Site logo
Se på kortet
Læs om byen

Byen Dubrovnik er en af Adriaterhavets absolutte perler med en både fantastisk beliggenhed og en spændende historie, der går tilbage til både Romerriget og århundrederne som selvstændig republik med en stor og blomstrende handel.

Den gamle bydel bag de solide fæstningsmure og -tårne er hjertet af byen for de mange turister, der besøger Dubrovnik. Her er der smalle stræder, smukke gader og fine pladser med et væld af arkitektoniske perler mellem sig. Byens velstående fortid som Ragusa fornægter sig ikke langs fx hovedgaden Stradun, der i Dubrovnik tidlige år lå som en kanal mellem byens to første bosættelser.

Rektors Palæ var det politiske centrum for republikken Ragusa, og heromkring blev rådhus, klokketårn, kirker og fornemme palæer opført, og de står stadig som en smuk helhedsoplevelse.

Dubrovniks beliggenhed mellem Adriaterhavet og de Dinariske Alper, der rejser sig stejlt umiddelbart bag byen er malerisk, og heldigvis er det nemt at komme op i højderne. Med Dubrovnik Cable Car får man på få minutter hele byen og området serveret foran sig. Her kan man for alvor se Dubrovniks mange forsvarsværker omkring labyrinten af vinkelrette gader bag murene.

Dubrovniks forstæder er også en spadseretur værd; langs Adriaterhavskysten på vej nordpå mod byens trafikhavn er der mange skønne udsigter og spisesteder. Adriaterhavets kyst er smuk og indbydende, og det gælder også nord og syd for Dubrovnik. Særligt interessant er de montenegrinske kystbyer og smukke landskaber omkring Kotorbugten.

Topseværdigheder

    Stradun, Dubrovnik

    Stradun

    Stradun er navnet på Dubrovniks hovedgade, der over cirka 300 meter giver en fin oplevelse af den gamle bydel og flere af dens seværdige bygninger. Gaden ligger i en øst-vestlig retning, og den var oprindeligt en kanal, der skilte bysamfundene Ragusa og Dubrava fra hinanden. Opfyldningen af gaden blev gennemført i 1200-tallet, så strøget har længe været betydningsfuldt.

    Begge ender af gaden er markeret ved både en byport, et klokketårn og et springvand. Mod øst står klokketårnet i gadens perspektiv, mens det vestlige er en del af bygningskomplekset Franciskanerklostret/Franjevački manastir. Springvandene er de såkaldte Onofrio-springvand, der ledte drikkevand fra bjergene omkring byen til disse to centrale steder i byen.

    Det er også værd at bemærke sidegaderne til Stradun. De har en identisk bredde, som var lovfæstet i republikken Dubrovniks tid. Eneste undtagelse var og er Bredgade/Široka ulica, der blev anlagt bredere grundet tilstedeværelsen af byens kornlager netop her.

     

    Store Onofrio Springvand
    Velika Onofrijeva česma

    Store Onofrio Springvand er et af Dubrovniks to Onofrio-springvand. Det andet og mindre står i den modsatte ende af hovedgaden Stradun.

    I Republikken Dubrovnik var der planlagt vandforsyning til byens indbyggere, og i 1300-tallet blev der etableret en række offentlige og private cisterner, der kunne opsamle regnvand. Skibe sejlede i tørkeperioder også vand til byen, som blev solgt til husholdningerne.

    I 1436 besluttede Dubrovniks byråd at lade en akvædukt bygge, så vandforsyningen kunne blive mere stabil. Den skulle gå fra nærliggende Šumet til Dubrovnik, og den primære arkitekt blev Onofrio della Cava. Med en længde på 11,7 kilometer og et fald på 106 meter leverede Šumet vand til Store og Lille Onofrio Springvand.

    Store Onofrio Springvand blev bygget 1438-1440 som en sekstensidet tank med et vandgivende ansigt på hver side og en dragefigur på toppen af dets kuppel. Denne figur er gået tabt siden opførelsen.

     

    Dubrovnik, Kroatien

    Dubrovniks mure
    Dubrovačke gradske zidine

    Dubrovniks mure er et enestående bevaret bygningsværk, der gennem århundreder har virket som beskyttelse af byen og bystaten Dubrovnik, Ragusa og de øvrige navne, stedet har haft siden grundlæggelsen i 600-tallet. Murene regnes som nogle af de mest effektive fæstningsmure i Europa, idet de gennem middelalderen aldrig blev indtaget.

    De tidligste mure antages at have været lave træmure, der i datiden ydede den nødvendige beskyttelse. De nuværende mure blev anlagt og løbende udbygget i 1100-1600-tallene med særlig stor udbygning fra 1300-tallets uafhængighed af Venedig til tiden efter 1400-tallets osmanniske trussel gennem den tyrkiske invasion af Konstantinopel.

    I dag står murene intakte omkring bykernen i 1.940 meters længde. Højden når visse steder op på 25 meter. Ud over selve murene blev der blandt andet anlagt 3 cirkulære og 14 kvadratiske forsvarstårne, 5 bastioner og Sankt Johannes Fort/Tvrđava Sv. Ivan. Der blev også gravet en voldgrav på murenes yderside mod land, og langs den blev der opstillet 120 kanoner. Murene mod landsiden er 4-6 meter tykke, og de går fra Revelin-fortet i øst til Fort Bokar i vest.

     

    Dubrovnik Svævebane
    Dubrovnik Cable Car

    Fra det centrale Dubrovnik kan man tage på en oplevelsesrig tur med byens svævebane. Den leder på fire minutter op til det 405 meter høje bjerg Srđ, hvorfra der er en meget fornem udsigt over Dubrovniks karakteristiske røde terrakottatage og over det bagvedliggende Adriaterhav.

    Ud over den mageløse udsigt, der i klart vejr kan strække sig 60 kilometer ud, er svævebaneturen i sig selv en oplevelse, hvor man får et godt indtryk af byens infrastruktur ovenfra på vej mod bjergtoppen. Banen åbnede i 1969, og siden da har flere millioner gæster nydt den smukke tur.

     

    Katedralen, Dubrovnik

    Dubrovnik Katedral
    Dubrovačka Katedrala

    Dubrovnik Katedral er som byens domkirke den primære kirke i byen. Den blev bygget på stedet, hvor adskillige andre kirker tidligere har ligget, og den afløste en romansk bygning, der var blevet ødelagt under jordskælvet i 1667.

    Den nye katedral rejste sig i årene 1671-1713. Dubrovniks senat havde efter jordskælvet bedt arkitekten Andrea Bufalini komme med et design af den nye kirke, og flere italienske arkitekter arbejdede med opførelsen de følgende årtier. Katedralens arkitektoniske stil er romersk barok, der i samtiden skabte værker af fx Bernini.

    Indenfor i kirken kan man se det barokke alter, der afbilleder Mariæ Himmelfart. Kirkerummet er i sig selv også seværdigt, og i kirken opbevares desuden en del relikvier; blandt andet af byens skytshelgen Sankt Blasius og et fragment af Det Sande Kors fra Jesu korsfæstelse.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om Dubrovnik her.

Andre seværdigheder

    Pila Gate, Dubrovnik

    Pila Port
    Vrata od Pila

    Pila Port var Dubrovniks primære byport, der ledte gennem byen tykke fæstningsmure. Portens forsvar bestod af både voldgrave, vindebro og Fort Bokar. Allerede i 900-tallet blev den første mindre borg bygget her, og en del af den blev bevaret med byggeriet af Pila Port, hvis ydre renæssanceindgang stammer fra 1573. Den indre port er i gotik og blev opført omkring 1460.

    I dag er voldgraven ved porten tørlagt, men ellers er indgangen til byen den samme som i murenes højtid. Over selve portens indgang kan man se en statue af Sankt Blasius/Sveti Vlaho, der er Dubrovniks skytshelgen. Statuen blev udført af den kroatiske billedhugger Ivan Meštrović.

     

    Minčeta

    Minčeta-tårnet er et af de mest solide og imponerende af Dubrovniks fæstningsbyggerier. Det blev opført i det nordlige hjørne af byens mure, og det er den højeste del af byens forsvar.

    Det første fort på dette sted blev bygget i 1319, og det stod indtil Konstantinopels fald til tyrkerne i 1453. Denne begivenhed fik Dubrovnik til at ville styrke Minčeta, og de tilkaldte arkitekten Michelozzo di Bartolomeo fra Firenze. Han byggede det runde tårn med seks meter tykke mure fra 1461. Di Bartolomeo tog dog fra byen i 1464, og Juraj Dalmatinac kom til at bygge det meste af tårnet.

    I dag troner Minčeta fortsat højt over Dubrovnik, og ud over det spændende forsvarsværk er det en fantastisk oplevelse at nyde synet af byen og havet fra toppen af tårnet. Navnet Minčeta kommer af i øvrigt fra Menčetić-familien, der var dem, som ejede dette sted, før tårnet blev opført.

     

    Bebudelsenskirken, Dubrovnik

    Bebudelseskirken
    Crkva sv. Blagovijesti

    Den elegante Bebudelseskirke er Dubrovniks serbisk-ortodokse kirkebygning. Selve bygningen blev opført i 1877, men man kan se en del ældre ikoner fra 1400-1500-tallene i dens interiør. Ud over selve kirkerummet kan man se et museum i kirken, og her opbevares religiøse kunstværker.

    Kirkens relativt sene opførelse skyldes ikke mindst, at det var forbudt i Republikken Dubrovnik at praktisere andre trosretninger end den katolske endsige opholde sig som fx ortodoks indenfor byens mure. Den eneste undtagelse var en enkelt aktiv synagoge. Denne politik blev med tiden svækket, og i 1790 blev der etableret en ortodoks menighed på det tidligere forbudte område i byens centrum.

    I 1804 blev den første ortodokse kirke opført, hvilket fandt sted uden for murene, og i 1877 blev denne altså bygget gennem blandt andet lobbyvirksomhed fra den russiske konsul og biskoppen i Montenegro.

     

    Sankt Blasius Kirke
    Crkva sv. Vlaha

    Sankt Blasius Kirke er opkaldt efter Dubrovniks skyltshelgen og ligger som en smuk barokkirke i byens centrum. Blasius var biskop i Sebaste i Armenien og levede i årtierne omkring år 300. Folk kom til ham for åndelig og fysisk helbredelse, og selv på vej mod den død, kejseren udsatte ham for som kristen, reddede han en dreng med et fiskeben i halsen fra kvælning. Blasius blev kanoniseret, og han fejres i dag i Dubrovnik hver den 3. februar.

    Kirken med hans navn blev opført 1706-1715 af den venetianske bygherre Marino Gropelli. Stilen er smuk barok, og tidligere havde her ligget en romansk 1300-talskirke, der overlevede jordskælvet i 1667, men som blev ødelagt af en brand i 1706. I kirken kan man blandt andet se højalteret med en forgyldt sølvstatue af Sankt Blasius. Statuen overlevede kirkebranden i 1706 og er fra 1400-tallet.

     

    Roland, Dubrovnik

    Rolandsøjlen
    Orlandov Stup

    Rolandsøjlen er en statuesøjle, der regnes som Dubrovniks ældste monument. Det forestiller Roland, der er en middelalderridder med et sværd i sin hånd. Rolandstatuer var i samtiden et tegn på friheden i mange tyske byer, og ifølge vurderingen var det den bøhmiske kong Sigismund, der bragte dette ellers nordeuropæiske symbol til den adriatiske kystby.

    Statuen blev lavet i 1418 af Bonino fra Milano. Navnet Roland kommer fra det franske heroiske digt ”La Chanson de Roland”, der var baseret på grev Roland, der faldt i bagholdsangreb under Slaget ved Roncevaux i 778.

     

    Byens Klokketårn
    Gradski Zvonik

    Klokketårnet i Dubrovnik er en af byens kendte bygninger. Det er 31 meter højt og blev opført i år 1444. Tårnet har overlevet jordskælv i byen og stod til 1906, hvor sammenstyrtningsrisiko gjorde, at man rev det ned for at genopføre det i 1929.

    En detalje i tårnet er de to bronzefigurer, der slår på klokkerne. De kaldes for Maro og Baro og afløste to oprindelige figurer af træ. De to bronzefigurer er i dag kopier af de originale Maro og Baro, som findes i Sponza Palæ overfor klokketårnet.

     

    Sponza Palæ, Dubrovnik

    Sponza Palæ
    Palača Sponza

    Sponza Palæ er et smukt 1500-talspalæ, der blev opført i en blanding af gotik og renæssance. Opførelsen fandt sted i årene 1516-1521, og dets oprindelige formål var som handelsplads og fortoldningssted.

    Arkaderne i palæets atrium virkede som livlig markedsplads for handelsrejsende under Republikken Dubrovnik, hvorunder huset også tjente mange andre formål. Blandt dem var som litterært mødested for de veluddannede borgere, som skole og som sæde for forskellige finansielle institutioner.

    I palæet ligger Statsarkiverne/Državni arhiv i bygningen, og i de fornemme rammer er en stor samling dokumenter, der tidsmæssigt går omkring tusind år tilbage. Man kan også se en udstilling om forsvaret af Dubrovnik under krigene i Jugoslavien i 1990erne.

     

    Rektors Palæ
    Knežev dvor

    Rektor-palæet i Dubrovnik blev bygget som sæde for regeringen og bopæl for prinsen, der var de højeste politiske embeder i Republikken Dubrovnik. Den politiske leder bar titlen rektor, og deraf kommer navnet Rektors Palæ. Der var rektorer som ledere af Ragusa, Republikken Dubrovnik, i perioden 1358-1808. Dette var perioden som bystat samt to år efter franske Napoleons besættelse af byen i 1806. Den sidste rektor sad dog i spidsen for Dubrovnik i 11 dage i 1814. Det var i dagene 18.-29. januar, hvor republikken var blevet befriet for de franske tropper, men de blev hurtigt afløst af den følgende østrigske erobring.

    Rektor blev valgt for en periode på en måned, og i løbet af denne tid boede han adskilt fra sin familie, idet der var kontorer og en lejlighed i Rektors Palæ. Kun såfremt der var protokolårsager, kunne han forlade stedet og byen under sin tid som rektor. Han opbevarede desuden byens nøgler om natten og gav dem tilbage til folket ved en ceremoni om morgenen. Denne arbejdsomme rolle understreges af den latinske indskrift ved indgangen: "Obliti privatorum publica curate", der betyder, at man skal glemme det private og bekymre sig om det offentlige.

    Historisk omtales der en bygning på dette sted fra 1200-tallet, mens huset gradvist blev ombygget til politisk residenspalæ gennem 1300-tallet. Der var mange faciliteter i bygningen fra fx offentlige kontorer og retslokaler til arsenal og krudtmagasin. En eksplosion i dette tøjhus ødelagde det oprindelige palæ i 1435, og et nyt måtte bygges.

    I perioden 1435-1463 byggede italienske Onofrio de la Cava det nye og nuværende rektorpalæ i en blanding af gotisk stil og renæssancearkitektur. Kort efter færdiggørelsen og ved jordskælvet i byen i 1667 led bygningen større skader og måtte restaureres. I 1689 ombyggede arkitekten Tommaso Napoli bygningens atrium i barok.

    I dag huser bygningen et museum for republikken, palæet og Dubrovniks historie. Her kan man opleve indbo fra den sidste periode af Republikken Dubrovniks levetid og fra 1800-tallet. Møblerne til indretningen blev indsamlet fra byen gamle palæer, villaer og byhuse, så der kunne dannes et korrekt indtryk fra tiden. Der er også et galleri med værker af mestre fra 1400-1800-tallene i Rektors Palæ, hvis stemningsrige atrium i sæsonen anvendes til diverse arrangementer.

     

    Stara Luka, Dubrovnik

    Den Gamle Havn
    Stara Luka

    Stara Luka er den havn, hvor Republikken Dubrovniks store handelsskibe stævnede ud og bragte varer hjem til byen. Som en bystat ved Adriaterhavet var havnen økonomisk livsvigtig for Dubrovnik, der med sin gunstige naturlige beliggenhed og den befæstede havn kunne forsvare Stare Luke ganske effektivt.

    I dag er havnen en dejlig marina med utallige lystbåde. Fra stedet kan man se Dubrovniks solide forsvaremure og forestille sig, hvordan historien blev skrevet i havnen. Man kan også få et indtryk af de imponerende dimensioner af byen og statens bymure og andre forsvarsbyggerier.

     

    Collegium Ragusinum

    Jesuiterpræster kom til Dubrovnik i første halvdel af 1500-tallet, og de ønskede blandt andet at åbne en jesuiterskole, som præsteordenen gjorde over det meste af verden. I Dubrovnik åbnede de skolen i 1658, hvor det senere så berømte Collegium Ragusinum blev etableret.

    Jesuitterne ledte skolen, til deres orden blev nedlagt af pave Klement XIV i 1773. Herefter blev skolen overtaget af piaristerne, der ligeledes er en romersk-katolsk orden med uddannelse og opdragelse som omdrejningspunkt. I dag fungerer bygningen og derved skolen som et klassisk gymnasium.

     

    Skt. Ignatius Kirke, Dubrovnik

    Sankt Ignatius Kirke
    Crkva Sv. Ignacija

    Sankt Ignatius Kirke er en jesuiterkirke i Dubrovnik, der blev bygget efter inspiration fra kirken af samme navn i Rom. Den smukke barokkirke stod færdig i 1725 efter Andrea Pozzos design.

    Både udvendigt og indvendigt er kirken seværdig. På pladsen foran Sankt Ignatius Kirke er der en imposant trappe, som blev modelleret efter Den Spanske Trappe i Rom. På toppen står kirken med sin fornemme facade. Bag den kan man i kirkerummet opleve illusionistiske fresker, der var typiske i barokke kirker. Freskerne afbilleder scener fra Ignatius af Loyolas liv.

    Ignatius af Loyola var ham, der i 1534 grundlagde Jesuiterordenen, som blev stadfæstet af paven i 1540. Ordenen bestod af præster, der ubetinget skulle stå til rådighed for paven, og de kæmpede for den katolske kirkes overherredømme og indflydelse. Den rette religiøse opdragelse og uddannelse var i fokus, hvorfor ordenen etablerede kirker og skoler over hele verden. Ordenen blev ophævet i 1773 af paven, men genskabt i 1814, og den er fortsat aktiv i dag.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om Dubrovnik her.

Ture fra byen

    Neum, Bosnia and Herzegovina

    Neum

    Neum er en kystby, der ligger nord for Dubrovnik på den få kilometer lange kyststrækning, der udgør Bosnien-Hercegovinas eneste direkte adgang til havet. Det gør den til et yndet udflugtsmål fra ikke mindst resten af Bosnien-Hercegovina, og med store hoteller, smukke klipper og sandstrande er Neum da også en udflugt værd.

    På begge sider af Neum ligger Kroatien, og denne særlige geografiske konstruktion har sin oprindelse i Karlowitztraktaten fra 1699, hvor Neum blev osmannisk for at dele Republikken Dubrovnik og den venetianske tilstedeværelse i regionen. Karlowitztraktaten blev indgået i kølvandet på Det Osmanniske Riges nederlag i Den Store Tyrkiske Krig i årene 1683-1697.

     

    Međugorje

    Međugorje er en mindre by i Bosnien-Hercegovina, der siden 1981 har været et stort kristent pilgrimsmål. Det er den blevet efter Jomfru Marias åbenbaringer, der efter sigende startede netop i 1981.

     

    Mostar, Bosnien-Hercegovina

    Mostar

    Mostar er en af hovedbyerne i Hercegovina, og dens navn kommer af mostari, der henviser til de folk, der holdt vagt ved byens gamle bro. Mostar ligger strategisk godt mellem Adriaterhavet og det ressourcerige centrale Bosnien, og det gav Mostar vækst gennem årene. I 1468 kom byen under osmannisk styre, og Mostar blev befæstet i perioden 1520-1566, der også var året, hvor sultan Suleiman den Mægtige erstattede byens gamle træbro af den nuværende af sten, der er Mostars vartegn.

    Stari Most er den centrale og mest berømte af Mostars broer. Både broen og den omkringliggende del af Mostars gamle by blev optaget på UNESCO’s liste over verdens kulturarv i 2005. Stari Most binder byens to halvdele sammen, og der har gennem årene været springkonkurrencer fra broen ned i floden Neretva. Man kan nyde broen fra turen over den og fra det tilgængelige område ved floden neden for.

    Mostars gamle bydel er et spændende sted at gå på opdagelse. Vest for Stari Most kan man gå tur i byens basarområde med smalle gader og mange butikker, mens man på den østlige side fx kan besøge museet Muzej Stari Most og nyde udsigten til Stari Most fra det måske mest kendte udsigtspunkt. Der er også flere seværdige moskéer i kvarteret som fx Koski Mehmed-pašina džamija, der blev opført 1617-1618.

    Der ligger også fine bygningsværker andre steder i Mostar end i den gamle del omkring Stari Most. Et eksempel er Mostar Gymnasium, der blev bygget i nymaurisk stil i 1893. Byens badehus, Mostarskog bataljona, står i samme stil som gymnasiet. Man kan også se byens smukke ortodokse kirke fra årene 1863-1873, den moderne katolske kirke fra 1980erne og kulturhuset Hrvatski Dom Herceg Stjepan Kosača fra 1959, der står som Mostars mest imponerende byggeri fra sin tid.

    Læs mere om Mostar

     

    Herceg Novi
    Херцег Нови

    Herceg Novi en en montenegrinsk by, der ligger vej indsejlingen til Kotorbugten, der lokalt hedder Boka Kotorska/Бока Которска. Den har gennem tiden siden grundlæggelsen i 1382 hørt til de forskellige magter, der har regeret området; blandt andet de tyrkiske osmanner og østrigerne.

    Herceg Novi er i dag kendt og velbesøgt turistby, der er kendt som et spacenter. Ud over den rene afslapning og smukke udsigt over vandet, er der flere seværdigheder såsom kong Tvrtko Is fæstning Forte Mare, der blev etableret som start på byen i 1382. Man kan også se Ærkeenglen Mikael Kirke/Црква светог Арханђела Михаила og klokketårnet Sahat Kula/Сахат кула som andre besøgsmål.

     

    Kotor, Montenegro

    Kotor & Kotor Bugt
    Котор & Бока Которска

    Kotor & Kotor Bugt er et af de mest naturskønne områder i det sydvestlige Montenegro. Hele vejen rundt om Kotor Bugt er der utallige smukke scenerier, og siden 1979 har bugten da også været optaget på UNESCOs liste over verdens naturarv.

    På en tur omkring Kotor Bugt forstår man straks hvorfor, og et udflugtsmål kan være byen Kotor, der ligger helt inderst i bugten. Man kan tage en færge over Kotor Bugts smalleste sted og derved skyde genvej til nogle oplevelser, men den længere tur rundt langs bredden kan anbefales.

    Kotor Bugt er en oversvømmet kløft, som floden Bokelj gennem tiden har dannet ved sit løb ned fra bjerget Orjen. Bugten er 87 km2 i størrelse, og afstanden fra Adriaterhavet til Kotor er 28 kilometer. Der er en samlet kystlinje på 107 kilometer, og på det smalleste sted er bugten blot 300 meter bred.

    På turen rundt omkring bugten er der mange katolske og ortodokse kirker og klostre, som for en stor dels vedkommende ligger pittoresk i landskabet eller i hyggelige byer. Blandt dem er byen Perast nord for Kotor. Byen selv er smukt beliggende, og ud for den ligger øerne Sankt Jørgen, Sveti Djorde/Свети Ђорђе, og Vor Frue på Bjerget, Gospa od Shkrpjela/Госпа од Шкрпјела. Sankt Jørgen er en naturlig ø, hvor der ligger et benediktinerkloster, mens Vor Frue på Bjerget er kunstig og hjemsted for en kirke.

    I selve byen Kotor er der en smuk gammel bydel, som hører til blandt hele regionens bedst bevarede. Bydelen er optaget på UNESCOs liste over verdens kulturarv, og her er seværdigheder fra forskellige æraer i byens historie. Man kan fx se dele af venetianske forsvarsværker og den elegante Sankt Tryphon Katedral, Katedrala Svetog Tripuna/Катедрала Светог Трипуна, der blev indviet i 1166.

     

    Budva
    Будва

    Budva er en by, der ligger ved den montenegrinske Adriaterhavskyst, og den er centrum for Montenegros kystturisme. Budva og området omkring byen er kendt for sine fine sandstrande, mange hoteller og rige natteliv. Desuden blev Budva grundlagt for 3.500 år siden og er derved en af de ældste bosættelser ved Adriaterhavet.

    Budvas gamle bydel ligger som en halvø ud i vandet mod byens sydvest. Herfra breder byen sig mod nordøst langs den smukke Slovenske Strand, Slovenska Plaszha/Словенска плажа. Det er også i denne retning, Budvas marina og mange hoteller og lejlighedsbyggerier ligger. Få hundrede meter vest for den gamle bydel ligger stranden Mogren/Могрен, der ligger helt skærmet af fra byen og dermed nærmest helt ude i naturen.

     

    Sveti Stefan, Montenegro

    Sveti Stefan
    Свети Стефан

    Sveti Stefan er en by og ø med en kystlinje på omkring to kilometer. Der er nu bygget en dæmning fra fastlandet, og den montenegrinske ø er derfor blevet landfast. Sveti Stefan blev etableret i 1400-tallet som en befæstet by i forsvaret mod de tyrkiske osmanner.

    Oprindeligt boede her 12 familier, og senere voksede indbyggertallet til flere hundrede med en tæt og hyggelig bebyggelse i fx 1800-tallet. Dette gamle miljø er bevaret til i dag, og flere kendisser og notabiliteter har gennem tiden sat pris på Sveti Stefan. Fx havde den serbiske dronning Marija Karadordevic sommerresidens her i 1930erne.

    I den jugoslaviske tid blev Sveti Stefan omdannet til et luksusresort, og mellem 1960erne og 1980erne besøgte kongelige, filmstjerner og sportsstjerner øen. Efter en pause drives øen igen i dag som luksusresort.

     

    Podgorica

    Byen Podgorica er en af Europas nyeste hovedstæder, idet den fik denne status med Montenegros selvstændighed i 2006. Gennem mange årtier i 1900-tallet var både byen og Montenegro en del af Jugoslavien, og som hyldest til statslederen Josip Tito var Podgorica i årene 1946-1992 kendt som Titograd.

    Podgorica ligger smukt i det montegrinske landskab på stedet, hvor floderne Ribnica og Morača løber sammen; netop Ribnicas udløb er en af byens naturskønne og hyggelige seværdigheder. Podgorica ligger også ved foden af højdedraget Gorica, og det er netop det, hovedstadens navn betyder.

    Man kan opleve mange æraer i byens historie ved at spadsere gennem dens kvarterer og se den varierede arkitektur. Fra den osmanniske tid står mange bygninger og fx Klokketårnet; de bedste indtryk herfra får man ved at gå gennem de smalle og krogede gader i den gamle by, Stara Varoš, og kvarteret Drač.

    Den nye by, Nova Varoš, kom til efter den osmanniske tid, og denne bydel er europæiske med en retvinklet byplan, store parker og en kontinental byggestil. En ny udgave af Podgorica blev opført under det socialistiske Jugoslavien. Den tids store boligblokke og tendenserende brutalisme ses i gadebilledet sammen med bygninger fra tidligere tider og opførelser fra det moderne Montenegro.

    Læs mere om Podgorica

Køb og download den fulde PDF Guide
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Shopping

    DOC

    Ul. Mata Vodopića

     

    Downtown

    Vukovarska ulica

     

    Mercante

    Vukovarska ulica 24

     

    Minčeta

    Ul. Nikole Tesle 2
    minceta.hr

     

    Indkøbsgader

    Stradun, Placa ul., Ul. Nikole Tesle, Obala Stjepana Radića, Vukovarska ulica

Med børn

    Sejlture

    Jadrolinija
    Obala Ivana Pavla II
    jadrolinija.hr

     

    Søfartsmuseum

    Pomorski Muzej
    Ul. kneza Damjana Jude 2
    dumus.hr

     

    Bymure og borge

    Dubrovačke gradske zidine
    Ulica Iza Grada

     

    Svævebane

    Dubrovnik Cable Car
    Petra Krešimira IV
    dubrovnikcablecar.com

Gode links
Historisk overblik

    Det romerske Epidaurum

    Hvor vore dages Cavtat ligger, lå den romerske by Epidaurum, hvor op til 40.000 mennesker boede. Det var et sted, der lå strategisk godt på handelsvejene i området, og derved trivedes økonomien.

    Med Romerrigets århundredlange nedgangstid blev også Epidaurum ramt. Først var det et jordskælv, der ramte, og senere blev byen plyndret af nogle af de invaderende stammer, der i større volumen kom til regionerne ved Adriaterhavets kyst.

    De tilbageværende af Epidaurums indbyggere flygtede mod nordvest langs kysten, hvor de bosatte sig på øen Laus, og den bosættelse udviklede sig med tiden til Ragusium, der blev en del af vore dages Dubrovnik.

     

    Dubrovnik første århundreder

    I 600-tallet kom kroatiske stammer til området omkring strædet ved Laus, hvor de etablerede en bosættelse ved navn Dubrovnik. Den kroatiske og tidligere romerske befolkning levede som i to byer med intern handel.

    Der gik ikke lang tid, før de to bosættelser udviklede sig til en samlet by, og denne blev hurtigt større og økonomisk vigtig i området. I 800-tallets var den også blevet så stærk, at den kunne modstå de 15 måneders belejring, som de syriske saracener udsatte dem for.

    I 1000-tallet blev de to tidligere byer fysisk sammenbygget, da den smalle kanal mellem bydelene blev fyldt op. Opfyldningen skabte gaden Stradun, der fortsat er den samlende gade i Dubrovniks gamle by.

     

    Blomstrende økonomi og politik

    Dubrovnik udviklede sig hastigt. Der boede dygtige håndværkere og gode købmænd, der blandt andet udnyttede Epidaurums traditioner indenfor skibsbygning og områdets mange egeskove, som repræsenterede en betydelig værdi. Derved var Dubrovnik efter få århundreder et center for både handel og søfart.

    Dubrovnik hørte formelt til Det Byzantinske Rige som protektorat, men allerede i 1100-tallet valgte byen sin egen rektor, der udgjorde en politisk myndighed med stigende beføjelser. Den delvise politiske frihed kom dog ikke til at vare længe.

     

    Tiden under Venedig

    En af stormagterne i samtiden var Republikken Venedig, der var en stor handels- og søfartsnation. I 1205 erobrede Venedig Dubrovnik, og den italienske bystat kom til at regere i de følgende cirka 150 år.

    Venedig udpegede medlemmer til Dubrovniks byråd, og derved kom byen i høj grad under en form for direkte kontrolleret venetiansk styre, og det bremsende for en tid den ellers hastigt udviklende økonomi.

     

    Respublica Ragusina

    Dubrovnik var under Venedigs tid gennem 1200-1300-tallene kendt som Communitas Ragusina. Det ændrede sig med 1300-tallets underlægning af østrigsk herredømme med lokalt selvstyre.

    Byen blev i denne periode til Respublica Ragusina og var således en republik, selv om den formelt hørte under det østrigske monarki. Som republik udviklede byen sig igen, og den blev en af Venedigs konkurrenter i Adriaterhavsområdet.

    Gennem de følgende århundreder fortsatte blomstringstiden, der byggede på handel og diplomati. En neutralitet, hvor man endda hjalp flere stridende parter på samme tid, var afgørende for republikkens frihed. Den blev forvaltet til også at handle med både De Britiske Øer og Indien, hvor man havde en konsul i Goa.

    Byen og republikken var af international karakter og tiltrak mange udenlandske købmænd. Det officielle sprog var latin indtil 1472, hvorefter der blev skiftet til en lokal variant af det romanske sprog. Store dele af befolkningen talte dog kroatisk i dagligdagen.

     

    Jordskælvet i 1667

    Det romerske Epidaurum blev i sin tid ramt og ødelagt af et jordskælv, og i 1667 kom det til en gentagelse for Republikken Ragusina. Byens palæer, kirker, huse og offentlige bygninger blev i vid udstrækning rystet i ruiner, mens omkring 5.000 mennesker var omkommet. Bymurene stod dog stadig, men skælvet gav både Venedig og de tyrkiske osmanner erobringsmæssige ambitioner.

    Republikken kom dog til at bestå takket være diplomatiet, og en storstilet genrejsning af Dubrovnik skete over tid. Byen genvandt dog aldrig fordums styrke og økonomiske kapacitet, så jordskælvet blev på sin vis en begivenhed, der radikalt ændrede byens historie.

     

    Napoleonstiden

    Med Napoleon som leder voksede Frankrigs militære og politiske magt over Europa, og i 1806 stod de franske tropper ved Dubrovniks byporte. De bad om fri passage gennem republikkens territorium, og det blev efterkommet.

    Franskmændenes nøjedes dog ikke med passagen, men blev også i byen. Ydermere blev Napoleon enden på tiden som selvstændig republik. I 1808 blev Respublica Ragusina opløst, og efter Napoleons fald blev Dubrovnik en del af det østrig-ungarske rige fra 1815.

     

    Tiden under Østrig

    Efter Wienerkongressen kom området langs Adriaterhavet under østrigsk herredømme, og Kongeriget Dalmatien blev oprettet med Zadar som administrationsby. Der havde været forsøg på at genskabe Dubrovnik som en republik, men disse var ikke succesrige.

    Det østrigske styre var præget af administrative tiltag, der ikke bragte en effektiv centralisering med sig, og samtidig med det, blev den etniske nationalisme større på Balkan større. Det var et tysktalende monarki og administration, der ledede Dalmatien og herunder det italiensk-kroatisk talende Dubrovnik.

    Ud over en stadigt stigende lokal politisk magt bredte sig langs kystområderne, og en kroatisk politisk sejr i Split bredte sig til blandt andet Dubrovnik. Alt stod dog ikke i politikkens tegn, og en generel udbygning af byen fandt også sted. Dubrovnik havde efterhånden bredt sig kraftigt ud fra den gamle by, der lå bag byens solide forsvarsmure. Der var flere byplanmæssige projekter i årtierne omkring år 1900; fx anlæg af elektriske sporvogne.

     

    1900-tallet

    Efter 1. Verdenskrig blev Dubrovnik en del af Kongeriget af Serbere, Kroater og Slovener. Det var starten til det samlede Jugoslavien. Under 2. Verdenskrig blev Kroatien en marionetstat, der først var besat af Italien og siden af Tyskland. Josip Broz Titos partisaner kæmpede for friheden, og de nåede Dubrovnik i oktober 1944. Efter efter 2. Verdenskrig blev byen en del af Kroatien, som var en del af Titos føderale socialistiske republik Jugoslavien.

    I dag er Dubrovnik en del af det uafhængige Kroatien, men løsrivelsen fra Jugoslavien skete ikke uden sværdslag for Dubrovniks vedkommende. Fra 1. oktober 1991 til 26. maj 1992 var byen belejret af den føderale jugoslaviske hær. Dubrovnik blev beskudt fra både luften, søsiden og landsiden, og i flere måneder var byen helt afskåret fra fx elektricitet og friske vandforsyninger.

    Belejringen endte med an jugoslavisk tilbagetrækning, og siden da er Dubrovnik blevet genopbygget efter de betydelige skader, de gamle bygninger fik under bombardementerne.

     

    Dubrovnik i dag

    Som en del af Kroatien er Dubrovnik en del EU. Byen står som i fordums pragt efter restaurering og den delvise genopbygning efter belejringen i 1991-1992, og turisterne strømmer til den tidligere republik for at nyde den fine atmosfære, der både hersker i gaderne i den gamle bydel og i de dele af Dubrovnik, der ligger langs Adriaterhavskysten. Af nyere anlæg står svævebanen Dubrovnik Cable Car klar til at tage turister fra byen op i de bagvedliggende bjerge med en storslået udsigt til følge.