Site logo
Se på kortet
Læs om byen

Den arktiske øgruppe Svalbard er noget af det nordligste, man kan komme i verden, og i det både barske og smukke klima har mennesker gennem de seneste århundreder været tiltrukket af jagt, hvaler, kul, forskning og den storslåede natur. Alt sammen er noget, man kan opleve under et besøg på den nordligt beliggende øgruppe.

Norske Longyearbyen og russiske Barentsburg er de to største bysamfund på Svalbard. De ligger med en afstand, der ofte får turister til at besøge begge steder under et ophold på øerne. Søvejen mellem byerne er i sig selv et interessant møde med den storslåede natur og med kig til både historiske minesamfund og gletsjere.

Longyearbyen er som så mange andre steder på Svalbard startet som mineby, men i dag har den meget andet at tilbyde turister. Butikker, restauranter, et museum og mange udflugtsmuligheder ligger lige for. Longyearbyen fungerer også for de fleste som stedet for det primære ophold på Svalbard, selv om der også ligger et hotel i Barentsburg.

En særlig tid er om sommeren, hvor solen skinner døgnet rundt i flere måneder, og midnatssolen er en imponerende oplevelse. Lige så stort et indtryk er nordlyset, der hersker i den mørke tid, der strækker sig over vinteren. Svalbard har på den måde flere sæsoner og har noget at byde på for alle, der leder efter et afsides placeret rejsemål med særlige oplevelser.

Topseværdigheder

    Longyearbyen

    Longyearbyen

    Longyearbyen er med cirka 2.000 indbyggere den største bosættelse på Svalbard, og byen fungerer som øgruppens administrative og kommercielle centrum. Politisk administreres Svalbard af Norge, og den norske regerings øverste repræsentant er Sysselmannen, der skal sikre, at Norges rettigheder og forpligtelser i forbindelsen med Svalbardtraktaten fra 1920 overholdes.

    Longyearbyen er opkaldt efter amerikaneren John Munroe Longyear, der med virksomheden Arctic Coal Company etablerede byen som minesamfund i 1906. Byen hed dengang Longyear City, og den blev købt af Store Norske Spitsbergen Kulkompagni i 1916. Ti år senere fik den sit nuværende navn.

    Den tyske Kriegsmarine ødelagde hovedparten af byen under 2. Verdenskrig, hvorefter den er blevet genopbygget og løbende udbygget. I dag præger turisme, forskning og administration frem for den tidligere så dominerende minedrift.

     

    Svalbard Museum

    Svalbard Museum er et tværvidenskabeligt museum, hvor man kan opleve Svalbards kultur, historie, natur og den forskning, der foregår på og om øgruppen.

    Gennem historiefortælling og effekter i den arkitektonisk fine museumsbygning kommer man tilbage til den hollandske genopdagelse af Svalbard i 1500-tallet og følger udviklingen til vor tids samfund med minedrift, turisme og polarforskning.

    Svalbards natur til lands og til vands får man også et indblik i her. Klimaet er polart, men der er vegetation på øerne, og ikke mindst i havet foregår en stor biologisk produktion. Af dyrelivet på land er isbjørnen mest kendt, og ud over den findes blandt andet tre andre arter pattedyr; Svalbardren, fjeldræv og østmarkmus. Den sidste er kommet til Svalbard om bord på sovjetiske skibe med mandskab og forsyninger til Grumant i midten af 1900-tallet.

     

    Barentsburg

    Barentsburg
    Баренцбург

    Byen Barentsburg er den næststørste by på Svalbard. Den er etableret af De Russiske Kulfelter Green Harbour i 1916 og solgt til hollændere i 1920erne og opkaldt efter hollandske Willem Barents, der genopdagede øgruppen Svalbard i 1596.

    Byen blev solgt til Sovjetunionen i 1932, som med firmaet Arktikugol/Арктикуголь grundlagde et større minesamfund. På trods af norsk overherredømme over Svalbard kan medunderskrivere af Svalbardtraktaten fra 1920 drive miner på øgruppen, og det benytter Rusland sig nu af med Barentsburg.

    I 1943 blev byen nærmest fuldstændigt ødelagt, da det tyske slagskib Tirpitz bombarderede den til ukendelighed. Den senere genopbygning kom i gang fra 1946, og arkitekturen er meget anderledes end det, man fx ser i Longyearbyen. Stilen er sovjetisk med imposante bygninger tilpasset livet og driften i Arktis.

    I Barentsburg boede 435 mennesker i 2011, og der brydes stadig kul, som sælges på diverse markeder. Forsyninger og arbejdskraft kommer fra Rusland og Ukraine, og ud over minedriften er en indtægtskilde de turister, der kommer hertil fra Longyearbyen.

    Når man kommer til havnen i Barentsburg, ligger byen ved toppen af en række trapper. Øverst kan man nyde udsigtens over Barentsburgs havn og over Grønfjorden fra en udsigtsplatform. Der er også her, byens centrum udgår fra. Foran opgangen fra trapperne åbner en stor plads sig, og på tværs går Barentsburgs gennemgående gade, der også er byens hovedgade.

    Centralt i byen kan man som så mange andre steder i det historiske Sovjetunionen se en statue af den kommunistiske statsleder Lenin. Statuen er den næstnordligste i verden; kun en i Pyramiden på Svalbard står tættere på Nordpolen.

    I Barentsburg er der forskellige bygninger, man kan tage et kig på. En af de nyere og mere moderne bygninger er det russiske konsulat, der er verdens nordligste diplomatiske mission.

    Byens skole ligger centralt på hovedgaden, og den er fornemt malet med motiver fra dels det marine miljø og dels katedraler i såvel Norge som i hjemlandet Rusland. Udsmykningen er kreeret af kunststuderende fra Sankt Petersborg.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om Svalbard her.

Andre seværdigheder

    Tovbanecentralen

    Tovbanecentralen
    Taubanesentralen

    Tovbanecentralen er et af mest særprægede og karakteristiske bygningsværker i Longyearbyen, og dens profil kan ses fra det meste af byen.

    Centralen virkede under sin drift som samlingspunkt for det kul, der kom fra forskellige miner rundt omkring byen. I tre retninger kan man fortsat se de træstativer, der på rad og række forbandt centralen med de enkelte miner, og i retning af havnen, hvor kullet blev udskibet, kan man se et stykke af den bevarede tovbane med metalbeholderne, hvor kullet blev transporteret i.

     

    Spitsbergen Luftskibmuseum
    Spitsbergen Airship Museum

    På dette fine museum kan man opleve de spændende og dramatiske ekspeditioner, der med luftskibe udgik fra Svalbard mod Nordpolen. Det drejer sig om skibene America 1906-1909, Norge i 1926 og Italia i 1928.

    Modeller, dokumenter, billeder og effekter fortæller historierne, der også medførte fatale redaktionsaktioner; blandt andet omkom norske Roald Amundsen under sådan et forsøg.

    Museet er detaljeret i gennemgangen af begivenhederne i den arktiske udforskning, og her kan man få et fint kendskab til de mange udfordringer, ekspeditionerne stod over for. Man kan også se længere film fra ture som fx Norges rejse fra Svalbard til Alaska.

     

    Svalbard Kirke

    Svalbard Kirke

    Efter blot 50 dages byggeri stod Svalbard Kirke færdig den 28. august 1921. I 1943 blev Longyearbyen bombarderet af tyske skibe, og ved den begivenhed brændte kirken, der blev genopbygget fra grundstenen i 1956 til indvielsen den 14. august 1958. Kirkens alterstage, dåbskande og dåbsfad i sølv er alle fra den første kirke og var blevet opbevaret i Storbritannien under krigen.

    Svalbard Kirke er bygget og fungerer som kirke for alle beboere på øgruppen, og derved er folk fra fx Barentsburg og Sveagruva også altid velkomne her.

     

    Svalbard Universitetscenter
    University Centre in Svalbard

    University Centre in Svalbard er et offentligt universitet, der blev grundlagt 1993 af den norske stat. Ideen med universitet var og er at tilbyde højere uddannelser inden for arktisk naturvidenskab.

    Der er omkring 350 studerende på det engelsksprogede universitet, og de kommer fra store dele af verden; størstedelen dog fra Norge.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om Svalbard her.

Ture fra byen

    Grumant

    Grumant
    Грумант

    Grumant er navnet på en tidligere sovjetisk bosættelse, der begyndte sin historie omkring 1910. Den blev senere drevet af firmaet Arktisk Kul/Arktikugol/Арктикуголь, der også var aktive i Barentsburg og Pyramiden.

    Grumant havde en overgang cirka 1.200 indbyggere og var derved et større minesamfund. Det blev dog lukket i 1961 grundet faldende produktion og vanskelige udskibningsforhold. Kullet måtte køres ad en bane med 40 centimeter i sporvidde til Colesbugten sydvest for Grumant.

    I dag kan man de forladte bygninger, der står langs kystlinjen mellem Longyearbyen og Barentsburg, hvor mange turister sejler i sommersæsonen. Bygningerne er de tilbageværende af mange flere, som efter nu tidligere norske regler blev revet ned og fjernet af Arktikugol.

     

    Mine 7
    Gruve 7

    At der har ligget mange kulminer umiddelbart rundt om Longyearbyen kan man se med det blotte øje rundt omkring på bjergsiderne omkring byen. Tovbanecentralen og tovbanerne er også et vidne om tidligere tiders intense brydning af de kul, der har givet næring til byen.

    I dag sker de primære brydninger i Sveagruve syd for Longyearbyen og i russiske Barentsburg mod sydvest. Dog kan man se den sidste mine i drift omkring Longyearbyen i området øst for byen.

    Køreturen dertil er i sig selv en oplevelse med store vådområder og et mellem bjergene fladt og i sæsonen fugle- og planterigt landområde. Det giver allerede efter udkørslen fra Longyearbyen et indtryk af Svalbards storslåede natur, og kulminen står som et aktivt industriminde om den tidligere meget større aktivitet i området.

     

    Pyramiden

    Pyramiden
    Пирамида

    Pyramiden er et tidligere russisk minesamfund, som firmaet Arktikugol/ Арктикуголь grundlagde og drev på samme måde som det nuværende Barentsburg vest for Longyearbyen.

    Pyramidens historie startede med grundlæggelse af Sverige i 1910. Den opkaldte den efter det pyramideformede bjerg, der ligger her. Byen blev solgt til Sovjetunionen i 1927, og efter unionens fald drev Rusland samfundet videre til en lukning i 1998.

    Der boede og arbejdede engang omkring 1.000 mennesker i Pyramiden, hvis historie gennem bygningerne vil stå i århundreder i det arktiske klima, hvor nedbrydning sker uhyre langsomt i forhold til andre steder på kloden.

    Arktikugol ejer stadig Pyramiden, som de siden 2007 har sat delvist i stand. Det drejer sig blandt andet om Tulip Hotel og en generatorstation, der gør det muligt for turister at overnatte her.

    Pyramidens byskilt er et af vartegnene i byen, hvis navn her er skrevet på russisk og svensk. Ved det er en pyramide i metalstænger med et kors på toppen. Ved foden af det kan man se en kulvogn med det sidste ton kul, der blev brudt fra byen.

    På byens centrale plads kan man se verdens nordligste Lenin-statue, og rundt om den er offentlige bygninger, boliger og aktivitetssteder som et kulturcenter. Op ad bjergene bag Pyramiden kan man se anlæggene, der førte kul fra byens miner til Pyramidens havn, hvor udskibningen skete.

    I Pyramidens aktive tid var her fodboldhold, svømmeklub, jazzband og i det hele taget en aktiv tilværelse blandt de minearbejdere med familier, der var her på toårige kontrakter, før de returnerede til Sovjetunionen. Omkring Pyramiden er der desuden områder med et mikroklima, der under gunstige forhold tillader et beskedent landbrug, hvilket også blev udnyttet.

Køb og download den fulde PDF Guide
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Shopping

    Svalbardbutikken

    Hovedgaten
    svalbardbutikken.no

     

    78 Grader Taxfree

    Elvesletta

     

    Indkøbsgader

    Hovedgaten

Med børn
Gode links
Historisk overblik

    Skandinavisk opdagelse

    Svalbard menes opdaget af skandinaver i 1100-tallet, og de kaldte øgruppen for Svalbarð, der betyder kolde kyster. Navnet kan også referere til dele af Grønland og øen Jan Mayen, idet landområderne dengang blev anset som sammenhængende. Skandinaverne brugte gennem en tid Svalbard til jagt og fiskeri.

     

    Hollandsk genopdagelse

    Holland var en af 1500-tallets rige europæiske magter, der gennem handel havde skabt både solide indtægter og et internationalt orienteret samfund. I 1596 indførte landet en belønning til dem, der kunne finde Nordøstpassagen nord om Rusland til Asien, og Amsterdams byråd udstyrede to skibe, der skulle gøre forsøget.

    I midten af maj 1596 stævnede Willem Barentz ud fra de hollandske kyster. Den 10. juni kom ekspeditionen til Bjørneøen, og den 17. juni fik de landkending med Spitsbergen, som de derved genopdagede efter århundreder uden menneskelig aktivitet på øgruppen. Barentz med besætninger sejlede rundt i flere fjorde, før de sidst i juni sejlede mod Bjørneøen og videre mod nordøst, hvor Willem Barentz døde den 20. juni 1597 efter at have overlevet vinteren på Novaja Zemlja.

     

    Hvalfangst

    De første jagtekspeditioner i havene omkring Svalbard gik til Bjørneøen, hvortil det engelske Muscovy Company arrangerede en tur i 1604. Målet var en stor koloni af hvalrosser, der efter de følgende års gentagne togter blev lokalt udryddet.

    Fra 1611 var det hvalerne omkring Spitsbergen, som tiltrak fangstinteresserede virksomheder. Engelske og hollandske hvalfangere var der flest af, men der var fx også spanske og franske både i området. Muscovy Company mente, at de havde eneret til fangsterne, og de sendte bevæbnede både til at få konkurrenterne fjernet.

    Den engelske aggression fik Holland til at erklære englænderne ret for ugyldig og havet for frit, mens Danmark-Norges konge, Christian IV, betragtede området som tilhørende hans rige grundet den geografiske tilknytning med ikke mindst besiddelsen af Grønland. I 1615 sendte Danmark-Norge således skatteopkrævere til udenlandske både, der dog udlod at betale.

    I 1614 havde England og Holland reelt opdelt Spitsbergen og havområdet mellem dem, og hollænderne oprettede selskabet Noordsche Companie til formålet. Efter nogle år kom det engelske Muscovy Company i økonomiske vanskeligheder, og derved blev Holland dominerende i fangstområderne. De slog sig ned med base på det nordvestlige Svalbard og tillod kun en begrænset dansk tilstedeværelse. England var henvist sydpå, og franske både til nordkysten og de åbne vande.

    Formelt havde Danmark-Norge ikke opgivet kravet om Svalbard, men området overgik alligevel til en status som terra nullius; et land under ingens suverænitet.

    Hollændernes hovedbase var Smeerenburg på øen Amsterdamøya. Den var hjemsted for omkring 200 ansatte. De samlede aktiviteter på og omkring Svalbard blev gennem 1600-tallet øget til samlet at tælle omkring 10.000 folk og op mod 300 skibe.

    Efterhånden flyttede hvalfangsten fra lands til vands. I stedet for fjordene blev det således det åbne hav og den pelagiske zone, der med teknologiens udvikling blev hjemsted for en stadig større del af aktiviteterne, og med det forsvandt mange af bosættelserne.

    Hvalfangsten varede ind i 1700-tallene, hvor hollænderne løbende neddroslede aktiviteterne for helt at forlade hvalfangsten omkring øgruppen i 1770. Englænderne flyttede deres fangstbåde til andre egne i begyndelsen af det følgende århundrede.

    Gennem den samme tid foregik også andre jagter end hvalfangsten. I volumenmæssigt mindre omfang blev der blandt andet jaget isbjørne, sæler og polarræve.

     

    Udforskning

    Den geografiske udforskning af Svalbard startede for alvor omkring 1610, hvor den udviklende hvalfangst søgte nye områder.

    I midten af århundredet var det konstateret, at Spitsbergen var en ø, og at Svalbard ikke var forbundet med Grønland, som man ellers havde formodet.

    Det var kystlinjerne og havområdet, der var i fokus ved ekspeditionerne, og derved forblev øernes indre ukendt gennem mange år.

    Videnskabelige ekspeditioner blev startet af Rusland med et togt 1764-1766, og denne form for udforskning blev fulgt op af blandt andre Norge, Frankrig, England og Sverige gennem årene. Blandt de kendte ekspeditioner er svenskerne Adolf Erik Nordenskiöld og Otto Torells to ture i 1860erne.

     

    Vejen til Nordpolen

    Svalbard har mange gange i historien været udgangspunkt for opdagelsesrejser mod Nordpolen. Med beliggenheden tæt på Jordens top har det nordvestlige af Spitsbergen været base for en del af disse rejser.

    Flere forsøg på at nå selve Nordpolen blev prøvet fra slutningen af 1800-tallet. Det skete blandt andet i luftballoner og i luftskibe, hvoraf skibet Norge med Roald Amundsen som ekspeditionsleder lykkedes med sit forehavende i 1926. To år senere fløj italienske Umberto Nobile luftskibet Italia på flere togter. På et togt gik det dog galt, og luftskibet styrtede ned.

     

    Minedriften starter

    I slutningen af 1800-tallet startede interesseren for Svalbards råstoffer i form af permanente bosættelser og minedrift.

    Først var svenske Alfred Gabriel Nathorst, der i 1872 etablerede Kapp Thordsen som base for brydning af fosforit. Planen blev dog ikke gennemført, og det blev i stedet kullet, der ledte til den første industrielle minedrift på øgruppen.

    I 1899 startede Søren Zachariassen fra Tromsø brydning af kul i Isfjorden, og han eksporterede kul fra Svalbard nogle år. I 1901 begyndte Bergen-Spitsbergen Kullgrube-kompagni at bryde kul ved Adventtoppen, og første års resultat var 5 ton kul, som de fragtede til deres båd med robåd.

     

    Longyearbyen grundlægges

    I 1896 var rederiet Vesteraalens Dampskibsselskab begyndt at sejle turister til Hotellneset, der ligger ved den nuværende lufthavn på Svalbard. Et præfabrikeret hotel blev sat op, mens turene var ikke rentable og blev derfor stoppet efter åbningssæsonen.

    På en senere turisttur besøgte John Munroe Longyear Svalbard i 1901, og han talte med en ekspedition, der søgte efter kul. Longyear kom igen til øgruppen i 1903, og han endte med at købe rettighederne til brydning på vestsiden af Adventfjorden og udvidede efterfølgende området betydeligt.

    I 1906 startede det amerikanske Arctic Coal Company med John Munroe Longyear i spidsen mine 1a efter at have etableret huse og havneanlæg. Byen blev kaldt Longyear City, og kullet blev brudt 1,2 kilometer fra havnen, hvortil det kom til med svævebane.

    Andre steder på Spitsbergen blev deri denne periode også etableret miner. Sverige åbnede Sveagruva og Pyramiden, mens hollændere etablerede Barentsburg. De to sidste blev senere købt af Sovjetunionen. I 1916 åbnede det norske Kings Bay Kull Kompagni aktiviteter i Ny-Ålesund for at øge selvforsyningen med kul.

     

    Norge og Svalbardtraktaten

    Arctic Coal Company fik økonomiske vanskeligheder i forbindelse med 1. Verdenskrig, og deres aktiviteter blev købt af Store Norske, som senere døbte Longyear City om til Longyearbyen.

    Store Norske byggede nye huse, indrettede hospital og i det hele taget startede udviklingen af den egentlige by, Longyearbyen er i dag. I 1920 blev den første præst og lærer udpeget, og det følgende år blev Svalbard Kirke indviet.

    Turismen begyndte også at udvikle sig efter den første vækst i Longyearbyen. I 1935 begyndte dampskibet SS Lyngen at sejle til Longyearbyen med turister i sommersæsonen.

    Norge var således på mange måder dominerende på øgruppen, og det var da også dem, der fra 1907 havde taget initiativet til at gøre op med den statsløshed og manglende lovgivning, der herskede på Svalbard.

    Her tog landet skridt mod forhandlinger mellem alle de lande, der var involveret i aktiviteter på Svalbard, og det kom til internationale konferencer i 1910, 1912 og 1914.

    Gennembruddet kom efter 1. Verdenskrig ved fredsforhandlingerne i Paris i 1919. Det resulterede med Svalbardtraktaten, som blev underskrevet den 9. februar 1920 af en række lande; dog med Rusland/Sovjetunionen som væsentlig undtagelse. Kun Norge og Rusland havde med baggrund i den naturlige geografi forbindelse med Svalbard. Sovjetunionen underskrev dog aftale i 1924.

    Med Svalbardtraktaten blev øgruppen af del af Kongeriget Norge; dog med væsentlige undtagelser. Beskatning må kun ske for at opretholde administrationen på Svalbard, hvorfor der ikke må ske overførsler til den øvrige del af Norge herfra. Miljømæssigt er Norge forpligtet til at bevare og beskytte Svalbards natur. Borgere fra alle underskriverlande må tage ophold på Svalbard, og Norge må ikke diskriminere mellem dem. Ligeledes må samme lande foretage handel, minedrift og anden industri uden andre hindringer end hensynet til naturen. Militært må Norge ikke befæste Svalbard.

     

    2. Verdenskrig

    Tyskland besatte Norge i 1940, men Svalbard forblev sig selv i den forbindelse. Der var tale om at lade øgruppen besætte af sovjetiske og britiske tropper, men det modsatte den norske eksilregering sig.

    I stedet evakuerede englænderne Spitsbergen. Den 29. august blev alle indbyggerne i bosættelsen Ny-Ålesund flyttet til Longyearbyen, og den 3. september blev 765 personer sejlet derfra til Skotland. Senere blev flere evakueret.

    Tyskerne etablerede en landingsbane og en mindre garnison, der primært fungerede som vejrtjeneste. De trak sig tilbage uden kamp, efter britiske styrker senere indtog Barentsburg med målet at sikre Spitsbergens rige kulminer.

    I 1943 sendte Tysklands Kriegsmarine slagskibene Tirpitz og Scharnhorst samt ni destroyere til Svalbard for at bombe Longyearbyen, Grumant og Barentsburg. Operationen lykkedes, og kun fire huse stod tilbage i Longyearbyen, der forblev affolket til 1945.

     

    Den kolde krig

    I 1944 foreslog Sovjetunionen, at Svalbard blev omdannet til et kondominat under delt norsk og sovjetisk styre, men dette blev afslået i 1947.

    Norsk genopbygning og genskabelse af produktion startede i 1945, mens Sovjetunionen begyndte deres fornyede aktiviteter fra 1946. Efter få år var produktionen fra minerne på niveau med tidligere.

    Da Norge tiltrådte NATO i 1949, protesterede Sovjetunionen over, at forsvarsalliancen ikke kunne øve militær indflydelse på Svalbard, men denne sag blev henlagt. Norge var på den anden side forsigtige med ikke at skabe unødige provokationer; fx blev anlægget af en lufthavn ved Ny-Ålesund forkastet af dette hensyn.

    Behovet for byggeriet af en lufthavn blev dog mere tydeligt, som årene gik. I 1971 blev der indgået et kompromis mellem Norge og Sovjetunionen om anlæg af lufthavnen ved Longyearbyen. Den åbnede i 1975 som lufthavn for både norske og sovjetiske samfund, hvor Barentsburg sydvest for Longyearbyen var klart dominerende.

     

    Svalbard i dag

    Longyearbyen og Svalbard er i dag blevet et mere almindeligt samfund end tidligere tiders minesamfund drevet af udvindingsvirksomheder.

    I 1970erne overgik Longyearbyen således til et ændret styre, der startede med oprettelsen af et byråd i 1971. I dets begyndelse havde rådet dog kun bemyndigelse til at kommentere forslag. Fra 2002 har byrådet haft mange af de samme beføjelser og pligter som andre norske byråd.

    Forskning og turisme er blevet en vigtigere del af Svalbards økonomi, der tidligere næsten hovedsageligt var afhængig af minedriften. Fra 1990erne åbnede hoteller, og med Longyearbyen som øgruppens hovedby og turistcentrum er der udviklet mange aktiviteter. Mest kendte er bådturene, der bringer besøgende til det fortsat aktive russiske samfund i Barentsburg og til den tidligere mineby Pyramiden.