Site logo
Se på kortet
Læs om byen

Mange starter en rejse til eventyrlige Thailand med en flyvetur til Bangkoks internationale lufthavn, Suvarnabhumi, hvis navn hentyder til det mytologiske ”land af guld”. Det kan ikke være en bedre velkomst, for overalt i Thailand er der nye vinkler på spændende overleveringer fra historien og ikke mindst guld, forgyldninger og udsmykninger i en righoldighed, hvis lige ikke ses mange steder.

Bangkok er en af Asiens store metropoler, og her er alt, hvad man kan forvente af en rigtig storby. Det gælder shopping, gastronomi og underholdning såvel som oplevelsen af smukke seværdigheder, spændende museer og mødet med thaierne på gaden og floden Chao Phraya.

Bangkoks store templer og paladser er de mest berømte seværdigheder med Grand Palace, Wat Pho og Wat Arun i spidsen. Det er steder, der er selvskrevne på en tur gennem Bangkoks kvarterer, og de er uforglemmelige med sine enestående udsmykninger og hver sine detaljer og kendetegn.

Nyd også det smagfulde thailandske køkken, der byder på alt fra afrundede smagsoplevelser til noget så stærkt, at vesterlændinge får både tårer i øjnene og sved på panden. Fisk og skaldyr er et godt valg, ligesom landets frugter er som et overflødighedshorn af sund og læskende mad.

Omegnen af Bangkok byder også på en rig variation af muligheder. Mange tager til historiske Ayutthaya eller sejler til sommerpaladset Bang Pa In, men der en også meget andet, der venter.

Topseværdigheder

    Grand Palace, Bangkok

    Smaragsbuddhaens Tempel
    วัดพระแก้ว
    Wat Phra Kaew

    Tempelanlægget Wat Phra Kaew er stedet, hvor Thailands berømte Smaragsbuddha findes. Komplekset blev opført af kong Rama I, der i 1782 havde efterfulgt kong Taksin på den thailandske trone. Rama I flyttede hovedstaden fra Thonburi til Bangkok, hvor han etablerede sit palads med tilhørende tempel mellem de to eksisterende templer Wat Pho og Wat Mahathat. Her boede i forvejen kinesere, som ved den lejlighed blev flyttet til det nuværende Chinatown-kvarter i Bangkok.

    Anlægget stod færdigt i 1784-1785, og i dag ligger Wat Phra Kaew side om side med Det Store Palads som to fantastiske seværdigheder med fælles indgang. Det kan være hensigtsmæssigt først at besøge Smaragdbuddhaens Tempel og dernæst Det Store Palads, der i mange år var kongernes residensbygninger.

    Smaragdbuddhaens Tempel er det tempelområde, der sammen med Det Store Palads danner det historiske Bangkok, som blev grundlagt med netop disse byggerier. Tempelområdets største og centrale bygning huser Smaragdbuddhaen, og rundt om den er der mange andre seværdige byggerier og en fornem og uforglemmelig udsmykning.

    Templet stod færdig i 1784, og det blev bygget til at huse Smaragdbuddhaen, der er Thailands største helligdom. I 1778 havde kong Rama I som kong Taksins hærfører erobret byen Vientiane og derfra bragt buddhaen til Bangkok.

    Smaragdbuddhaen menes at være fra 1300-tallets Thailand, men overleveringer peger også på Indien som oprindelsessted. Figurens kendte historie starter i Chiang Rai i Nordthailand, hvor den var i 1434. Der var gips omkring den, og efter lynnedslag i buddhaens tempel fandt munke ud af, at der under gipsen var en 66 centimeter høj Buddha i grøn jade. På figurens vej til Bangkok var den herefter i Lampang, Chiang Mai og Luang Prabang, før den kom til Vientiane i 1551.

    Overleveringen fortæller, at Smaragdbuddhaen blev udarbejdet af Nagasena med hjælp fra blandt andre guden Vishnu i det nuværende Patna i Indien i århundredet f.Kr. Nagasena regnes i Mahayana-buddhismen som en af 18 oprindelige følgere af Buddha. Efter 300 år kom figuren til Sri Lanka, og i 457 bad burmeserkongen Anuruth om hjælp i form af buddhaen til at fremme buddhismen i Burma. Figuren blev sendt med skib, og på vej tilbage ramte en storm, som fik skibet og buddhaen til Cambodia, hvor figuren blev bragt til Angkor. Her erobrede thaier den i 1432.

    Smaragdbuddhaen siges at bringe sikkerhed og velstand til det sted, den befinder sig, og den er derved blevet nationalhelligdom for Thailand med en helt særlig rolle som symbol for landet. Det fejres ved flere begivenheder. Ved starten af hver af de tre thailandske årstider (sommer, regn og vinter) skifter kongen tøj på buddhaen ved en stor ceremoni.

    Når man kommer ind i tempelområdet, ligger Smaragdbuddhaens Tempel som områdets store bygning. Det blev arkitektonisk opført i en såkaldt gammel Bangkok-stil, der minder om stilen fra Ayutthaya. Det står forholdsvis originalt, men senere konger har nyindrettet enkelte dele, dekoreret templet yderligere og udvidet det. I selve tempelbygningen kan man se Smaragdbuddhaen på et 11 meter højt podium, og den er flankeret af to buddhaer, som repræsenterer kong Rama I og kong Rama II.

    Umiddelbart nord for den bot, der er buddhaens tempel, er der et plateau med flere seværdige opførelser. Mod vest står den store gyldne chedi Phra Si Rattana, der rummer et stykke af Buddhas knogler. Phra Si Rattana blev opført i 1800-tallet i sri lankansk stil.

    Den særdeles smukt ornamenterede og søjleprydede bygning ved siden af er Phra Mondhop, der blev  opført i thai-stil af kong Rama I i 1700-tallet. Phra Mondhop er et skriftbibliotek, hvor buddhisternes hellige skrifter kaldet Tripitaka bliver opbevaret. På Phra Mondhop kan man se nogle fornemme døre, der er udsmykket med perlemor. Omkring Phra Mondhop er der fire monumenter; disse er monumenter for alle kongerne i det nuværende Chakri-dynasti.

    Ved siden af Phra Mondhop og længst mod øst på plateauet ligger det kongelige pantheon, Prasat Phra Thep Bidon, der blev opført i khmer-stil i 1800-tallet. Bygningen blev opført som monument for Chakri-dynastiet, og det er kun åbent en gang om året, hvor dynastiets etablering bliver fejret.

    Mod nord på plateauet kan man også se en model af den imponerende khmer-tempelby Angkor Wat, der en overgang lå i det thailandske kongerige. Modellen blev bygget som monument over erobringen af Angkor Wat; også selv om overherredømmet kun varede i en kort periode.

    Det var kong Mongkut, som lod modellen bygge; i første omgang havde han i 1860 sendt soldater på en mislykket mission til Cambodia for at bringe selve Angkor Wat til Bangkok. Rundt omkring ved modellen er der en række elefantfigurer, som symboliserer hver sin elefant, der har hjulpet diverse af landets konger.

    I den østlige udkant af Wat Phra Kaew-komplekset står otte pranger på stribe i farverig dekoration af kinesisk porcelæn. De stammer fra Rama Is tid og repræsenterer buddhismens otte elementer. Omkring hele tempelområdet er der et galleri, hvori det nationale helteepos Ramakian gengives i fornemme 1700-talsvægmalerier. Sagnet Ramakian, der i Indien kendes som Ramayana, handler om det godes sejr over det onde i form af prins Ramas sejr over dæmonen Ravana.

    Rundt omkring på tempelområdet kan man se forskellige mytologiske figurer. Her er blandt en kinnara, der i Thailand er en figur, der er halvt mennesker og halvt fugl, hvilket gør den i stand til at flyve mellem menneskets verden og den mytiske verden. En kinnara repræsenterer kærligheden.

    De dæmonisk udseende tempelvogtere er yakshaer, der har stået som beskyttere ved tempelindgange siden 1300-tallets Thailand. Ifølge mytologien blev yakshaerne overvundet af det gode, og i deres anger ville de i stedet passe på templerne.

    Menneskefuglene, der kaldes garudaer, er også en del af templets udsmykninger. De er guddommelige kæmpefugle, som guden Vishnu red på. Garudaerne har krop som et menneske og hoved, næb og vinger som en ørn.

    Nagaerne er et slangefolk, der lever under jorden i slangebyen Boghavati, men oftest befinder sig i vandet. De opstod i forbindelse med Jordens tilblivelse, da de først fastholdt bjergene under skabelsen, og derefter forsvandt de i havene. Ifølge mytologien er nagaernes hovedfjende garudaerne, som spiser nagaer.

     

    Det Store Palads
    พระบรมมหาราชวัง
    Phra Borom Maha Ratcha Wang

    Det Store Palads i Bangkok, der i mange år var de thailandske kongers residens, ligger ved siden af tempelanlægget Wat Phra Kaew, hvor den berømte Smaragsbuddha findes. Med det beliggenhed vælger mange derfor at se de to fine seværdigheder ved samme besøg.

    Det Store Palads’ oprindelige residenspalads blev som Smaragdbuddhaens Tempel bygget fra 1782, og det var permanent residens for Siams konger indtil 1925. I dag benyttes de smukke bygninger hovedsageligt til forskellige ceremonier.

    For en stor dels vedkommende kom byggestenene til de oprindelige dele fra det i 1767 ødelagte Ayutthaya. Kong Rama I sendte soldater op ad floden med ordre om at bringe alle mursten med undtagelse af dem fra templer til Bangkok. Således blev resterne af paladset og murene omkring Ayutthaya flyttet til den nye hovedstad.

    Fra udgangen af Smaragdbuddhaens Tempel kommer man fra øst langs bygningerne i Det Store Palads. Mod øst og ikke blandt de store og kendte bygninger står en bygning, hvor en væsentlig begivenhed i Thailands historie udspillede sig i 1946, der var i palæet Barom Phiman. Her blev kong Ananda (Rama VIII) myrdet under mystiske omstændigheder, og efter den hændelse valgte Bhumibol (Rama IX) som ny konge at flytte permanent til Chitralada-paladset mod nordøst i Bangkok.

    Den første af de tre store bygninger, der ligger langs hovedstien fra øst, er Phra Maha Montien, som står som en gruppe bygninger i thai-stil, der fungerede som residens og som audienssal for kongen. Det en her, de thailandske konger krones, og alle kroninger siden Rama II har fundet sted her. Uden for bygningen ligger en pavillon, hvor kongen kunne komme ridende til på en elefant. I bygningen klædte han om og kunne gå de få meter til selve audienssalen.

    Den næste store bygning mod højre er komplekset Phra Thinang Chakri, der blev bygget af kong Rama V i årene 1876-1882 i europæisk stil med et thailandsk tag. Arkitekten var englænderen John Clunich, og stilvalget skyldes kongens studietid i Europa, hvor han blev overvældet af ikke mindst Londons byggerier og fremskridt. Inspirationen kom fra Buckingham Palace, og uden for ses nogle samtidige gadelygter fra London. Bygningen er indrettet med en overdådig tronsal og en del rum og sale, hvor der holdes forskellige statslige ceremonier som fx officielle besøg.

    Sidste bygningsgruppe, der ligger længst mod vest, er de såkaldte Phra Maha Prasat. Disse bygninger hører til de ældste på området, og de blev i deres første og nu hedengangne udgave opført 1782-1784 af kong Rama I. Kongen opførte en kopi af tronsalen i Ayutthaya, og heri lod han sig krone ved en storslået ceremoni i 1784. Blot fem år senere slog lynet ned, og træbygningerne brændte ned til grunden. Rama I lod dem genopføre i et nyt design, men forudsagde også, at det var et tegn på, at Chakri-dynastiet ville bukke under efter 150 år; i 1932 blev dynastiets enevælde afsluttet og afløst af et konstitutionelt monarki.

    Dusittronsalen, Phra Thinang Dusit, blev opført med kong Rama Is trone i teak og perlemor, og den står smukt som arketypen på thailandsk arkitektur. I stedet for et virke som kronings- og tronsal er den kommet til at være der, hvor de thailandske monarker ligger efter deres død i landets sørgetid. Bag selve tronsalen ligger bygningsdelen Phra Thinang Phiman Rattaya, der blev opført som Rama Is residensgemakker.

    Udover de nævnte bygninger er der fine haveanlæg, en række administrationsbygninger og flere museer inden for murene af komplekset, som udgør Det Store Palads.

     

    Det Kongelige Bådmuseum
    พิพิธภัณฑสถานแห่งชาติ เรือราชพิธี
    Phiphiṭhp̣hạṇṯhs̄t̄hān h̄aeng chāti reụ̄x rāch phiṭhī

    Allerede i Sukothai-riget i 1200-tallet sejlede de thailandske konger i processioner på vandet ved specielle lejligheder. Traditionen fortsatte i Ayutthaya og senere i Bangkok, hvor blandt andet den sidste enevældige konge sejlede i de smukke kongelige både i 1932.

    Ved Ayutthayas ødelæggelse i 1767 blev også de kongelige både ødelagt, og en ny flåde måtte opbygges. Efter mange års brug blev bådene beskadiget under 2. Verdenskrigs bombardementer. Umiddelbart efter krigens ophør igangsatte kong Bhumibol (Rama IX) en restaurering af bådene. I 1972 åbnede Det Kongelige Bådmuseum, og her udstilles en del af de 51 kongelige både.

    Museet ligger i en stor bådehal ved Klong Bangkok Noi. De udstillede både repræsenterer det ypperligste inden for thailandsk bådebyggeri, og de er overdådigt udsmykkede. Fire af bådene benyttes fortsat af den thailandske konge ved ceremonielle lejligheder.

     

    Wat Pho, Bangkok

    Pho Tempel
    วัดโพธิ์
    Wat Pho

    Wat Pho er et meget stort tempelkompleks i det centrale Bangkok. Det blev opført under kong Petraja af Ayutthaya i perioden 1688-1703, og det er derved det ældste tempel i Bangkok. Anlægget gennemgik en stor renovering under kong Rama I, og det er siden blevet udbygget af flere konger.

    Det er her, Bangkoks enorme liggende buddha findes. Buddhaen er med sine 46 meter i længden og 15 meter i højden den største i verden af sin art. Ud over sin størrelse imponerer buddhaen ved de fine perlemorsarbejder på de store fodsåler. Den liggende buddha er fra 1832 og bygget for at henlede folks opmærksomhed på Buddhas Nirvana, som man kan se i bygningen Viharn Phranon mod nordvest i anlægget.

    Tæt ved viharnen med den liggende buddha er der et indelukke, hvor de fire største af templets 95 chedier står. Den midterste chedi blev opført af kong Rama I til at rumme Phra Si Sanphet-Buddhaen, der blev bragt hertil fra Ayutthaya. I de to chedier nord og syd herfor opbevares asken efter henholdsvis kong Rama II og kong Rama III. Den fjerde chedi blev opført af kong Rama IV med et ukendt formål. Mange af templets øvrige chedier indeholder aske fra andre kongelige familiemedlemmer gennem tiden.

    Den vigtigste religiøse bygning er Phra Ubosot, der også ligger centralt i Wat Pho. Den blev opført af kong Rama I i Ayutthata-stil og ændret til Bangkok-stil under Rama III. Boten blev indviet i 1791, og den rummer buddhaen Phra Buddha Theva Patimakorn, der menes at stamme fra Ayutthaya-tiden. Den blev flyttet hertil fra Thonburi og placeret på en piedestal og under en paraply med ni lag, som repræsenterer det kongelige og derved nationen Thailand. Rama IV placerede aske fra Rama I i piedestalen, så man både kan bede til buddhaen og til dynastiets første konge på samme tid.

    På Wat Phos område kan man også se statuer af mennesker med hatte, der symboliserer vesterlændinge samt en kinesisk filosof, der er udført, så han er i et godt humør. De øvrige værker danner tilsammen et umådeligt smukt anlæg med mange detaljer af klassisk thailandsk arkitektur og tempelkunst.

    Ud over sine mange smukke tempelbyggerier og små haveanlæg er Wat Pho kendt for sin massageskole, der årligt uddanner mange i udførelsen af traditionel thailandsk massage. Endelig kan man se en lang række buddhaer i templets galleri. Der er flere hundreder, og disse er nogle af de cirka 1.200 figurer, som Rama I bragte hertil fra det nordlige Thailand.

     

    Det Gyldne Bjerg
    ภูเขาทอง
    Phu Khao Thong

    Det Gyldne Bjerg er en bakke, der blev anlagt på tempelområdet for Wat Saket (วัดสระเกศราชวรมหาวิหาร). Bjerget er Bangkoks højeste, og på toppen er der bygget en bygning med en stor, forgyldt chedi, hvori kong Rama V installerede et Buddha-relikvie i 1877.

    Relikviet menes at stamme fra Sakya-klanen, der modtog det efter kremeringen af Buddhas jordiske rester. De øvrige tempelbygninger er meget interessante, og de har været væsentlige i Thailands historie siden den første konge i Chakri-dynastiet.

     

    Wat Arun, Bangkok

    Daggryets Tempel
    วัดอรุณ
    Wat Arun

    Wat Arun er et af Bangkoks mest berømte templer. Dets navn betyder Daggryets Tempel, og navnet skyldes solstrålernes smukke refleksioner i templets porcelænskakler om morgenen, hvor stedet siges at være smukkest. Dog er det også en uforglemmelig oplevelse af se solen gå ned bag templets pranger.

    Navnet menes dog også at stamme fra kong Taksin, der under en tur i daggryet svor, at han ville restaurere det allerede grundlagte tempel på stedet. Det vides ikke, hvornår templet blev etableret, men det har ligget her siden i hvert fald i midten af 1600-tallet.

    Wat Arun er beliggende ned mod Chao Phraya-floden umiddelbart over for Grand Palace. Templet er med sin 79 meter høje centrale pagode, der hedder Phra Prang, et af Bangkoks mest ikoniske monumenter. Byggestilen var inspireret af khmerernes arkitektur, der ikke mindst kendes fra Angkor Wat.

    Under kong Taksin lå templet på det kongelige paladsområde, og det var her, Thailands Smaragdbuddha var opbevaret under tiden, hvor Thonburi var hovedstad.

    Under kong Rama I lå templet blot hen, mens en større udbygning blev sat i gang under kong Rama II. Han gjorde templet større og forhøjede blandt andet den centrale prang, der er et symbol på det mytologiske bjerg Meru. Meru er ifølge hinduismen gudernes bolig.

    På toppen af prangen kan man se guden Shivas trefork, og omkring den er der en række dyr og mytologiske figurer som dæmoner, der holder den oppe. Man kan også se flere rækker kinesiske soldater. Belægningen er skaller og porcelæn, der ikke mindst kom hertil som ballast i skibe fra Kina.

    I templet er der en tempelbygning med en Buddha, som siges at være udarbejdet af kong Rama II, og i figurens fundament er der noget af asken fra netop kong Rama II.

     

    Ananta Samakom Tronhal
    พระที่นั่งอนันตสมาคม
    Phrathī̀nạ̀ng xnạnt s̄mākhm

    Ananta Samakom Tronhal er en smuk bygning, der blev opført i stilarterne italiensk renæssance og nyklassicisme med brug af Carraramarmor. Højden på den centrale kuppel er 49,5 meter høj, og bygningen er 112,5 meter lang. Det er Bangkoks mest imponerende europæisk inspirerede bygningsværk.

    Tronhallen stod færdig som kongens tronhal efter otte års byggeri i 1915. Den skulle afløse den tidligere, som kong Mongkut havde ladet opføre i 1800-tallet.

    I den såkaldte junirevolution i 1932 brugte det folkelige oprør bygningen som base over fire dage, og den første nye nationalforsamling holdt møde her den 28. juni samme år. Kong Rama VII lod herefter bygningen huse Thailands nationalforsamling, hvilket den gjorde indtil 1972, hvor en ny bygning blev taget i brug.

    Italienske kunstnere har udsmykket tronsalen med fresker, og de viser Chakri-dynastiets historie og nogle af de ting, kongerne har udrettet i samfundet.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om Bangkok her.

Andre seværdigheder

    Giant Swing, Bangkok

    Den Store Gynge
    เสาชิงช้า
    Sao Ching Cha

    Den Store Gynge er bogstaveligt talt en stor gynge, der blev opstillet i 1784 af Rama I til udførelse af en ceremoni til guden Shiva, der gyngede i himlen. Ved ceremonierne gyngede fire personer i op til 25 meters højde.

    Under kong Rama I blev gyngen brugt, men et lynnedslag gjorde, at denne skik blev stoppet fra kong Rama IIs tid. I 1920 blev gyngen restaureret, og de følgende 15 år blev der igen gynget her. Det blev igen stoppet grundet flere fatale ulykker. I 2005-2006 blev gyngen genopbygget af nyt teaktræ, og den oprindelige gynge er i dag bevaret på nationalmuseet i Bangkok.

    Selve gyngeceremonien kommer fra hinduistisk mytologi, hvor Brahma skabte Jorden og satte guden Shiva til at passe på den. Shiva satte store slanger, nagaer, til at holde på bjergene, så Jorden blev stabil, og efter det var sket, drog nagaerne til havet som fejring af begivenheden. Det er dette, som gyngen gengiver under udførelse af ceremonien, hvor præster gyngede med målet om at kunne tage en pose mønter, der var på stativet. Selve gyngen repræsenterer bjergene, mens gyngens fundament repræsenterer Jorden og havene.

     

    Bangkok Nationalmuseum
    พิพิธภัณฑสถานแห่งชาติ พระนคร
    Phiphitthaphanthasathan Haeng Chat Phra Nakhon

    Thailands nationalmuseum er et af Sydøstasiens mest omfattende museer hvad angår samlingens størrelse og bredde. De utallige genstande i udstillingerne er blandt andet blevet fundet ved udgravninger i hele Thailand, og de repræsenterer forskellige tidsaldre i landets historie - fra neolitisk tid over Sukothai og Ayutthaya til den nuværende Bangkok-periode.

    Nationalmuseet er indrettet i det tidligere residenspalads for den thailandske tronfølger, der historisk havde titlen af ”forreste palads”. Efter etableringen af Kongeriget Siam blev titlen ændret til kronprins.

     

    Chinatown, Bangkok

    Den Kinesiske Bydel
    ถ.เยาวราช
    T̄h.Yeāwrāch

    Bangkoks kinesiske bydel blev grundlagt i 1782, da Bangkok blev hovedstad. Kongen anlagde Grand Palace, hvor der var kinesiske beboelser, og de blev flyttet til det nuværende Chinatown. På og omkring Yaowarat-gaden får man fornemmelsen af at være i Kina. Her er kinesiske gadeskilte, forretninger og restauranter.

     

    Traimit Tempel
    วัดไตรมิตร
    Wat Traimit

    Templet Wat Traimit er kendt for sin gyldne Buddha, der blev produceret for over 700 år siden i typisk stil fra Thailands Sukothai-periode. Buddhaen blev udført i massivt guld, den er 3 meter høj og vejer hele 5,5 ton. Man kender ikke til oprindelsen af figuren, men den menes at have haft en central plads i Sukothai, før den blev fragtet til den nye hovedstad Ayutthaya i begyndelsen af 1400-tallet. Muligvis er det helt eller delvist produceret i det nuværende Indien, idet mange støbte Buddhaer kom derfra i samtiden.

    Med burmesernes ødelæggelse af Ayutthaya i 1767 blev Buddhaens tempel også ødelagt. Selve figuren lå dog tilbage i ruinerne, hvilket skyldtes, at den på dette tidspunkt var blevet dækket af gips, som gjorde den uattraktiv som bytte for fjender.

    Efter Ayutthaya kom figuren til Bangkok, og efter at have været en central Buddhastatue i et af Bangkoks templer, skulle der bygges en ny viharn til at huse figuren. Det var i 1954, hvor den gyldne Buddha fortsat var dækket af et lag gips, og det reelle gyldne indhold var gået i glemmebogen.

    Først i 1955 opdagede man, at figuren bestod af det pureste guld. Det skete under en flytning af figuren, hvor den blev tabt. Der gik et stykke af gipsen, og guldet åbenbaredes. Man fjernede forsigtigt resten af gipsen, og ud over selve Buddhaen var der også en samlenøgle, som figurens ni dele kunne skilles ad og sættes sammen med. Delene blev i sin tid produceret til en fuldstændig samling, der får den til at stå som et massivt stykke guld.

    Indtil 2010 sad den gyldne Buddha i et meget lille tempelrum, mens den siden da har fået en storslået ramme med et smukt nybygget tempel, hvor man også kan se nærmere om figurens historie.

     

    Vimammek Palace, Bangkok

    Vimanmek Palads
    วิมานเมฆ
    Wimān meḳh

    Vimanmek Palads blev opført i Dusit-paladskomplekset i år 1900 under kong Rama V. Det var et kongeligt palads indtil 1906, hvor kongens nyopførelse stod færdig i form af villaen Amphorn Satharn.

    Paladset blev opført i teaktræ, og det er derved et særligt byggeri grundet størrelsen. I 1982 blev der åbnet for besøgende, da dronning Sirikit lod et museum for kong Rama V indrette her. Blandt de udstillede genstande er nogle af dem, kong Rama V hjembragte fra Europa.

    Paladset stod oprindeligt i byen Chon Buri, og det dannede den første residens i det nye paladsområde, som Chulalongkorn havde etableret. Ved den lejlighed blev det udbygget og ombygget, og interiøret står fortsat som en blanding af europæisk stil og samtidig thailandsk indretning.

    I området syd for Vimanmek Palads ligger i øvrigt et andet palads i en stil, der minder om den fra Vimanmek. Det er Ampornsathan/พระที่นั่งอัมพรสถาน, som står smukt i den vestlige del af Chulalongkorns paladsområde. Der er ikke adgang til denne del.

     

    Patpong
    พัฒน์พงษ์

    Patpong er Bangkoks berømte og berygtede indkøbs- og underholdningskvarter for hovedsageligt masser af udenlandske turister. Kvarteret består af hovedgaden Patpong 1, parallelgaden Patpong 2 og et stykke af gaderne Silom og Surawong. Et stort natmarked og barer er noget af det, man kan finde i gaderne.

    Patpongs nyere historie startede i 1946, da en kinesisk familie købte jorden, som de bebyggede og efterfølgende udlejede. Kanalen gennem arealet fyldte de op, og i slutningen af 1960erne åbnede de første natklubber. Stedet var blandt andet rekreation for soldater på orlov.

     

    Oriental Hotel, Bangkok

    Oriental Hotel
    โรงแรมโอเรียนเต็ล
    Rongraem xo reīyn tĕl

    Oriental Hotel er Thailands ældste luksushotel. Det åbnede officielt i 1876, og i dag er hotellet hovedsageligt indrettet i moderne bygninger, men den oprindelige fløj fra åbningen er bevaret.

    Danske H. N. Andersen købte hotellet i 1881, og han mente, der var behov for et luksushotel i Siam. I 1887 åbnede han dørene for 40 værelser i en kategori, der ikke var set tidligere i landet. Siden da har utallige kongelige og kendisser boet på hotellet. Den første kongelige var Ruslands senere zar Nikolaj.

     

    Chao Phraya
    แม่น้ำเจ้าพระยา

    Chao Phraya er den store flod, der bugter sig gennem Bangkok. Og en god måde at starte med at danne sig et indtryk af byen er en sejltur på floden, hvis navn betyder kongernes flod. Flere af Bangkoks største seværdigheder ligger langs Chao Phraya, og der er gode og nemme muligheder for at komme ud at sejle.

    Der afgår almindelige flodbusser i nord- og sydgående retning fra alle stoppestederne på begge sider af floden. Man kan altid hoppe på og sejle billigt til næste sted. Bor man ikke ved floden, kan man fx tage toget Skytrain til Saphan Taksin-stationen, der ligger tæt ved et stort stoppested ved floden. Saphan Taksin ligger også tæt på River City, hvorfra der udgår mange turbåde.

     

    Siam Square, Bangkok

    Siam Square
    สยามสแควร์

    Siam Square er et af Bangkoks indkøbsområder. Selve Siam Square er et stemningsfyldt mylder af små og større gader med forretninger, restauranter med videre. Rundt omkring ligger der en række store shoppingcentre. Siam Square opstod fra 1970, da Chulalongkorn Universitet, som ejede området, opførte bygninger, der kunne give lejeindtægter til institutionen.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om Bangkok her.

Ture fra byen

    Summer Palace, Bang Pa In

    Bang Pa In
    บางปะอิน

    Det hyggelige Bang Pa In langs Chao Phraya-floden mellem Bangkok og Ayutthaya er det tidligere sommerpalads for de thailandske kongefamilier. Kongerne Rama IV, Rama V og Rama VI var de flittigste beboede, mens de senere konger ikke har boet her grundet dets manglende thailandske karakter. Det benyttes dog stadig, hyppigst af den thailandske regering til diverse repræsentative formål, og kongeparret har været her ved særlige ceremonier.

    Bang Pa In nås glimrende med bil eller bus, men den mest anbefalelsesværdige måde at komme hertil på er fra søsiden, som kongerne traditionelt også gjorde. Man kan sejle hertil fra både Bangkok og Ayutthaya.

    Bang Pa In blev oprindeligt anlagt i 1600-tallet som Kongens Have og således tidligere end Ayutthayas undergang og Bangkoks status som hovedstad, men efter burmesernes ødelæggelse af Ayutthaya lå det ubenyttet hen i en lang periode. I sidste halvdel af 1800-tallet genfandt kong Rama IV (Mongkut) Bang Pa In, og de bygninger, der ses i dag, er fra Mongkut og efterfølgeren kong Rama Vs (Chulalongkorns) tid.

    Den arkitektoniske stil er hovedsageligt europæisk, hvilket skyldes kongens studietid i Europa. Han ville gerne anerkende de fremskridt, der skete i Europa samt bygge i vesterlandsk stil for at holde sig på god fod med kolonimagterne, så landet kunne bevare sin uafhængighed som det eneste i regionen. Midtpunktet for anlægget er en række kunstige bassiner og kanaler, som bygningerne blev opført omkring.

    Et kort stykke fra den sydlige hovedindgang til anlægget møder man først en stenbygning i khmer-stil, der blev opført 1880 til minde om kong Prasat Thong, der grundlagde stedet og under hvis regeringstid man gjorde et khmer-fund af guld. Mod vest, på den modsatte side af bassinet, ligger Saphakhan Ratchaprayun, der er en bygning i kolonial stil fra 1879, som blev opført til at huse kongelige slægtninge.

    Kort efter kommer man til den såkaldte Dukkebro, hvorfra den kendteste udsigt over Bang Pa In findes. Selve broen er prydet af en række statuer i europæisk stil, og mod nord ligger pavillonen Phra Thinang Aisawan Thiphya-Art på en lille ø i bassinet, og bag den kan man se den italiensk inspirerede paladsbygning Tevarai-Kanlai. Pavillonen, hvis navn betyder Frihedens guddommelige sæde, blev opført i 1876 og den er stedets eneste bygningsværk i thailandsk stil.

    I retning mod og langs Chao Phraya kommer man fra Dukkebroen til den nyklassicistiske residens og tronsal, Phra Thinang Varophat Phiman, der betyder Kongelig, vidunderlig, skinnende bolig. I audienssalen er der fine oliemalerier, der blev malet af thailandske kunstnere i konkurrencer, hvor kongeparret købte de vindende billeder. Tronstolen er Rama V’s, og modsat den står to moderne tronstole, der benyttes af kongeparret, når der kommer særlige gæster hertil. Interiøret af tronsalen og de omgivende værelser er fransk og engelsk, mens gulvtæppet er fra Thailand. I det indre af bygningen ligger de kongelige gemakker, der stadig benyttes lejlighedsvis. Bag residensbygningen ligger den kuriøse, kongelige flydende bolig i Chao Phraya-floden.

    Går man fra Dukkebroen højre om pavillonen, krydser man to broer, før man kommer til anlæggets største ø, hvor den toetagers bygning Phra Thinang Uthayan Phumisathian dominerer. Den blev først opført i træ i 1877, men den nedbrændte i 1938. Den nuværende bygning blev opført på initiativ af dronning Sirikit i schweizisk stil.

    På næste ø mod nord ligger det karakteristiske fyrtårnslignende observatorium og vagttårn, Ho Withun Thasana, der med sine hvide striber og terrakotta blev opført i 1881.

    Over en bro mere fra vagttårnet ligger palæet Phra Thinang Vehat Chamrun fra 1889, der er i kinesisk stil. Palæets navn betyder Kongelig bolig, guddommeligt lys, og det var en gave fra den tids kinesiske handelskammer. I stueplan findes en trone i traditionel kinesisk udformning i den store audienssal og et soveværelse. Farverne er røde og gyldne, der i kinesiske byggerier symboliserer hhv. glæde og velstand.

     

    Ayutthaya, Thailand

    Ayutthaya
    อยุธยา

    Byen Ayutthaya var Thailands 2. hovedstad for kongeriget med samme navn som byen, der blev grundlagt af kong Ramathibodi I i år 1350. Ayutthayas beliggenhed 80 km oppe ad Chao Phraya-floden fra Bangkok gjorde, at den dels lå ganske centralt i riget og dels havde adgang til havet. Strategisk lå byen godt omgivet af rismarker, der bidrog væsentligt til byens gode økonomi, og ved sammenløbet af tre floder, der gjorde sejlads fra hovedstaden til Ayutthayas provinser nem og hurtig.

    Ayutthaya blomstrede, og blandt andet udviklede arkitekturen sig til det, vi i dag kender bedst af den typiske thailandske stil. Handlen og økonomien var i stærk fremgang, og kun afbrudt af en periode i 1500-tallet under burmesisk kontrol blev Thailand styret fra Ayutthaya, der var en af Sydøstasiens førende og rigeste byer med mere end en million indbyggere på dens højdepunkt.

    De 33 konger, der regerede fra Ayutthaya, videreførte khmerernes tradition med en guddommelig kongemagt, og de byggede storslåede paladser og spektakulære religiøse bygningsværker. Byen og riget nåede sit højdepunkt under kong Narai, der var konge 1657-1688. Efter hans død begyndte et forfald, og forholdet til nabolandet Burma blev stærkt forværret.

    Efter flere krige faldt Ayutthaya efter 15 måneders belejring til burmeserne i 1767. Byen blev kun på burmesiske hænder kort tid, men de havde brændt stort set hver eneste bygning ned til ukendelighed, og dermed var Ayutthaya-æraen forbi. De ruiner, der præger byen i dag, blev således skabt ved den burmesiske erobring og efterfølgende ødelæggelse.

    Ayutthaya er en af de seværdigheder i Thailand, der er medtaget i UNESCO’s liste over verdens kulturarv, og her ligger bl.a. en lang række uforglemmelige templer som fx Wat Phra Si Sanphet og Wat Chai Wattanaram.

     

    Nakhon Pathom
    นครปฐม

    Nakhon Pathom regnes for at være Thailands ældste by, og dens navn betyder da også den første by. Ifølge overleveringen blev der i 200-tallet f.Kr. sendt missionærer fra Indien til Nakhon Pathoms kong Ashoka for at udbrede buddhismen. Nakhon Pathom var på det tidspunkt hovedstad i Suvarnabhumi, hvis navn betyder landet af guld.

    I dag er Nakhon Pathom en vigtig by for thaierne, og den domineres af verdens højeste buddhistiske bygningsværk, Phra Pathom-chedien, der måler 127 meter. Chedien blev bygget over flere omgange – i 900-tallet opførte mon-folket den første mindre chedi, der i 1000-tallet blev udvidet til 40 meter af khmererne – som en cambodjansk prang. Prangen blev allerede ødelagt i 1057, da kong Anaweatha fra Pagan fordrev khmererne, og efter kampene stod prangen som en ruin.

    I 1800-tallet anerkendte kong Mongkut stedets betydning med det ældste buddhistiske værk i landet, og han startede opførelsen af den nuværende store chedi, der blev færdiggjort under efterfølgeren kong Chulalongkorn.

    Ved chedien kan man i tempelanlæggets viharn se en stående Buddha, der er sat sammen af gamle fund og nye dele. Det skete på initiativ af kong Vajiravudh, og hans aske ligger begravet ved statuen, der blev helliggjort i 1915.

     

    Floating Market, Thailand

    Damnoen Saduak Floating Market
    ดำเนินสะดวก

    En del af den thailandske lokalhandel foregik traditionelt på flydende markeder. Det kunne lade sig gøre med alle de gravede kanaler, der som oftest var den nemmeste farbare og mest direkte vej til blandt andet markedspladsen.

    I dag er der blot Damnoen Saduak tilbage af Thailands flydende markeder, og det er en stor oplevelse med et mylder af små både, der sælger blandt andet frugt og grønt fra de omgivende landområder. Nogle både sælger turistvarer, andre madlavning som en slags flydende pølsevogne. Stemningen er meget levende, og en tur på kanalerne i området, der kaldes Thailands Venedig, er også interessant.

     

    Petchaburi
    เพชรบุรี

    Petchaburi er en thailandsk by, der er lokal hovedstad i en provins af samme navn. Dens navn betyder diamanternes by, og her er da også nogle smukke ting at se. Der bor godt 25.000 indbyggere i byen, der ikke mindst er kendt for sit kongepalads.

    Phra Nakhon Khiri kendes også som Khao Wang og er et parkområde omkring Petchaburis kongelige paladsbygninger. Paladset blev opført af kong Mongkut i 1850erne som sommerpalads for de thailandske monarker. Det stod færdigt i 1860 med tre grupper af seværdige bygninger.

    Mod vest i området ligger det egentlige residenspalads, der også er kompleksets største bygning. Mod øst og på næste bakketop ligger chedien Phra That Chom Phet, og mod øst ligger det kongelige tempel Wat Phra Kaeo.

    Der ligger også et observatorium i forbindelse med komplekset, og det stammer også fra kong Mongkut, der var interesseret i astronomi. Stedet for dette var velvalgt, idet hele paladskomplekset ligger hævet over Petchaburi og det flade landskab omkring byen.

     

    Khao Luang Cave, Phetchaburi

    Khao Luang Grottetempel
    โรงแรมใกล้ วัดถ้ำเขาหลวง
    Tham Khao Luang

    Der er flere templer i grotter rundt omkring i Thailand, og at dem er Khao Luang få kilometer nord for Petchaburi blandt de absolut mest imponerende. Under jorden kommer man til en smuk grotte, hvor stalaktitter hænger ned i den store drypstenshule og sammen med naturligt lysindfald danner en fornem ramme for forskellige buddhaer. Der er en større buddha og en række af flere mindre, og sammen med selve hulen og lyset giver de en uforglemmelig atmosfære i grottetemplet.

     

    Hua Hin
    หัวหิน

    Hua Hin er en mondæn og populær badeby, som er velbesøgt internationalt og af thaier fra ikke mindst Bangkok. Hua Hin var indtil starten af 1900-tallet en stille by ved vandet, og det var kong Prajadhipok, der gjorde stedet populært, da han anlagde en kongelig residens her i 1920erne. Det skete med opførelsen af paladset Klai Kangwon, som fortsat anvendes af den kongelige familie.

    Hua Hins ligger ved Den Thailandske Golf med en fem kilometer lang sandstrand, som er centrum for byens attraktivitet og aktiviteter. En tur her er naturligvis et must ved et besøg, men der er også andre seværdigheder.

    Hvis man kommer med tog til Hua Hin, kan man allerede ved ankomsten glæde sig over den smukke stationsbygning, Hua Hin Station/สถานีรถไฟหัวหิน. og pavillonen ved siden af på perronen Bygningen blev flyttet hertil i 1968, og den var tidligere en kongelig pavillon i Nakhon Pathoms Sanamchan Palads.

    Klai Kangwon Palads/พระราชวังไกลกังวล er den kongelige residens i Hua Hin. Paladset stod færdigt i 1929 og er en bygning i spansk arkitektonisk inspiration. Paladset ligger smukt ned til vandet og med et fornemt haveanlæg omkring sig.

     

    River Kwai Bridge, Kanchanaburi

    Kanchanaburi
    กาญจนบุรี

    Kanchanaburi er en by, der blev grundlagt i 1800-tallet og er således ikke kendt som en af Thailands gamle byer, men derimod for at være hjemsted for handlinger under 2. Verdenskrig. Byen ligger ved floden Kwai, der blev udødeliggjort gennem Pierre Boulles roman om et drama, der udspillede sig med sprængningen af broen over floden Kwai. Bogen er filmatiseret, og melodien River Kwai March er også verdensberømt. I dag ser man den nye bro, der er bygget efter 2. Verdenskrig. Den fejres som den historiske, men på trods af forskellen er det en interessant oplevelse.

    Kanchanaburi er også forbundet med Dødens Jernbane/ทางรถไฟสายมรณะ. Under 2. Verdenskrig ønskede japanerne at undgå søvejen for at nå det britiske Indien. Den engelske flådes styrke var skræmmende, og samtidigt var der langt fra Japan syd om Singapore til Indien. Tropperne måtte i stedet transporteres over land gennem de bjergrige og ufremkommelige egne i grænseområdet mellem Burma og Thailand.

    Der blev bygget 415 kilometer jernbane 1942-1944. Terrænet var mange steder uvejsomt, men banen blev færdig og forbandt de eksisterende baner i Thailand og i Burma. Jernbanen kaldes Dødens Jernbane, og på JEATH-museet skildres historien om banen, og i Kanchanaburi kan man se tusindvis af grave for de allierede krigsfanger, der bukkede under ved anlægsarbejdet af den.

Køb og download den fulde PDF Guide
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Shopping

    Central City

    Thanon Bang Na Trat, On Nut
    central.co.th

     

    Central Plaza

    Mo Chit Station, Phanon Yothon
    central.co.th

     

    Central World Plaza

    Skybridge, Chit Lom Station
    central.co.th

     

    Gaysorn Plaza

    Skybridge, Chit Lom Station
    gaysorn.com

     

    MBK Mah Boon Krong

    Thanon Phayathai, National Stadium
    mbk-center.com

     

    The Mall Department Store

    1909 Ramkamhaeng
    themalldepartmentstore.com

     

    Indkøbsgader

    Khaosan Road, Ploenchit Road, Rajdamiri Road, Siam Square, Silom Road

Med børn
Gode links
Historisk overblik

    Thaiernes rødder

    Bosættelsen af det nuværende Thailand begyndte i nyere tid ved folkevandringer fra Kina for omkring 2.000 år siden. Gennem mange århundreder var området præget af mindre stater og spredte styreformer.

    I perioden var der dog også store statsdannelser; ikke mindst Khmerriget, der blev grundlagt i 800-tallet, og som dækkede hovedparten af både det nuværende Cambodja og Thailand. Khmererne kaldte i øvrigt thaifolket for siamesere, hvilket blev områdets kendenavn helt indtil 1900-tallet.

     

    Ayutthaya og den tidligere bosættelse

    l 1200-tallet blev thaifolket regeret fra thaiernes første kongerige, Sukothai, der efter en kort opblomstringstid allerede i 1300-tallet var et regionalt rige. Dets magt var i stigende grad overgået til kongeriget Ayutthaya, der blev grundlagt i 1350 og styret fra byen med samme navn nord for det Bangkok, der blev grundlagt som bosættelsen Thonburi i samme århundrede.

    Med sin beliggende tæt på mundingen af floden Chao Phraya var Bangkok strategisk vigtigt placeret for handelsvejene, og Ayutthaya-tiden var en vækstperiode for landet og for Bangkok. Det var i denne tid, der blev etableret handelsforbindelser med Europa.

    Bangkok blev en vigtig by allerede i Ayutthayas rige. Den lå i periferien og som indgangsport, hvilken gjorde den velegnet som toldsted.

    I 1500-tallet blev en del af Chao Phrayas løb rettet ud gennem den nu centrale Bangkok, hvorved vandvejen til Ayutthaya blev nemmere. Udenlandske både fra fx Europa deklarerede varer og passagerer ved passagen gennem Bangkok, hvor de også skulle deponere kanoner, før der blev givet tilladelse til at sejle videre til hovedstaden.

    Vesterlandske forbindelser blev skabt og styrket i denne tid. De første besøgende var portugiserne, der erobrede Malacca i 1511. Umiddelbart efter deres ankomst og bosætning af Malacca sendte de en delegation til den thailandske kong Ramathibodi II. Portugal opnåede handelsrettigheder efter fem år, og senere i århundredet fulgte Holland efter som den anden europæiske nation, der kunne handle med Ayutthayas rige.

     

    Ayutthayas fald

    Storhedstiden for den maritime handel i Ayutthayas tid var i sidste halvdel af 1600-tallet under kong Narai. Det lukrerede Bangkok på som forpost til residens- og regeringsbyen oppe ad floden.

    I 1664 havde Holland gennemtvunget en aftale om ikke mindst friere handel, hvilket fik Ayutthaya til at vende sig mod Frankrig for assistance i 1664. Franskmændene kom til at påvirke kong Narais regeringstid, der varede til 1688.

    I 1685-1687 blev Bangkoks befæstninger væsentligt udbygget med et nyt fort efter europæisk forbillede. Til forskel fra selve byen blev fortet anlagt på den østlige bred af Chao Phraya.

    Fortet blev bygget med vejledning fra den franske ingeniør De la Mare, som var en blandt mange franskmænd i byen på det tidspunkt. Den franske indflydelse var stor, og Alexandre, Chevalier de Chaumont var blevet udnævnt som kong Ludvig XIV’s første ambassadør i Siam.

    Fransk kultur, medicin, religion og uddannelse prægede samfundet, men det kom til et brat endeligt med kong Phetracha, der udråbte sig selv til konge i 1688, sendte franskmændene ud af riget og på det nærmeste lukkede Ayutthayas kontakt med Vesten. Bangkoks fort var i den forbindelse under en fire måneder lang belejring, der blev afsluttet med en aftale, der muliggjorde den franske tilbagetrækning. Fortet blev derefter revet ned efter den nye konges beslutning.

    Det følgende århundrede blev Ayutthaya løbende svækket, og i år 1767 overfaldt burmesere hovedstaden. De erobrede og brændte byen nærmest til ukendelighed. På trods af, at burmeserne efter kort tid blev fordrevet fra Ayutthaya, var hovedstaden en ruin, der blev opgivet at genopbygge.

     

    Den nye hovedstad

    Efter Ayutthayas ødelæggelser flyttede det thailandske militær med general Taksin i spidsen hovedstaden til Thonburi på den vestlige side af Chao Phraya-flodens løb ved det nuværende Bangkok.

    Taksin blev i den forbindelse landets nye konge; en status han havde til 1782, hvor han blev afsat og afløst af Rama I, der flyttede sit hof og sin administration til Bangkok på den anden side af Chao Phraya. Den officielle grundlæggelse af det nye Bangkok blev den 21. april 1782.

    Bangkok var dermed landets nye hovedstad. Rama I, der grundlagde det stadigt regerende Chakri-dynasti, anså Bangkok for at være et lettere sted at forsvare mod eventuelt kommende fjender end både Ayutthaya og Thonburi, idet burmeserne ville skulle krydse den forholdsvis brede Chao Phraya for at nå til byen.

    Der blev igangsat udgravning af en række kanaler, der siden blev benyttet som transportveje i den nye by; det er de såkaldte klonger, som der stadig findes nogle få af. Man kunne således sejle rundt i det meste af byområdet på den østlige side af Chao Phraya, og også i Thonburi blev der gravet klonger, så byerne samlet set voksede sammen.

     

    De store byggerier

    Som en del af udviklingen af hovedstaden lod Rama I det store anlæg ved Grand Palace og templet Wat Phra Kaew opføre. Byggerierne var stærkt inspireret af Ayutthayas arkitektur og anlæg, og stedet blev rigets nye og imponerende magtcentrum.

    Ud over disse anlæg samt administrationsbygninger til statens administration var perioden frem til midten af 1800-tallet præget af en rolig udvikling, hvor byen ikke for alvor tog skridt mod at være det absolutte centrum i landet, som Bangkok er i dag; blandt andet var Nordthailand stadig regeret fra Chiang Mai.

    Gennem 1800-tallet blev Bangkok og dens befolkning flere gange ramt af koleraepidemier. I 1820 døde omkring 20.000 af sygdommen, der igen ramte byen i 1849.

    I sidste halvdel af 1800-tallet kom der fart over byggerierne i Bangkok, og indbyggertallet steg. Kong Rama IV lod store anlægsarbejder udføre.

    Med efterfølgeren på tronen, kong Rama V, kom der yderligere gang i moderniseringen og udviklingen af byen, idet der blev investeret kraftigt i blandt andet retsvæsen og sundhedsvæsen, og der blev etableret en række uddannelsesinstitutioner.

    I denne tid blev en stor del af områdets megen landbrugsjord konverteret til beboelsesområder, og for at klare det efterfølgende pres på byens infrastruktur blev der anlagt mange nye veje, blandt andet på nogle af kanalerne, der blev fyldt op til lejligheden. Bangkoks første brolagte vej, Charoen Krung Road, blev åbnet i 1864, i 1893 åbnede jernbanen fra byen, og året efter kørte de første elektriske sporvogne.

     

    1900-tallet til i dag

    I 1932 blev Thailands nuværende konstitutionelle monarki etableret, og herefter blev en række nybygninger af offentlige institutioner grundlagt. Chiang Mai blev nu også en officiel del af Siam, som fortsat var Thailands navn.

    1932 var også året, hvor Memorial Bridge blev åbnet som forbindelse mellem Bangkok på Chao Phrayas østlige bred og Thonburi på den vestlige side. Broen markerede en ny udvikling med en klar forbedring af byens infrastruktur.

    Under 2. Verdenskrig var Bangkok besat af Japan, og byen blev udsat for allierede bombardementer udført med B-29 bombefly. Målene var ikke mindst den thailandske hovedstads jernbaner og havneanlæg. Den 5. juni 1944 blev et japansk militærhospital og politihovedkvarter ramt af bomber på en mission, hvis mål var den i 1932 åbnede Memorial Bridge.

    Efter krigens slutning blev de ødelagte bygninger hastigt genopbygget, og i det hele taget blev årtierne efter 2. Verdenskrig en tid med rivende udvikling i den thailandske hovedstad.

    Den 5. maj 1950 blev Bhumibol kronet som Thailands nye konge, Rama IX, og hans regeringstid er den længste blandt de thailandske konger.

    I 1960erne var Bangkok som flere andre steder i Thailand et refugium for primært amerikanske soldater under Vietnamkrigen, og derved blev byens status som regionens underholdningscentrum understreget.

    Indbyggertallet er siden eksploderet, og der er opført mange højhuse med beboelse og kontorer. Det stærkt stigende befolkningstal har medført en kraftig vækst i trafikken, der i en del år har været en af metropolens store udfordringer. Der er anlagt nogle S-togslinjer og en metro gennem centrum, og dette transportnet udbygges løbende.

    I 1980erne og 1990erne oplevede Thailand med Bangkok som lokomotiv en økonomisk boomperiode, der blev fundamentet for det moderne Bangkok, man møder i dag. Et væld af nybygninger skød op; blandt andet en del af de luksushoteller, som turister sætter stor pris på. Den store idrætsbegivenhed Asian Games blev holdt i Bangkok i 1998 som en af årets store arrangementer.

    Efter en nedgangstid i forbindelse med den økonomiske deroute i regionen i slutningen af 1990erne er udviklingen nu igen kommet i gang til glæde for både lokale og besøgende. Byens befolkningstal på omkring 14 millioner i hele storbyområder vidner om udviklingen siden primært 1800-tallets industrialisering og start på befolkningsvæksten.