Site logo
Se på kortet
Læs om byen

Tasmanien er Australiens sydlige naturperle med de vidtstrakte tempererede regnskove, masser af dyr i vildmarken og nye pittoreske steder rundt om hvert eneste sving på vejen i centrum og omkring den velbeliggende by.

For den historisk interesserede byder Tasmanien på en lang række byer fra de tidlige britiske bosættelser; øens to største byer, Hobart og Launceston, er fx landets anden og tredje ældste by, men også de mange hyggelige landsbyer er værd at besøge.

Hobart er østatens hovedstad og den største by. Historiske bygninger, grønne parker, shoppingcentre, markeder samt gastronomiske oplevelser venter overalt i byen, hvis umiddelbare omgivelser blandt andet tæller det 1.270 meter høje bjerg, Mount Wellington, hvaler i Sydhavet og straffefangekolonien Port Arthur.

I Hobart kan man opleve fornemme beboelsesområder fra 1800-tallet, og i mange byer på vejen mellem Hobart og Launceston står gadebillederne nærmest som de oprindeligt anlagte. Det kan ikke opleves i samme intensitet andre steder i Australien.

Topseværdigheder

    St David's Cathedral, Hobart

    Sankt Davids Katedral
    St. David's Cathedral

    St. David's Cathedral er en nygotisk, anglikansk domkirke, der blev opført i perioden 1868-1936. Katedralen blev dog indviet allerede i 1874. Kirken bliver anset som et af den victorianske arkitekt George F. Bodleys smukkeste værker uden for Storbritannien.

    Den anglikanske katedral i Hobart rummer et af Australiens fineste orgler, og man kan løbende opleve koncerter i kirkerummet, hvor fx kor og byens symfoniorkester synger og spiller.

     

    Franklin Wharf, Hobart

    Franklin Kaj
    Franklin Wharf

    Franklin Wharf er gaden, der løber langs Hobarts centrale havneområde, og herfra er der udsigt til alt livet omkring havnen og på vandet. Der ligger mange restauranter, som byder sig til, og fra Franklin Wharf kan man også tage på bådudflugter. En af udflugterne er med skibet MV Cartela, som er den ældste færge i hele Australien, som har sejlet lige siden søsætningen. MV Cartela blev bygget på Battery Point-værftet i Hobart, og færgen blev indsat i sejlads i 1912.

    Franklin Wharf kunne klare Hobarts trafik, indtil store og mange dampskibe begyndte at dominere meget af søtransporten fra sidste halvdel af 1800-tallet. I alt blev der bygget ni moler ud fra Franklin Wharf, da havnen udgjorde den aktive trafikhavn. Heraf er det kun Elizabeth Pier og en lille del af Bourke Street Pier, der står tilbage i dag.

     

    Salamanca Place, Hobart

    Salamanca Place

    Salamanca Place er et langstrakt område i Hobarts gadebillede. Området består af en række sandstensbygninger, der oprindeligt var magasiner for den nærliggende havn. Navnet Salamanca Place kommer fra Slaget ved Salamanca i Spanien, der var et succesrigt slag, som blev udkæmpet af Arthur Wellesleys tropper. Pladsen fik navnet i 1812.

    Hver lørdag danner Salamanca Place rammen om et af Australiens mest kendte markeder, Salamanca Market, hvor der er mange interessante boder for både lokaler og turister. De mange barer og restauranter gør også stedet populært for en tur i byen.

     

    Battery Point, Hobart

    Battery Point

    Battery Point er en bydel i Hobart, hvor man ved en spadseretur i gaderne kan fornemme 1800-tallets tidligere bosættelse, Hobart Town. Grundet blandt andet lave jordpriser i 1900-tallet fik det skønne og nærmest landlige boligområde lov til at ligge næsten urørt hen her blot få minutters gang fra centrum.

    Battery Point har fået sit navn fra det kanonbatteri, der blev anlagt på stedet i 1818. Batteriet er ikke bevaret til i dag, men det er mange af de oprindelige huse, som emmer af atmosfære.

    Man kan med fordel gå ad trapperne Kelly's Steps, når man vil besøge Battery Point. Trapperne blev hugget ud i klipperne i 1839 af James Kelly, og de forbinder Salamanca Place med Battery Point.

     

    Hobart Kenotaf
    Hobart Cenotaph

    Hobart Cenotaph er Tasmaniens væsentligste militære mindemonument. Monumentet består af en obelisk, der blev opstillet i parken Queens Domain, der åbnede i 1860. Obelisken står på stedet for det historiske forsvarsværk Queens Battery.

    Hobart Cenotaph blev indviet 13. december 1925, og det var oprindeligt til minde om Tasmaniens 522 faldne under 1. Verdenskrig. Siden da er den 23 meter høje obelisk udvidet med andre opførelser til at være monument for faldne i alle Australiens krige.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om Hobart og Tasmanien her.

Andre seværdigheder

    Victoria Dock, Hobart

    Victoriahavnen
    Victoria Dock

    Victoria Dock er et af havnebassinerne i Hobarts havn. Victoria Dock blev anlagt i 1840 på dronning Victorias foranledning. Havnen var tiltænkt Hobarts fiskere, og den store og spraglede fiskerflåde holder fortsat til her.

    På kanten af Victoria Dock i området hen mod Constitution Dock ligger den berømte fiskerestaurant, Mures, hvor nogle mener, at noget af verdens bedste fisk og skaldyr bliver serveret.

     

    Forfatningshavnen
    Constitution Dock

    Hobarts udvikling i 1800-tallet gik stærkt, og både fiskeriet og handelsflåden krævede stadigt større og flere havnebassiner. Cirka 10 år efter anlæggelsen af Victoria Dock blev Constitution Dock etableret, og også denne del af Hobarts havn blev en aktiv del af fiskerihavnen.

    Ved hjørnet af havnen kan man se båden Matilda, der blev bygget i 1886. Med den alder tilhører Matilda således tiden, hvor havneområdet var Hobarts livsnerve til omverdenen.

    Constitution Dock er i dag kendt for at være målet i den årlige sejlads, der hedder Sydney to Hobart Yacht Race. Det er en kapsejlads, hvor starten på de 630 sømil går i Sydney 26. december.

     

    St David's Park, Hobart

    St David's Park

    St. David's Park er en formelt anlagt park, der tidligere udgjorde byens første kirkegård. Den blev omlagt til park i 1926, og ved denne lejlighed blev mange af de tidlige gravsten beholdt og indbygget i nye anlæg. Man kan fx se en mur, hvor man kan følge navne helt tilbage til det første skib mod bosættere fra Storbritannien.

    Der er mange forskellige planter i parken, som også byder på nogle monumenter. Et af dem er gravmonumentet for guvernørløjtnant David Collins, der grundlagde Hobart.

     

    Mariæ Katedral
    St. Mary’s Cathedral

    St. Mary’s Cathedral er domkirke i ærkebispesædet i Hobart for den romersk-katolske kirke. Katedralen går tilbage til 1860-1866, hvor byggeriet stod på af den kirke, der afløste den første af træ fra 1822. Grundet konstruktionsfejl måtte kirken dog nærmest genbygges i årene 1876-1881.

    Katedralens arkitektoniske stil er gotisk, og i byggeriet kan man se mange karakteristiske træk fra stilen. I kirkerummet kan man blandt andet se den døbefont, som biskop Willson bragte med sig til Hobart fra England. Den menes at stamme fra normannernes tid mellem 1066 og 1200.

    Man bør også lægge mærke til det fornemme orgel, der blev produceret i 1893, og kirkens smukke rosettevindue, der blev udarbejdet i traditionel gotisk stil som i europæiske katedraler.

    En anden smuk bygning er skolen St. Mary’s College, der ligger umiddelbart ved siden af St. Mary’s Cathedral. Skolen blev etableret i 1868 af søstre i de såkaldte Presentation Sisters, der som institut opstod i irske Cork i 1775. Søstrene forestod i mange år undervisningen på stedet, mens de i dag står i spidsen for administrationen.

     

    Cascade Brewery, Hobart

    Cascade Bryggeri
    Cascade Brewery

    Cascade er navnet på Australiens ældste bryggeri. Det er etableret i 1824 af den engelske bosætter Peter Degraves. Bryggeriet producerer blandt andet øl, cider og juice, og på etiketterne kan man finde en afbildning af den legendariske tasmanske tiger.

    Bryggeriet ligger meget malerisk i udkanten af Hobart med området bjerge i baggrunden. Der bliver arrangeret rundture her, og man kan også smage på produkterne i besøgscentret.

     

    Tasmaniens Søfartsmuseum
    Maritime Museum of Tasmania

    Som et øsamfund har Tasmanien altid været aktiv inden for søfart, og på Maritime Museum of Tasmania kan man se den rige søfartshistorie beskrevet. Blandt temaerne er den europæiske udforskning i området, hvalfangstens betydning for øens befolkning og det betydelige skibsbyggeri, der gennem århundrederne er sket på Tasmanien.

    Med de forskellige temaer i udstillingen får man under et besøg et godt indtryk af søfarten og den betydning, den har haft for udviklingen af øen fra den tidlige kolonitid til i dag.

     

    Mount Nelson, Hobart

    Mount Nelson

    Bjerget Mount Nelson er et af højdedragene omkring Hobart. Fra bjerget er der en fin udsigt over byen og området omkring floden Derwent River. Mount Nelson er nemt tilgængeligt, og udover selve udsigten ligger en af byens signalstationer intakt på toppen.

    Signalstationen var en af stationerne i kæden, der gik fra Port Arthur til Hobart. Med signalering kunne et budskab hurtigt bringes videre til byen, og det kunne have betydning, når fx der ankom skibe til kolonien.

    Mount Nelsons skråninger giver gode muligheder for en vandretur i de smukke omgivelser. Man kan blandt andet tage turen mellem bjerget og forstaden Sandy Bay.

     

    Elizabeth Street Mole
    Elizabeth Street Pier

    Elizabeth Street Pier er en mole, der står som den eneste fuldt bevarede af Hobarts mange havnemoler fra tiden, hvor der var travlhed i inderhavnen med fiskeri, fragt og andet, der kom ind ad søvejen.

    Man kan se en magasinbygning, der står på næsten hele molens længde, og siden 1999 har den været indrettet som aktivitets- og konferencecentret Hobart Function & Conference Centre, hvor alt fra bryllupper til udstillinger har været afholdt.

     

    Elizabeth Street Mall, Hobart

    Elizabeth Street Mall

    Elizabeth Street er en af Hobarts hovedgader, og midt på den ligger gågaden Elizabeth Street Mall mellem gaderne Collins Street og Liverpool Street. Elizabeth Street blev opkaldt efter Elizabeth Macquarie, der var hustru til en af New South Wales' tidligere guvernører, Lachlan Macquaries.

     

    De Kongelige Tasmanske Botaniske Haver
    Royal Tasmanian Botanical Gardens

    Royal Tasmanian Botanical Gardens er Hobarts botaniske have. Det dejlige anlæg blev etableret i 1818, og det breder sig på et område på 14 hektarer. Der er mange forskellige haver i haven, der naturligt nok rummer et stort udvalg af tasmansk flora.

    I haven kan man også se planter fra det subantarktiske klima, og det er en særlig oplevelse. Planterne er blevet indsamlet på den australske ø Macquarie Island, der ligger mellem New Zealand og Antarktis.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om Hobart og Tasmanien her.

Ture fra byen

    Port Arthur, Tasmania

    Port Arthur

    Port Arthur er en tidligere straffefangekoloni, der nu står smukt som en af Australiens fornemste samling ruiner fra den tidligere engelske tid. Port Arthur blev ved etableringen opkaldt efter guvernørløjtnanten i Van Diemen's Land, George Arthur.

    Starten var i 1830, og dengang var Port Arthur tømmerstation. Anlæggets mest kendte funktion og tid blev rollen som modtagersted for nogle af de hårdeste britiske kriminelle. De ankom fra 1833 til 1850erne, og Port Arthur var velvalgt grundet blandt andet beliggenheden på en halvø, der kun var forbundet med resten af Tasmanien ad en smal landtange.

    Da Port Arthur blev lukket som fængsel, udviklede en mindre by sig omkring de gamle bygninger, og turisme til det store fængselsområde blev hurtigt en indtægtskilde.

    Den mest kendte ruin i Port Arthur er den store fængselsbygning penitentiary, der ligger langs vandet Mason Cove. Det er ikke langt fra bådterminalen, som er en af adgangsvejene til stedet. Rundt omkring ligger der mange andre bygninger, der har virket som en del af fængslet eller som administration.

     

    Mount Wellington

    Mount Wellington er et bjerg, der ligger som bagtæppe vest for Hobart, og overalt fra er der nærmest udsigt til den 1.270 meter høje top. Indtil 1832 hed bjerget Table Mountain. Det var et navn, der var kommet fra dets lighed med Cape Towns berømte højdedrag.

    I 1832 besluttede man sig for at opkalde bjerget efter Arthur Wellesley, der var hertug af Wellington. Wellesley var kommandør i det sejrrige slag over Napoleon ved Waterloo i 1815.

    Toppen af Mount Wellington er relativt ofte dækket af sne, også selv om vejret er lunt og fint i Hobart. Det går en vej op ad bjerget til et udsigtspunkt, hvorfra der er et enestående skue over hele Hobart og de omkringliggende øer og halvøer. I klart vejr er der også udsigt til den grønne vildmark, der ligger mange kilometer vest for Mount Wellington.

     

    Richmond Bridge, Tasmania

    Richmond

    Richmond er Australiens bedst bevarede georgianske landsby, hvor bygningsværkerne fra første halvdel af 1800-tallet fortsat dominerer gadebilledet. Den er et særdeles hyggeligt sted at besøge, og Richmond giver en fin kontrast til livet i storbyen Hobart.

    Blandt Richmonds bygninger er der mange, der har været milepæle i Australiens historie. Man kan fx se landets ældste bro, der hedder Richmond Bridge (Bridge Street), og som blev opført 1823. To år senere blev fængslet Richmond Gaol (37 Bathurst Street) bygget, og det var også som Australiens første og derved ældste. Fængslet var i funktion i over hundrede år fra 1825 til 1928. Siden 1940erne har det været åbent for besøgende.

    Den katolske kirke St. Johns Church (St. Johns Circle) blev opført fra 1836, og den står derved som landets ældste katolske kirkebygning. Kirken ligger ved Richmond Bridge, og om aftenen giver illuminering af de to bygninger en særlig stemning.

    Man skal også gå i tur af Bridge Street, der er Richmonds hovedgade. Det er her, men finder de fleste af de gamle bygninger, som gør Richmonds historie nutidig. Her ligger også to populære attraktioner. Den ene er modelbyen af det gamle Hobart, Old Hobart Town (hjørnet af Bridge Street og Henry Street), der viser den tasmanske hovedstad i 1820erne. Længere mod sydvest ad Bridge Street kan man prøve kræfter med labyrinterne i Richmond Maze (Bridge Street 13).

    Richmond ligger i dalen ved floden Coal River. Området er blandt Tasmaniens førende vinområder, og vinmarker og vingårde ligger rundt omkring landsbyen. Flere steder kan man se nærmere på og smage på druerne, og det gælder også langs vejen mellem Hobart og Richmond.

     

    Launceston

    Launceston er en by, der med over 100.000 indbyggere er Tasmaniens næststørste by efter hovedstaden Hobart. Forløberen til Launceston blev grundlagt i 1804, men først efter to flytninger etablerede man byen Patersonia i 1806. Patersonia var opkaldt efter den lokale garnisons kommandant Paterson, men Paterson omdøbte selv byen Launceston efter New South Wales' guvernør, der var født i engelske Launceston i Cornwall.

    I dag er Launceston en af de byer i landet, hvor man kan se flest huse i victoriansk stil. Gadebilledet er dog fint blandet, og derfor kan man også se eksempler på fx Tasmaniens tidlige koloniarkitektur og 1900-tallets art deco.

    Et par af byens centrale bygninger er rådhuset, City Hall (Civic Square), og posthuset, General Post Office (Cameron Street). Rådhuset blev bygget i italiensk inspireret stil i 1864-1867, og det er siden blevet udvidet en del gange. General Post Office blev opført i 1880erne, dog blev tårnet først bygget til i begyndelsen af 1900-tallet.

    På museet Queen Victoria Museum & Art Gallery (Invermay Road) kan man se en række tasmanske kunstværker, en samling fra straffefangetiden og en udstilling om øens naturhistorie. Museet ligger på arealet for den historiske Inveresk-jernbane, og på stedet er da også en samling sporvogne og motorkøretøjer.

    Forretningen The Old Umbrella Shop (60 George Street) hører til de sidste butikslokaler, hvor indretningen fra begyndelsen af 1900-tallet i vid udstrækning står intakt.

    Launceston er også en grøn by, hvor parkerne er et stort aktiv. I Byparken City Park (Tamar Street) kan man se bygningen Albert Hall, og langs floden Tamar River ligger parkerne Royal Park og Kings Park. Det er værd at tage en spadseretur i en eller flere af parkerne.

    Umiddelbart vest for Launcestons centrum ligger naturperlen Cataract Gorge, som der blandt andet er udkig til fra broen Kings Bridge. Broen blev opført i 1890erne, og den var i mange år byens eneste vej mod nord over floderne. Mod sydvest fra Kings Bridge kan man tage en stolelift over den smukke natur (Basin Road). Liftens rute er 457 meter, og dens længste spænd er 308 meter.

     

    Cradle Mountain, Tasmania

    Cradle Mountain-Lake St. Clair National Park

    Cradle Mountain-Lake St. Clair National Park er en 161.443 hektarer store nationalpark, der ligger i det centrale Tasmaniens bjergrige højland. Den er kendt for sin naturskønhed og som udflugtsmål for vandreture ad blandt andet stien Overland Track, der strækker sig 65 kilometer gennem parken mellem bjerget Cradle Mountain og søen Lake St. Clair.

    Naturen er allestedsnærværende i nationalparken, og omkring halvdelen af floraen er endemisk for parken, der også rummer en del dyreliv som mindre kænguruarter, wombat, quoll, possum, myrepindsvin, tasmanske djævle og en lang række fugle. Selve parken blev oprettet i 1922 af en østriger, og derfor kan man se nogle tyske navne her.

    Hovedparten af parkens gæster kommer fra nord, hvor søen Dove Lake ligger som en perle umiddelbart neden for det 1.545 meter høje Cradle Mountain. Ved parkens indgang ligger der et besøgscenter, og man kan enten gå eller blive kørt til Dove Lake herfra.

    Turen omkring Dove Lake tager et par timer til fods, og den byder på en varieret natur og masser af smukke udsigter over søen og til områdets kuperede terræn. Det er et særligt syn, når Cradle Mountain spejler sig i det blikstille vand.

    Umiddelbart nord for nationalparkens besøgscenter og indgang ligger der et center for tasmanske djævle; Devils@Cradle (Cradle Mountain Road). Centret arbejder for at beskytte djævlene, der i naturen er truet grundet ikke mindst en dødelig sygdom, der har spredt sig voldsomt blandt øens fritlevende djævle. Centret formidler viden om djævlene og arbejdet med at sikre en levedygtig bestand. Sidst på dagen er der fodring af djævlene, og det kan gå ganske voldsomt til.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om Hobart og Tasmanien her.

Køb og download den fulde PDF Guide
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Shopping

    Centrepoint Shopping Centre

    70 Murray Street

     

    Eastlands

    Bligh Street
    eastlandsshopping.com.au

     

    Myer

    179 Macquarie Street
    myer.com.au

     

    Northgate

    387 Main Road, Glenorchy

     

    Indkøbsgader

    Elizabeth Street Mall, Cat & Fiddle Arcade, Liverpool Street, Murray Street, Collins Street, Salamanca Place, Salamanca Square

Med børn

    Modeljernbane

    Alpenrail Swiss Model Village
    82 Abbotsford Road, Claremont
    alpenrail.com.au

     

    Antarktis-oplevelse

    Antarctic Adventure
    2 Salamanca Square

     

    Dyrepark

    Bonorong Wildlife Park
    Briggs Road, Brighton
    bonorong.com.au

     

    Pirater

    Dead Man’s Gold
    17 Hunter Street

     

    Temaland

    The Fun Factory
    6 Bayfield Street, Rosny Park

     

    Modelby

    Old Hobart Town Model Village
    21 Bridge Street, Richmond

     

    Labyrint

    Richmond Maze
    13 Bridge Street, Richmond

Gode links
Historisk overblik

    Europæisk opdagelse og landgang

    Tasmaniens europæiske historie startede den 24. november 1642, da den hollandske opdagelsesrejsende, Abel Tasman, fik øje på det land, der nu kendes som Tasmanien. Abel Tasman gav det nye land navnet Anthoonij van Diemenslandt (Van Diemens Land) efter den hollandske generalguvernør i Hollandsk Indien, Anthonie van Diemen.

    Der skulle dog gå mange år, før der kom europæere på land. En fransk ekspedition gik i land i 1772, og blandt flere andre søfarere gennem årene sejlede også engelske James Cook forbi; det var i 1777.

    I 1798 fastslog George Bass og Matthew Flinders, at Van Diemens Land var adskilt fra fastlandet, hvor kolonien New South Wales var etableret. Det faktum gjorde, at det britiske krav på østkysten af Australien ikke inkluderede Vand Diemens Land, der var genstand for øget fransk interesse i det, som briterne troede kunne blive en konkurrerende koloni.

    Ved denne tid menes der at have boet nogle tusinde aboriginer fordelt på otte forskellige stammegrupper. Ved de første europæiske landgange på øen bød aboriginerne de besøgende velkommen, men efter de permanente bosættelser steg spændingerne mellem de to befolkningsgrupper. Europæernes våben og effektivitet gjorde det hurtigt af med størstedelen af aboriginerne. I 1831 var der et par hundrede tilbage, i 1847 44, og i 1876 døde Truganini, der blev den sidste fuldblods aboriginer fra Tasmanien.

     

    Bosættelse på Tasmanien

    Den første europæiske bosættelse fandt sted i 1803, hvor New South Wales’ guvernør, Philip Gidley King, ikke ville risikere en fransk base på Vand Diemens Land. Derfor sendte han den 23-årige løjtnant John Bowen med besætning afsted på skibet HMS Albion. Bowen etablerede en bosættelse ved Risdon Cove, nord for det nuværende Hobart, og efter det gjorde Storbritannien krav på hele Van Diemens Land.

    Bowen var sendt afsted på guvernør Kings eget initiativ, han turde ikke vente på godkendelser fra London, som dog godkendte bosættelsen af det nye land. En official bosættelsesekspedition blev sendt med kaptajn David Collins i spidsen. Collins kom til Sullivan’s Cove, centrum i det nuværende Hobart, den 16. februar 1804. Her skulle byen ligge, idet der var lettere adgang til ferskvand og mindre tidevand end ved Risdon Cove, som blev forladt. Det nye sted blev Australiens blot anden by. Collins’ bosættelse kom til at hedde Hobart Town og Hobarton, opkaldt efter den britiske koloniminister på den tid, Lord Hobart.

    De tidligere bosættere på Tasmanien, der dengang blev kaldt Van Diemens Land, var hovedsageligt straffefanger og deres fangevogtere. Deres opgave var samtidigt med deres strafafsoning at bidrage med at etablere landbrug og industri. De første 50 år blev der således sendt 75.000 fanger til Tasmanien. Flere fangelejre blev oprettet; de mest kendte er Port Arthur og Sarah Island, men mange steder på øen var der fanger. I Hobart Town var der også et særligt kvindefængsel. Langt hovedparten af fangerne var dog ikke internerede i fængsler, men arbejdede derimod på forskellige bygge- og anlægsarbejder som fx dæmningen Sorell Causeway.

    I 1825 blev Van Diemens Land udskilt som en selvstændig koloni, og den hørte derved ikke længere under kolonien New South Wales på det australske hovedland. I 1856 opnåede kolonien en form for selvstyre med eget parlament, og ved den lejlighed skiftede kolonien navn til Tasmanien, opkaldt efter Abel Tasman.

     

    Hobart vokser

    Hobart Town var fra starten i 1804 koloniens hovedby, også selv om der også kom andre tidlige bosættelser såsom Launceston, der også så sin start i 1804. Hobart Towns beliggenhed som perfekt havn for et indbringende fiskeri var en af årsagerne til dominansen. Ved folketællingen i 1835 boede 13.826 af koloniens i alt 36.505 indbyggere i Hobart Town.

    Starten havde dog ikke været let. Hobart Town og Van Diemens Land lå langt fra resten af det britiske imperium, forsyninger var ikke stabile, arbejdskraften var ikke uddannet, og der var ofte fare for angreb fra øens oprindelige beboere. Hobart Town voksede dog, og i 1842 blev den anerkendt som by. Ved det øgede selvstyre i 1856 blev byen hovedstad i kolonien, og i 1875 fik den sit nuværende navn, Hobart.

    Hobarts isolerede beliggenhed set fra store dele af verden, også fra Australien, har været medvirkende til, at byen trods vækst ikke oplevet samme rivende udvikling som fx Melbourne og Sydney. Gennem 1800-tallet var nogle af de store erhverv hvalfangst og skibsbygning. Fra 1891 var Henry Jones’ marmeladefabrik også en stor arbejdsgiver, som eksporterede fra Hobart til det britiske imperium.

    Den stigende handel fra midten af 1800-tallet skabte et nærmest konstant pres på havnen i Hobart, der flere gange måtte udvides med nye bassiner, kajer og magasinbygninger. Efter byens status som hovedstad blev der desuden opført en række administrationsbygninger, og de mange byggerier gav fornyet vækst efter nogle år, hvor guldfundene i kolonien Victoria havde været efterstræbt; også af tasmansk arbejdskraft.

    Nye forstæder kom til; blandt andet de fornemme kvarterer Battery Point og Sandy Bay samt flere andre. Offentlig transport blev stort tænkt til at få folk rundt i byen, og i 1893 kørte byens første sporvogn på en af den sydlige halvkugles første elektriske sporvognsnet.

     

    Hobart i 1900-tallet

    Efter en økonomisk nedtur i 1890erne, kom der igen vækst i Hobart fra begyndelsen af 1900-tallet. Havnen voksede igen, og nye store bygninger som hovedpostkontoret og toldbygningen skød op. Det var også i disse år, Tasmaniens vandkraft tog sin begyndelse. Med inspiration fra Tysklands brug af vandkraft i Ruhrområdet, blev anlæg bygget på Tasmanien. Politikernes ønske var at tiltrække industrier med adgang til billigere strøm end mange andre steder, og flere etablerede fabrikker her; fx Cadburys med en chokoladefabrik i 1920. Landbrug og fiskeri blev dog ved at spille en stor rolle for statens økonomi.

    Langt ind i 1900-tallet lå byen på den vestlige bred af floden Derwent, men allerede i 1832 havde den første plan om en bro over den brede flod været fremme. I 1943 åbnede pontonbroen Hobart Bridge, og byen kunne pludselig udvikle sig på nye lettilgængelige områder mod øst. Udviklingen gik stærkt, og i 1950erne var presset på Hobart Bridge så stort, at en ny og større bro blev planlagt. Tasman Bridge åbnede efter fire års byggeri i 1964 og skabte en forbindelse mellem bydelene, som kunne håndtere de store trafikmængder, som turismen også gjorde sit til.

     

    Turisme og dagens Hobart

    I 1956 åbnede Hobarts lufthavn, og få år senere blev bilfærgen Princess of Tasmania sat ind som det første af en ny serie færger mellem Tasmaniens Devonport og Melbourne på det australske fastland. Kapaciteten blev stærkt forøget og adgangen til og fra østaten meget nemmere. Turismen boomede, og som et resultat af fokus på dette felt åbnede Australiens første kasino i 1973.

    I dag er Hobart fortsat en vigtig fiskerihavn, og den er også forsyningshavn for Australiens og andre landes videnskabelige sejladser til Antarktis. Turismen har også fortsat sin vækst de senere år, og med den lange historie i europæisk-australsk målestok er der meget historie at opleve. Byen har de senere år også satset kraftigt på kultur, hvor der i dag er et varieret udbud af oplevelser.