Site logo
Se på kortet
Læs om byen

Thessaloniki er Grækenlands næststørste by, og den ligger smukt langs Thermaikosbugten. Byen er hovedbyen i den nordlige del af landet og et af de politiske, økonomiske og kulturelle centre. Kulturlivet blomstrer i storbyen, der har over en million indbyggere.

Det var Kassander af Makedonien, der grundlagde Thessaloniki i 315 f.Kr., og han navngav den nye by efter sin hustru, Thessalonika, der var Aleksander den Stores søster. Efter grundlæggelsen voksede byen sig til en vigtig by i Romerriget, og den var en af Det Byzantinske Riges mest velstående byer.

Thessalonikis lange og rige historie har gjort, at der er meget at se fra forskellige æraer. Det drejer sig ikke mindst om de delvist bevarede bymure og kirker og kloster, der samlet har sat Thessaloniki på UNESCO’s liste over verdensarv. Man kan desuden se ruiner fra Romerriget og bygninger fra osmannertiden.

I Thessaloniki kan man både se gamle kvarterer med smalle gader og stort anlagte pladser, promenader og boulevarder fra 1900-tallet. Man kan også nyde nogle spændende udflugtsmål fra byen, og de tæller bl.a. Olympus, de tidligere hovedstæder Edessa og Vergina samt Athos, hvor kun mænd har adgang.

Topseværdigheder

    Aristoteles Plads
    Πλατεία Αριστοτέλους

    Dette er den centrale plads i Thessaloniki og derfor også et naturligt mødested i byen. Pladsen ligger smukt ned til havet og byens skønne promenade langs vandet. Den blev designet af den franske arkitekt Ernest Hébrard i 1918, men stod dog først færdiganlagt i 1950erne.

    Pladsens historie går tilbage til 1917, hvor en brand hærgede og ødelagde det meste af Thessaloniki. I stedet for blot af genopbygge det ødelagte, blev Ernest Hébrard hyret til at nytænke de ødelagte områder med en moderne byplan. Deraf kom Aristoteles Plads, der var centrum for Hébrards plan for en europæisk by i stedet for den brændte by, der gennem århundreder var vokset og bygget under de tyrkiske osmanner.

    Langs siderne af Aristoteles Plads tegnede Hébrard store bygninger som imposante facader, hvilket ikke havde været tilfældet i det osmanniske Thessaloniki. Grundet den græske økonomi blev husene dog opført i mindre udsmykkede udgaver end dem, arkitekten havde planlagt. Dette gør dog ikke noget for helhedsindtrykket af den elegante plads, hvor man bl.a. kan finde caféer, Hotel Electra Palace og Olympion-teatret.

     

    Det Hvide Tårn
    Λευκός Πύργος

    Det Hvide Tårn er et af Thessalonikis vartegn. Det står langs vandet, som det i sin tid skulle beskytte, da det var en del af et større fæstningsværk. På stedet var der byzantinske fæstninger fra 1100-tallet, mens Det Hvide Tårn stammer fra et osmannisk byggeri, der blev opført til beskyttelse af byens havn. Fæstningsanlægget blev opført efter den osmanniske erobring af byen i 1430, og en teori er, at det stammer fra 1530erne.

    Det Hvide Tårn har form som en cylinder med en diameter på 23 meter og en højde på 34 meter. På toppen er der et mindre tårn med en højde på 6 meter. Tårnet udgjorde den østligste del af Thessalonikis mure, og indtil 1917 stod det omsluttet af en ydre ringmur.

    Op til slutningen af 1800-tallet blev tårnet kaldt for Det Røde Tårn grundet torturen og henrettelserne, som de tyrkiske osmanner gennemførte i fængslet, der dengang var indrettet her. Da Thessaloniki blev græsk i 1912, hvidvaskede man tårnet som et symbol på rensning, og det fik dengang sit nuværende navn.

    I dag er Det Hvide Tårn åbent for besøgende, og ved et besøg kan man beundre det gamle fæstningsbyggeri. Man kan også besøge stedets museum, der skildrer byen Thessalonikis historie på spændende vis.

     

    Thessalonikis Mure
    Τείχη της Θεσσαλονίκης

    Siden Thessalonikis grundlæggelse i 300-tallet f.Kr. har byen været befæstet. Byen voksede løbende, og det samme gjorde dens mure og andre af de anlæg, der gennem tiden har skullet forsvare byen. I dag kan man se bevarede dele af de imponerende mure, der blev bygget i slutningen af 300-tallet i den tidlige byzantinske æra.

    Historisk omsluttede bymurene hele Thessaloniki, hvor byens akropolis mod nord i sig selv lå befæstet med egne ringmure. De mægtige mure lå indtil 1800-tallet, hvor de tyrkiske osmanner lod en stor del af de gamle mure nedrive for at kunne modernisere byen. Hele muren mod havet blev bl.a. revet ned ved den lejlighed.

    Man kan fortsat opleve de gamle mure flere steder i gadebilledet. Et godt sted er gaderne Agrafon og Stergiou Polidorou, hvor en stor del af de nordlige mure med porte er bevaret. På denne strækning lå både selve bymuren og også muren omkring det gamle akropolis. Følger man den bevarede mur mod nordøst, kommer man til fortet Heptapyrgion. Man kan også se et længere stykke mur i gaden Klavdianou og følge muren mod øst herfra ad gaden Evrou.

     

    Ano Poli
    Άνω Πόλη

    Ano Poli eller Den Øvre By er Thessalonikis gamle bydel. Kvarteret ligger nord for det moderne centrum, og det var her, hvor man i sin tid etablerede byens akropolis. Navnet akropolis kendes også fra Athen, og det er betegnelsen for befæstede bosættelse på toppen af bakker eller klipper, og således også i Thessaloniki.

    I Ano Poli kan man opleve svundne tiders stemning i Thessaloniki. Her går byens karakter tilbage til byzantinerne og osmannerne, og størsteparten af deres bygningsværker blev ødelagt i resten af byen ved den store brand i 1917. Således kan man gå rundt i smalle gader i Ano Poli og se huse i traditionel græsk og osmannisk stil. Der er flere seværdigheder langs gaderne og på pladserne i Ano Poli.

    Man kan fx se byzantinske bade fra 1100-1200-tallene og en række smukke kirker; Profeten Elias’ Kirke/Ναός Προφήτη Ηλία, Sankta Katarina Kirke/Αγία Αικατερίνη og Sankt Nikolaj den Forældreløse Kirke/Ἅγιος Νικόλαος ὁ Ὀρφανός, der alle stammer fra 1300-tallet. Fra samme periode kan man se Vlatades Kloster/Μονή Βλατάδων. Man kan også besøge Atatürk Museum/Μουσείο Ατατούρκ, der ligger i huset, hvor Mustafa Kemal Atatürk blev født i 1881.

     

    Hagios Demetrios
    Άγιος Δημήτριος

    Hagios Demetrios er en imponerende kirke fra dengang, hvor Thessaloniki var den næststørste by i Det Byzantinske Rige. Byen var betydningsfuld, og Hagios Demetrios blev opført og dedikeret til Thessalonikis skytshelgen, Sankt Demetrius.

    På dette sted lå der tidligere nogle romerske bade, men i starten af 300-tallet blev den første kirke opført. Kirken blev udbygget, men også ødelagt flere gange af brande. I årene 629-634 byggede man derfor en større kirke, og det er den, man grundlæggende fortsat kan opleve.

    Hagios Demetrios er et smukt byggeri og en flot kirkerum. Den er mest kendt for sine bevarede mosaikker fra tiden før ikonoklasmen i 730. Mosaikkerne viser Sankt Demetrius, der sammen med øvrige rejste byggeriet af kirken. En inskription fortæller endvidere om et slavisk overfald i 615.

    Som byens andre kirker gjorde de muslimske osmanner også Hagios Demetrios til en moské efter deres erobring af Thessaloniki i 1430. Den symbolske grav for Sankt Demetrius blev dog holdt åben for at komme kristne besøgende og valfarende til gode. Efter den græske befrielse blev kirken naturligt nok igen indrettet som kristen kirke.

Andre seværdigheder

    Galerius’ Bue & Rotunda
    Αψίδα του Γαλερίου & Ροτόντα

    Disse to bygninger stammer fra omkring år 300, hvor den romerske kejser Galerius lod dem opføre som dele af et kvarter ved hans palads i Thessaloniki, som der i øvrigt er foretaget arkæologiske udgravninger af. Galerius’ Bue var den centrale den, og den vigtige romerske vej, Via Egnatia, passerede gennem buen.

    En stor del af Galerius’ Bue er bevaret til i dag. Man kan endda stadig se noget af den oprindelige marmorudsmykning med paneler, der skildrer den romerske sejr i 299 over perserne og deres kejser Narseh. Fra buen førte kolonnader oprindeligt til Rotunda i den ene retning og Galerius’ palads i den anden. I dag må man nøjes med at forestille sig forbindelsen, men Rotunda kan man fortsat se.

    Rotunda blev i sin tid opført med en kuppel med en åbning, som det kendes fra Pantheon i Rom. Gennem bygningens lange brug som polyteistisk tempel, kirke, moské og igen kirke er den dog blevet ombygget ved flere lejligheder. Man kan fx se en minaret, der kom til i den muslimske tid. I dag fungerer Rotunda som den græske Sankt Jørgens Kirke/Άγιος Γεώργιος, der er byens ældste.

     

    OTE Tårn
    Πύργος του ΟΤΕ

    I Thessasolonikis skyline kan man nemt se OTE-tårnet, der er 76 meter højt. Det blev tegnet af den græske arkitekt Alexandros Anastasiadis, og tårnet stod færdigt som fjernsynstårn i 1966. I dag benyttes tårnet som en del af byens mobilnetværk, og så arrangeres der løbende forskellige events her.

    Som turist kan man nyde en af Thessalonikis bedste udsigter fra tårnet, hvor der er en roterende restaurant i bygningens øverste etage. Herfra er der en fin udsigt over havet og byen med dens seværdigheder som fx Det Hvide Tårn.

     

    Det Romerske Forum
    Ρωμαϊκή Αγορά

    Det gamle romerske forum i Thessaloniki ligger stadig centralt i byen og danner i dag den nordlige akse af den gade, der starter ved Aristoteles Plads langs havet. Aksen blev skabt af arkitekten Ernest Hébrard i hans forslag til en ny byplan i 1918. Det romerske forum blev allerede etableret som den græske agora før romerne, men det nuværende udgravede anlæg stammer fra Romerrigets tid, hvor det blev bygget i 100-tallet.

    Man kan i dag se de udgravede ruiner af gamle stoaer, romerske bade og et lille teater, hvor der bl.a. var gladiatorkampe. Man mener, at Forum og teatret var i brug til 500-tallet og muligvis også længere tid. De spændende fund, man har gjort ved det romerske forum, er udstillet på stedets museum.

     

    Heptapyrgion
    Ἑπταπύργιον

    Heptapyrgion er en fæstning, der blev anlagt i den byzantinske tid, og som blev udbygget under osmannerne. Navnet Heptapyrgion betyder Fortet med de 7 Tårne, men på trods af navnet er der 10 tårne i anlægget, hvor den osmanniske militærguvernør og kommandør havde sæde gennem århundreder.

    Man kender ikke den præcise tid for opførelsen af fortet, men man antager, at de fem nordligste tårne og mure stammer fra kejser Theodosius' tid i slutningen af 300-tallet, mens den sydlige del af Heptapyrgion menes af være fra 1100-tallet. Gennem hele perioden blev fortet brugt til forsvar af byen.

    I 1890erne indrettede osmannerne Heptapyrgion som fængsel, og i den forbindelse blev fortet indre bygninger revet ned. Det var Thessalonikis primære fængsel, og der blev bygget nyt langs fæstningsmurene til administration, kvindefængsel m.v. Fængslet var i brug til 1989, og siden da er det gamle fort blevet restaureret.

     

    Thessaloniki Koncertsal
    Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

    Dette er et moderne kultursted, som blev åbnet i år 2000. Stedet består af to bygninger, der hedder henholdsvis M1 og M2, hvor det største auditorium ligger i M1, der er inspireret af byzantinsk arkitektur. M2 blev designet af den japanske arkitekt Arata Isozaki. Byggeriet ligger smukt ved havet, og det er løbende vært for koncerter, operaer, teaterforestillinger, konferencer m.v.

     

    Museum for Byzantinsk Kultur
    Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού

    Dette museum blev etableret i 1994, og det har til formål at udstille og studere værker og genstande fra æraer før, under og efter den byzantinske tid i Thessaloniki; hovedsageligt fra det geografiske område i Makedonien.

    Resultatet er en række fine permanente udstillinger, hvor man kan opleve temaer som bl.a. tidlige kristne kirker og byer, byzantinske kejsere og Det Byzantinske Riges arv. I museets samlinger er der en meget bred repræsentation af fund og effekter. Bøger, manuskripter, ikoner, mønter, tekstiler, mosaikker, malerier og skulpturer er således noget af det, man kan se i museets formidling af historien.

     

    Thessaloniki Arkæologiske Museum
    Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

    På dette interessante museum kan man se fine arkæologiske samlinger fra ikke mindst Thessaloniki og Makedonien. Der er flere temaudstillinger, hvor man fx kan se tilbage på områdets forhistorie. Man kan også se fund som statuer og ikke mindst guldskattene fra Vergina. De er en af museets største skatte.

    Museumsbygningen er også interessant. Den blev opført 1958-1962 og tegnet af den kendte græske arkitekt, Patroklos Karantinos. Museet er dog blevet udvidet og ombygget flere gange siden 1962, men man kan fortsat se linjerne i Karantinos’ design.

     

    Dikastirion Plads
    Πλατεία Δικαστηρίων Θεσσαλονίκη

    Dikastirion Plads, hvis navnet betyder Domstolspladsen, er den største plads i det centrale Thessaloniki. Den ligger på aksen fra Aristoteles Plads mod nord, og på pladsens sydlige del kan man se imposante bygninger fra Thessalonikis nye byplan fra 1918. Selve pladsen er imponerende i sin størrelse, og noget af den ligger nærmest som en park. I midten kan man se en statue af statsmanden Eleftherios Venizelos, og på siderne af ham ligger to seværdige bygninger; Panagio Chalkeon Kirke og de osmanniske paradisbade.

     

    Panagio Chalkeon Kirke
    Παναγία τῶν Χαλκέων

    Panagia Chalkeon er en byzantinsk kirke fra 1000-tallet som står i centrum af Thessaloniki. Over den vestlige indgang er der en inskription, der daterer kirken til år 1028. Kirkens indretning er både tids- og stedtypisk med en klassisk korsindretning mellem fire søjler i et kvadratisk rum og tre kupler.

    Kirkerummet er indrettet med narthex, naos og bema, der er betegnelserne for hhv. forhallen, kirkeskibet og det hellige område af koret bag fx en ikonvæg. Indretningen gik ofte igen i tidlige kristne og byzantinske kirker. I det smukke kirkerum kan man se forskellige vægmalerier. Nogle af dem er de originale fra kirkens første tid, mens andre er fra 1300-tallet.

    Panagio Chalkeon fungerede som kirke indtil 1430, hvor osmannerne erobrede Thessaloniki. Efter erobringen indrettede de muslimske osmanner kirken som en moské, som var i brug som sådan indtil 1912, hvor området blev græsk igen. Fra den begivenhed er kirken igen blevet anvendt som kirke.

     

    Bey Hamam
    Μπέη Χαμάμ

    Bey Hamam, der også kendes som Paradisbadene, var det første tyrkiske bad, som osmannerne byggede efter deres erobring af Thessaloniki. Badet blev opført under sultan Murad II i 1444 som et dobbeltbad, hvilket betød, at der var en afdeling for mænd og en for kvinder.

    Bey Hamam var et typisk tyrkisk bad med opdeling i tre dele; det kølige bad frigidarium, det varme bad caldarium, og varmerummet tepidarium, som man opholdt sig i mellem det kølige og det varme bad. Bygningen var i brug med navnet Paradisbadene helt op til 1968. I dag bliver badet brugt til bl.a. udstillinger.

     

    Via Egnatia
    Ἐγνατία Ὁδός

    Via Egnatia er er af de historiske veje i det græske område. Sammen med Via Appia på den italienske halvø dannede Via Egnatia færdselsåren mellem Rom og Byzantium, det senere Konstantinopel. Via Egnatia forbandt Dyrrachium, det nuværende Dürres i Albanien, ved Adriaterhavet med Byzantium via bl.a. Thessaloniki.

    Romerne anlagde vejen for at forbinde en række romerske kolonier fra Adriaterhavet til Bosporus. Gennem tiden var den en vigtig transportvej i Romerriget, og apostlen Paulus brugte også vejen, da han rejste fra Philippi til Thessaloniki.

    Romerske hære marcherede også ad vejen, når de skulle i kamp i området, lige som korstogene over land fulgte Via Egnatia. I dag går Via Egnatia stadig gennem Thessalonikis centrum parallelt med havet.

     

    Museet for Den Makedonske Kamp
    Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα Θεσσαλονίκης

    På dette museum kan man lære om den makedonske historie i den græske region. I udstillingerne kan man bl.a. finde information og skildringer af sociale, økonomiske, politiske og militære udviklinger, der samlet giver et fint indtryk af den græske frihedskamp mod de tyrkiske osmanner, der regerede området indtil 1912.

    Museumsbygningen er en fin opførelse i nyklassicisme fra 1892-1893. Det var arkitekten Ernst Ziller, der designede huset. Det var et vigtigt hus i datiden, idet det var sæde for det græske generalkonsulat i byen. Ved siden af lå en græsk kirke, og de to bygninger var et slags græsk samlingssted i den osmannisk styrede by.

     

    Hagia Sofia
    Ἁγία Σοφία

    På dette sted blev der allerede opført en kirke i 200-tallet. Den blev dog ødelagt i 620, hvilket menes at være forårsaget af et jordskælv. Senere i samme århundrede blev den nuværende Hagia Sofia bygget, og det skete med Hagia Sofia i Konstantinopel som forbillede. Kirken blev indrettet som moské med den muslimske erobring af byen i 1430, men efter den græske befrielse i 1912 blev den igen kirke.

    Kirkerummet er stemningsfuldt, og her er flere ting at se. I forbindelse med den byzantinske billedstrid, der udspillede sig over to gange i 700-800-tallene, blev der lavet en mosaik i kirkens apsis, som blot viste en kors. Tilsvarende var sket i bl.a. Hagia Irene i Konstantinopel. Efter ikontilhængernes sejr blev der i 787-797 lavet et ikon af Guds Moder, som ikoner af Jomfru Maria og Jesusbarnet kaldes.

    I kirkens kuppel er der malerier af de tolv apostle, engle og Jomfru Maria, mens selve kuplen viser Kristi Himmelfart. Selve bygningen blev opført som en typisk kirke i denne periode af den byzantinske æra.

     

    De Hellige Apostles Kirke
    Ἅγιοι Ἀπόστολοι

    Dette er en byzantinsk kirke fra 1300-tallet. Den var oprindeligt en del af et større kompleks og kan derved være opført som klosterkirke. Opførelsestidspunktet er usikkert, men menes gennem inskriptioner at være i 1310erne eller i slutningen af 1320erne.

    Kirkens indretning er typisk opbygget med fire store søjler, som inddeler det kvadratiske rum i en form som et kors. På toppen er der fire kupler omkring en større central kuppel, og denne arkitektur kan ses i mange samtidige kirker.

    Interiøret er imponerende med fornemme 1300-talsmosaikker, der fandt sin inspiration fra Konstantinopel. Mosaikkerne er interessante, idet det var de seneste, der blev lavet i Thessaloniki. Det var også nogle af de seneste i Det Byzantinske Rige. I tillæg til mosaikkerne er der fresker, som også tydeligt er inspireret af kunsten i Konstantinopel.

    De muslimske osmanner indrettede kirken som moské efter deres erobring af Thessaloniki, og efter deres vanlige praksis fjernede de guld fra mosaikker, før de pudsede væggene for at skjule mosaikker og fresker. Med den græske befrielse i 1912 blev kirken igen taget i brug som kirke, og mosaikkerne blev nænsomt restaureret ad flere omgange.

     

    Gregor Palamas Metropolitankatedral
    Μητροπολιτικός Καθεδρικός Ναός Αγίου Γρηγορίου Παλαμά

    Denne store kirke er en af Thessalonikis nyere kirker, og den er meget seværdig. Kirken blev opført efter en brand i 1890 og dedikeret Gregor Palamas, der var ærkebiskop i Thessaloniki i 1300-tallet, og som boede i byen 1325-1359.

    Kirken stod færdig i 1914 i den kan man se relikvierne af Gregor Palamas og et i det hele taget smukt interiør med fornem udsmykning. Den byzantinske arkitekturs indflydelse ses tydeligt, og den blev opført som den første kuppelkirke i det tyrkisk-besatte Thessaloniki. Det var arkitekten Ernst Ziller, der tegnede kirken.

Ture fra byen

    Olympus
    Όλυμπος

    Olympus er med 2.917 meter Grækenlands højeste bjerg. Det er et bjerg, der består af en lang række toppe, smukke kløfter, afvekslende flora og en høj grad af biodiversitet. Den højeste top bærer også navnet Mytikas/Μύτικας, og i den græske mytologi er det på dette sted, de 12 olympiske guder bor. Man kan nyde en tur til Olympus på flere måder.

    Bjergmassivet er synligt på lang afstand, og det er seværdigt i sig selv. Man kan også vælge at vandre flere steder på sletter eller i slugter for at komme tættere på bjerget og opleve naturen.

     

    Meteora
    Μετέωρα

    Meteora er navnet på et bjergområde, hvor man kan se karakteristiske klippeformationer og opleve nogle af de vigtigste klostre for den østlige ortodokse kirke. Klostrene ligger på toppen af Meteoras høje klippesøjler, hvorfra der er fantastiske udsigter. Det unikke sted er optaget på UNESCO’s liste over verdens kulturarv.

    I Meteora er der flere klostre, man kan vælge at se. De to største klostre er Store Meteoron/Μεγάλο Μετέωρο og Varlaam Kloster/Μονή Βαρλαάμ. Store Meteoron blev grundlagt omkring 1340 af en munk fra Athos, mens Varlaam stammer fra 1540erne. Klostrene er fortsat aktive med residerende munke, og ud over klostret og beliggenheden kan man nyde stedernes klosterkirker. Man kan også se det måske mest spektulært placerede kloster, Den Hellige Treenigheds Kloster/Μονή Αγίας Τριάδας.

     

    Athos
    Άγιο Όρος

    Athos er et bjerg og en halvø på Halkidiki. Det er kendt for sine kloster og som en autonom teokratisk stat, der blev etableret i 963, og som er under græsk suverænitet. Athos er på UNESCO's verdensarvsliste, og en af de specielle ting ved stedet er, at det kun er tilladt for munke og mandlige besøgende at komme her.

    Det var munken Athanasios, der kom til Athos i 958, og fem år efter byggede han en Protaton-kirken i Karyes og grundlagde det kloster, der stadig er det største af Athos' i dag 20 klostre. I dag har Athos et selvstyre med administrativt centrum i Karyes, hvor Grækenlands repræsentant også har sæde.

     

    Edessa
    Ἔδεσσα

    Edessa er en by i det nordlige Grækenland, som historisk var den første hovedstad i Kongeriget Makedonien. Det var også en by, der lå på den vigtige vej, Via Egnatia, der ledte fra Adriaterhavet til Byzantium. Man kan stadig se rester af det antikke Edessa i udgravninger uden for den moderne by. Man bør også se Edessas berømte vandfald, når man er her. De ligger i et dejligt område i den østlige udkant af byen.

     

    Vergina
    Βεργίνα

    Vergina er en ganske ny by. Den blev grundlagt i 1922 efter befolkningsudvekslingen mellem Grækenland og det nuværende Tyrkiet. Vergina er dog mest kendt for den historiske by Aigai/Αἰγαί, som er optaget på UNESCO's verdensarvsliste. Aigai var hovedstad i det makedonske kongerige, og man kan i dag se stedet som en fin arkæologisk udgravning.

    Et højdepunkt i udgravningerne er det store palads, som blev bygget under Filip II i 300-tallet f.Kr. Paladset er den største bygning, der er bevaret fra det antikke Grækenland, og her kan man bl.a. se fornemme mosaikker. Der er også mange grave i området, hvor Filip II's imponerende grav er den mest imponerende. Filip II var far til Aleksander den Store.

     

    Filippi
    Φίλιπποι

    Filippi var en by, der blev grundlagt omkring 360 f.Kr. og udbygget af Filip II af Makedonien. Byen lå langs den vigtige Via Egnatia, der forbandt Byzantium med Adriaterhavet og derved Rom. Romerne satte også deres præg på Filippi ved nærmest at ombygge byen efter romersk forbillede. Senere blev Filippi et af centrene for den tidlige kristendom.

    I dag er udgravningerne af Filippi optaget som verdensarv på UNESCO's liste, og der er en del bevarede dele at se. Det romerske forum udgjorde byens centrum, og ikke langt herfra kan man se byens relativt velbevarede gamle teater. Man kan også se ruinerne af basilikaer med bl.a. fine gulvmosaikker.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Shopping

    One Salonica Outlet Mall

    Kotta Roulia 10
    onesalonica.com

     

    Mediterranean Cosmos

    National Road
    Moudania
    mediterraneancosmos.gr

     

    Makedonia Mall

    Tompazi 15
    makedoniamall.com

     

    Mega Outlet

    Leof. Georgikis Sholis 43, Pylaia
    megaoutlet.gr

     

    Indkøbsgader

    Odos Tsimiski/Οδός Τσιμισκή, Odos Mitropoleos/Οδός Μητροπόλεως, Ermou/Οδός Ερμού, Odos Proxenou Koromilas/Οδός Προξένου Κορομηλά, Odos Agia Sofia/Οδός Αγίας Σοφίας

Med børn
Gode links