlige år lå som en kanal mellem byens to første bosættelser.
Rektors Palæ var det politiske centrum for republikken Ragusa, og heromkring blev rådhus, klokketårn, kirker og fornemme palæer opført, og de står stadig som en smuk helhedsoplevelse.
Dubrovniks beliggenhed mellem Adriaterhavet og de Dinariske Alper, der rejser sig stejlt umiddelbart bag byen er malerisk, og heldigvis er det nemt at komme op i højderne. Med Dubrovnik Cable Car får man på få minutter hele byen og området serveret foran sig. Her kan man for alvor se Dubrovniks mange forsvarsværker omkring labyrinten af vinkelrette gader bag murene.
Dubrovniks forstæder er også en spadseretur værd; langs Adriaterhavskysten på vej nordpå mod byens trafikhavn er der mange skønne udsigter og spisesteder. Adriaterhavets kyst er smuk og indbydende, og det gælder også nord og syd for Dubrovnik. Særligt interessant er de montenegrinske kystbyer og smukke landskaber omkring Kotorbugten.
Topseværdigheder
Stradun
Stradun er navnet på Dubrovniks hovedgade, der over cirka 300 meter giver en fin oplevelse af den gamle bydel og flere af dens seværdige bygninger. Gaden ligger i en øst-vestlig retning, og den var oprindeligt en kanal, der skilte bysamfundene Ragusa og Dubrava fra hinanden. Opfyldningen af gaden blev gennemført i 1200-tallet, så strøget har længe været betydningsfuldt.
Begge ender af gaden er markeret ved både en byport, et klokketårn og et springvand. Mod øst står klokketårnet i gadens perspektiv, mens det vestlige er en del af bygningskomplekset Franciskanerklostret/Franjevački manastir. Springvandene er de såkaldte Onofrio-springvand, der ledte drikkevand fra bjergene omkring byen til disse to centrale steder i byen.
Det er også værd at bemærke sidegaderne til Stradun. De har en identisk bredde, som var lovfæstet i republikken Dubrovniks tid. Eneste undtagelse var og er Bredgade/Široka ulica, der blev anlagt bredere grundet tilstedeværelsen af byens kornlager netop her.
Store Onofrio Springvand
Velika Onofrijeva česma
Store Onofrio Springvand er et af Dubrovniks to Onofrio-springvand. Det andet og mindre står i den modsatte ende af hovedgaden Stradun.
I Republikken Dubrovnik var der planlagt vandforsyning til byens indbyggere, og i 1300-tallet blev der etableret en række offentlige og private cisterner, der kunne opsamle regnvand. Skibe sejlede i tørkeperioder også vand til byen, som blev solgt til husholdningerne.
I 1436 besluttede Dubrovniks byråd at lade en akvædukt bygge, så vandforsyningen kunne blive mere stabil. Den skulle gå fra nærliggende Šumet til Dubrovnik, og den primære arkitekt blev Onofrio della Cava. Med en længde på 11,7 kilometer og et fald på 106 meter leverede Šumet vand til Store og Lille Onofrio Springvand.
Store Onofrio Springvand blev bygget 1438-1440 som en sekstensidet tank med et vandgivende ansigt på hver side og en dragefigur på toppen af dets kuppel. Denne figur er gået tabt siden opførelsen.
Dubrovniks mure
Dubrovačke gradske zidine
Dubrovniks mure er et enestående bevaret bygningsværk, der gennem århundreder har virket som beskyttelse af byen og bystaten Dubrovnik, Ragusa og de øvrige navne, stedet har haft siden grundlæggelsen i 600-tallet. Murene regnes som nogle af de mest effektive fæstningsmure i Europa, idet de gennem middelalderen aldrig blev indtaget.
De tidligste mure antages at have været lave træmure, der i datiden ydede den nødvendige beskyttelse. De nuværende mure blev anlagt og løbende udbygget i 1100-1600-tallene med særlig stor udbygning fra 1300-tallets uafhængighed af Venedig til tiden efter 1400-tallets osmanniske trussel gennem den tyrkiske invasion af Konstantinopel.
I dag står murene intakte omkring bykernen i 1.940 meters længde. Højden når visse steder op på 25 meter. Ud over selve murene blev der blandt andet anlagt 3 cirkulære og 14 kvadratiske forsvarstårne, 5 bastioner og Sankt Johannes Fort/Tvrđava Sv. Ivan. Der blev også gravet en voldgrav på murenes yderside mod land, og langs den blev der opstillet 120 kanoner. Murene mod landsiden er 4-6 meter tykke, og de går fra Revelin-fortet i øst til Fort Bokar i vest.
Dubrovnik Svævebane
Dubrovnik Cable Car
Fra det centrale Dubrovnik kan man tage på en oplevelsesrig tur med byens svævebane. Den leder på fire minutter op til det 405 meter høje bjerg Srđ, hvorfra der er en meget fornem udsigt over Dubrovniks karakteristiske røde terrakottatage og over det bagvedliggende Adriaterhav.
Ud over den mageløse udsigt, der i klart vejr kan strække sig 60 kilometer ud, er svævebaneturen i sig selv en oplevelse, hvor man får et godt indtryk af byens infrastruktur ovenfra på vej mod bjergtoppen. Banen åbnede i 1969, og siden da har flere millioner gæster nydt den smukke tur.
Dubrovnik Katedral
Dubrovačka Katedrala
Dubrovnik Katedral er som byens domkirke den primære kirke i byen. Den blev bygget på stedet, hvor adskillige andre kirker tidligere har ligget, og den afløste en romansk bygning, der var blevet ødelagt under jordskælvet i 1667.
Den nye katedral rejste sig i årene 1671-1713. Dubrovniks senat havde efter jordskælvet bedt arkitekten Andrea Bufalini komme med et design af den nye kirke, og flere italienske arkitekter arbejdede med opførelsen de følgende årtier. Katedralens arkitektoniske stil er romersk barok, der i samtiden skabte værker af fx Bernini.
Indenfor i kirken kan man se det barokke alter, der afbilleder Mariæ Himmelfart. Kirkerummet er i sig selv også seværdigt, og i kirken opbevares desuden en del relikvier; blandt andet af byens skytshelgen Sankt Blasius og et fragment af Det Sande Kors fra Jesu korsfæstelse.