Site logo
Se på kortet
Læs om byen

Smukkere by end Peter den Stores vindue mod Europa, Sankt Petersborg, findes nok ikke i verden. De mange paladser, boulevarder og museer af enestående karakter gør byen til noget særligt, og den er da også som by optaget som UNESCO’s verdenskulturarv.

Sankt Petersborg er hjemsted for verdens største museum, Eremitagen, hvis samling rummer utallige værker af interesse i og for verdens kulturhistorie. Det Russiske Museum kommer lige bagefter og imponerer nærmest på samme måde; her er fokus den storslåede russiske kunst.

En tur til Sankt Petersborg betyder også et møde med de mange smukke zarpaladser; ud over Vinterpaladset er det fx Peterhof og Katarina Slot. Barokken og i særdeles italienske Rastrellis værker imponerer, som de også gjorde på zarernes tid.

En tur i Sankt Petersborg er ikke fuldkommen uden en tur ad pragtgaden Nevskij Prospekt. Her ligger kirker, palæer, forretningsarkader side om side, og ikke langt herfra kan man besøge Isakkatedralen og teatret Mariinskij, der hører til verdens førende.

Topseværdigheder

    Blodskirken

    Kristi Opstandelse Kirke
    Собор Воскресения Христова
    Sobor Voskresenija Khristova

    Denne kirke bærer det officielle navn Kristi Opstandelse Kirke, men den kaldes i daglig tale for Det Spildte Blods Kirke/Храм Спаса на Крови. Kirken blev nemlig bygget på det sted, hvor zar Alexander II blev dødeligt såret den 13. marts 1881. Alexander kørte forbi netop dette sted, da en oprører kastede en granat, som zaren slap uskadt fra. Alexander steg ud af vognen, og en anden oprører kastede en ny granat. Zaren blev såret og kørt til Vinterpaladset, hvor han døde få timer senere.

    Byggeriet af kirken blev igangsat af zar Alexander III og færdiggjort under Nikolaj II i 1907. Dens arkitektoniske udtryk adskiller sig markant fra Sankt Petersborgs dominerende barok og nyklassicisme. Stilen var inspireret af russisk arkitektur fra 1500-1600-tallene, som man fx kan se på Vasilij den Velsignede Katedral/Храм Василия Блаженного på Den Røde Plads i Moskva.

    Både udvendigt og indvendigt er Kristi Opstandelse Kirke overdådigt udsmykket. De udvendige løgkupler er farvestrålende, og i interiøret ses blandt andet utallige mosaikker og ikoner fra nogle af datidens førende russiske kunstneres hænder. De imponerede mosaikker strækker sig over hele 7.500 kvadratmeter og er en uforglemmelig oplevelse.

    Kirken har aldrig fungeret som en egentlig sognekirke eller katedral. Den var i begyndelsen helliget mindet om den dræbte zar, og siden benyttet som fx magasinbygning under Sovjetunionen. I 1997 åbnede den som museum efter 27 års restaurering.

     

    Det Russiske Museum
    Русский Музей
    Russkij Musej

    Det Russiske Museum er et af den russiske stats kunstmuseer, og det rummer en af landets største og fineste samlinger; blandt andet den største i byen af russiske værker.

    Museet blev grundlagt af zar Nikolaj II i 1895, og den oprindelige samling blev stykket sammen fra Eremitagen og fra forskellige andre steder i hovedstaden. Med etableringen af Sovjetunionen blev flere kunstsamlinger nationaliseret, og de blev bragt til Det Russiske Museum.

    Museumsbygningen udgøres af den forhenværende residens Mikhajlovskij Dvorets/Михайловский дворец, der blev opført i nyklassicisme 1819-1825. Det var zar Paul I, der ville bygge slottet til sin søn Mikhail. Arkitekt var Carlo Rossi, og i museets indre kan man fortsat beundre nogle af hans fornemme sale.

    Foran museet ligger det grønne område på pladsen Mikhajlovskij Skver/Михайловский сквер. Her kan man se en statue af Alexander Pusjkin og flere fine bygninger som fx byens filharmoni.

     

    Alexander Nevskij Kloster
    Александро-Невская Лавра
    Aleksandro-Nevskaja Lavra

    Dette kloster og tilhørende kirke blev grundlagt af zar Peter den Store og opført 1710-1790 som symbol på det sted ved floden Neva, hvor helten Alexander Nevskij overvandt svenskerne i 1240. Slaget ved Neva fandt sted nogle kilometer fra dagens kloster, men symbolet på den sejrende prins af Novgorod, der senere blev helgenkåret, var vigtigere end den helt korrekte geografi.

    Klostret blev også grundlagt for at rumme netop Alexander Nevskijs grav, men denne blev dog flyttet til Statens Eremitage under landets sovjetiske tid. Klostrets vigtighed understreges af, at det som det ene af kun fire i Rusland opnåede den fine titel af lavra, som var og er særlig betydningsfuld.

    I klosterkomplekset kan man blandt andet se to barokkirker, der blev opført henholdsvis 1717-1722 og 1742-1750, samt Ivan Starovs nyklassicistiske katedral fra årene 1778-1790.

     

    Paladspladsen

    Paladspladsen
    Дворцовая Площадь
    Dvortsovaja Plosjtjad

    Paladspladsen er Sankt Petersborgs pragtplads, og den er en storslået oplevelse. Pladsen var gennem århundreder både byens og Det Russiske Imperiums centrum, og den har været skueplads for mange store begivenheder; blandt andet i forbindelse med den russiske oktoberrevolution i 1917.

    Pladsen har fået sit navn fra zarernes vinterpalads, der ligger på nordsiden af Paladspladsen i en fornem russisk barokarkitektur. Over for paladset ligger en bygning i nyklassicistisk empirestil på 580 meter i længden; Generalstabsbygningen/Здание Главного штаба. Den blev opført, da zar Aleksander I så pladsens fuldførelse som et monument over sejren over franske Napoleon.

    Generalstabsbygningen stod færdig i 1829 med to fløje med en stor triumfbue som en central del. I den vestlige fløj lå zarens generalstab oprindeligt, mens den østlige fløj husede forskellige ministerier.

    Mød øst ligger en mindre bygning, som blev tegnet af Alessandro Brullo og opført i årene 1837-1843, Здание штаба Гвардейского корпуса, der var hovedsæde for zarens vagtkorps.

    På midten af Paladspladsen står Alexandersøjlen/Александровская колонна. Den blev opført 1830-1834 og måler 47,5 meter til toppen. Selve søjlen på 26 meter blev hugget af et stykke finsk granit og rejst på to timer af 3.000 mænd. På piedestalen kan man se relieffer med motiver fra Napoleonskrigen, mens der på toppen er en engel med et kors som symbol på det gode. Søjlen er opkaldt efter zar Aleksander I, der regerede i perioden 1801-1825.

     

    Vinterpaladset
    Зимний Дворец
    Simnij Dvorets

    Den dominerende bygning på Sankt Petersborgs Paladsplads er zarernes fantastiske vinterpalads, hvis grundplan er 200x160 meter. Paladset var de russiske monarkers officielle residens fra 1700-tallet til zarernes fald i 1917. Herfra blev der regeret over cirka en sjettedel af Jordens landareal i riget, der strakte sig som det nuværende Rusland fra Østersøen til Stillehavet.

    Vinterpaladsets historie tog sin begyndelse med zar Peter I den Stores rejse rundt i Europa 1697-1698; den såkaldte Store Ambassade. På rejsen blev vejen til grundlæggelsen af Sankt Petersborg som ny russisk hovedstad og Rusland som en europæisk stormagt etableret.

    På blot tre dage lod Peter sin første residens i byen opføre. Det var en træhytte, som stod tæt på det nuværende vinterpalads i årene 1704-1711. Herefter blev hytten flyttet, og det gav plads til det første vinterpalads, som var tegnet af Domenico Trezzini. I 1721 lod Peter et nyt og lidt større palads bygge, men begge disse tidligere bygninger var ganske beskedne i forhold til andre europæiske residenser.

    Peter I døde i 1725 i det andet vinterpalads, som blev afløst af en ny og meget større residens i 1727-1728. Dette palads blev som det første tegnet af Domenico Trezzini, og stilen var petrinsk barok, der var kendetegnende for byggestilen i de tidlig år i Peter den Stores ekspanderende hovedstad.

    Kort tid efter færdiggørelsen af det tredje vinterpalads flyttede hoffet dog igen til Moskva, der igen blev landets hovedstad. Den status varede dog kun få år, idet Peter II døde i 1730. Hans efterfølger på tronen var Anna, som flyttede hoffet tilbage til vinterpaladset og Sankt Petersborg, der fra 1732 igen blev hovedstad.

    Anna anvendte dog primært vinterpaladsets nabopalæ, der var opført til Fjodor Apraksin, som residens. Hun ansatte den italienske arkitekt Francesco Bartolomeo Rastrelli til gennemgribende at ombygge og udvide palads- og palæbygningerne.

    Rastrelli arbejdede løbende på vinterpaladset under Anna og den senere monark Elizaveta. I 1753 præsenterede Rastrelli et revideret projekt for en storladen udvikling af byggeriet; det blev det fjerde og nuværende vinterpalads, som Elisaveta igangsatte som en opførelse af national karakter.

    I det store hele stod paladset færdigt i Rastrellis fine ydre barok i 1760, mens senere zarer gennem 1700- og 1800-tallene både ombyggede dele af det og udbyggede det store kompleks. Den største af disse tilbygninger var fløjen Eremitagen/Эрмитаж, som Katharina de Store lod opføre.

    Zar Nikolaj I var den, der måtte rekonstruere slottet efter en brand i 1837, og i den forbindelse skete også ændringer; blandt andet med Nikolaj Is egen nyklassicistiske rotunde fra starten af 1800-tallet.

    Paladsets interiør er lige så storslået som den 150 meter lange og 30 meter høje facade mod Paladspladsen. Blandt de forskellige stilarter er Rastrellis rokoko og den senere nyklassicisme. I alt er der omkring 1.500 rum og sale i bygningskomplekset.

    En af de mange fornemme sale er Den Store Tronsal/Большой тронный, hvor man kan se selve tronen. En detalje i det smukke rum er, at gulv- og loftudsmykning er en næsten komplet spejling af hinanden.

    Et andet seværdigt rum er det store Militærgalleriet/Военная галерея, der åbnede i 1826. Galleriet er prydet af flere end 300 portrætter af generaler, der deltog i krigen mod Napoleon i 1812. Nogle generalers pladser er dog tomme, hvilket skyldes, at de var afgået ved døden, inden maleren kunne nå at forevige deres portræt.

    Vinterpaladsets Store Kirke/Cобор Спаса Нерукотворного Образа в Зимнем дворце, der ofte blev brugt til at holde bryllupper i Romanov-familien, er også meget seværdig. Kirken blev indviet i 1763, og den ligger i paladsets østfløj og er den største af kompleksets to kirker. Kirken blev tegnet af Rastrelli, og den regnes som et af de fineste rum i paladset. Den er ikke kirke i dag, men er i stedet er del af museet Eremitagen/Эрмитаж.

    I Vinterpaladsets nordvestlige hjørne ligger en anden af kompleksets store seværdigheder; Jordantrappen/Иорданская лестница. Trappen er overdådigt udsmykket i Rastrellis 1700-talsdesign. Dens navn kommer af, at zaren gik ned ad trappen og til floden Neva ude foran. Her skulle han velsigne vandet som symbol på Jesu dåb i Jordanfloden. På gruppebesøg i Vinterpaladset er trappen begyndelsen på den spændende tur rundt i paladset og Statens Eremitage.

     

    Statens Eremitage
    Государственный Эрмитаж
    Gosudarstvennyj Ermitasj

    Statens Eremitage er et af verdens største og fineste kunstmuseer. Det er indrettet i flere forskellige bygninger; Vinterpaladset, Lille Eremitage, Gamle Eremitage og Nye Eremitage.

    Museet råder også over særlige samlinger, der kan ses på Menshikov Palads/Меншиковский дворец (Universitetskaja Nabereszhnaja 15/ Университетская Набережная 15) og Generalstabsbygningen/Здание Главного штаба (Dvoretsovaja Ploshad/Дворцовая Площадь).

    Eremitagens historie går tilbage til 1764, hvor Katarina den Store grundlagde samlingerne. De første mange år var den fine samling kun mulig at se som adelig, og der gik til 1852, hvor museet blev åbnet for publikum. Samlingerne er med tiden vokset til at rumme flere end tre millioner effekter.

    Eremitagens samlinger er således enorme, og de spænder bredt fra fine forhistoriske udstillinger over genstande fra oldtidens Egypten, Grækenland og Rom til al europæisk kunst fra cirka 1200-1900-tallene. Der er utallige mesterværker og noget for enhver smag. Man kan fx se værker af blandt andre Leonardo da Vinci, Tizian, Caravaggio, El Greco, Rembrandt, Goya, Monet, van Gogh og Kandinskij.

    Blandt få udvalgte højdepunkter er det smukke gyldne påfugleur, som står i den såkaldte pavillon, hvorfra der er udsigt til stedets hængende haver. Påfugleuret var en overdådig gave, som Gregorij Potëmkin fik produceret til Katarina den Store. Uret er både et imponerende kunstværk og et fornemt mekanisk værk, hvor påfuglens hoved og hale kan bevæge sig; lige som mange andre dele af det store kunstværk. Selve uret kan man finde i en lille svamp neden for påfuglen. Katarina den Store satte ikke pris på det fine ur grundet dets stil, men i dag kan man heldigvis stadig se det, og ved siden af den kan man se en video af værket i funktion.

    På en tur rundt i Eremitagens samlinger vælger mange at besøge de italienske værker, der blandt andet byder på to billeder af Leonardo da Vinci, to billeder af Rafael og en skulptur af Michelangelo. Her er også en del værker af Tizian, der mange samtidige adelige lod sig portrættere af. Blandt øvrige europæiske mester repræsenterer Goya, El Greco og Velazquez spansk kunst, mens nærmest utallige værker af Rembrandt også kan opleves. Endelig er samlingen af impressionister også populær.

     

    Isakkatedralen

    Isak Katedral
    Исакиевский Собор
    Isakievskij Sobor

    Isak Katedral blev i sit nuværende udseende igangsat af zar Alexander I, og det er den fjerde kirkebygning på dens sted. Tidligere stod der blandt andet en barokkirke fra 1700-tallet efter italienske Antonio Rinaldis design. Isak Katedral blev opført i årene 1818-1858 under franske Auguste de Montferrands ledelse. Empirestilen og kirkens konkrete udseende var til stor diskussion inden byggeriet, og zaren måtte træffe beslutningen om at igangsætte Montferrands forslag.

    I de fyrre år, byggeriet tog, rejste verdens største ortodokse kirke sig. Bag det nyklassicistiske ydre er en klassisk russisk-byzantinsk grundplan med form som et græsk kors samt en central kuppel omgivet af fire mindre kupler.

    Der er 101,5 meter til toppen af den store forgyldte kuppel, og katedralen kan rumme 14.000 mennesker. Der er blandt andet anvendt 112 granitsøjler og 100 kilo guld til opførelsen, der blev gennemført af sammenlagt 440.000 arbejdere. Kuplen blev konstrueret med et skelet af støbejern, hvilket kun var sket to gange tidligere. Kuplens tolv englestatuer er også teknologisk interessante. De blev fremstillet af Josef Hermann som måske verdens første større figurer med galvanoplastik; en kemisk metode til at reproducere en model. Der er en rundgang i kuplen, og turen herop byder på smukke udsigter over det centrale Sankt Petersborg.

    Isak Katedral blev navngivet efter Sankt Isak af Dalmatien. Han var Peter den Stores skytshelgen, idet den russiske zar og Sankt Petersborgs grundlægger blev født på dennes navnedag.

     

    Nevskij Prospekt
    Невский Проспект

    Nevskij Prospekt er Sankt Petersborgs over fire kilometer lange hovedgade og pragtboulevard. Den blev planlagt af Peter den Store som begyndelsen på vejen mod de vigtige byer Novgorod og Moskva. Gaden blev anlagt fra 1710, og gennem tiden er der opført utallige seværdige bygninger langs den. Bygningsmassen er højdemæssigt meget homogen, idet der ikke har måttet bygges over 23,5 meter, der var Vinterpaladsets højde. Denne bestemmelse blev indført af Katarina den Store.

    Man bør tage en vandretur ad Nevskij Prospekt, hvor højdepunkterne af de mange fornemme bygningsværker, pladser og monumenter er nævnt her. Den bedste måde at opleve gaden på, er at tage en vandretur i ro og mag for at nyde Nevskij Prospekts oplevelser og også de mere almindelige bygninger, som ikke er nævnt her.

    De kendteste seværdigheder ligger langs den vestlige del af boulevarden mellem Admiralitetet og kanalen Fontanka. Nevskij Prospekt fortsætter også mellem Fontanka og pladsen Ploshad Vosstanija/площадь восстания. Herfra forbinder den byen videre til pladsen Pl. Aleksandra Nevskogo/пл. Александра Невского, hvor Aleksander Nevskij Kloster/Александро-Невская лавра ligger. På strækningen mellem Fontanka og Ploshad Vosstanija kan man opleve en homogen bygningsmasse og smuk illuminering om aftenen. På dette stykke er der altid mange mennesker på gaden, hvor der er mange butikker og restauranter.

     

    Kazan Katedral

    Kasan Katedral
    Казанский собор
    Kasanskij Sobor

    Den imponerende 72 meter høje Kasan Katedral blev bygget i årene 1801-1811 som afløser for en trækirke fra 1737. Begge kirker blev opført omkring Romanov-familiens ikon, Vor Frue af Kasan, der har stor religiøs betydning i hele Rusland.

    Ikonets vigtighed understreges af, at Mikhail Kutuzov som den russiske hærfører i kampene mod franske Napoleon bad det om hjælp i krigen. Rusland og Kutuzov trak sig efterfølgende sejrrigt ud af krigen efter det franske angreb. Denne handling gjorde, at kirken i sig selv blev et monument over sejren i krigen mod Napoleon.

    Bygningsmæssigt havde zar Paul ønsket, at kirken skulle være inspireret af Peterskirken i Rom, og den valgte empirestil og den imponerende kolonnade giver da også den ønskede virkning. Arkitekten Voronikhin ønskede efter sigende også at etablere en kolonnadehalvcirkel med de monumentale portaler på den modsatte side af kirken. Napoleonskrigen satte dog en stopper for planen.

    I kirken er et smukt kirkerum, der breder sig under den store kuppel. Af særlig interesse er selve ikonet af Vor Frue af Kazan, som er placeret på kirkens ikonostas. Man kan også se feltmarskal Mikhail Kutuzovs grav i kirkerummet tæt på ikonet. Foran kirken blev der i 1837 stillet to statuer op; de forestiller henholdsvis Mikhail Kutuzov og feltmarskal Mikhail Barclay de Tolly, der blandt andet var krigsminister under Napoleonskrigen.

     

    Jeliseev Magasin
    Елисеевский магазин
    Jeliseevskij Magasin

    Med nummer 56 finder man en imponerende butiksbygning; Eliseevskij Magasin/Елисеевский магазин. Den blev opført 1902-1903 og står som et af byens bedste eksempler på art nouveau-stil.

    Magasinet blev opført af brødrene Eliseev, der drev forretning her indtil revolutionen i 1917. I den sovjetiske tid videreførte staten forretningen, mens Eliseevs gamle og smukke interiør i dag står renoveret med både café og en delikassebutik som rene oplevelser.

     

    Smolnij Kloster

    Smolnyj Kloster
    Смольный монастырь
    Smolnyj Monastyr

    Smolnyj Kloster blev tegnet af italienske Bartolomeo Rastrelli og startet opført i 1744. Fuldendelsen af komplekset skete dog først i 1835 og i en udgave, der kun i det ydre var tro mod Rastrellis smukke russiske barok, der er så karakteristisk for flere bygningsværker i Sankt Petersborg.

    Klostret blev etableret til Peter den Stores datter Elisabeta, der i første omgang ikke skulle efterfølge sin far på tronen og i stedet valgte nonnelivet i Smolnyj. Efter et kup mod zar Ivan VI i 1741 accepterede Elisabeta at bestige zartronen, og det planlagte klosterliv blev lagt på hylden. Elizabeth fortsatte dog udbygningen af Smolnyj Kloster.

    Den 80 meter høje klosterkirke i Smolnyj Kloster er kompleksets centrale bygning, og den er et af Rastrellis arkitektoniske mesterværker. Katedralen blev opført i årene 1748-1764, men dens indretning blev først færdig i 1835, hvor indvielsen fandt sted.

    Med fem kupler og de lave klosterbygninger som omgivelser udgør kirken en meget smuk enhed ved floden Neva. Oprindeligt var det Rastrellis plan at opføre et klokketårn ved katedralen, og det skulle være Ruslands højeste bygning. Med Elizabeths død i 1762 blev Katarina den Store monark, og hun syntes ikke om barokken, hvorved finansieringen ophørte. Således blev interiøret udført i 1800-tallets nyklassicisme.

     

    Krydseren Aurora
    Крейсер Аврора
    Krejser Avrora

    Aurora er et krigsskib, der blev bygget i Admiralitetet i Sankt Petersborg i årene 1897-1903 som et led i styrkelsen af Stillehavsflåden. Det var i flådens service fra 1903 til 1957, og det ligger i dag som museumsskib.

    Aurora deltog under Den Russisk-Japanske Krig 1904-1905, og senere tjente den i Østersøflåden. Det gjaldt også i årene omkring 1. Verdenskrig, og den 25. oktober 1917 blev der affyret et løst skud fra krydseren som start på stormen mod Vinterpaladset. Dette skud blev historisk, idet det markerede begyndelsen på den russiske revolution.

    Under 2. Verdenskrig blev Auroras kanoner flyttet på land, og skibet blev lagt i havnen i Oranienbaum, der i dag hedder Lomonosov. Den 30. september 1941 blev Aurora ramt, og krydseren sank i havnen. Efter genopbygning 1945-1947 og nogle år for anker åbnede det som museum i 1957.

     

    Peter-Paul Fæstning
    Петропавловская Крепость
    Petropavlovskaja Krepost

    Midt i floden Neva grundlagde Peter den Store byen Sankt Petersborg med anlæggelsen af Peter-Paul Fæstning den 27. maj 1703. Med en militær trussel fra Sverige på den anden side af Østersøen, lod zaren et citadel af træ opføre med seks bastioner i løbet af bare et år.

    Dette første fæstningsværk blev herefter gradvist afløst af en større stenfæstning i årene 1706-1740. Peter-Paul Fæstning var gennem tiden også et berygtet fængsel, hvor blandt andet Trotskij og Gorkij har siddet indespærret.

    I dag er stort set hele Peter-Paul Fæstning ejet af Sankt Petersborgs bymuseum, og der er flere store seværdigheder på det interessante område inden for fæstningsmurene.

    Det mest markante byggeri i fæstningen er Peter Paul Katedral, hvis 123 meter høje forgyldte tårn kan ses fra store dele af byen. Det er da også det højeste tårn i Sankt Petersborg centrum, og man kan se en forgyldt engel umiddelbart under korset øverst.

     

    Peter Paul Fæstning

    Peter Paul Katedral
    Петропавловский собор
    Petropavlovskij Sobor

    Det mest markante byggeri i fæstningen er Peter Paul Katedral, hvis 123 meter høje forgyldte tårn kan ses fra store dele af byen. Det er da også det højeste tårn i Sankt Petersborg centrum, og man kan se en forgyldt engel umiddelbart under korset øverst.

    Katedralen blev opført som den anden på stedet i årene 1712-1733. De fleste zarer og zarinaer fra Ruslands kejsertid ligger begravet her; det gælder blandt andet Peter den Store og Katarina den Store. Her finder man også den danske prinsesse Dagmar, der blev zar Alexander IIIs hustru og zar Nikolaj IIs mor. Hun blev ved sin død begravet i Roskilde Domkirke før genbegravelsen ved sin mands side i 2005.

    Der er også grave i Storhertugkrypten/ Великокняжеская усыпальница, der ligger med forbindelse til selve kirkerummet. Bygningen blev designet i 1896, og den blev opført til at rumme de ikke-regerende Romanover, idet katedralens kapacitet var tæt på at være brugt. Ud over de forskellige grave er der blandt andet en smuk og interessant ikonostas i katedralen.

     

    Mariinskij Teater
    Мариинский Театр
    Mariinskij Teatr

    Zarernes musik- og dramateater, Mariinskij, blev opført af Albert Cavos i 1859-1860 med inspiration fra Dresdens Semper Oper. Mariinskij blev hurtigt kendt for at være Europas måske smukkeste teater- og operahus.

    Sankt Petersborgs og zarernes kejserlige opera- og ballethistorie startede permanent i 1783, da Katarina den Store etablerede et egentligt teater. Efter flere bygninger som hjemsted kom truppen til det nuværende Mariinskij Teater ved dets færdiggørelse.

    Mariinskij er opkaldt efter zarina Maria Alexandrovna, der var zar Alexander IIs kone. I teatret kan man se en buste af zarinaen. Gennem hovedparten af den sovjetiske tid gennem 1900-tallet var teatret kendt som Kirov Teater. Det var dengang opkaldt efter kommunisten Sergej Kirov, der blev myrdet i Sankt Petersborg i 1934.

    Teatret er efter åbningen blevet udbygget, men det har bevaret sin enestående charme, og forestillinger på teatret kan varmt anbefales for både atmosfæren og forestillingernes skyld. Utallige værker har haft deres premiere her på teatret. Det gælder fx Mussorgskijs Boris Godunov i 1874 og Tjajkovskis Iolanta i 1892.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om Sankt Petersborg her.

Andre seværdigheder

    Admiralitetet

    Admiralitetet
    Адмиралтейство
    Admiraltejtvo

    Peter den Store grundlagde skibsværftet Admiralitetet i 1704, hvilket derved blev en af Sankt Petersborgs tidligste institutioner. Admiralitetet var samtidigt fæstning for byens flåde med fire bastioner og en voldgrav omkring.

    Fra 1806 til 1823 blev den nuværende bygning opført i den imponerende empirestil, der også ses på mange samtidige bygninger i Sankt Petersborg. Tårnet har en højde på 72 meter, og på toppen af det forgyldte spir ses en båd som symbol på flåden. Hele facaden på Admiralitetet måler over 400 meter i længden og breder sig på begge sider af tårnet, der ses for anden af flere af Sankt Petersborgs lange og brede boulevarder.

    Efter at have været skibsværft og hovedsæde for zarens flåde, blev stedet en tid søfartsskole. Fra 2012 fik Admiralitetet en af sine gamle funktioner tilbage, idet det blev sæde for Ruslands flåde, der består af større flåder i Baltijsk, Severomorsk, Sevastopol og Vladivostok samt en flotille i Det Kaspiske Hav.

     

    Bronzerytteren
    Медный всадник
    Mednyj Vsadnik

    På Senatpladsen kan man se statuen Bronzerytteren, der forestiller byens grundlægger; Peter den Store. Statuen blev produceret af den franske kunstner Étienne Falconet i perioden 1770-1782 på foranledning af Katarina den Store. Statuen er imponerende og et af byens vartegn.

    Statuens fundament udgøres af en enkelt sten, der er kommet hertil fra det nuværende Finland, og den vejer i sin tilskårne form 1.250 ton. På den står rytterstatuen af Peter den Store, og en detalje er, at hesten træder på en slange. Slangen menes at være et symbol på fjenden i form af enten bedrag, ondskab eller fjenden i form at fx svenskerne, som Peter den Store overvandt.

    I årene 1925-2008 hed Senatpladsen i øvrigt Ploshad Dekabristov/Площадь Декабристов. Den var opkald efter den mislykkede paladsrevolution af dekabristerne i 1825.

     

    Gostinyj Dvor
    Гостиный двор

    Den største bygning på Nevskij Prospekt er det gule, kæmpe handelshus, der bærer navnet Gostinyj Dvor. Det blev tegnet af Bartolomeo Rastrelli og opført i årene 1757-1785. Den lange opførelsestid gjorde, at den arkitektoniske stil på nogle punkter skiftede fra tiden barok til nyklassicisme.

    Gostinyj Dvor blev etableret med overdækkede gader i den store bygning, og her lå flere end 100 butikker. Det er byens ældste butikscenter og fungerer fortsat som sådan. Derudover er Gostinyj Dvor med sin størrelse et af de dominerende arkitektoniske indslag på den centrale del af Nevskij Prospekt.

     

    Aleksander Teater

    Aleksander Teater
    Александринский театр
    Aleksandrinskij Teatr

    Aleksander Teater blev opført 1828-1832 i empirestil. Det var arkitekten Carlo Rossi, der tegnende det, og teatret regnes som et af hans mesterværker. Bygningen er fint udsmykket både indvendigt og udvendigt; og over facadens monumentale søjler kan man fx se en skulpturgruppe, der forestiller Apollo.

    Før det nuværende teater var der bygget en mindre træbygning, hvor der blandt andet blev gennemført opsætninger af italienske operaer. Allerede i starten af 1800-tallet blev det besluttet at opføre et teater i sten, men ikke mindst krigen mod Frankrig og Napoleon stoppede planerne et stykke tid.

    På Ostrovskogo Plads/пл. Островского foran Aleksander Teater kan man se en statue af zarina Katarina II med tilnavnet den Store. Monumentet blev indviet i 1873 og står i en smuk park, der ligger som en grøn oase ved gaden Nevskij Prospekt.

    Hele vejen rundt om teaterbygningen er der en del seværdige bygninger. Med nummer 5 umiddelbart vest for teatret ligger hjørnebygningen Dom Basina/Дом Басина, der blev opkaldt efter husets arkitekt, N.P. Basin, og opført 1878-1879 med fornem ornamentering. Nabobygningen med nummer 7 blev opført 1876-1879 af et af Ruslands første realkreditinstitutter.

    Bag Aleksander Teater ligger to bygninger, der som teatret blev tegnet af Carlo Rossi. Bygningerne strækker sig hele vejen fra teatret til Lomonosov Plads/Ломоносовский сквер, og hele vejen blev bygningerne designet som et helt og samlet ensemble. I bygningen på Ostrovskogo Plads 4-6 kan man finde et museum for teater og musik.

    Øst for teatret kan man med nummer 2B se Moskva-Vindava-Rybinsk-jernbanens tidligere hus, Здание Общества Московско-Виндаво-Рыбинской железной дороги, som blev opført 1911-1912. Med nummer 2A på hjørnet ligger en bygning, der blev bygget som hotel i årene 2005-2008. Huset er et smukt eksempel på et moderne byggeri, hvor der blev taget hensyn til kvarterets gamle opførelser.

     

    Fabergé Museum
    Музей Фаберже
    Musej Fabersje

    Fabergé Museum er et sted, hvor man kan stifte bekendtskab med juveleren Fabergés berømte kreationer, som ikke mindst blev kreeret for den russiske zarfamilie. Museets samling tæller over 4.000 værker, og perlerne er ni af de kejserlige Fabergé-æg, der blev udarbejdet til Ruslands sidste to zarer. Samlingen af æg blev erhvervet af den russiske forretningsmand Viktor Vekselberg i 2004 for hundrede millioner dollar. Ud over de ni kejserlige æg kan man se yderligere seks Fabergé-æg på museet.

    Fabergé Museum er indrettet i Shuvalov Palæ/Шуваловский Дворец [Shuvalovskij Dvorets], der blev bygget fra 1780erne. Palæet står i nyklassicisme, og det var engang residens for adelsfamilierne Shuvalov og Naryshkin. Fra 1919 til 1925 lå der et museum for det aristokratiske liv her, og senere blev stedet et trykkeri.

     

    Sankt Mikael Slot

    Sankt Mikael Slot
    Михайловский замок
    Mikhajlovskij Samok

    Dette slot er en tidligere kejselig residens, idet zar Paul I lod det opføre i årene 1797-1801. Det blev bygget ved Sommerhaven som afløser for et tidligere palads af træ.

    Vincenzo Brenna og Vasilij Bashenov var arkitekter på slottet, og de anvendte flere stilarter. Slottets facader varierer således markant fra hinanden, og her finder man både gotik, renæssance og klassicisme.

    Paul I var inspireret af middelalderens riddere, og han følte sig efter sigende ikke sikker i Vinterpaladset. Derfor lod han dette slot anlægge som en borg med kanaler og vindebroer, så komplekset lå på en kunstig ø midt i byen.

    På trods af Paul Is tanke på sikkerheden, blev han myrdet af en gruppe tidligere officerer allerede 40 dage efter, han havde taget det nye slot i anvendelse. Efter zarens død flyttede den nye zar og administrationen tilbage til Vinterpaladset. Herefter blev Sankt Mikael Slot sæde for militærets ingeniørakademi, og siden 1990erne har det været en del af Det Russiske Museum.

    Foran slottet står en rytterstatue i bronze af Peter den Store. Den er af Rastrellis hånd og blev allerede designet under Peter den Store, støbt i 1747 og således først opstillet noget senere. På piedestalen kan man blandt andet se relieffer med scener fra Ruslands sejre over Sverige i Store Nordiske Krig.

     

    Sommerhaven
    Летний сад
    Letnij Sad

    Sommerhaven er en park, der blev udlagt af zar Peter I den Store i 1704, og anlægget stod i det store hele færdigt i det oprindelige udseende i 1719. Alléerne var omkranset af utallige allegoriske figurer i marmor. Figurerne blev produceret af forskellige italienske billedhuggere, og knap 100 findes fortsat. De udendørs statuer i dag er dog kopier.

    Haven er meget smuk og et af byens dejligste steder for en spadseretur. Alexander Pushkin valgte da også Sommerhaven som sted for karakteren Jevgenij Onegins barndomsture.

     

    Lenin Plads

    Lenin Plads
    Площадь Ленина
    Plosjtjad Lenina

    På Lenin Plads står en stor statue af statslederen Vladimir Lenin. Den blev rejst i 1926 som monument for den begivenhed, der udspillede sig her ni år tidligere. Det var på pladsens Finland Banegård/Финляндский вокзал, Lenin den 3. april 1917 ankom til den daværende Petrograd for at lede Den Russiske Revolution. Finland Banegård er banegård for tog mod Vyborg og Helsinki.

    Stationen blev etableret i 1870, og indtil 1918 var den ejet og drevet af de finske jernbaner. Ejerskabet blev byttet med russiske ejendomme i Helsinki; blandt andet Aleksanderteatret. Den nuværende banegårdsbygning blev indviet i 1960.

    På en af banegårdens perroner kan man se lokomotiv nummer 293, der kørte Lenins tog. Lokomotivet var finsk, men blev doneret til Sovjetunionen i 1957.

    Under den tyske belejring af Leningrad 1941-1943 var banegården den eneste i byen, der stadig var i drift. Herfra var der forbindelse til en station tæt på søen Ladoga, der var livsnerven for forsyninger med både eller over isen.

     

    Universitetskajen
    Университетская Набережная
    Universitetskaja Naberesjnaja

    Universitetskaja Nabereszhnaja er en 1,2 kilometer lang kajgade langs floden Neva. Gadens bred mod floden blev anlagt i granit fra omkring 1805 og 50 år frem. Ud over en fin flodudsigt kan man se flere bygninger i den såkaldte petrinske barok fra starten af 1700-tallet; den hørte til Peter den Stores foretrukne arkitektoniske stilarter.

     

    Kunstkammer

    Kunstkammer
    Кунсткамера
    Kunstkamera

    Sankt Petersborgs etnografiske og antropologiske museum, Kunstkammer, er indrettet i en af byens ældste bygninger. Den smukke tidlige barokbygning i petrinsk stil med observatoriet i det centralt byggede tårn blev opført i 1719-1727 som Videnskabernes Akademi/Aкадемия наук.

    Kunstkammer er Ruslands ældste museum, og det er mest kendt for Peter den Stores bizarre samling af misfostre, men museet rummer også fine og nærmest kolossale samlinger om menneskets historie fra Asien, Afrika og Amerika.

    M.V. Lomonosov Museum/Музей М. В. Ломоносова har til huse i tårnet, hvor videnskabsmandens arbejde er skildret. Her kan man også se Den Gottorpske Globus/Готторпский глобус, der er hertug Frederik III af Slesvig-Holsten-Gottorps globus på 3,1 meter i diameter fra midten af 1600-tallet.

    Umiddelbart vest for Kunstkammer kan man se det senere nyklassicistiske Videnskabernes Akademi, der blev opført i slutningen af 1700-tallet af arkitekten Quarenghi.

     

    Det Centrale Søfartsmuseum
    Центральный военно-морской музей
    Tsentralnyj Voenno-Morskoj Musej

    Det Centrale Søfartsmuseum er et museum, som giver et fornemt indblik i Ruslands søfarts- og flådehistorie. Museet går tilbage til Sankt Petersborgs modelkammer fra 1709; kammeret opbevarede tegninger og modeller fra skibsbygninger på byens værfter.

    Man kan se en kolossal samling modeller, effekter, fartøjer med videre på museet. Blandt højdepunkterne er Peter den Stores båd, Botik Peter I/ботик Петра I, der blev bygget til hans sejladser nær Moskva. Båden kom med til Sankt Petersborg, og Peter sejlede på Neva i den; blandt andet den 30. august hver år og ved særlige ceremonier. Man kan også se Katarina den Stores maritime trone og zarflaget fra 1693, der er det ældste bevarede russiske flag.

     

    Jusupov Palæ ved Mojka
    Дворец Юсуповых на Мойке
    Dvorets Jusupovykh na Mojke

    Jusupov Palæ er en imponerende residensbygning, der var adelsfamilien Jusupovs primære bolig. Det oprindelige palæ stod færdigt i 1770 efter design af franske Jean-Baptiste Vallin de la Mothe. Der skete dog betydelige udbygninger og ændringer gennem årene; fx da Jusupov-familien overtog stedet i 1830erne.

    Huset Jusupov var en særdeles velhavende familie, og de var kendt som store kunstsamlere. Deres residens lod ikke zarens paladser meget efter, og på væggene var der utallige kunstværker af store kunstnere som fx Rembrandt. Ved etableringen af Sovjetunionen overgik de store samlinger til statens ejendom og udstillet på blandt andet Statens Ermitage i Sankt Petersborg. Selve palæet blev åbnet som museum.

    Jusupov Palæ kom dog til at skrive sig ind i historiebøgerne af helt andre årsager. Felix Jusupov var familiens overhoved, og den 16. december 1916 inviterede han og storhertug Dmitrij Pavlovich den berygtede Rasputin til fest her i det foretrukne af Jusupov-familiens i alt 57 residenspalæer i landet.

    Rasputin havde opnået en vældig indflydelse på zarens politik gennem sit forhold til zarinaen, og det ønskede store dele af den russiske adel med flere at gøre op med. Ifølge overleveringen spiste Rasputin kage og drak rødvin med et cyanidindhold, der skulle kunne dræbe fem mennesker. Rasputin døde dog ikke, og Felix Jusupov skød ham så i ryggen.

    De to adelsmænd forberedte sig på at forlade stedet, men de erfarede, at Rasputin fortsat levede. De skød ham yderligere tre gange og pryglede hans hoved med en jernstang. Derefter blev han rullet ind i et tæppe og smidt i flodgrenen Mojka. Da man senere fandt Rasputins lig, kunne det konstateres, at han ikke var død af behandlingen i palæet, men derimod af druknedøden som følge af kulde. Hvor meget af overleveringen, der passer, vides ikke.

     

    Nikolaj Flådekatedral

    Nikolaj Flådekatedral
    Никольский морской собор
    Nikolskij Morskoj Sobor

    Den smukke Nikolaj Flådekatedral med de fem forgyldte kupler blev bygget i russisk barokstil i årene 1753-1762. Stilen er et eksempel på byens elegante barok, der var inspireret af italieneren Francesco Bartolomeo Rastrellis smukke værker i byen. Ud over kirken kan man se et separat stående klokketårn, som blev opført 1755-1758.

    Kirken har gennem århundrederne æret flådens og søfartens folk, og den er delt i to kirker, der ligger på hver sin etage i bygningen. Katarina den Store deltog i øvrigt ved indvielsen af den øvre kirkes alter. Ud over smukke altre kan man i katedralen se et græsk 1600-talsikon af Sankt Nikolaus, der er skytshelgen for sømænd, samt mindeplader for sunkne fartøjer.

    Nikolaj Flådekatedral er en aktiv kirke, som også gennem den sovjetiske periode var aktiv. Et besøg her er derfor en mulighed for at opleve nogle af de stemningsfulde russisk-ortodokse religiøse handlinger, som normalt foregår i den nedre kirke.

     

    Moskva Plads
    Московская площадь
    Moskovskaja Plosjtjad

    Denne plads er et fint eksempel på imposant sovjetisk byggeri og anlæg. Mod øst ligger pladsens dominerende bygning; Sovetternes Hus/Дом Советов. Det blev opført i årene 1936-1941, og arkitekten N. A. Trotskij planlagde samtidig at placere en statue af Lenin foran huset. Lenin Monumentet/Памятник В. И. Ленину blev realiseret senere, og den 8,5 meter høje statue på piedestalen på 7,5 meter blev indviet i 1970.

    Sovjetternes Hus stod færdigt kort tid inden den tyske invasion af Sovjetunionen, og den store bygning blev i stedet for den tiltænkte rolle som sæde for den regionale regering indrettet som kommando for Den Røde Hær. Efter krigen flyttede et forskningsinstitut ind på adressen.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om Sankt Petersborg her.

Ture fra byen

    Peterhof

    Peterhof
    Петергоф
    Petergof

    Peterhof er fællesnavnet på en række paladser og haver i området vest for Sankt Petersborg. Bedst kendt og mest seværdigt Peterhof Store Palads/Большой Петергофский дворец, der også kaldes for Ruslands Versailles.

    Peter den Store grundlagde stedet, og han lod et mindre slot opføre i petrinsk barok 1714-1725. Efter få år lod Elisabeta I det nuværende rokokoslot bygge; det var i årene 1745-1755. Slottet måler 268 meter i længden, og det blev bygget efter tegninger af Bartolomeo Rastrelli og Jean-Baptiste Leblond.

    Indretningen af Peterhof Store Palads er et overflødighedshorn af pragtfulde ting fra zarernes tid. Det oplever man i salene med de mange møbler og kunstværker, der er bevaret her. Højdepunkter er Tronsalen/Тронный зал med zarfamiliens portrætter, Balsalen/Танцевальный зал fra 1751-1752 og Chesmesalen/Чесменский зал, hvor der hænger store malerier af russiske sejre i Den Russisk-Tyrkiske Krig.

    Tronsalens dominerende portræt er af Katarina den Store til hest, og det hænger umiddelbart over tronstolen i salen. Maleriet blev malet af danske Vigilius Eriksen, og det viser kejserinden i en uniform fra det regiment, der hjalp hende på tronen.

    Ud over de nævnte rum kommer man på en rundtur i paladset også til minderummet for Peter den Store. Det var kejserinde Elisabeta, der lod rummet bevare nøjagtigt som på Peter den Stores tid, og sådan er det fortsat bevaret. I rummet kan man se fine snedkerarbejder på vægge og originale møbler fra Peter den Stores tid. Rummet var hans arbejdsværelse, og stilen er markant anderledes end den efterfølgende barok, og rummet står i kontrast til tiderne under Elisabeta og Katarina den Store.

    I den østlige ende af Peterhof Store Palads ligger paladsets smukke kirke, Церковный корпус, der er prydet af fem forgyldte løgkupler. Under kuplerne kan man se et enestående kirkerum fra barokken og Bartolomeo Rastrellis hånd. Kirken blev bygget og indrettet i årene 1747-1751, og den står i fordums pragt med en af hele paladskompleksets smukkeste udsmykninger.

    Foran paladset ligger Den Øvre Have/Верхний сад, der er stringent og symmetrisk anlagt efter fransk forbillede. Bag det store palads ligger en naturlig klint, der deler anlæggets øvre og nedre del, og nedenfor ligger Den Nedre Have/Нижний Парк.

    Den Nedre Have er den store slotspark, der strækker sig ned til Finske Bugt, og den er verdenskendt for sine mange pompøse og finurlige springvand. Mest berømt er kaskaderne ved det store palads. Det rummer utallige vandfald, springvand og forgyldte statuer og regnes blandt de smukkeste i verden.

    Springvandets centrale del viser Samson i kamp mod løven, hvilket symboliserer sejren over Sverige i 1709. Fra kaskaden leder Den Store Kanal/Большой Канал mod Finske Bugt, og den er flankeret af en række mindre springvand på vejen. Den Store Kanal blev gravet under Peter den Store, og man kunne sejle ad den til foden af paladset, hvorfra der var indre adgang direkte op i de repræsentative rum i slottet.

    Rundt om i Den Nedre Park er der mange springvand med indlagte trick over for besøgende. Det var Peter den Store, der fik installeret de underholdende effekter, der stadig fungerer. Man kan selv prøve de forskellige trick og se, om man kan undgå vandet.

    Disse springvand, den centrale kaskade og alle andre af parkens mange springvand opererer alle sammen uden pumper. Teknologisk anvendes landskabets naturlige højdeforskel til gennem reservoirer at skabe højt nok tryk til at gøre dem virksomme. Vandet kommer ad 22 kilometer lange kanaler og gennem reservoirer til Peterhof, og det var anlæg, der blev gravet på Peter den Stores tid.

    I slotshaven kan man også se mindre bygninger og lystslotte, fx Marly Slot/Дворец Марли og Montplaisir Slot/Дворец Монплезир. Det beskedne Montplaisir ligger direkte ud til Finske Bugt, og det var Peter den Stores favoritsted at opholde sig i ved besøg på Peterhof. Han kaldte det hans hollandske slot, og det var da også opført med inspiration fra hans besøg i det hollandske.

     

    Kronstadt
    Кронштадт
    Kronsjtadt

    Kronstadt er en by, der ligger på en ø i Finske Bugt ved for Sankt Petersborg. Der er anlagt dæmninger hertil fra både øst og syd, så øen er godt forbundet til fastlandet.

    Kronstadt blev erobret fra Sverige i 1703, og den har siden 1704 været fæstning, flådestation og hjemsted for Ruslands østersøflåde, der ikke mindst skulle beskytte Sankt Petersborg og zarerne; i dag er Baltijsk dog hjemhavn for denne flåde.

    Byen og dens mange fæstningsværker blev anlagt hurtigt efter Peter den Stores grundlæggelse i 1704. Finske Bugt fryser helt over om vinteren, og det udnyttede russerne til at transportere træ og andre bygningsmaterialer over isen, som de lavede huller i. Her etablerede de en række nye øer, der hver især fungerede som et fort. Tilsammen dækkede forterne nærmest totalt indsejlingen mod hovedstaden. Kun to smalle kanaler ledte til Sankt Petersborg, og ved dem lå de stærkeste forter.

    Gennem 1800-tallet blev Kronstadts forter ændret og udbygget for at styrke forsvaret i takt med udviklingen af militært isenkram og militære teknikker.

    I forbindelse med de russiske revolutioner i 1917 blev Kronstadt kendt. I Februarrevolutionen sluttede sømændene sig til de revolutionære og henrettede deres ledere. Under Oktoberrevolutionen forblev de på kommunisternes side. I 1921 gik de dog mod bolsjevikkerne og ønskede blandt andet ytringsfrihed. Opstanden blev slået ned, da hæren blev sendt hertil.

    Under 2. Verdenskrig blev Kronstadt bombet hyppigt, og Luftwaffe sænkede fx det sovjetiske slagskib Marat her. For at forhindre landgang blev der etableret en del artilleri i og omkring Kronstadt, hvis katedral blev benyttet som udkigspost. Herfra kunne man se 45 kilometer væk. Tallinn måtte en tid evakueres, og derved blev Kronstadt hjemsted for en stor flåde, der blandt andet talte de ubåde, der gennem krigen sænkede mange tyske skibe med ikke mindst militære forsyninger fra Sverige til Tyskland. Takket være Kronstadts forsvar blev selve Sankt Petersborg heller ikke overvundet militært.

    Der er flere seværdigheder i Kronstadt, der er præget af mange kanaler og dokker. Den monumentale Nikolaj Flådekatedral/Морской Никольский собор (Pl. Jakornaja 1/пл. Якорная 1) blev opført 1908-1913 i fornem russisk nybazantinsk stil. Højden er 70 meter til toppen af den store kuppel, og under den åbner sig et smukt kirkerum med en stor marmorikonostas.

    Indtil sovjetisk ødelæggelse i 1932 lå også Sankt Andreas Katedral i byen. Den var bygget i 1817, og her var Johannes af Kronstadt præst. Det faktum har gjort, at mange russisk-ortodokse valfarter til byen.

     

    Katarina Palads

    Katarina Slot
    Екатерининский дворец
    Ekaterininskij Dvorets

    Det enorme Katarina Slot i byen Tsarskoje Selo blev i den oprindelige og meget mindre udgave opført under Peter den Store til hans hustru Katarina, der efter Peters død herskede som Katarina I.

    Deres datter besteg tronen i 1741 som Elisabeta I, og hun fandt moderens lystslot for småt. I 1752 satte Elisabeta den italienske hofarkitekt Bartolomeo Rastrelli til at designe og bygge det nuværende pragtslot i rokoko. Efter blot fire år stod slottet med den 325 meter lange facade klar. Det overdådige ydre matches i det indre, og Elisabeta opkaldte hele skønheden efter sin mor, Katarina I. Det store slots hovedarkitekt var Rastrelli, men også de tre russiske arkitekter Zemtsov, Kvasov og Tjevakinskij deltog i arbejdet.

    Under 2. Verdenskrig blev slottets indre fuldstændig ødelagt. Det skete, da tyskerne trak sig tilbage fra belejringen af Leningrad, hvor de bevidst sikrede, at slottet stod tilbage som en hul skal. Russerne havde heldigvis dokumenteret hovedparten af slottets indre inden krigen, så anlægget har i det store hele kunnet rekonstrueres til fordums pragt.

    Det verdensberømte Ravværelse/Янтарная комната er et af slottets mange smukke højdepunkter. Frederik I af Prøjsen fik fra 1701 udarbejdet delene til ravværelset, som zar Peter den Store fik byttet sig til mod nogle store russiske soldater. Værelset kom til Vinterpaladset, hvor det ikke kunne indpasses, og i stedet blev det bygget ind i det nye slot i Tsarskoje Selo. Ravværelset menes nedtaget under 2. Verdenskrig, hvor det forsvandt. I dag er det genopbygget efter det oprindelige design med anvendelse af fornemt forarbejdet og udskåret rav.

    Blandt de mange andre bemærkelsesværdige rum er ikke mindst Rastrellis sale og rum; fx Den Store Balsal/Зал для балов med Valerianis loftsmaleri.

    Slottets park- og haveanlæg er store og i fransk, romantisk og landskabelig stil. I Katarina Park er der opstilllet italienske marmorskulpturer fra 1700-1800-tallene, og i området er der mange havepavilloner.

    Katarina Slot blev benyttet som sommerpalads af zarerne indtil 1917, hvor det blev nationaliseret og senere indrettet som kunstmuseum. Gennem tiden har andre berømtheder opholdt sig på slottet. Blandt andet kan det nævnes, at Alexander Pusjkin gik i skole her.

     

    Novgorod
    Новгород

    I det gamle russiske område var Novgorod den vigtigste by efter Kiev. Det var en rig by, og staten Novgorod strakte sig vidt. Novgorod var i mange år desuden Ruslands vigtigste havn, og byen var med i Hanseforbundet. Købmændene var magtfulde, og områdets første og eneste republik blev dannet.

    I 1400-tallet blev staten Moskva betydningsfuld, og Novgorod blev underlagt den. Byen mistede gradvist sin betydning, og efter Sankt Petersborgs anlæggelse var handlens storhedstid også forbi. I dag tiltrækker byen mange turister, der kommer for at se den meget seværdige gamle bydel.

    Novgorods nitårnede befæstede centrum er Novgorod Kreml/Новгородский кремль, der blev opført i 900-tallet ned mod floden Volkov. I 1300-tallet blev anlægget udvidet til dagens seværdighed. Inden for Kremls mure står Santa Sofia Kirke/Софийский собор, der blev bygget 1045-1050. Den er en af Ruslands ældste stenbygninger. Santa Sofia er hovedkirken i det nordlige Rusland og måler 38 meter i højden.

    Ved kirken kan man se monumentet Tusind Års Rusland/Тысячелетие России, der blev opstillet i 1862 som symbol på Ruriks ankomst til Novgorod 1000 år tidligere. Det markeres traditionelt som starten på Ruslands historie. I området kan man også nyde indtrykket af Kremls mure og meget andet.

    På en spadseretur i Kreml og i de gamle bydele på begge sider af floden kan man primært opleve Novgorods bygninger og monumenter fra 1100-1400-tallene. Blandt højdepunkterne er Jurev Kloster/Юрьев монастырь med de smukke løgkupler.

    Læs mere om Novgorod

     

    Vyborg
    Выборг

    Byen Vyborg ligger ved Finske Bugt, og den blev grundlagt af svenskerne i 1293 under deres erobring af regionen Karelen. I 1710 blev Vyborg russisk. Vyborgs største seværdighed er borgen, svenskerne anlagde på slotsøen, Ostrov Zamkovy/Остров Замковый, tæt på byens centrum. Den stammer i sin nuværende udformning fra 1500-tallet, og ud over museet med borgen og byens historie er der en pragtfuld udsigt over både Vyborg og bugten ved byen herfra.

    Benyt også muligheden for en tur rundt i Vyborgs gamle hyggelige centrum, hvor det blot gælder om at nyde atmosfæren i den russiske provinsby.

    Læs mere om Vyborg

Køb og download den fulde PDF Guide
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Shopping

    Bolshoj Gostinyj Dvor
    Большой Гостиный Двор

    Невский пр. 35/Nevskij prospekt 35
    bgd.ru

     

    Grand Palas
    Гранд Палас

    Italjanskaja ulitsa 15, Nevsky prospekt 44/Итальянская ул. 15, Невский пр. 44
    grand-palace.ru

     

    Kontinent
    Континент

    Prospekt Statjek 99/пр. Стачек 99
    continent.tkspb.ru

     

    Nevskij
    Невский

    Prospekt Bolshevikov 18/пр. Большевиков 18
    nevsky.tkspb.ru

     

    Passage
    Пассаж

    Nevskij prospekt 48/Невский проспект 48
    passage.spb.ru

     

    Stockmann & Nevskij Center
    Стокманн & Невский Центр

    Nevskij pr. 116/Невский пр. 116
    stockmann.ru, nevskycentre.ru

     

    Vladimirskij Passage
    Владимирский пассаж

    Vladimirskij prospekt 19/Владимирский пр. 19
    vladimirskiy.ru

     

    Indkøbsgader

    Gaderne omkring Nevskij Prospekt/Невский Проспект, Bolshoj Prospekt/Большой Проспект

Med børn

    Kulturpark

    Den centrale Kulturpark/Центральный парк культуры и отдыха
    Elagin Ostrov 4/Елагин остров 4
    elaginpark.spb.ru

     

    Forlystelser

    Divo Ostrov/Парк развлечений – Диво-остров
    Krestovskij Ostrov, Primorskij Park Pobedy/Крестовский остров, Приморский парк Победы
    divo-ostrov.ru

     

    Cirkus

    Fontanka Cirkus/Цирк на Фонтанке
    Naberezhnaja reki Fontanki 3/набережная реки Фонтанки 3
    circus.spb.ru

     

    Jernbanemuseum

    Centralmuseet for Jernbanetransport/Центральный музей железнодорожного транспорта
    Sadovaja ul. 50/Садовая ул. 50
    railroad.ru/cmrt

     

    Zoologisk have

    Leningradskij Zoo/Ленинградский зоопарк
    Aleksandrovskij Park1/Александровский парк 1
    spbzoo.ru

Gode links
Historisk overblik

    Peter den Stores by

    I floden Nevas munding i Finske Bugt overvandt Alexander af Novgorod i 1240 svenskerne. Han fik navnet Alexander Nevskij, og historien om egnens vigtighed for Rusland var dermed begyndt.

    Svenskerne kom dog tilbage cirka 400 år senere, men det var kun på lånt tid. De fik opført fortet Nyenskans i Nevas løb i 1611, men det blev erobret af Peter den Store den 1. maj 1703.

    Sankt Petersborg kunne herefter grundlægges den 27. maj 1703 af zar Peter den Store, efter at han havde erobret området i den Store Nordiske Krig mod Sverige under kampene, der strakte sig i perioden 1700-1721. Han opkaldte byen efter sin skytshelgen Sankt Peter.

    Peter den Store havde været på diplomatisk og kulturel rundrejse i Europa; det var den såkaldte Store Ambassade. Her blev han overbevist om, at Ruslands fremtid lå i at komme tættere på Europa både fysisk og mentalt. Det sumpede område ved Neva-flodens munding var det, der skulle være Peters og Ruslands nye vindue mod Europa.

     

    Byen bygges

    Sankt Petersborg startede som en fæstning i form af den nuværende Peter-Paul Fæstning, der ligger strategisk godt på en ø i Neva. Med beskyttelse fra fæstningen begyndte man at opføre huse på begge sider af floden – alle tilrettelagt efter en byplan med store boulevarder og pladser, der matchede det, Peter den Store havde oplevet i Vesteuropa.

    Efter den store russiske sejr i 1709 i Slaget ved Poltava kom der fart i anlæggelsen af byen. Tusindvis af håndværkere, bønder og soldater flyttede til byen, og ud over husene blev der fældet passager i skovene til fremtidens store pragtgader samt drænet og gravet kanaler, der muliggjorde byens udbygning.

    Sankt Petersborg blev opført med en enorm hastighed, nærmest kun afbrudt af oversvømmelser fra Neva; den første ramte allerede tre måneder efter byens grundlæggelse.

    Sankt Petersborg havn blev åbnet i 1703, og allerede i 1726 var den landets største, og dermed den mest betydningsfulde, i zarriget.

    Det skyldtes blandt andet, at velhavere fik stillet jord til rådighed mod hurtigt at udbygge byen, der i 1712 blev Ruslands nye officielle hovedstad og zarens residensby. Peter den Store hentede de førende arkitekter og bygherrer fra hele Europa til Sankt Petersborg, hvor de skulle bygge byens nye pragtanlæg.

     

    Kulturel blomstring

    I første halvdel af 1700-tallet var Sankt Petersborg Ruslands førende by inden for videnskab og kultur. Der var opført universiteter, og byen tiltrak de store russiske forfattere og poeter som fx Pushkin og Tolstoj.

    De store samlinger, der senere er blevet rygraden i byens verdensberømte museer, blev ligeledes startet i denne tid. Det gælder fx Peter den Stores egen samling effekter, som han opbevarede i kunstkammeret.

    Ved Peter den Stores død i 1725 var byens befolkning stor, og 90 % af landets handel gik herigennem. Adelen boede her også, idet indflydelsen var flyttet med zaren fra Moskva til Sankt Petersborg. Dermed var Peter den Stores drøm om Europa blevet realiseret på blot få årtier.

     

    Zarer og arkitektur

    Moskva blev igen hovedstad en kort overgang, men efter få år flyttede zarina Anna I igen til Sankt Petersborg, og de følgende regenter opførte alle store paladser i byen og i området.

    Sankt Petersborg var nu en af Europas mest grandiose hovedstæder, og der herskede ingen tvivl om, at det var zarernes by. Blandt de store bygherrer var Katarina den Store, der regerede gennem hovedparten af 1700-tallets sidste halvdel.

    De arkitektoniske stile udviklede sig også med tiden. Fra Peter den Stores petrinske barok over italienske Bartolomeo Rastrellis barok og rokoko til Katarina den Stores foretrukne nyklassicisme; det hele findes i fornemme eksempler i Sankt Petersborg.

     

    Zartiden og industrialisering

    I 1800-tallet blev byen fortsat udbygget, og industrialiseringen satte yderligere fart i tingene. Arbejdere flyttede i stort tal til byen, der kom til at lide af overbefolkning, dårlige sanitære forhold og epidemier. Der var forskellige planer for anlæg af fx en metro i byen, men mange blev ikke realiseret.

    1800-tallet var også præget af et ekspanderende zarrige, hvor Rusland kom til at strække sig til Stillehavet, og ligeledes kom zarernes rige til at blive udvidet mod syd.

    Spændingerne mellem monarkiet og befolkningen satte i 1905 et forsøg på revolution i gang. Strejkende gik i march til zaren i Vinterpaladset, hvor de blev mødt af militærets skarpe modstand. Revolutionen blev tilintetgjort, og zartiden kunne fortsætte nogle år endnu.

    Sankt Petersborg skiftede navn til det mere russiskklingende Petrograd i 1914, hvor landet var i krig mod blandt andet Tyskland. På dette tidspunkt havde byen to millioner indbyggere.

     

    Zarens fald og Sovjetunionens opståen

    Med Den Russiske Revolution under 1. Verdenskrig blev zarstyret afviklet og Sovjetunionen etableret. Det kom både til revolution i februar og i oktober, hvor zaren ikke længere kunne fortsætte på tronen. Monarkiet blev nedlagt, og zaren blev med familie sat i arrest i et af de mange paladser, regenterne gennem godt 200 år havde ladet opføre.

    Den kommunistiske magtovertagelse medførte, at unionens hovedstad blev flyttet fra Petrograd til den mere centralt placerede og tidligere hovedstad Moskva. Politisk var Petrograd svækket, men kulturelt blev og bliver den fortsat anset som landets førende.

    Efter Lenins død i 1924 blev Petrograd igen omdøbt. Denne gang til Leningrad, som hyldest til en af Sovjetunionens skabere og den mand, der få år forinden var kommet med tog fra Finland for at starte revolutionen i 1917.

     

    1900-tallet til i dag

    Gennem 1930erne var byen centrum for Stalins industrialiseringer, og byen stod en overgang for 11 % af landets produktion. Nogle kirker blev revet ned, mens zarernes paladser blev til museer eller administrationsbygninger.

    Under 2. Verdenskrig, der i Rusland kaldes Den Store Fædrelandskrig i Rusland, blev Leningrad belejret i 900 dage af tyske tropper, fra 8. september 1941 til 27. januar 1944. Byen blev holdt i et jerngreb, der nærmest umuliggjorde transport af fx forsyninger til storbyen.

    Belejringen medførte stor hungersnød, og den særdeles kolde vinter 1941-1942 gjorde situationen værre. Vandrør var frosset til, byens transportsystem stod stille og den eneste spinkle kontakt til det øvrige Rusland foregik over den frosne Ladoga Sø. Bombardementer af byen blev også gennemført under hele belejringen, hvor cirka en million mennesker mistede livet. Det var over en tredjedel af indbyggerne.

    Leningrad holdt stand under belejringen, og byen blev ikke indtaget, men byens centrum, forstæder og de mange smukke slotsanlæg rundt om byen blev ødelagt.

    Leningrad blev genopbygget i løbet af de følgende mange årtier og kom sig oven på de kolossale menneskelige og materielle tab.

    Med Sovjetunionens fald i 1991 fik Leningrad sit oprindelige navn, Sankt Petersborg, tilbage, og den blev ved siden af Moskva kraftcentret i det moderne Rusland. Ved byens 300 års jubilæum i 2003 strålede Sankt Petersborg således som på grundlæggeren Peter den Stores tid, og indbyggertallet et steget til omkring fem millioner mennesker.