Site logo
Se på kortet
Læs om byen

San Francisco anses for at være en af USA’s mest charmerende og smukkest beliggende storbyer, og når man er der, forstår man også godt hvorfor, og her er mange ting at opleve i både byen og den smukke natur, der omgiver den californiske storby.

Der er en del vartegn og berømte steder, man nærmest kender, inden man kommer til San Francisco. De stejle gader, byens sporvogne, fængselsøen Alcatraz og ikke mindst broen Golden Gate Bridge er nogle af de steder, som er blevet set i utallige Hollywood-film, og som de fleste har en forestilling om.

Arkitektur, museer og smuk natur er andre ting, som man kan få ud af en tur hertil. Det hele ligger mellem højdedrag, der giver gode udsigtspunkter som spændende afveksling. Financial District og Civic Center er byens absolutte centrum, og tæt herpå er der oplevelser langs vandet; fx Pier 39 og Fisherman’s Wharf.

Vil man gerne ud af storbyens kvarterer, så er der ikke langt over fx Golden Gate-broen til naturparker med noget af det vestlige USA’s storslåede landskab. Grønne oaser som fx Golden GatePark og Presidio er andre af de mange rekreative områder i og omkring San Francisco.

Topseværdigheder

    Cable Cars

    San Francisco Cable Cars

    San Franciscos sporvogne er et af byens mest charmerende og populære vartegn. I de stejle gader bumler de kabeltrukne sporvognene op og ned, og det ene spændende syn afløser det andet for passagerer i og udenpå vognene.

    Sporvognene kører som kabelbaner, der bliver trukket af store kabler fra centrale steder som Cable Car Barn. Her kan man se de store hjul og maskineriet, der trækker kablerne, som igen trækker vognene på de tilbageværende Cable Car-linjer.

    Sporvognenes historie går tilbage til 1869, hvor englænderen Andrew Hallidie oplevede en ulykke med de hestetrukne vogne, som dengang kørte gennem nogle af byens gader. Ulykken kostede fem heste livet, og Hallidie ville gøre noget for at forhindre gentagelser.

    I 1873 åbnede Andrew Hallidie den første kabeltrukne sporvognsbane i San Francisco. Det var Clay Street Hill Railroad, og den blev en så stor succes, at der i perioden 1873-1890 blev anlagt 23 cable car-linjer i byen. Efter 1890 startede overgangen til elektriske sporvogne i stedet for kabeltrukne baner, og gennem de følgende årtier blev cable cars nedlagt eller omlagt til elektrisk drift.

    I 1906 ramte et stort jordskælv San Francisco, og skælvet og de efterfølgende brande ødelagde det meste af infrastrukturen for byens cable cars. Det muliggjorde en fortsat omlægning til elektrisk drift, men i 1912 var der stadig otte cable car-linjer i drift. Disse linjer kørte ad gader, der var for stejle til elektriske linjer.

    Gennem 1920erne og 1930erne blev der udviklet mange nye og forbedrede busser, som kunne køre ad de tilbageværende cable car-linjer, og i 1944 var der kun fem linjer tilbage; to var i offentligt eje og tre i selskabet Cal Cable. I 1947 foreslog San Franciscos borgmester en lukning af byens to linjer, men dette blev nedstemt af en afstemning blandt byens borgere. I 1951 lukkede Cal Cables linjer, som bystyret overtog og derefter genåbnede. Det var dog kun California Street-linjen, der blev bevaret.

    Gennem årene blev sporvognslinjerne moderniseret, og der blev også bygget nye vogne i gammel stil som supplement til eksisterende materiel. Det kan man i dag opleve på de tre linjer i drift; Powell/Hyde Line, Powell/Mason Line og California Line. Linjenavnene indikerer gaderne, som vognene kører ad.

    Rent teknisk kører cable car-linjerne stadig som i 1800-tallet. Der ligger 3,2 centimeter tykke kabler i gaderne, som bliver trukket med en hastighed på 15,3 kilometer i timen. Kablerne bliver trukket fra et centralt sted, og den såkaldte gripman i vognene åbner og lukker grebet om kablerne for at køre eller stoppe.

    Ud over kablerne, der trækker vognene fremad og bremser dem under nedkørsler, har de enkelte cable cars også tre forskellige slags bremser. Der er bremseklodser af metal, bremseblokke af træ og en nødbremse af stål.

    Der er forskelle på de enkelte linjer. Powell/Hyde Line og Powell/Mason Line har begge de berømte drejeskiver ved endestationerne. Vognene er disse linjer kan kun køre i én retning, og de skal derfor vendes efter hver tur. Dette sker manuelt og til stor glæde for tilskuere. Vognene på California Line kan køre i begge retninger og skal derfor ikke vendes.

    Maskinhuset, hvor nettets kabler trækkes fra, er Cable Car Barn (1201 Mason Street) fra 1907. Det er i dag både en fungerende del af sporvognssystemet og et museum over sporvognenes historie i San Francisco. På museet kan man lære mere om cable car-systemets historie, se gammelt materiel og forstå teknikken bag de populære cable cars.

     

    F Market & Wharves

    San Francisco er kendt for sine ikoniske cable cars, der er kabeltrukne sporvogne, som bliver trukket gennem byens stejle gader. Der er dog også en anden bemærkelsesværdig transportmulighed i San Franciscos udbyggede transportnet; nemlig sporvognslinjen F Market & Wharves.

    Sporvognslinje F er en konventionel sporvognslinje, der betjenes med gamle og charmerende sporvogne, der kører i almindelig drift i San Franciscos transportsystem. Linjen betjener Fisherman’s Wharf, Embarcadero, Ferry Building, Market Street og The Castro, så mange af byens seværdigheder ligger i tæt afstand til stoppestederne.

    Sporvognene på ruten er rullende seværdigheder, som mange passagerer nyder. Materiellet består af en blanding af gamle vogne fra San Francisco og fra mange andre byer verden over. Den primære vognmodel er den såkaldte PCC, President’s Conference Committee, der i designet stammer fra 1930ernes USA. PCC-vognen blev produceret i årene 1936-1952, og i en lang række andre lande blev den licensproduceret i tilrettede varianter. I USA blev vognene produceret af både St. Louis Car Company og af Pullmann Standard, mens produktionen i Europa blandt andet fandt sted i Brugge, Chorzów, Prag og Zaragoza.

    Hvis man tager linje F i dag, kan man køre med PCC-vogne fra ikke mindst San Francisco, Philadelphia og Newark. Disse vogne stammer fra 1940erne. Dertil kommer flere vogne af Peter Witt-typen, som kommer fra italienske Milano. Disse vogne blev bygget i 1928 i Italien ud fra et design, der var kendt fra mange amerikanske byer. Man kan også støde på andre vogne på linjen; fx gamle San Francisco-vogne fra årene 1895-1924.

    Åbningen af linjen i San Francisco skete gradvist fra 1983, hvor man forsøgsvist havde indsat gamle sporvogne i perioden, hvor San Franciscos cable cars var lukket i to år for en totalrenovering. De midlertidige perioder med trafik blev ved til 1987, hvor en permanent, historisk linje blev diskuteret. Den nuværende linje F blev åbnet i 1995 med brug af de gamle vogne.

     

    Pier 39

    Pier 39 er en af San Franciscos mange moler og nok den kendteste af dem alle. Den nuværende mole blev etableret i 1977, og der blev blandt andet anvendt gammelt træ fra Pier 3 og Pier 34 til byggeriet. I 1978 åbnede Pier 39 med butikker, restauranter og anden underholdning, og dette koncept er videreført og udviklet til i dag.

    Der er mange aktiviteter på den lange mole. Man kan fx tage en tur med den kendte karrusel på Pier 39 eller nyde udsigten over San Francisco Bay til Golden Gate Bridge, Oakland Bay Bridge og fængselsøen Alcatraz. Man kan også besøge Aquarium of the Bay, hvor man blandt andet kan se nærmere på det marine liv i San Francisco Bay.

    Pier 39 er også hjemstedet for San Franciscos berømte søløvekoloni, som er et tilløbsstykke for lokale og turister. Søløverne slog sig ned ved Pier 39 i 1989, hvor de tidligere benyttede klippen Seal Rock som koloni. Søløverne brugte kajpladser, og i den første tid måtte bådene navigere omkring søløverne, før dyrene fik hele området ved Pier 39.

     

    Lombard Street

    Lombard Street

    Gaden Lombard Street kaldes også USA’s mest snoede gade, og det er med god grund. Mellem victorianske huse går Lombard Street stejlt nedad gennem hårnålesving på delen mellem gaderne Hyde Street og Leavenworth Street. Der er hele otte sving på de få hundrede meter, som det korte stykke måler.

    Gaden er sjov at gå eller køre nedad, og der er mange smukke blomster gennem sommersæsonen. Man kan nemt komme til toppen med San Francisco Cable Car, og herfra kan man gå ned mod øst. Vil man se gaden lidt oppefra, kan man tage til toppen af Coit Tower, hvorfra man rigtigt kan se gadens snoede løb.

     

    Presidio National Park

    Presidio of San Francisco er en park og et tidligere militært område på nordspidsen af San Francisco-halvøen. Det var spanierne, der etablerede fortet El Presidio Real de San Francisco på stedet i 1776, og det gjorde de for at etablere sig ved indsejlingen til California Alta og området omkring San Francisco Bay. Fortet blev senere mexicansk, og det hørte under det amerikanske forsvar fra 1848 til 1994.

    I dag er Presidio er stort rekreativt område, der blandt andet byder på udsigtspunkter med fine udsigter over Stillehavet, San Francisco Bay og den berømte Golden Gate Bridge, der spænder over strædet Golden Gate.

    Vil man vide mere om Presidios historie fra etableringen til i dag, så kan man med fordel starte besøget i Presidio Visitor Center (210 Lincoln Boulevard). I besøgscentret er der også information om aktivitetsmuligheder i parken.

    Blandt de mest populære steder i Presidio of San Francisco er Fort Point, der ligger mod nord og umiddelbart ved Golden Gate Bridges brofæste. I dette område kan man også se Golden Gate Bridge Pavilion, der åbnede som besøgscenter for broen i 2012. Der er også strande i parken; fra East Park i øst til Baker Beach i vest er der flere valgmuligheder, og det hele er forbundet af vandrestier, hvoraf Golden Gate Promenade og Coastal Trail er blandt de mest populære.

     

    Golden Gate Bridge

    Golden Gate Bridge

    Golden Gate Bridge er en hængebro, der spænder over indsejlingen fra Stillehavet til San Francisco-bugten, der er et stræde med navnet Golden Gate. Broen er San Franciscos nok mest kendte vartegn og et at USA’s mest berømte bygningsværker.

    Golden Gate Bridges længde er 2.737 meter lang, og den når en højde på 227 meter. Det frie spænd mellem broens pyloner er 1.280 meter, og der er 67 meter under broen ved højvande.

    Den imponerende bro blev opført i årene 1933-1937, og ved åbningen var Golden Gate Bridge verdens både højeste hængebro og broen med det største frie spænd.

    Med Golden Gate Bridge blev det muligt på kort tid at krydse strædet nord for San Francisco-halvøen. Før det var der færgeoverfarter, der startede i 1820. Færgerne blev et af byens vigtigste transportmidler, og der var afgange fra Hyde Street Pier og Ferry Building to Sausalito. Den hurtigste tur tog 20 minutter, men San Franciscos beliggenhed og færgerne var en bremse for byens udvikling i forhold til andre amerikanske storbyer.

    Idéen til Golden Gate Bridge var ikke ny, da en ny artikel om en bro blev publiceret i 1916. Heri anslog James Wilkins som kommunal ingeniør, at projektet ville koste 100 millioner dollar, hvilket ikke var realiserbart. Wilkins bad broingeniører om forslag til billigere løsninger, og Joseph Strauss indsendte et forslag til 17 millioner dollar.

    Strauss’ forslag blev valgt, men det skulle dog radikalt ændres; fx til en hængebro, der ikke var Strauss’ løsningsforslag. Joseph Strauss blev broens chefingeniør, men selve hængebrodesignet stod Leon Moisseiff for; han havde været ingeniør på Manhattan Bridge-projektet i New York. Mange af broens dekorative detaljer blev tegnet af Irving Morrow; det gjaldt fx lygtepæle, gelændre og pylonernes visuelle detaljer, der er i art deco-stil.

    Byggeriet af broen blev sat i gang i 1933, og den endelige pris var på cirka 35 millioner dollar. Åbningen af den nye forbindelse skete den 27. maj 1937. Åbningsfestlighederne stod på i en uge, og dagen før biltrafikken var broen åben for fodgængere; omkring 200.000 krydsede Golde Gate Bridge den dag. Præsident Franklin D. Roosevelt forestod den officielle åbning for almindelig trafik; det skete fra Washington ved tryk på en knap.

    I dag står broen fortsat som ved opførelsestidspunktet. Den er malet i en karakteristisk orangerød farve ved navn international orange. Farven blev valgt, så broen passer i landskabet og samtidigt nemt kan ses fra skibe under skiftende vejrforhold og ikke mindst i tåge. Vejbanerne bliver holdt oppe af 250 lodrette kabelpar, som er forbundet med de øverste bærende kabler. Disse er 93 centimeter i diameter og består hver af 27.572 små kabler. I udsigtsområdet sydøst for broen kan man se en del af et kabel i overskåret udgave for at få indtryk af broens dimenstioner.

    Man kan køre over Golde Gate Bridge i bil eller med flere buslinjer fra San Francisco. Man kan i dagtimerne også vælge at gå over broen ad det østlige fortov og nyde både konstruktionen og den fantastiske udsigt. Der er også cykelstier, og mange vælger en cykeltur fra det centrale San Francisco som en udflugt. På begge sider af broen er der parkeringspladser med udsigtspunkter, hvorfra man kan se San Franciscos skyline og naturligvis selve Golden Gate Bridge.

     

    Mission Dolores

    Mission Dolores er en kirkelig mission, der blev grundlagt 1776 af spanske José Joaquin Morage og Francisco Palóu. Den gamle kirke i bygningskomplekset Mission Dolores er deusden den ældste, bevarede opførelse i San Francisco.

    Kirken var den sjette californiske missionskirke af de i alt 21, som kong Carlos III lod opføre som en del af den spanske bosættelse i Californien. Med kirken opstod en bosættelse, der fik navn efter Franciskanerordenens grundlægger, Frans af Assisi.

    Der blev opført en missionskirke ved grundlæggelsen af stedet i 1776. Denne eksisterer ikke længere, idet den hurtigt blev afløst af den større kirke fra årene 1782-1791. Denne kirke kan man stadig se i dag, mens det meste af den øvrige mission fra den tid er forsvundet i dag. Det drejede sig om boliger, værksteder og faciliteter til at opretholde et landbrug.

    Efter en blomstringstid i årtierne efter grundlæggelsen, blev det hårde tider for Mission Dolores i første halvdel af 1800-tallet. Under den mexicanske uafhængighedskrig fra 1810 til 1821 kom der færre forsyninger til missionen, og i 1834 sekulariserede den nye mexicanske stat missionernes ejendomme. Det betød, at jorder blev solgt fra i så store mængder, at kirken kun ejede selve kirkerne, præsteboliger, klosterbygninger og jord nok til en have omkring disse bygninger.

    Den californiske guldfeber omkring år 1850 bragte ny vækst til San Francisco og nyt liv til Mission Dolores, som blev forbundet med det nuværende downtown San Francisco ad plankeveje. Nogle af missionens bygninger blev desuden afhændet til indretning af salooner og spillehaller; dette område udviklede sig nemlig til et slags underholdskvarter i byen. Kirken opførte også en tilbygning i træ med navnet Mansion House, der blev drevet som kro.

    I 1876 besluttede missionen at rive Mansion House ned for at bygge en stenkirke, der passede til de mange nye borgere i menigheden, som var flyttet til området på denne tid. Kirken blev bygget, men den gik til grunde med jordskælvet, der ramte byen i 1906. I modsætning til den ødelæggelse stod 1700-talskirken tilbage i relativt urørt stil efter skælvet.

    I årene 1913-1918 blev en ny og større stenkirke opført på stedet for den gamle. Det er den imponerende Mission Dolores Basilica, der fortsat står umiddelbart nord for 1700-talsbygningen. Basilikaens facade er udsmykket i spansk barok, hvilket giver en god kontrast til den gamle kirke.

    En tur til Mission Dolores’ gamle kirkebygning er som at træde ind i en helt anden verden end den omgivende, moderne storbystemning. Kirkerummet er smukt og står som et minde om det spanske tids opbygning af den første bosættelse i området. Hertil kommer 1900-talsbasilikaen, der også er seværdig, og det lille museum, der ligger i et rum i den vestlige del af 1700-talsbygningen.

     

    Chinatown

    San Franciscos Chinatown er Nordamerikas største kinesiske koloni. Her bor flere end 100.000 mennesker med kinesiske rødder. I den sydlige indgang til bydelen står den fornemme kinesiske drageport, der er stedets vartegn.

    I Chinatown kan man føle sig helt hensat til Kina med de kinesiske forretninger, spisesteder og kulturelle institutioner; fx kulturcentret Chinese Culture Center, der udstiller kinesisk-amerikansk kunst. I Chinatown kan man også se enkelte tempelbygninger opført i traditionel kinesisk stil.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om San Francisco her.

Andre seværdigheder

    Civic Center

    Civic Center

    Civic Center er hjemsted for San Franciscos administration og en del kulturelle institutioner. Området blev udlagt og opført efter jordskælvet i 1906, hvor blandt andet byens daværende rådhus blev ødelagt.

    De første bygninger stod færdige i 1915, og gennem det meste af 1900-tallet blev komplekset løbende udbygget med forskellige institutioner. Ud over de nævnte bygninger ligger statens højesteret, Supreme Court of California, eventbygningen Bill Graham Civic Auditorium og pladsen United Nations Plaza med videre her.

    Civic Center rummer store åbne byrum, og med rådhuset beliggende her, har området været centrum for flere demonstrationer og politiske taler; blandt andet talte Harvey Milk her i 1970erne.

    Centralt i Civic Center ligger der en stor plads foran byens rådhusbygning, og herfra er der god udsigt til både rådhuset og hovedparten af de øvrige opførelser. Det er også her, man kan se en række flagstænger med historiske amerikanske flag og andre flag fra kendte slag, stater eller begivenheder. Her kan man fx se Grand Union Flag, der var USA's første officielle flag.

     

    San Francisco City Hall

    City Hall er San Franciscos rådhus, og det er også en af byens største arkitektoniske seværdigheder. Beaux-arts-bygningen blev opført 1913-1915 som afløser for det tidligere rådhus, der blev voldsomt beskadiget under jordskælvet i 1906.

    Det var en tid, hvor bevægelsen City Beautiful Movement var en strømning, der gjorde sig gældende i mange amerikanske storbyer i primært landets nordøstlige stater. Bevægelsens udgangspunkt var stigende indbyggertal og et ønske om at bygge smukt og ofte monumentalt. Målet var at skabe smukke byområder og på samme tid at øge moralen i byen og skabe højere livskvalitet for borgerne.

    San Francisco City Hall er et godt eksempel på resultatet af City Beautiful Movement, og dimensionerne er imponerende. Grundplanet er 120x83 meter, og kuplen når en højde på 93 meter, hvilket gør den til en af de højeste i verden.

    Arthur Brown Jr. var arkitekt på rådhuset. Han designede bygningsdesignet, men også detaljer som fx skrifttyper og dørhåndtag. Den centrale bygningsdel er rådhusets rotunde, som er et imponerende rum under den store kuppel, som Arthur Brown, Jr. tegnede med inspiration fra Val-de-Grâce i Paris.

    Rådhuset er åbent for besøgende, og ud over bygningen med rotunden som det mest seværdige, kan man i sidefløjene også se elegante bygningsdesign og en mindre udstilling om byggeriet af San Francisco City Hall.

    Der har gennem tiden fundet mange store begivenheder sted på rådhuset. Den 27. november 1978 indskrev bygningen sig i San Franciscos historiebøger, da borgmester George Moscone og byrådsmedlem Harvey Milk blev myrdet her. En lidt mere fornøjelig begivenhed indtraf i 1954, hvor Marylin Monroe og Joe DiMaggio blev gift på rådhuset.

     

    Painted Ladies

    The Painted Ladies

    The Painted Ladies eller de farvede damer er et udtryk for malede huse i victoriansk og edwardiansk arkitektur, som blev opført fra midten af 1800-tallet til starten af 1900-tallet. Ommalingen, der ikke er i oprindelig udsmykning, skete fra 1960erne, og der står i dag Painted Ladies flere steder i San Francisco. I alt blev der bygget omkring 48.000 af disse huse i byen; dog gik en del til grunde med jordskælvet i 1906, og cirka 16.000 er blevet revet ned.

    De mest berømte af de såkaldte Painted Ladies er en række på seks smukt restaurerede victorianske huse af den type, der var særdeles udbredt i 1800-tallet. De seks huse i Steiner Street blev opført fra 1892 til 1896. De mange nyopførelser skulle dække boligbehovet for den kraftige befolkningstilvækst i datidens San Francisco.

    Mange af byens victorianske huse gik til grunde ved branden, der fulgte efter jordskælvet i 1906. Det gik særligt ud over kvartererne omkring Nob Hill, men i flere bydele står der stadig en del tilbage, ikke mindst i Pacific Hights, the Western Addition, Fillmore og i the Haight.

    Overfor The Painted Ladies i Steiner Street ligger parken Alamo Square Park, hvorfra der er en fin udsigt til både damerne og andre dele af San Francisco. Her er blandt andet udsigt over San Franciscos centrum med alle højhusene og til toppen af Golden Gate Bridge.

     

    Ferry Building

    Ferry Building er byens færgeterminal for de mange færger, der krydser bugten San Francisco Bay. Derfor er den et godt udgangspunkt for mange turister, der vil se nærmere på seværdigheder og byer omkring San Francisco.

    Ferry Building er også et af San Franciscos mest kendte bygningsværker. Det var Arthur Page Brown, der tegnede bygningen i 1892 i stilen beaux-arts. Ferry Building åbnede i 1898, og den udgjorde et stort trafikknudepunkt for trafikken omkring bugten. Dette var ikke mindst tilfældet før åbningen af broerne Golden Gate Bridge mod nord og Oakland Bay Bridge mod øst.

    Den monumentale bygning står smukt tæt på centrum af San Francisco. Den er kronet af et centralt tårn med en højde på 75 meter. Tårnet er arkitektonisk inspireret af tårnet La Giralda i spanske Sevilla, og under det er der buede arkader i hele Ferry Buildings længde.

    Gennem en del år i sidste halvdel af 1900-tallet var Ferry Building skærmet af fra Market Street af en eleveret motorvej. Dette er ikke længere tilfældet, og bygningen står i dag som et synligt fikspunkt i den østlige ende af Market Street. Selve Ferry Building blev genåbnet i 2003 efter en større renovering, og siden da har der ligget et marked med forretninger og spisesteder her.

     

    Financial District

    Financial District er en bydel, der som navnet antyder er hjemsted for forsikringsselskaber, banker, advokatfirmer, større virksomheder og andre institutioner i San Francisco. Bydelen ligger som en trekant i byens centrum mellem gaderne Market Street i syd, Washington Street i nord og Kearny Street i vest.

    Den centrale gade i Financial District er Montgomery Street, der også bliver kaldt Wall Street of the West. Her og i kvarterets øvrige gader ligger byens moderne skyskrabere side om side, og det er en spændende oplevelse af gå en tur i området.

    Synet af de høje bygninger er imponerende fra gadeplan, og man bør tage en vandretur ad Montgomery Street. Man kan også se området fra oven; fx fra toppen af den 210 meter høje Bank of America Building (Montgomery Street 345) eller fra Embarcadero Centers Skydeck på Sacramento Street.

    Områdets historie følger på mange måder byen San Franciscos udvikling. Den spanske kolonimagt var i sin tid ikke interesserede i at udvikle en by på de sandede jorder her, og det blev i stedet nybyggere, der etablerede sig her fra 1835. Den første byplan blev vedtaget i 1839, og siden da er udviklingen gået stærkt. Dengang gik vandlinjen omkring Montgomery Street, men man valgte udfyldning for at udvide både området og den godt beliggende havn, der på mange måder drev en stor del af byens vækst.

    Byggeriet af skyskrabere på vestkysten startede i 1890 i San Francisco, hvor Michael Henry de Young byggede Chronicle Building på 66 meter i højden. Andre skyskrabere kom til, og de overlevede det store jordskælv i 1906, der ellers forårsagede store ødelæggelser i kvarteret. I 1920erne blev næste række af højhuse opført, og fra 1960erne blev der igen bygget højt efter ændring af højderestriktioner.

    Efter mange protester genindførte bystyret et loft for højden på nye bygninger i San Franciscos centrum, og efter 1980erne flyttede udviklingen af nye højhuse til det såkaldte South Financial District, der ligger syd på gaden Market Street.

     

    Bay Bridge

    Bay Bridge

    Den kolossale Oakland Bay Bridge er den ene af San Franciscos to store, kendte broer; den anden er Golden Gate Bridge. Oakland Bay Bridge udgår fra San Franciscos centrum i området umiddelbart syd for Market Street og Ferry Building, hvorfra der er en storslået udsigt til den imponerende bro.

    Oakland Bay Bridge forbinder San Francisco med blandt andet byen Oakland på den østlige bred af bugten San Francisco Bay. Den i alt 14 kilometer lange broforbindelse krydser øen Yerba Buena Island på vejen over bugten.

    Idéen om en bro over San Francisco Bay opstod første gang under guldfeberen i midten af 1800-tallet, og mange gange derefter blev der foreslået anlæg af en forbindelse over bugten. Der gik dog til 1929, før de første konkrete skridt til en bro blev taget, og derefter gik det stærkt. Opførelsen gik i gang den 9. juli 1933, og broen blev indviet 12. november 1936.

    Oakland Bay Bridge imponerer med sine dimensioner. Den blev oprindeligt bygget som en kombineret bil- og jernbanebro, men i dag er den ændret til en ren bilbro med to dæk og fem kørebaner i hver retning.

    Af forbindelsens totale udstrækning er det særligt de to brodele øst og vest for Yerba Buena Island, der bygningsmæssigt er interessante. Broens maksimale spænd er på 704 meter. Den østlige bro er 3.100 meter lang med en fri gennemsejling under broen på 58 meter, mens den vestlige bro er 2.800 meter lang med en fri gennemsejling på 67 meter.

    Broen mellem San Francisco og Yerba Buena Island star som den originale hængebro med to dæk. Broen øst for Yerba Buena Island er blevet ombygget efter jordskælvet i 1989, hvor en del af det øverste brodæk kollapsede og faldt ned over det nederste dæk. Ved ombygningen blev en moderne bro bygget med kun et dæk, der til gengæld blev verdens bredeste bro, da den åbnede i 2013.

     

    Museum of Modern Art

    San Franciscos museum for moderne kunst slog dørene op i 1935 som det første af denne type i det vestlige USA. Den nuværende museumsbygning blev tegnet af den schweiziske arkitekt Mario Botta, og den åbnede i 1995. Bygningen er unik med sit zebrastribede midterparti, der stikker op fra den røde, moderne fortlignende struktur.

    Museet rummer en fin samling inden for forskellige temaer som fx arkitektur, design, fotografi, maleri og skulptur. Blandt de mange værker er kunstnere som blandt andre Paul Klee, Henri Matisse, Marcel Duchamp, Salvador Dali og Jackson Pollock repræsenteret. Udover den permanente samling på museet bliver der også arrangeret store og internationale skiftende udstillinger på museet.

     

    Grace Cathedral

    Grace Cathedral er en anglikansk katedral og samtidig en af USA’s større kirkebygninger i nygotisk stil. Dens forhistorie startede med den første kirke i sognet, Grace Church, der blev bygget i 1849. Nye og større kirker blev opført gennem 1800-tallet, og den tredje kirke blev ødelagt af det jordskælv, der lagde store dele af San Francisco i grus i 1906.

    Byggeriet af den nuværende katedral begyndte i 1928, men størstedelen af bygningsværket stammer fra 1960erne. Kirken stod færdig i 1964, og den er ganske seværdig udvendigt og indvendigt.

    Katedralen blev opført med tydelig inspiration fra Notre Dame i Paris og andre store klassiske kirker i Frankrig, blandt andet med den smukke rosette, der blev udført i fin glasmosaik. Indgangsdørene er tillempede kopier af 1400-talsdøre fra Firenze domkirkes dåbskapel; kaldet Paradisets Porte.

    Kirkens interiør imponerer, og her kan man se flere fine kunstværker. I gulvet kan man se en labyrint som den, der er i domkirken i franske Chartres, og det siges, at man når en meditativ tilstand, hvis man går gennem labyrintens gange. Man kan også se en række værker af kunstneren Jan Henryk De Rosen fra primært 1930-1940erne.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om San Francisco her.

Ture fra byen

    Alcatraz Island

    Alcatraz

    Alcatraz er navnet på en klippeø, der ligger midt i bugten San Francisco Bay. Øen er i dag mest kendt for sin tid som isoleret fængselsø, men der er også andre dele af områdets historie, man kan stifte bekendtskab med på en tur hertil.

    Øen Alcatraz Island blev amerikansk med USA’s overtagelse af Californien fra Mexico i 1800-tallet. I 1850 reserverede præsident Millard Fillmore Alcatraz til militære formål, og i årene 1853-1858 anlagde amerikanske ingeniørtropper flere befæstninger på øen som en del af forsvaret af indsejlingen til San Francisco Bay.

    Under den amerikanske borgerkrig 1861-1865 var Alcatraz udstyret med kanonstillinger, og øen blev fra 1861 benyttet som militært fængsel grundet den gode beliggenhed med kolde og farlige strømme i vandet omkring klipperne. Den isolerede ø blev kort efter borgerkrigens afslutning anset for militært unødvendig for områdets forsvar, og i stedet blev den omdannet til fortsat brug som militærfængsel.

    I 1909-1912 blev der bygget en ny stor blok med fængselsceller, og den bygning er fortsat dominerende på Alcatraz. Det var militærets fængsel, og der sad krigsfanger på øen indtil 1946; også selv om Alcatraz blev overtaget af USA’s justitsministerium i 1933 og oprettet som føderalt fængsel i 1934.

    De 137 første føderale fanger kom til Alcatraz den 11. august 1934. De fleste indsatte på øen var hårde kriminelle som fx mordere og bankrøvere. Blandt øens fanger gennem fængselsårene fra 1934 til 1964 var Al Capone, George Machine Gun Kelly og Alvin Creepy Karpis. Officielt var der ingen, der gennem de 29 år lykkedes med at flygte fra Alcatraz. 36 fanger forsøgte gennem tiden at flygte; 23 blev fanget, og 8 andre blev skudt eller druknede under flugten. De sidste fem formodes at være druknet.

    Alcatraz var et dyrt fængsel at drive i forhold til fængsler andre steder i USA, og havets saltvand havde med årene slidt på bygninger og faciliteter. Det var nogle af årsagerne til, at Robert F. Kennedy beordrede Alcatraz lukket som fængsel den 21. marts 1963. Fangerne blev flyttet fra Alcatraz, og i dag er Alcatraz Island udlagt som nationalt monument og indrettet som museum.

    Man kan sejle til øen fra San Francisco og opleve Alcatraz som et stort museum, der gennem spændende udstillinger og med mange objekter skildrer øens drabelige historie. Man ser blandt andet fotografier, våben, flugtplaner og de celler, som mange af øens kendte fanger har siddet i.

    Bygningsmæssigt kan man se Alcatraz’ fyrtårn, der blev bygget i 1909. Tårnet er 26 meter højt og er derved kun overgået af Alcatraz Water Tower i højden; vandtårnet er 29 meter højt. Midt i anlægget ligger celleblokken Main Cellhouse, og rundt omkring på øen kan man se nogle af de fæstningsværker, der blev etableret i 1800-tallet.

    Udsigten fra Alcatraz Island er ganske seværdig. Øens beliggenhed midt i indsejlingen til San Francisco Bay giver en panoramaudsigt til San Francisco og byens skyline, og man kan tydeligt se broerne Golden Gate Bridge og Oakland Bay Bridge på hver sin side af San Francisco-halvøen.

     

    Sausalito

    Sausalito er en hyggelig by ved San Francisco-bugten, som man kan sejle til fra Ferry Building eller Fisherman’s Wharf eller køre til ved at tage en tur over Golden Gate Bridge. Byen er et fredeligt sted med en skøn natur, parker, gallerier, butikker og dejlige spisesteder.

    Der boede oprindeligt Miwok-/Huimen-indianere på det sted, hvor Sausalito ligger i dag. Europæerne kom hertil i 1775, men spanierne valgte at etablere sig syd for Golden Gate i stedet for i Sausalito, hvis udvikling først startede i første halvdel af 1800-tallet.

    William Richardson etablerede farmen Rancho Saucelito, og der voksede blandt andet en del fiskeri frem, men der var ingen egentlig by før omkring 1870. Beliggenheden var tæt på San Francisco, men turen over land gik hele vejen rundt om San Francisco Bay.

    I 1870 åbnede byens posthus, og senere i samme årti anlagde North Pacific Coast Railroad en jernbane hertil fra nord, og Sausalito fik med banen også en fast færgeforbindelse til San Francisco. Byens nuværende stavemåde blev vedtaget i 1887, og i 1893 blev Sausalito officielt en by.

    Trafikken over Golden Gate voksede, og fra 1926 blev Sausalito forbundet med Hyde Street Pier i San Francisco med en bilfærgeforbindelse. Færgen fungerede som en del af Highway 101, og Sausalito blev med bilfærger og stadigt flere tog et af områdets trafikknudepunkter.

    Trafikken stoppede hurtigt med åbningen af Golden Gate Bridge i 1937. Biltrafikken blev med broen ledt uden om byen, og bilfærger og passagertog lukkede i 1941. Passagerfærgerne fortsatte, og de sejler stadig.

    I dag er Sausalito er populært udflugtsmål fra San Francisco. Man kan blandt andet opleve et hyggeligt havnemiljø med en marina og en del husbåde, som Sausalito er kendt for. Der er også en del parker i byen, og umiddelbart uden for bygrænsen er der adgang til Golden Gate National Recreation Area.

     

    Muir Woods

    Muir Woods

    Muir Woods er et grønt område, hvor man tæt på San Francisco kan opleve nogle af verdens højeste træer; det er de californiske redwoodtræer. Træerne har tidligere stået langs hele den californiske vestkyst, men mange steder er de oprindelige områder blevet fældet. John Muir Woods blev skånet for træfældningen grundet den isolerede beliggenhed, som området havde i forhold til andre og mere tilgængelige skove.

    Denne type redwoodtræer vokser langs kysten og udnytter den tåge, som Stillehavet ofte giver skovene. Tågen giver den nødvendige fugtighed for, at der selv i den tørre californiske sommer er vækst. Træerne kan blive op til 115 meter høje, men i Muir Woods når de højeste omkring 80 meter. For hovedpartens vedkommende er alderen mellem 500 og 800 år, men der er træer, som er over 1.200 år gamle.

     

    Oakland

    På østkysten af San Francisco Bay ligger storbyen Oakland, der er en af USA's travleste havnebyer. Oakland blev en by i 1852, og i dag bor der flere end 400.000 indbyggere i byen, som er forbundet til centrum af San Francisco med broen Oakland Bay Bridge og en jernbane under San Francisco Bay.

    Der var mændene Andrew Moon, Edson Adams og Horace Carpentier, der i 1851 byggede det første i det, der året efter var starten på Oakland. Der boede under 100 indbyggere i byen på dette tidspunkt, hvor der blandt andet var etableret to hoteller, kajer og magasinbygninger. De følgende årtier voksede byen med nyanlæg af fx jernbaner og havneanlæg. Inden år 1900 var der også etableret hestetrukne sporvognslinjer og senere kabelbaner og elektriske sporvogne i byen.

    Oakland blev ved med at vokse i 1900-tallet. General Motors åbnede en bilfabrik i byen i 1916, og 13 år senere åbnede Chrysler også et anlæg her. Byens downtown voksede med mange nye og høje bygninger som fx Tribune Tower fra 1923 (409 13th Street). Efter 2. Verdenskrig fortsatte byggerierne med blandt andet Kaiser Corporations kontorbygning, Kaiser Center (300 Lakeside Drive), på 118 meter i højden.

    For turister i San Francisco er turen til Oakland kort, og her er flere ting at opleve. Bygningsmæssigt er Tribune Tower Oaklands vartegn, mens der er også en meget levende kunstscene og mange barer og restauranter i flere af byens kvarterer, som man kan nyde.

    I downtown kan man gå en tur for at se Tribune Tower og kvarterets andre seværdige bygninger. Det drejer sig om fx rådhuset Oakland City Hall (1 Frank H. Ogawa Plaza) fra 1917, Fox Oakland Theatre (1807 Telegraph Avenue) fra 1928 og Paramount Theatre (2025 Broadway) fra 1931.

Køb og download den fulde PDF Guide
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Shopping
Med børn
Gode links
Historisk overblik

    Den tidlige bosættelse

    San Francisco-området har været beboet i tusindvis af år, og før den europæiske tilstedeværelse menes der at have boet omkring 10.000 indianere her. Indianerne langs vestkysten blev senere under ét kaldt ohlone, de vestlige folk. Der var dog mange forskellige stammer repræsenteret langs kysten.

    Stammerne bosatte sig oprindeligt omkring San Francisco Bay, som var et gunstigt område for jagt. De handlede senere med stammer i omkringliggende områder.

     

    Den europæiske ankomst

    Spanierne kom sejlende langs den californiske kyst til det nuværende San Francisco-område i 1542, men ved denne lejlighed og gennem de følgende århundreder skete der ingen europæisk bosættelse. Spanierne sejlede heller ikke ind i San Francisco Bay, som de ad flere omgange sejlede forbi grundet tåge.

    Under ledelse af Gaspar de Portolà ankom spaniere i 1769 til området rundt om bugten, som de udråbte som spansk territorium under vicekongedømmet Ny Spanien. Det var den 2. november, hvor ekspeditionen blev de første europæere i bugten ud for den nuværende storby.

    Spanierne noterede sig ved den lejlighed, at bugten var en stor naturhavn, og at området derved var strategisk vigtigt. I 1774 udvalgte en ekspedition med Juan Bautista de Anza som leder steder, hvor militæret skulle etablere sig, og hvor der skulle bygges en mission.

    Militært blev Presidio herefter anlagt, og Juan Bautista de Anza grundlagde den kirkelige Mission Dolores under det oprindelige navn, Mission San Francisco de Asis. Det skete i 1776, og missionen var ledende i kulturel opbygning og i at konvertere indianere til kristendommen.

    Mission Dolores blev startskuddet til områdets europæiske dominans, og i mange årtier var missionen centrum for aktiviteten i det, der senere voksede sig til en egentlig by,

    Der skulle dog også være adgang fra søsiden, og derfor blev de første ankerpladser etableret. Det skete i området ved det nuværende Lower Market Street, der siden de Anzas tid er blevet til indvundet land.

     

    Handelsfolk fra flere lande

    Spanierne var dem, der koloniserede Californien, men Spanien var ikke den eneste nation, der havde interesse i det amerikanske landområde.

    I 1786 kom franske Comte de La Pérouse til San Francisco, som har udførligt beskrev. Seks år senere var det britiske George Vancouver, der besøgte stedet; efter sigende for at få information om de spanske byer i området.

    Russiske handelsfolk var også meget aktive langs den nordamerikanske vestkyst. Pelshandlere fra Rusland slog sig således ned og koloniserede området fra Alaska i nord til californiske Fort Ross i syd. Det gjorde de i årene fra 1770 og cirka 70 år frem. I dagens San Francisco er kvarteret Russian Hill navngivet efter de russiske handelsfolk og sømænd.

     

    Den mexicanske by

    Det spanske styre blev med årene svækket, og i 1821 kom området til at høre under det selvstændige Mexico. Det var en periode, hvor det ikke kun var spanske mexicanere, der satte præg på byen.

    Englænderen William Richardson var ham, der satte gang i udbredelsen af en byudvikling. I 1835 byggede han som den første sit hus væk fra området umiddelbart omkring Mission Dolores’ beliggenhed.

    Richardson byggede tæt ved missionens ankerplads ved San Francisco Bay, og sammen med Francisco de Haro udlagde han gader til den videre udvikling af byen. Ved ankerpladsen voksede en bosættelse derefter frem, og den blev kaldt Yerba Buena. Navnet kom fra en plante, der i rigt omfang voksede på stedet for bosættelsen.

    Yerba Buena blev senere navnet på et kvarter i byen, der i dag er south of Market, og som blandt andet rummer Yerba Buena Gardens. Selve byen blev kaldt San Francisco efter den første missions navn. Byens centrum var en plads, der i dag er Portsmouth Square.

    I slutningen af 1830erne var San Francisco i stigende grad blevet et populært sted for amerikanske nybyggere, der søgte lykken mod vest. William Richardson selv fik et stort stykke land i Marin Country, hvor han flyttede til Rancho Sausalito i 1841. Richardson Bay bærer i dag hans navn.

     

    Nybyggere og USA’s land

    I 1840erne var Yerba Buena stadig en ganske beskeden bosættelse. I midten af årtiet boede der godt 200 mennesker, men indbyggertallet blev nærmest fordoblet, da 240 mormoner kom sejlende hertil for at slå sig ned i 1846. En af dem var Sam Brannan, der senere blev en af byens velstående personer.

    USA var i sidste halvdel blevet uafhængigt fra britisk styre, og det ekspanderende USA kom i krig med Mexico. Det var en krig, der rasede i årene 1846-1847, og under krigen udråbte den amerikanske flådekommandør John D. Sloat Californien som amerikansk territorium.

    Sloat proklamerede den amerikanske overtagelse 7. juli 1846, og blot to dage senere ankom flere krigsskibet USS Portsmouth til Yerba Buena for at gøre krav på byen. Det gjorde besætningen ved at hejse det amerikanske flag på byens centrale plads, der herefter blev navngivet Portsmouth Square for at mindes skibet, sømændene var kommet med.

    Sekundløjtnant Henry Bulls Watson blev leder af den amerikanske garnison, og løjtnant Washington A. Bartlett blev byens leder; den såkaldte alcalde. Bartlett proklamerede, at Yerba Buena skulle skifte navn til San Francisco, hvilket fik effekt fra 30. januar 1847.

    San Francisco og resten af Californien blev formelt amerikansk territorium i 1848 med Guadalupe Hidalgo-traktaten, der afsluttede krigen mellem USA og Mexico. Californien blev en stat i USA i 1850.

     

    Guldfeber

    Det øde landområde på den vindblæste halvø havde ikke de ressourcemæssige forudsætninger for en større opblomstring, men det blev ændret i 1848, hvor der boede omkring 1.000 mennesker i San Francisco.

    Det år startede den californiske guldfeber, da James W. Marshall fandt guld ved Sutter’s Mill i californiske Coloma; fundet fandt sted kun ni dage, før Californien blev amerikansk. Guldfundet fik omkring 300.000 mennesker til at søge lykken ved at tage til Californien fra udlandet eller fra andre steder i USA.

    Guldgraverne kaldtes for forty-niners efter året 1849, og det er siden da blevet til navnet på det berømte footballhold, San Francisco 49ers. Guldet og guldgravernes tilstedeværelse gjorde, at der blev anlagt nye veje, bygget kirker og skoler og meget andet i Californien.

    Guldfeberen medførte, at San Franciscos befolkning steg fra 1.000 i starten af 1848 til 25.000 i slutningen af 1849. Væksten fortsatte gennem 1850erne, og den fik ny næring efter offentliggørelse af sølvfundet ved Mount Davidson i det vestlige af datidens Utah Territory i 1859. Folk størmmede til, og havnen i San Francisco emmede af vækst, der sikrede byen en hurtig udbygning.

    En del af San Franciscos identitet og sammensætning af befolkningen blev grundlagt i årene omkring guldfeberen. Den hastige vækst i indbyggertallet lagde pres på byplanlægningen, der resulterede i mange smalle gader, som fortsat præger byens centrum i dag. Desuden startede en stor indvandring af kinesere, som søgte arbejde i minerne og i andre erhverv som følge af guldfeberen. De blev starten på byens Chinatown.

    Der blev også grundlagt mange virksomheder i forbindelse med guldfeberen og de nye muligheder efter den store befolkningstilvækst. Nogle eksempler er den transkontinentale jernbane, hvor mange kinesere arbejdede, Wells Fargo og Levi Strauss & Co.

    Guldfeberens vækst skabte også et vist kaos, der herskere i San Francisco som i andre minebyer. Det var tydeligt i 1850erne, hvor der blev grundlagt en selvtægtskomité, som ville rense byen for korruption og anden dårskab. Komitéen lynchede 12 personer og tvang embedsmænd til at opsige deres stillinger. Den bragte også fokus på byens stigende antal kinesere, og det gav nye uroligheder grundet raceforskelle, hvilket endte med lovgivning om begrænsning af kinesisk indvandring fra 1882.

    1850erne var en boomende periode, hvor San Franciscos høje befolkningsvækst gjorde, at udbygningen måtte forceres på en måde, så sanitære forhold ikke kunne følge med på samme måde som ved en normal udbygning af byer. Det medførte, at kolera fra indkommende skibe nemt kunne brede sig i både 1850 og 1855. Sundhedssystemet var almindeligvis et anliggende for staten, men grundet koleraepidemierne blev ansvaret for hospitaler overdraget til de lokale counties, hvilket stadig er gældende i Californien.

     

    Struktur og industrialisering

    Efter det udbredte vækst- og selvtægtskaos i 1850erne, blev 1860erne og de følgende årtier en periode, hvor San Francisco for alvor udviklede sig til en rigtig amerikanske storby.

    Byen fik mange nye kvarterer i en nærmest eksplosiv vækst. Western Addition, Haight-Ashbury, Eureka Valley og Mission District er navne på nogle af de nye områder, der blev udlagt og bebygget i årtierne i 1800-tallets slutning. Bystyret udlagde også store rekreative områder som fx Golden Gate Park, der blev etableret i 1887.

    Mange større virksomheder var også blevet grundlagt som fx Levi Strauss & Co. og Wells Fargo Bank, der var lokomotiver i byens industrialisering og finansielle udvikling, der blev styrket med byens børs i 1882. I samme periode byggede byens stigende antal velhavere som fx jernbanemillionæren Leland Stanford fornemme beboelser på Nob Hill.

    Flere institutioner blev også grundlagt disse år. I 1864 kom kirurgen Hugh H. Toland til San Francisco fra South Carolina, og han etablerede Toland Medical College, der senere blev et af de første tre kollegier i University of California i San Francisco. I 1898 blev kollegierne samlet som campus efter beslutning og donation af jord fra borgmester Adolph Sutros side.

    San Franciscos udvikling og efterhånden meget store geografiske udstrækning krævede også en infrastruktur, der gjorde transport og logistik nem i den voksende by. Det blev besværliggjort af de mange stejle bakker, som byen lå på, men dette problem løste Andrew Smith Hallidie med konstruktion af byens nu meget berømte kabelbaner, der trak sporvogne op og ned ad bakkerne. I alt blev der med tiden etableret et stort net af baner, der forbandt mange af San Franciscos kvarterer.

    Kulturelt var San Francisco også i vælten, og kendte forfattere som Rudyard Kipling, Mark Twain og Oscar Wilde opholdt sig gennem årene i byen. Ved indgangen til 1900-tallet var San Francisco blevet USA’s største by vest for Mississippi, og en kort overgang var den også staten Californiens hovedstad.

     

    Indgangen til 1900-tallet

    Omkring år 1900 fik borgmester James D. Phelan succesrigt udstedt obligationer, der gav San Francisco midler til vigtige offentlige investeringer. Pengene blev blandt andet anvendt til et nyt system af kloaker, to parker, et bibliotek, et hospital og sytten nye skoler.

    Mod 1900-tallet var behovet for større og mere konsekvent byplanlægning nemlig blevet nødvendig. James D. Phelan fik ikke bare sat gang i nye anlæg, han iværksatte også udviklingen af den første større plan for byens fremtid. Det var en fremtid, han så som en slags Paris ved Stillehavet.

    I år 1900 ankom et skib til havnen, og det fik konsekvenser for San Francisco de følgende år. Skibet havde rotter ombord, som var smittebærere af byldepest. Smitten bredte sig og hærgede byen til 1904, hvilket i øvrigt var den første pestepidemi på det amerikanske fastland. Under pesten blev en del af Chinatown bragt i karantæne, og alle begravelser blev forbudt inden for bygrænsen; de blev henlagt til den nærliggende by Colma.

     

    Byen rystes til grus

    Den 18. april 1906 blev San Francisco ramt af et jordskælv med en styrke på 7,8 på Richter-skalaen. Jordskælvet skyldtes en rystelse over en 400 km lang strækning af San Andreas-forkastningen fra San Juan Bautista til Eureka. Epicentret for skælvet var i vandet umiddelbart ud for San Francisco, og den korte afstand var afgørende for rystelsernes kolossale ødelæggelse af byen.

    Jordskælvet rev mange af San Franciscos vandledninger over, og brande startede utallige steder i byen. Brandene rasede uden kontrol i dagevis, og i alt blev cirka 80 % af byen fuldstændigt ødelagt; blandt andet stort set hele centrum. Mange af byens indbyggere var fanget mellem brande og vandet i San Francisco Bay, og en større evakuering blev igangsat over netop bugtens vand. Der blev også etableret flere lejre, hvor husvilde kunne leve som flygtninge, efter at deres boliger var blevet ødelagt.

    Det officielle dødstal i forbindelse med jordskælvet blev fastsat til 478; i år 2005 blev tallet korrigeret til flere end 3.000 døde. Det lave tal fra 1906 menes at bero på, at man søgte at bevare folks moral så høj som mulig i det kæmpe genopbygningsarbejde, der forestod.

    På samme måde skulle byen San Franciscos renommé som vækstby med gode muligheder for investeringer bevares i det øvrige USA. Dette hensyn gjorde, at man blandt andet forskønnede postkost og billeder i tiden efter jordskælvet, så det ofte så ud, som om de væsentligste bygninger og institutioner stadig stod intakte i San Francisco.

     

    Den store genopbygning

    Jordskælvet den 18. april 1906 var den mest ødelæggende naturkatastrofe i Californiens beboede historie, og med 80 % af byen i grus skulle et enormt genopbygningsarbejde igangsættes for at få San Francisco på fode igen.

    En af de mest ambitiøse planer fremkom byplanlæggeren Daniel Burnham med. Hans vision for San Francisco inkluderede en række boulevarder og radialgader med Haussmanns Paris som forbillede. Han fremlagde også tanker om et stort Civic Center og en række andre projekter for byen.

    Burnhams projekt blev ikke vedtaget, idet man mente, at det ikke var realistisk at gennemføre. Mange jordejere var også imod forslaget, fordi det krævede store offentlige jordkøb til etablering af de mange veje og anlæg. Flere elementer fra Burnhams vision blev dog gennemført i genopbygningen af San Francisco.

    Der blev fx etableret et stort Civic Center med byens rådhus som centrum, og mange gader blev gjort bredere, selv om gadenettet fra før jordskælvet blev genbrugt. Burnhams forslag om en bane under Market Street og et monument på Telegraph Hill så også dagens lys.

    I genopbygningsårene efter jordskælvet i 1906 opstod også et forslag fra byen San Francisco om at skabe en slags stor-San Francisco med byerne omkring San Francisco Bay. I forslaget ville det centrale San Francisco fungere som Manhattan i storbyen New York. Forslaget blev nedstemt flere gange, så San Franciscos bygrænser lå fast.

    Genopbygningen gik så stærkt, at byen allerede i 1915 var vært for den store amerikanske udstilling, der fejrede Panamakanalens åbning; Panama-Pacific International Exposition. Udstillingen var vigtig for San Francisco, der derved kunne vise verden, at byen igen var som i sin tidligere storhed.

    Efter udstillingen blev udstillingsbygningerne alle destrueret med undtagelse af Palace of Fine Arts, der blev nedrevet og genopført med ændringer i forhold til det oprindelige design. Området, hvor udstillingen havde ligget, blev udviklet til Marina District.

    San Francisco havde gennem den store genopbygning med utallige nybygninger skabt grundlaget for endnu en blomstringstid, men USA stod som øvrige dele af verden over for økonomisk hårdere tider fra 1929 og gennem depressionen i 1930erne.

     

    Depression, broer og verdenskrig

    1930erne var præget af massearbejdsløshed og økonomisk nedgang i forhold til 1920ernes opsving. Store offentlige anlægsprojekter blev igangsat mange steder i landet for at genoprette økonomien og for at skabe arbejdspladser.

    I San Francisco gik anlægsarbejderne hånd i hånd med byens videre udvikling. Byens isolerede position på halvøen mellem Stillehavet og San Francisco Bay blev nemlig brudt i 1936 og 1937, da henholdsvis Oakland Bay Bridge og Golden Gate Bridge blev åbnet. De kolossale broer bandt hele San Francisco Bay-området sammen på en ny måde og afløste færgetrafik og lange kørsler omkring bugten.

    Der blev også holdt endnu en international udstilling i San Francisco i 1930erne. Det var Golden Gate International Exposition i 1939, som kunne besøges på Treasure Island. Det var også i denne tid, at det militære anlæg på øen Alcatraz blev indrettet som højsikkerhedsfængsel. Det kom til at huse fanger som Al Capone og Robert Franklin Stroud, der blev kendt som The Birdman of Alcatraz. Det tilnavn fik han, fordi han under indsættelse i Leavenworth-fængslet reddede tilskadekomne spurve og derefter helligede meget af sin tid med opdræt af fugle.

    Under 2. Verdenskrig var San Francisco stor forsynings- og udskibningshavn i forbindelse med Stillehavskrigen mellem USA og Japan. En senere meget kendt forsendelse blev udskibet med USS Indianapolis i januar 1945; det var komponenter til den første atombombe, som skulle til Tinian.

    Stillehavskrigen mod Japan fik også stor betydning på en meget direkte måde for en del af San Franciscos indbyggere. I bydelen Japantown boede den største japanske befolkningsgruppe udenfor selve Japan. Som et resultat af bestemmelsen kaldet Executive Order 9066 blev alle indbyggere født i Japan eller med japansk afstamning i USA interneret.

    Med den tvungne internering af japanere kom en væsentlig del af Japantown til at stå ubeboet hen, og det udnyttede mange sorte tilflyttere, der kom fra USA’s sydstater for at finde job i Californien. De sorte flyttede ind i både Japantown og andre områder, og migrationen ændres sammensætningen af byens befolkning.

    I efterdønningerne af 2. Verdenskrig blev De Forenede Nationer stiftet, og den stiftende FN-konference blev holdt i San Francisco. Konferencen blev holdt i War Memorial Opera House, og den 26. juni 1945 blev FN-charteret underskrevet i byens Herbst Theatre. Stillehavskrigen blev også formelt afsluttet i San Francisco. Det skete med underskrivelse af San Francisco-traktaten i 1951. Traktaten sluttede på papiret krigen og etablerede fredelige relationer mellem USA og Japan.

     

    Efterkrigsårene

    Under 2. Verdenskrig var der kommet mange amerikanske soldater, officerer og andet militært personnel gennem San Francisco på vej til eller fra Stillehavskrigen. En del af dem slog sig efter krigen ned i byen, som derved igen ekspanderede; denne gang med kvarterer som Sunset District og Visitacion Valley.

    Befolkningstætheden og udbygningsgraden steg i San Francisco, og det var også en tid med en bedret privatøkonomi, hvor amerikanske familier i stigende grad anskaffede biler og andre forbrugsgoder.

    Væksten i befolkningstallet medførte et pres på San Franciscos transportsystem, og mange nye biler gjorde, at vejnettet løbende blev udvidet. Selskabet Caltrans iværksatte et stort og omfattende projekt med at anlægge motorveje i San Francisco Bay-området, hvor der i forvejen var pres på landområderne.

    Motorvejsplanerne blev vanskelige for Caltrans i San Francisco, hvor nye pladsen til nye motorveje ville resultere i store genhusningsprojekter og dyre opkøb af jorder. Derfor begyndte Caltrans på et tidspunkt i stedet at udbygge eksisterende veje til motorveje ved at bygge i to etager. Disse var dog ikke seismisk sikre, og i 1959 vedtog byrådet et forbud mod anlæggelsen af flere motorveje i byen.

    Gennem 1950erne blev der også saneret i mange kvarterer med dårligere bebyggelser. Borgmesteren George Christopher hyrede M. Justin Henman til at forestå byudviklingen, og Justin Henman startede nedrivninger af store områder i blandt andet Japantown og Western Addition. Nogle indbyggere måtte flytte til andre kvarterer i den anledning, og en del flyttede til Oakland på østkysten af San Francisco Bay.

    Justin Henman fik skabt meget nyt i San Francisco; Embarcadero Center, Yerba Buena Gardens og Embarcadero Freeway er sammen med nye boligområder eksempler herpå. Embarcadero Freeway umiddelbart foran Ferry Building er i øvrigt senere blevet revet ned til stor glæde for mange af byens indbyggere.

     

    Blomster, hippier og homoseksuelle

    San Francisco havde med sin brogede befolkningssammensætning og hastige udvikling ofte været arnested for kulturelle brydninger, og det skete også i sidste halvdel af 1900-tallet, hvor mange modkulturer trivedes her.

    Byen blev centrum for 1960ernes store og verdensomspændende hippiebølge og andre alternative kulturer. Det smittede af på musikken, hvor byen fostrede førende navne som Jefferson Airplane og Grateful Dead.

    Senere, i 1980-1990erne blev byen centrum for landets punk og trash metal, og politisk var byen efter amerikanske forhold ganske venstreorienteret. Det var også tiden, hvor byens ry som liberal overfor homoseksuelle for alvor fik status som denne gruppes hovedstad i USA.

    San Francisco havde dog allerede fra tidligere i 1900-tallet haft en relativt stor homoseksuel befolkning. Denne var blandt andet vokset under 2. Verdenskrig, hvor det amerikanske militær aktivt frasortede homoseksuelle, før de kom i tjeneste. En del af denne sortering fandt sted i San Francisco. Store grupper homoseksuelle flyttede til byen fra 1960erne og frem, og de satte deres præg på byen; hovedsageligt i bydelen Castro.

    De mange bøsser og lesbiske skabte også modstand blandt nogle af byens andre borgere. Kulminationen på den fandt sted 27. november 1978, hvor borgmester George Moscone og Harvey Milk blev skudt og dræbt på byens rådhus. Milk var folkevalgt og stod åbent frem som bøsse.

    1970erne var ikke kun et årti med kulturel opblomstring og spændinger mellem nogle befolkningsgrupper. Der blev også bygget nyt i San Francisco, der også etablerede et forbedret offentligt transportsystem med åbningen af BART-togene mellem centrum og andre byer i San Francisco Bay-området.

     

    Slutningen af 1900-tallet

    I 1980erne blev byens skyline markant ændret med opførelsen af en række kontorskyskrabere i Financial District og høje lejlighedsbyggerier i andre kvarterer. Det fik byens borgere til at opponere på samme måde som ved 1950erne anlæg af nye motorveje, og bystyret måtte indføre begrænsninger på højden af nybygninger.

    Det var også et årti, hvor byens berømte kabeltrukne sporvogne blev renoveret til glæde for både lokale og turister. Sporvognenes skæbne havde været diskuteret gentagne gange gennem årene, hvor de fleste af de oprindelige linjer var blevet lukket.

    Med 1980erne kom der også mange hjemløse til San Francisco. Situationen var betinget af en række politiske faktorer i USA, og det milde klima i den californiske storby tiltrak sammen med byen relativt gode velfærdssystem i forhold til resten af USA mange mennesker, der boede på gaden.

    Den 17. oktober 1989 blev San Francisco-området ramt af et jordskælv, hvis epicenter ramte godt 110 km syd for byen i San Andreas-forkastningen ved bjerget Loma Prieta. Skælvet havde en styrke på 6,9 på Richterskalaen. Ødelæggelserne var store, og flere motorvejsstrækninger kollapsede. Det gjaldt fx Embarcadero-motorvejen, som borgmester Art Agnos besluttede ikke at genopføre efter skælvet. Med den beslutning blev den centrale del af byen på sin vis genåbnet mod San Francisco Bay.

    1989-skælvet fik alvorlige konsekvenser for byen og Californien. Det resulterede i 63 dødsfald og 3,757 tilskadekomne, men i set i forhold til skælvet i 1906 stod San Francisco ikke overfor samme enorme genopbygningsopgave. Det hårdest ramte område i byen var Marina District, hvor fire mennesker omkom. Oakland øst for San Francisco Bay blev også ramt, og idet Oaklandsiden af Oakland Bay Bridge flyttede sig 18 cm mod øst, faldt en del af broens øvre dæk ned.

    Gennem 1990erne blev promenaden langs vandet, The Embarcadero, etableret, og militærområder blev overgivet til byen, der derved kunne skabe nye, rekreativer arealer til borgerne. Det store område, The Presidio, blev overdraget til National Park Service, og det har i dag status af nationalpark.

     

    San Francisco i dag

    Udviklingen gik stærkt i slutningen af 1990erne, hvor dotcom-økonomien boomede, og hvor iværksættere, programmører, marketingfolk og sælgere i stigende grad flyttede til byen med deres gode lønninger. Det skabte grobund for en stigning i boligpriser og huslejer, som medførte, at mange af byens ikke så velstående måtte flytte væk.

    Rigdommen og tilflytningen varede, indtil dotcom-bølgen var ovre i 2001. Mange virksomheder lukkede, og byens befolkningstal faldt med en kvart million. Mange kontorer i ikke mindst South of Market stod tomme, og huslejepriserne fortsatte ikke med at stige.

    Økonomien var dog allerede på vej frem igen i 2003. Den var båret af en stigning i turismen til byen og af en internetbølge, som igen bragte mange it-folk og iværksættere til byen. Huslejerne steg igen, og der blev fremlagt mange store planer for nye byggerier. En del af disse blev dog senere opgivet grundet den recession, der indtraf i slutningen af årtiet.

    Recessionens økonomiske konsekvenser kunne igen kun mærkes få år, før et nyt tech-boom bragte ny vækst i byggerier og tilflytning til byen, der for første gang havde over 800.000 indbyggere.

    I de seneste år er San Francisco også kulturelt på vej fremad og står parat som aldrig før til at modtage turister med sin naturskønne beliggenhed og mange underholdningstilbud.