Site logo
Se på kortet
Læs om byen

Chicago er en af USA's største byer, og ved Lake Michigans bred rejser byens parker og skyskrabere sig smukt og skaber en skyline, der kun ses få steder i verden. Her mødes det urbane, østlige USA med Midtvestens vidtstrakte landbrugsområder, skove og prærie, og netop den strategisk gode beliggenhed har tiltrukket millioner af indbyggere, siden Chicago med 350 mennesker blev en by i 1833.

Chicago står i arkitekturhistorien som en af pionererne inden for moderne højhusbyggerier, og Chicago-skolen satte sit præg på opførelser mange steder i verden som fx i newzealandske Auckland. Chicago selv er dog det bedste sted for at beundre 1900-tallets tidlige skyskrabere, der blev mere og mere himmelstræbende med årene for at toppe med Sears Tower; det nuværende Willis Tower.

Chicago er også en særdeles driftig by, når den gælder udbuddet af kulturelle aktiviteter. Her er fornemme museer, gastronomiske nydelser og indkøb i vanlig amerikansk topklasse. Krydret med den smukke beliggenhed og en række grønne oaser, er der aldrig langt til næste attraktion og rekreative mulighed. Et af de mest besøgte steder er den 1.010 meter lange mole, Navy Pier, der strækker sig ud i Lake Michigan.

Kigget over den kolossale Lake Michigan er også uforglemmeligt, og man kan næsten glemme, at Chicago ligger midt i landet. Lake Shore Drive og kysten i det hele taget er et kolossalt aktiv for byen og alle dens besøgende. Byen Milwaukee og andre steder langs Lake Michigan er oplagte udflugtsmål fra Chicago, og i staten Illinois’ historie står hovedstaden Springfield også som et interessant sted i nærheden af Chicago.

Topseværdigheder

    Willis Tower

     Willis Tower

    Willis Tower er Chicagos og en af verdens højeste bygninger. Her er ikke færre end 110 etager, og højden er 442 meter til taget og 527 meter til toppen af den højeste antenne. Tårnet blev opført som Sears Tower 1970-1973 af detailhandelgiganten Sears, der samlede mange af sine ansatte i Chicagoområdet i den nye bygning. Den var verdens højeste indtil 1998. I 2009 flyttede forsikringsbrokeren Willis ind i en del af tårnet, og med de medfølgende navnerettigheder skiftede Sears Tower navn til Willis Tower.

    På 103. etage er der et observationsdæk, Skydeck, hvor man i 412 meters højde kan se ud over Chicago og omegn samt langt ud i søen Lake Michigan mod øst. I højden er der også glasbundede balkoner, der strækker sig ud af bygningen og derved muliggør, at man kigger 412 meter lodret ned.

     

    Chicago Kunstinstitut
    Art Institute of Chicago

    Art Institute of Chicago er et fornemt kunstmuseum, hvor man kan se værker inden for stort set alle kunstarter. Samlingen er stor, og den repræsenterer flere tusind års kunst fra hele verden. Her kan man blandt andet opleve europæiske impressionister med en lang række værker af fx Claude Monet, postimpressionister og moderne amerikanske malere som Edward Hopper, hvis kendte maleri, Nighthawks, fra 1942 kan ses her.

    Afrikansk kunst, asiatisk kunst, store europæiske mestre i malerkunst, møbler og skulpturer er temaer fra andre dele af den permanente udstilling.

    Museets historie går tilbage til akademiet Chicago Academy of Design, der blev grundlagt som kunstskole i 1866 med eget kunstgalleri. Det var forløberen til Chicago Academy of Fine Arts, der i 1882 blev til Art Institute of Chicago. Museumsbygningen blev færdigopført i 1893, så den kunne åbne under andet år af udstillingen World’s Columbian Exhibition. I 2009 åbnede en moderne udvidelse, hvor man fx kan se værker af Magritte, Matisse og Picasso.

     

    Buckingham Fountain

    Buckingham Springvand
    Buckingham Fountain

    Buckingham Fountain er et stort springvand, der blev anlagt i 1927 i lyserødt marmor. Forbilledet var den franske solkonge Louis XIV’s tilsvarende springvand ved slottet Versailles udenfor Paris. Buckingham Fountain blev blot anlagt meget større end den franske udgave.

    Vandet springer op til 40 meters højde, og på sommeraftener er der et farverigt lysshow i vandet. Fra det grønne område omkring springvandet, Grant Park, er der en smuk udsigt til Chicagos skyline.

    Officielt hedder springvandet Clarence Buckingham Memorial Fountain. Det blev doneret til byen af Kate Buckingham som monument for hendes bror Clarence. For tv-seriekiggere fra 1990erne vil springvandet vække minder, idet det dannede introbilleder til serien Vore Værste År/Married with Children med karakteren og bysbarnet Al Bundy som stjernen.

     

    Vandtårnet
    Water Tower

    Water Tower er et vandtårn i det centrale Chicago, og det er en af de få bygninger, der overlevede den store brand i 1871. Tårnet blev bygget i 1869 i limsten, og blandt de høje skyskrabere minder det mest om et lille europæisk slot.

    Vandtårnet er nu et af byens vartegn, og det rummer et besøgscenter. Det 47 meter høje vandtårn er det næstældste i USA. Det er kun Louisville Water Tower i Kentucky, som er ældre. Det blev opført i 1856.

     

    Navy Pier

    Flådemolen
    Navy Pier

    Navy Pier er en mole, der blev anlagt som følge af byplanen fra 1909. Den indeholdt anlægget af to lange moler ud i søen Lake Michigan. Navy Pier har siden anlæggelsen 1914-1916 strakt sig 1.010 meter ud i søen, mens den anden mole aldrig blev anlagt. I starten var det officielle navn Municipal Pier #2.

    Formålet med Municipal Pier #2 var at kunne være kajplads for fragtskibe, der besejlede Lake Michigan, og derfor blev der også bygget magasinbygninger til lagerformål. Passagerskibe skulle dog også kunne lægge til, og molen fik sin egen sporvognslinje som transportmiddel.

    Under 1. Verdenskrig blev molen også anvendt af soldater, og i 1927 fik den navnet Navy Pier til ære for dem, der gjorde tjeneste her. Med 2. Verdenskrig kom flåden tilbage til molen, der efterhånden var blevet et af indbyggernes mest populære rekreative udflugtsmål med spisesteder, legepladser og dansehaller.

    Siden 1970erne er der blevet åbnet et væld af underholdningstilbud på Navy Pier, der i dag er et af byens mest besøgte steder. Der er en del forskellige attraktioner på Navy Pier, og ud over dem er der adskillige bådture, man kan tage på fra molen.

     

    Field Naturhistoriske Museum
    Field Museum of Natural History

    Field Museum anses for at være et af verdens bedste naturhistoriske museer, og her kan man også se en fin antropologisk samling, der oprindeligt blev indsamlet til byens store udstilling i 1893; World’s Columbian Exhibition. I alt er der millioner af forskellige effekter i institutionens rige samling.

    Blandt museets udstillede genstande kan man se den mest velbevarede Tyrannosaurus Rex i verden samt adskillige andre dinosaurusfund. Andre naturhistoriske temaer er pattedyr fra Afrika og Asien, livet og biodiversiteten i jordlaget under os og Jordens udvikling

    Man kan også se skatte fra Egypten på Field Museum. I den del af udstillingen går man blandt andet ned i en skakt til et rekonstrueret gravkammer. Der er også mange kulturgenstande fra den oprindelige amerikanske befolkning og meget mere på det store museum.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om Chicago her.

Andre seværdigheder

    Chicago River

    Chicago River

    Chicago River er en flod, der inden mundingen i Lake Michigan løber gennem Chicagos centrum. Langs floden er der nogle smukke strækninger med imponerende udsigter til mange af byens skyskrabere som fx Wrigley Building og Tribune Tower.

    Flere selskaber tilbyder spændende sejlture på floden Chicago River, der skærer sig gennem det centrale Chicago, og hvor man kommer tæt på byens spændende arkitektur. De himmelstræbende bygninger tager sig spændende og anderledes ud fra vandsiden end ved en spadseretur i storbyens gader. Et afgangssted kan være Flådemolen/Navy Pier, men der er også andre muligheder for ombordstigning.

     

    Union Station

    Den monumentale Union Station blev bygget i tidstypisk beaux-arts i årene 1913-1925, og den afløste en tidligere banegård fra 1881. Nybyggeriet skete i en tid, hvor Chicago var USA’s centrale jernbaneknudepunkt med flere end 300 tog om dagen. Før Union Station blev opført som stor hovedbanegård, der kunne samle Chicagos trafik på et sted, lå der en del stationer rundt omkring i byen. De optog plads for byens ekspansion, og umuliggjorde smidige skift mellem jernbanelinjerne.

    I 1874 aftalte fem jernbaneselskaber, at de ville opføre en fælles banegård. Den åbnede i 1881 som den første Union Station på det sted, hvor Pittsburgh, Fort Wayne and Chicago Railroad siden 1858 havde haft station. Union Station er den eneste af Chicagos store historiske stationer, der endnu er i anvendelse. Herfra kører fortsat både intercitytog og regionaltog.

    Den centrale hal med det hvælvede glasloft er et af byens smukkeste offentlige rum. Der er 45 meter til taget, og over det er der etager med kontorer. Oprindeligt skulle der have været et højhus på toppen, men det var kun de nederste etager, der blev opført.

    Efter anlægget af banegården begyndte man med at udnytte pladsen over sporene, og her er der siden da blevet bygget adskillige huse. De første var Daily News Building i 1929 og Chicago Main Post Office i 1932, der begge blev opført i art deco-stil.

     

    Monadnock Building

    Monadnock Building er et hus, der er berømt for at være verdens højeste murede højhus, hvor det i forhold til moderne skyskrabere ikke er stålskelettet, der bærer bygningen. Monadnock Building blev opført over to omgange og stod færdig i henholdsvis 1891 og 1893. Ved færdiggørelsen var huset den største kontorbygning på Jorden, og højden for de 17 etager nåede 66 meter.

    Der var flere innovative tiltag ved opførelsen. Det var fx byens første kontorbygning, der blev indrettet med elektricitet, og der var brandbeskyttelse i murværket, så de indvendige metalrammer og derved husets bærende struktur var beskyttet.

    I 1930erne var konkurrencen fra nye, høje skyskrabere ved at ødelægge det økonomiske grundlag for Chicagos ældre og allerede forældede højhuse. Ved en storstilet renovering og modernisering af Monadnock Building gik bygningen endnu en gang forrest og kunne igen tiltrække nye lejere. Fra 1979 og de følgende mange år blev bygningen tilbageført til den oprindelige stil og indretning, og derved står den i dag som et smukt monument fra 1800-tallets højhuse.

     

    Blackstone Hotel

    Blackstone Hotel er Chicagos mest luksuriøse hotel fra begyndelsen af 1900-tallet. Det blev opført 1908-1910 og repræsenterer både ind- og udvendigt den franske beaux arts-stil. Hotellet blev opkaldt efter jernbanemanden Timothy Blackstone, hvis hus tidligere lå her.

    Blackstone Hotel blev med tiden kaldt Præsidenternes Hotel/Hotel of Presidents, idet mange amerikanske præsidenter har boet her, blandt andet Woodrow Wilson, Theodore Roosevelt, Franklin D. Roosevelt, John F. Kennedy og Richard Nixon.

     

    Chicago Kulturcenter
    Chicago Cultural Center

    Chicago Cultural Centre er en udstillings- og arrangementsbygning, der udbyder et varieret program inden for forskellige kunstformer. Gennem tiden har huset også lagt gulve til mange officielle receptioner, hvor Chicagos borgmester har budt velkommen til statsoverhoveder og andre betydningsfulde gæster.

    Bygningen blev opført 1892-1897 som byens hovedbibliotek og museum. Stedet er præget af en fornem indretning i ypperste materialer. Blandt højdepunkterne i arkitekturen er udsmykningen omkring trappepartierne samt de to kupler; Grand Army of the Republic Memorial og Tiffany-kuplen.

     

    Chicago Theatre

    Chicago Theatre

    Chicago Theater fra 1921 er et biografteater, der blev bygget som et amerikansk filmpalads i tidens ånd med de storslåede ornamenteringer og proportioner, der hørte store premierer til. Byggestilen var beaux arts, og biografen blev bygget som en af de første bygninger i denne stil i Chicago.

    Man kan ofte se neonskiltet med bogstaverne Chicago på teatrets facade gengivet på billeder, der skal sætte stemningen på byen. Derfor vil teatret virke bekendt for de fleste besøgende.

     

    Trump International Hotel and Tower

    Trump International Hotel and Tower er en 98-etagers skyskraber, der er indrettet med hotel og lejligheder. Den 423 meter høje bygning åbnede i 2009 som Chicagos og USA næsthøjeste, og den er opkaldt efter amerikaneren Donald Trump.

    Da Trump i 2001 annoncerede byggeriet var det meningen, at højhuset skulle være verdens højeste, men den plan blev ændret efter 11. september samme år. Restauranten Sixteen er en af bygningens faciliteter. Den ligger på 16. etage og har en terrasse, hvorfra udsigten til områdets mange kendte bygningsværker og til Chicago Rivers snoede løb mod Lake Michigan er formidabelt.

     

    Medinah Temple

    Medinah Temple fra 1912 anses for at være en af USA’s flotteste bygninger med inspiration fra islamisk, mellemøstlig stil. Templet blev bygget som et arrangementssted med plads til flere end 4.000 tilskuere. Stedets akustik var så god, at mange af byens symfoniorkesters pladeoptagelser har fundet sted her.

    Byggestilen var en interessant blanding af datidens industrielt udseende bygninger og den smukke ornamentering, der kendetegner islamisk byggekunst. Siden 2003 har bygningen været indrettet som varehus.

     

    John Hancock Center

    John Hancock Center

    Det 100 etager høje John Hancock Center blev opført som et markant højhus i 1969. Bygningen kaldes Big John, og den er 344 meter høj. Med antennerne når toppen dog helt op på 457 meter. På 94. etage er der et observationsdæk, hvorfra man har en fantastisk udsigt over Chicago og søen Lake Michigan.

    Ved opførelsen var John Hancock Center USA's højeste bygning uden for New York. Navnet kommer fra den første lejer, der var forsikringsselskabet John Hancock Life Insurance Company. I dag er der både kontorer og 700 lejligheder i John Hancock Center.

     

    Museet for Samtidskunst
    Museum of Contemporary Art

    Museum of Contemporary Art er Chicagos museum for samtidskunst, og det rummer flere end 6.000 værker fra tiden efter 1945. I museets egen samling er der blandt andet malerier, installationer, fotografier og skulpturer. Kunstnerne tæller Andy Warhol, René Magritte og mange andre.

    Museet åbnede i 1967 og er i dag et af de største af sin slags i verden. Den nuværende museumsbygning blev taget i brug i 1996 på stedet, hvor nationalgardens tidligere tøjhus lå indtil 1993. Berlineren Josef Paul Kleihues stod bag designet, der har træk fra både modernismen og den såkaldte Chicagoskole, der opstod med højhusbyggerier i 1880-1890erne.

     

    Jackson Park og Republikstatuen
    Jackson Park & Statue of the Republic

    Jackson Park er et grønt område, der ligger syd for Museum of Science and Industry og ud til Lake Michigan. Parken er opkaldt efter USA's syvende præsident, Andrew Jackson, der bestred landets førende embede i årene 1829-1837.

    I 1890 blev Chicago udpeget til at holde verdensudstillingen World’s Columbian Exhibtion, der blev etableret for at fejre 400-året for Christoffer Columbus’ europæiske genopdagelse af Amerika. Efter selve udstillingen i 1893 blev området omlagt til park, og kun få ting overlevede fra de velbesøgte anlæg.

    Et bevaret område fra verdensudstillingen er den japanske have, Osaka Garden, der ligger på øen i parkens lagune. Syd herfor kan man se monumentet Republikstatuen/Statue of the Republic. Statuen er en mindre replika af den 20 meter høje original, der prydede udstillingen i 1893. Den første statue blev ødelagt af en brand i 1896, og den nuværende blev stillet op i 1918.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om Chicago her.

Ture fra byen

    Indiana Dunes

    Indiana Klitter
    Indiana Dunes

    Langs søen Lake Michigans bred ligger nogle af USA’s bedste strande i parken Indiana Dunes. Der ligger over 15 kilometer sandstrande i området, og Lake Michigans areal er så stort, at man føler sig ved havet.

    Indiana Dunes er hjemsted for flere end 350 forskellige fugle gennem året, og her er flere end 100 kilometer vandrestier, der giver mulighed for rigtigt at komme tæt på stilheden i det smukke landskab, som ligger relativt tæt på storbyen Chicago.

     

    Michigan City

    Byen Michigan City ligger ved søen Lake Michigans bred og giver derfor nem adgang til rekreation langs vandet. I byen ligger et par fyrtårn. Old Michigan City Light (Heisman Harbor Road) blev bygget i 1858 og rummer i dag museet Old Lighthouse Museum. I 1904 blev dette fyrs lanterne flyttet til det nye fyrtårn, Michigan City East Light, der ligger på byens havnemole med en gammeldags jernbro over betonmolen.

    Michigan City er også stationsby på en af de få tilbageværende interurbane jernbanelinjer i USA; South Shore Line, der skærer gennem byen midt i gaderne. South Shore Line åbnede i 1903 og forbinder den sydlige kyst af Lake Michigan med Chicago.

     

    Long Grove

    Et besøg i den historiske landsby Long Grove er en oplevelse med en stor kontrast til Chicagos skyskrabere. Det er nemlig nærmest som at træde ind i 1800-tallets Midtvesten. Her ligger flere end 80 bygninger fra datiden, og de tæller både huse fra landet og fra en lille landsby som fx den elegante kirke fra 1847. Vest for centrum og mod kirken, Long Grove Community Church, ligger en original overdækket træbro.

    Long Grove blev grundlagt og udviklede sig efter åbningen af kanalen Erie Canal mellem Albany og Buffalo i staten New York i 1825. Den muliggjorde en nemmere udvandring mod Midtvestens frodige land. I 1840erne kom mange tyske immigranter til Long Grove, der blev kaldt Muttersholz, indtil 1. Verdenskrig ledte til øget brug af engelsk.

     

    Milwaukee, Wisconsin

    Milwaukee

    Milwaukee er den største by i den amerikanske stat Wisconsin. Byens historie går tilbage til den første bosætter i området, der var den fransk-canadiske Alexis Laframboise. Han grundlagde en handelsstation her, og gennem de følgende årtier etablerede Byron Kilbourn, Solomon Juneau og George H. Walker stederne Kilbourntown, Juneautown og Walker's Point. Juneautown blev etableret øst for Milwaukee River i 1818, mens Kilbourntown stammer fra 1834, og Byron Kilbourn bekrigede Juneautown ved bl.a. at etablere et asymmetrisk gadenet, der senere krævede vinklede broer.

    Der gik til The Bridge War i 1845, før de tre byer blev sammenlagt til Milwaukee året efter. De næste årtier kom mange tyske bosættere til, så byen omkring 1880 bestod af en klar majoritet af tyskere, og de satte præg på Milwaukee, som bl.a. blev hjemsted for bryggerierne Miller og Pabst. Byens vækst fortsatte gennem 1900-tallet, hvor befolkningstallet på et tidspunkt rundede 700.000.

    Læs mere om Milwaukee

     

    Illinois State Capitol, Springfield

    Springfield

    Springfield er staten Illinois’ hovedstad. Byen blev grundlagt i 1821, og allerede 16 år senere blev den statens politiske centrum, ikke mindst takket være den unge politiker Abraham Lincolns indsats. Fra det tidspunkt har Springfield været tæt forbundet med den senere amerikanske præsident, og denne historie udgør en vigtig del af byens seværdigheder.

    Staten Illinois’ nuværende regeringsbygning, State Capitol, er den sjette af sin slags i Illinois siden statens optagelse i USA i 1818. Den blev opført 1868-1888. Bygningen er 110 meter høj og dermed den højeste klassiske Capitol i USA. Den smukke, zinkklædte kuppel måler 28 meter i diameter, og stilen er fransk renæssance.

    Læs mere om Springfield

     

    New Salem State Historic Site

    Ved byen Petersburg ligger New Salem State Historic Park, der hylder Abraham Lincolns tid i byen. Stedet er en rekonstruktion af den landsby fra 1830erne, hvor Lincoln opholdt sig gennem seks år og formede sin unge voksentilværelse. Et besøg er, udover historien om Abraham Lincoln, spændende, fordi det giver et indtryk af en landsby fra USA’s tidlige år.

Køb og download den fulde PDF Guide
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Shopping
Med børn
Gode links
Historisk overblik

    Den føreuropæiske tid

    I det nuværende Chiacagoområde boede flere stammer, da den europæiske kolonisering begyndte på det nordamerikanske kontinent. Mascoute, Miami, Potawatomi og Illinois er alle navne på folk, der havde forbindelser med hinanden gennem handel og sæsonbetonet jagt.

    I selve området langs søen Lake Michigan var der primært Potawatomi-folk, der sammen med den europæiske bosættelse trængte øvrige stammer mod vest. Stammerne har som mange andre steder i USA givet navne til det moderne USA’s geografi. Fx kommer ordet Chicago fra Illinois-Miami-sprogets betegnelse Shikaakwa, der hentyder til løgplanter, der vokser langs floden Chicago River. Ligeledes kommer staten Illinois’ navn fra stammen.

     

    Pionerernes Chicago

    Med hjælp fra lokale indianere udforskede den franske jesuitermunk, Jacques Marquette, og den canadiske opdagelsesrejsende, Louis Jolliet, som de første europæere området for det nuværende Chicago; deres rejse fandt sted i 1673. Det blev da også til en fransk mission i 1696, men grundet uro og angreb fra lokalbefolkningen blev området opgivet i 1720erne.

    Den første permanente bosættelse blev således først grundlagt noget senere, da Jean Baptiste Point du Sable fra Santo Domingo etablerede en bosættelse og handelsstation ved udmundingen af Chicago-floden i 1781. Han var selv den første indbygger på det strategisk gode sted med adgang til Lake Michigan og enorme naturressourcer mod nord og vest. I 1795 blev det første af landet officielt overdraget af den oprindelige befolkning til staten USA.

    Ved du Sables bosættelsessted blev Fort Dearborn bygget i 1803. Det skulle være forsvar mod de angribende indianerstammer, der regelmæssigt huserede i området. Efter mange gange at have angrebet fortet blev indianerne endeligt besejret i 1832, hvor amerikanerne vandt over høvdingen Black Hawk. Derved var en væsentlig forhindring mod videre vækst og udvikling ryddet af vejen.

     

    Bystatus 1833

    Med sejren over indianerne var der kommet ro i området, og Chicago blev med 350 beboere officielt opgraderet til status af en by i 1833. Året efter lagde skonnerten Illinois til kaj. Den kom fra Sackets Harbor i staten New York og markerede starten på den vigtige kommercielle trafik over Lake Michigan.

    Ganske hurtigt kom mange farmere til, og deres høstudbytter blev transporteret ad de nyanlagte veje til Chicagos havn for udskibning; Ofte var New York målet for afgrøderne. Indbyggertallet steg, og i 1837 havde det rundet 4.000.

    Den første jernbane til Chicago blev åbnet fra Galena i 1848, og i løbet af få år blev der bygget jernbaner fra alle retninger til byen ved Lake Michigan. Samme år blev vandvejen Illinois & Michigan Canal åbnet, og det gav forbindelse til floden Mississippi og Den Mexicanske Golf.

    Med alle disse transportveje blev Chicagos rolle som et af USA’s absolutte trafikknudepunkter etableret. Landbrugsprodukter og træ fra områderne nord og vest for Chicago blev forarbejdet i byen og sendt videre til byerne mod øst, og den gunstige situation medførte en kolossal vækst og indvandring til byen. Handelsvirksomheder blomstrede på den store omsætning, og selskaber som Sears og Montgomery Ward så dagens lys.

    Indbyggertallet nærmest eksploderede i denne periode. Fra 350 mennesker i 1833 boede her omkring 30.000 blot 17 år senere, og inden for ti yderligere år rundede tallet 100.000. I 1870 var Chicago vokset til USA’s næststørste byer med flere end 300.000 indbyggere.

     

    Bybrand og genrejsning

    En stor del af Chicagos fysiske vækst var sket med anvendelse af træ som byggemateriale. De fleste bygninger, fortove og andet var således letantændeligt, hvis ulykken skulle indtræffe, som den gjorde i 1871. Her midt i 1800-tallets store vækstperiode blev byen ramt af en omfattende brand, der lagde store dele af byen øde. I alt var over 17.000 bygninger gået tabt, og i centrum var der kun ganske få opførelser, der overlevede. En tredjedel af indbyggerne var desuden blev hjemløse, mens omkring 300 døde som følge af branden.

    Et stort genopbygningsarbejde blev igangsat, og allerede få uger efter branden begyndte de første nye bygninger at blive rejst. De store ødelagte områder og et bevidst valg af andre materialer end træ muliggjorde en udnyttelse af pladsen i højden i højere grad end tidligere. Chicago blev derfor stedet, der skød USA’s skyskraberæra i gang. Innovative byggemetoder blev taget i anvendelse som svar på den bløde og sumpede undergrund ved Lake Michigan. Stålskeletter var svaret, og i 1885 stod verdens første moderne skyskraber således færdig; det var den ni etager og 55 meter høje Home Insurance Building.

    Stålskeletter blev også brugt til at sikre bedre trafik i byen få år senere. Den ikoniske bybane, the L, åbnede i 1892 og har siden da optrådt som kulisse i et hav af film. I den hastigt voksende by blev banen opført som broer over det eksisterende gadenet, hvilket gav den ønskede fremkommelighed.

    Nybyggerierne skulle opføres i en fart i den fremstormende by, som med den gode beliggenhed, handel, produktion og logistik blot blev ved med at tiltrække europæiske immigranter og folk fra USA’s østlige stater. Fra branden i 1871 til år 1900 voksede indbyggertallet fra 300.000 til 1.700.000.

    Byen havde bogstaveligt talt rejst sig fra asken og satte sig yderligere på verdenskortet med afholdelsen af verdensudstillingen World’s Columbian Exposition i 1893. Det skete i anledning af 400-året for Christoffer Columbus’ rejse til Amerika. Udstillingen blev et tilløbsstykke med 27,5 millioner besøgende og pavilloner i stilarter, der satte gang i landets beaux-arts-byggerier de følgende år.

     

    Byplaner og syndikater

    Chicagos nærmest konstante vækst resulterede i den første større, overordnede byplan i 1909. Planen hed The 1909 Chicago Plan, men grundet de mange tiltænkte boulevarder og parker blev den også kendt som tankerne til Præriens Paris/Paris on the Prairie. Med byplanen udviklede byen sig fra et hurtigvoksende, stort nybyggersamfund til en planlagt og hastigt voksende, moderne storby. Resultaterne af planen er blandt andet byens centrale parker og den 1.010 meter lange mole, Navy Pier.

    Med flere indbyggere og stadig større økonomisk betydning, var de centrale områder i Chicago steget dramatisk i værdi i slutningen af 1800-tallet. Væksten førte hele tiden nye byggeønsker med sig i centrum, og løsningen var højere og højere bygninger. Med de mange nye indbyggere bredte byen sig naturligvis også, og forstad efter forstad blev etableret i disse årtier, hvor folk fra store dele af Europa og sorte fra det sydlige USA var blandt dem, der etablerede sig i etniske kvarterer som mange andre steder i landet.

    1. Verdenskrig gik i gang i Europa, og senere kom Forbudstiden. Begivenheder, der smittede af på Chicago, der i 1920erne blev hjemsted for syndikater og andre, der fandt en lukrativ forretning i at smugle spiritus fra Canada. Blandt de mest kendte ledere var Al Capone og Frank Nitti, og gennem årene var der løbende træfninger mellem de rivaliserende grupper.

    1920erne blev igen et årti med nye og højere skyskrabere. Art deco vandt indpas som stil, og byens økonomi og aktivitet voksede med byggeriet. Børskrakket i 1929 og depressionen i 1930erne satte som i den øvrige verden sit præg på aktiviteten, og i flere årtier blev der ikke bygget mange nye skyskrabere.

    I 1930ernes tunge økonomi var der dog også lyspunkter. Fx fejrede man i 1933 byens 100 års jubilæum med udstillingen Century of Progress, der tiltrak flere end 40 millioner gæster. Udstillingens tema var teknologisk udvikling i Chicagos tid, og det gav håb og inspiration i en tid, hvor de positive nyheder ikke stod i kø.

    I disse år foregik dele af det hemmelige Manhattan Project også i Chicago, hvis universitet den 2. december 1942 blev hjemsted for verdens første, kontrollerede nukleare kædereaktion. En begivenhed der var med til at skabe nyt grundlag for de følgende årtiers militære udvikling og for verdens energiproduktion.

     

    Der bygges endnu højere

    Efter 2. Verdenskrigs afslutning kom en udvikling med øget udflytning fra centrale kvarterer til de forstæder, der skød op som paddehatte i takt med udbygningen af motorvejsnet og lokale jernbaner. I samme periode, i 1950erne, ændrede arbejdsmarkedet sig også med mange jobreduktioner i industrien. Chicagos indbyggertal faldt, og der opstod deciderede fattige bydele; noget nyt i byens historie.

    Som svar på problemerne vedtog bystyret den såkaldte Plan 21, der søgte at skabe forbedringer i de fattige områder ved at gøre dem til en slags forstæder i storbyen. Det offentlige opførte nye boliger, der skulle være attraktive at flytte til.

    I 1950erne blev Chicagos infrastruktur stærkt udbygget med ikke mindst det store net af motorveje, men der blev også investeret i at fastholde byens status som et af hele USA’s trafikale knudepunkter. Byen anlagde den internationale O’Hare-lufthavn som afløser for Midway, og O’Hare udviklede sig hurtigt til et af verdens travleste steder for den stærkt stigende flytrafik.

    Turen kom også til det lidt nedslidte bycentrum, hvor en ny skyskraberæra gik i gang. Byggerierne nåede nye højder, og mest kendt blev verdens dengang højeste bygning, Sears Tower, der stod færdig i 1973. Også AON Center og John Hancock Center fra denne tid er fortsat blandt landets og verdens højeste skyskrabere.

    I de seneste årtier har der været stor aktivitet i Chicagos downtown, som igen er begyndt at tiltrække nye indbyggere. Nye bygninger er til stadighed skudt op, blandt andet Trump International Hotel and Tower, og dejlige fritids- og aktivitetsanlæg er anlagt langs Lake Shore Drive. Nyt er en højere grad af miljøtiltag; fx de mange haver, der er anlagt på toppen af de flade skyskrabere.

    Store begivenheder holdes også løbende i Chicago. Da verdensmesterskaberne i fodbold blev afholdt i USA i 1994 var byen blandt andet værtsby for åbningskampen, der blev fulgt af milliarder verden over. Koncerter, teateropsætninger og fornemme udstillinger på byens museer hører også til oplevelsen af dagens Chicago, der er nået længere end de fleste fra starten med 350 indbyggere i 1833.