Se på kortet
Yokohama Station Information Center, 1 Chome-1-1 Minami-Saiwai, Nishi Ward, Yokohama, Kanagawa, Japan
Læs om byen
Yokohama er en by, der nærmest er vokset sammen med Tokyo, og som er Japans næststørste by. Yokohama var en mindre fiskerby indtil midten af 1800-tallet, hvor byen blev åbnet for handel med udlandet som en af de første, da den isolationistiske udenrigspolitik, Sakoku (鎖国), blev ophævet i 1853. Herefter voksede Yokohama hurtigt, og byen fik blandt andet Japans første Chinatown, første jernbanestation, kraftværk og gaslamper i gaderne for tegn på den hastede udvikling.
I 1900-tallet blev store dele af Yokohama ødelagt ad to omgange. Første gang var i forbindelse med det store jordskælv, der ramte Kantō-området den 1. september 1923. Det anslås, at over 30.000 af byens befolkning på 434.000 døde af jordskælvet, og der var næsten 48.000 sårede. Under 2. Verdenskrig blev godt 40 % af Yokohama bombet til ruiner af amerikanske bombardementer, og byen måtte for anden gang på kort tid genopbygges.
I dag er Yokohoma en moderne by, hvor man fx kan gå rundt i kvarteret Minato Mirai 21/Minato Mirai Nijūichi (みなとみらい21), der er et forretningskvarter kendetegnet ved mange nybygninger, aktiviteter og nyere seværdigheder som Yokohama Landmark Tower/Yokohama Randomāku Tawā (横浜ランドマークタワー), der med 296 meter åbnede som Japans højeste skyskraber i 1993. I tårnet er der et observationsdæk på 69. etage, hvorfra man kan nyde en panoramaudsigt over Yokohama og det omgivende landskab.
I Minato Mirai 21 kan man også besøge Yokohama Kunstmuseum/Yokohama Bijutsukan (横浜美術館), museumsskibet Nippon Maru (日本丸) fra 1930 og det 112,5 meter høje pariserhjul Cosmo Clock 21. Man kan også tage en tur med svævebanen Yokohama Air Cabin (ヨコハマ・エア・キャビン), der leder over området i en længde på 635 meter, og besøge byens museum for CupNoodles.
Der er flere andre spændende steder i byen som fx Yokohama Chinatown/Yokohama chūkagai (横浜中華街), der har et tydeligt kinesisk præg som landet største Chinatown. Man kan også gå til havneområdet, hvor man kan se tre af Yokohamas historiske bygninger; den gamle toldbygning, præfekturatets kontorbygning og mindehallen for åbningen af havnen. Alle bygninger blev opført i europæisk stil, og de kaldes Yokohamas Tre Tårne/Yokohama Santō (横浜三塔). Det siges, at hvis man kan se alle tre tårne på samme tid, får man et ønske opfyldt.
Yokohama byder også på flere dejlige parker som fx Harbour View Park/Minato no mieru oka koen (港の見える丘公園) og Yamashita Park (山下公園), der begge ligger ved byens havn. Ud for Yamashita Park ligger skibet NYK Hikawa Maru (日本郵船氷川丸) permanent ankret op som et museumsskib. Hikawa Maru blev indsat i drift i 1930, og det blev kendt for at trafikere ruter fra Japan til Nordamerika. I samme område kan man komme op i det 106 meter høje udsigtstårn Yokohama Marine Tower/Yokohama Marin Tawā (横浜マリンタワー).
Topseværdigheder
Yokohama Chinatown
横浜中華街
Yokohama Chūkagai
Yokohama er kendt for at huse en af Japans få kinesiske bydele, Chinatown, og den er den største af sin slags i landet. Chinatowns historie går tilbage til åbningen af Yokohamas havn i 1859, hvor der kom mange kinesiske tilflyttere til Japan i forbindelse med den nye handel mellem blandt andet Yokohamas havn og Shanghai.
Der blev indgået en japansk-kinesisk handelsaftale i 1871, og det fik samhandlen til at stige yderligere. Ifølge japansk lov skulle udlændinge bo i særligt udpegede områder, og det fik kineserne til at samles i det kvarter, der efterhånden udviklede sig til Chinatown.
I 1900-tallet stoppede først den store Kantō-jordskælv i 1923 og siden kampene under 2. Verdenskrig Chinatowns udvikling, men den kom i gang igen. I 1955 blev bydelen formelt til Chinatown, hvilket skete på samme tid som byggeriet af den af indgangsportene, der stadig er områdets vartegn.
I Chinatown kan man opleve kinesisk stemning med masser af butikker og spisesteder, hvor man kan smage på det kinesiske køkken. Man kan også se kinesiske buddhistiske templer, bydelens indgangsporte og forskellige aktiviteter og festivaler, der fx tæller fejringen af det kinesiske nytår.
Museumsskibet Hikawa Maru
日本郵船氷川丸
Nihon'yūsenhikawamaru
Hiwara Maru er et museumsskib, der har en fortid som oceangående liner mellem Japan og Nordamerika. Skibet blev bygget i Yokohama for rederiet Nippon Yūsen Kabushiki Kaisha og sat i drift på sin jomfrurejse mellem Kobe og Seattle den 13. maj 1930.
Hikawa Maru var et er tre skibe af Hikawa Maru-klassen, der alle var opkaldt efter shinto-helligdomme i Japan. Hikawa er således en helligdom i Saitama i den centrale del af landet. Skibet blev kaldt dronningen af Stillehavet på ruterne mellem Yokohama, Vancouver og Seattle, der udgjorde de primære ruter.
Hikawa Maru var kendt for et smukt art deco-interiør, og det sejlede i rutetrafik på USA Nordamerika, indtil det i oktober 1941 blev det sidste af rederiets skibe, der forlod USA indtil det følgende japanske angreb på Pearl Harbor. Inden da havde mange jødiske flygtninge været om bord efter at have taget flugten fra Europa gennem Sovjetunionen.
Under 2. Verdenskrig sejlede Hikawa Maru som hospitalsskib, og gennem krigsårene blev skibet tre gange ramt af miner, men Hikawa Maru kunne repareres hver gang og kom som kun et af to store japanske passagerskibe gennem krigen i behold. Efter nogle år som fragtskib sejlede Hikawa Maru igen som Amerikabåd mellem 1953 og 1960. I dag er skibet åbent som museum, hvor man kan se det smukke interiør fra dagene til havs.
Yamashita Park
山下公園
Yamashita Kōen
Yamashita Park er en dejlig park, der ligger i det centrale Yokohama langs byens havnefront. Parken blev etableret efter det store jordskælv, der ramte Kantō-regionen i 1923, og som havde medført store ødelæggelse i Yokohama og mange andre byer. Man brugte således ødelagte bygning som opfyldningsmateriale i havnen, og derved fik man plads til parken, der åbnede i 1930.
Parken er et af Yokohamas store åndehuller, hvor lokale går ture, deltager i arrangementer, festivaler og mange andre aktiveter, der foregår her. I Yamashita Park kan man også blot nyde udsigten over vandet og til Stillehavsbåden Hikawa Maru.
Man kan også nyde de grønne områder i Yamashita Park, der blandt andet tæller store grønne plæner og parkens smukke rosenhave, der står i vidunderligt flor i sæsonen. Lige syd for rosenhaven kan man lægge mærke til Hotel New Grand, hvor den amerikanske general Douglas MacArthur tilbragte sin første nat efter at være kommet til Japan 30. august 1945.
Yokohama Rødstensmagasiner
横浜赤レンガ倉庫
Yokohama Akarenga Sōko
Yokohama Rødstensmagasiner er navnet på to historiske lagerbygninger, der står på Yokohamas gamle havneområde. Bygningerne står ved siden af hinanden, hvilket de har gjort siden 1913, hvor den nyeste af bygningerne blev opført. Det var to år efter den første, og begge magasiner blev bygget på inddæmmet land, der var blevet fyldt op 1899-1905.
Under det store Kantō-jordskælv i 1923 blev magasinerne beskadiget, men overlevede i det store hele grundet deres armeringer. Efter 2. Verdenskrig blev bygningerne anvendt af de amerikanske besættelsesmyndigheder, indtil de blev givet tilbage til Japan i 1956. Herefter fungerede de igen som toldmagasiner til 1989, hvor containere havde overtaget markedet.
I 1990erne blev rødstensmagasinerne renoveret og nyindrettet, og de genåbnede i 2002. Bygning nummer 1 åbnede som sted for blandt andet kulturaktiviteter, mens bygning nummer 2 blev åbnet som indkøbscenter og med caféer og restauranter. Bygningerne er indbydende, og det er spændende at gå rundt i de gamle rammer.
Museumsskibet Nippon Maru
日本丸
Nippon Maru
Nippon Maru er et forhenværende skoleskib, der i dag ligger i Yokohamas havn som museumsskib. Nippon Maru blev bygget på Kawasaki-værftet i Kobe, og det blev indviet i 1930 sammen med søsterskibet Kaiwo Maru, der er museumsskib i byen Imizu. Skibet blev benyttet som skoleskib for officerer i den japanske handelsflåde.
Nippon Maru er 97 meter langt og har en dybgang på 6,90 meter. Skibet er rigget til som en fire-mastet barque med 32 sejl, der dækker 2.397 kvadratmeter, og der er installeret to dieselmotorer på 600 hestekræfter til hjælpefunktioner. Som aktivt skoleskib var Nippon Maru bemandet med en besætning på 27 officerer, 48 sømænd og 120 elever.