Site logo
Se på kortet
Læs om byen

Szczecin er en af de spændende europæiske byer, der gennem århundreder er blevet påvirket kulturelt og politisk af forskellige lande, ikke mindst Polen og Tyskland. Byens smukke beliggenhed ved Oder-floden tæt på havet har dog også altid åbnet byen som en port ud i verden til først og fremmest landene og byerne omkring Østerøsen.

Dagens Szczecin er på trods af sin beliggenhed i hjørnet af Polen fortsat en international by. Med det polske medlemskab af EU og Schengen-samarbejdet, er byen igen rykket tættere på Berlin, som historisk er en væsentlig del af årsagen til Szczecins udvikling som stor havneby.

Szczecin er sammen med Gdynia/Gdansk en af de to store moderne polske søfartsbyer med den stemning, det skaber. Det er også noget, man kan se nærmere på ved besøg på byens museer.

Med sin åbne byplan, gamle hertugslot, historiske bygninger, store kirker, imponerende monumenter, gode shopping og nærhed til vandet er der et væld af tilbud til turister i Szczecin, og mulighederne fortsætter udenfor byen. Her kan man fx besøge den gamle kultur- og handelsby Stargard Szczecinski eller tage til den polske Østersøkyst med byerne Świnoujście og Międzyzdroje. Der er også kun få kilometer til seværdigheder i Tyskland.

Topseværdigheder

    Rynek Sienny, Szczecin

    Høtorvet
    Rynek Sienny

    Høtorvet er historisk den vigtigste plads i Szczecins gamle bydel. Pladsen står med sine nyrenoverede gotiske og barokke bygninger som et af de smukkeste og hyggeligste steder i hele byen. Stemningen er herlig her og i de få sidegader, der også står smukt restaurerede.

    På pladsen kan man blandt andet se byens gamle middelalderrådhus, der blev opført i gotisk stil i 1400-tallet. I 1677 ombyggede svenskerne det til den på den tid mere moderne barok. Bygningen var Szczecins rådhus indtil 1879. Den tidligere rådhusbygning blev beskadiget under 2. Verdenskrig, og i årene efter blev den genopført i primært gotik og renæssance.

     

    Sankt Jakob Katedral
    Bazylika Archikatedralna św Jakuba

    Szczecins store katedral er et imponerende gotisk bygningsværk fra 1300-1400-tallene. Den blev efter sigende rejst af byens borgere, som var blevet inspireret af Lübecks store Marienkirche.

    Sankt Jakob Katedral var tidligere rigt udsmykket, men meget gik allerede tabt i 1677, da bygningen blev delvist ødelagt under krig. Både i 1894 og under 2. Verdenskrig blev katedralen igen ødelagt, og begge gange styrtede blandt andet tårnet sammen.

    I dag står den imponerende kirkebygning genrejst, og der er indrettet et museum om kirkekunst her. Museet koncentrerer sig om kristendommens historie i Vestpommern. Af særlige ting kan man se klokken uden for den bagvedliggende præstegård. Den stammer fra 1681.

     

    Filharmonien, Szczecin

    Filharmonien
    Filharmonia

    Filharmonien i Szczecin er en byens store kulturelle institutioner. Den blev etableret i 1948 og anvendte byens rådhus på Plac Armii Krajowej som spillested til 2014.

    I 2015 blev den nye og nuværende bygning indviet, og den står som en af Szczecins mest karakterstiske opførelser i moderne design. Det var Studio Barozzi Veiga fra Barcelona, der tegnede filharmonien, som har modtaget priser for sin arkitektur.

     

    Nationalmuseet
    Muzeum Narodowe

    Nationalmuseet i Szczecin er indrettet i et palæ, der blev opført i barok stil af arkitekten G.C. Wallrave i årene 1726-1727. Her lå oprindeligt den pommerske landdag. I 1885-1888 skete en større ombygning, og i 1927 flyttede provinsregeringen til en ny bygning. I den forbindelse blev nationalmuseet etableret her, og i 1930erne blev bygningen ændret til udstillingsformål og facaden tilbageført til barok stil.

    Museet skildrer på spændende vis det vestlige Pommerns historie gennem en række permanente udstillinger om gammel og nyere tid. Man kan blandt andet se malerier, skulpturer, gamle sølvfund, gotisk kunst fra 1300-tallet og polsk kunst fra 1800-tallet.

     

    Hertugerne af Pommerns Slot, Szczecin

    Hertugerne af Pommerns Slot
    Zamek Książąt Pomorskich

    De pommerske hertugers slot ligger hævet over byen og med floden neden for. Her har det ligget siden første halvdel af 1100-tallet, selv om det først var fra 1346 under Barnim III, der blev opført større egentlige bygninger.

    Slottet blev delvist ødelagt i 1428, men efterfølgende udbygget flere gange af blandt andre Boguslaw X og Barnim XI. Hertug Jan Frederik udbyggede og ændrede i 1575-1577 slottet til tidens renæssancestil.

    Den sidste større tilbygning er den nuværende museumsfløj, der blev bygget i 1616-1619 under hertugerne Philip II og Franz I.

    Gennem 1800-tallet blev slottet brutalt indrettet til ikke mindst kontorer, og det ødelagde en stor del af detaljer og indretning fra renæssancen, men fra 1902 skete en tilbageføring til den tidligere stil. Efter 2. Verdenskrig og indtil 1980erne blev slottet hovedsageligt genrejst i den udformning, det havde i slutningen af 1500-tallet.

    Der er indrettet et museum på slottet, hvor man kan se en række genstande og samlinger fra historien, herunder indbo, ure og hertugernes sarkofager.

    Derudover er der indrettet regionalt kulturcenter, opera, hovedsæde for universitetet og andre kulturelle institutioner. Om sommeren benyttes slotsgården endvidere til koncerter. Umiddelbart vest for hovedbygningen ligger hertugernes staldbygning, der blev opført delvist i træ omkring 1600.

     

    Søfartsmuseet
    Muzeum Morskie

    Szczecin har gennem århundreder været en af de vigtige byer rundt om Østersøen, blandt andet med sin rolle som Berlins havneby, og derfor har Szczecin spillet en afgørende rolle i regionens udvikling og søfartshistorie.

    Byens søfartsmuseum blev bygget af Wilhelm Meyer Schwartau og åbnet i 1913. Museet giver en generel maritim beskrivelse af området koncentreret om de slaviske folks påvirkning og udvikling af Østersøens søfart. Ud over udstillingen om søfartshistorien rummer museet en del kunstværker fra fx Afrika og Østersøområdet.

    Fra de store terrasseanlæg uden for bygningen er der en fornem udsigt over Oder-floden og til en del af byens store havneanlæg.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om Szczecin her.

Andre seværdigheder

    Waly Chrobrego, Szczecin

    Chrobry Brygge
    Wały Chrobrego

    Umiddelbart efter Freden i Stockholm, hvor den tyske kejser Friedrich Wilhelm I blandt andet fik Szczecin og det pommerske område, blev konstruktionen af flere forter igangsat. De skulle ikke mindst ligge langs Oder-floden, men blev aldrig fuldført som planlagt.

    Da bystyret i 1873 vedtog at nedlægge byens forsvarsværker, blev områdets langs Oder-floden ryddet. Det skabte plads til at anlægge den perlerække af store og imponerende bygninger, man kan se i dag. Fra starten anlagde byens overborgmester, Hermann Haken, også en promenade med udsigtsterrasse, og den blev til den nuværende Wały Chrobrego.

     

    Dialogcentret for Omvæltning
    Centrum Dialogu Przełomy

    Dette er et af Szczecins nyeste større anlæg, og det er også et af de mest bemærkelsesværdige, selv om det ikke synes af meget i gadebilledet. Anlægget er et museum, der er bygget under jorden, og de enkelte udstillingsrum er særdeles spændende indrettet.

    Centret åbnede i 2016 efter byggestart i 2012. Det skete på Plac Solidarności, der er opkaldt efter fagbevægelsen Solidaritet, der med Lech Walesa i spidsen startede oprøret, der førte omvæltningen fra kommunisme til demokrati med sig i 1980erne. På museet skildres Szczecins nyere historie, som er den efter 1945.

    På pladsen lå der tidligere en række smukke byggerier, som blev ødelagt under 2. Verdenskrigs kampe. Efter oprydning lå pladsen hen som et åbent og grønt område, der nu er blevet bebygget, men på samme tid bevaret som en plads. Det var her, mange af indbyggernes protester i den kommunistiske tid fandt sted.

    Ved Dialogcentret og på pladsens sydøstlige område kan man se Frihedsenglen/Anioła Wolności, der er en jernskulptur til minde om ofrene i december 1970, som faldt under folkelige protester i byerne Gdańsk, Gdynia, Elbląg og Szczecin.

     

    Havneporten, Szczecin

    Havneporten
    Brama Portowa

    Havneporten, den tidligere Brandenburger Tor og Berliner Tor, blev opført i barok af G. C. Wallrave i perioden 1725-1740. Portens opulente ornamentering er skabt af biledhuggerne Damart og Meyer samtidigt med opførelsen.

    På porten er der umiddelbart over selve den historiske gennemgang en fremstilling af sejrsgudinden, der spiller fanfare til ære for den tyske kejser Friedrich Wilhelm I. Øverst kan man se en skulptur af Oder-flodens gud, Viadrus, og et relief af Szczecin.

    Kejser Friedrich Wilhelm I lod denne pragtport opføre efter hans overtagelse af området efter Freden i Stockholm, hvilket er gengivet i portens latinske inskription.

     

    Det Røde Rådhus/Czerwony Ratusz

    Denne store rådhusbygning i fornem pommersk nygotik blev opført 1875-1879. Fra opførelsen lå byens magistrat og byråd her, mens der i dag primært er søfartsrelaterede organisationer og kontorer i den smukke bygning.

    Over hovedindgangen kan man se fire allegoriske figurer, der symboliserer henholdsvis industrien, landbruget, søfarten og videnskaben.

     

    Skt. Johannes Kirke, Szczecin

    Sankt Johannes Kirke
    Kościół św. Jana Ewangelisty

    I 1240 kom franciskanermunke til Szczecin, og de grundlagde i 1300-tallet den gotiske Sankt Johannes Kirke. Kirken har et interessant og velbevaret indre med vægmalerier, et 1700-talsorgel og gravsten, der daterer sig tilbage til 1300-tallet.

     

    Grunwald Plads
    Plac Grunwaldzki

    Den store, cirkulære Grundwald Plads er centrum i det såkaldte parisiske Szczecin. I denne del af byen er der fornemme bygninger rundt om de mange pladser og alleer. Efter forbilleder fra Paris stråler der hele otte gader ud fra netop Plac Grunwaldzki, der derved danner et slags centrum i kvarteret.

     

    Kongeporten, Szczecin

    Kongeporten
    Brama Królewska

    Kongeporten er en del af prøjsernes gamle fæstningsværk om byen, og den blev bygget i barok stil under kejser Friedrich Wilhelm I i årene 1725-1727. Arkitekten er G. C. Wallrave, og indtil 1800-tallet hed porten Anklamer Tor. Porten lå som den nordligste afgrænsning af den gamle bydel.

    Tæt ved Kongeporten, i midten af den store moderne trafikåre, som blev skabt i 1987, kan man se masten fra skibet S/S Kapitan K. Maciejewicz. Masten er fra 1929, og den blev rejst som søfartsmonument i 1989.

     

    Jomfrutårnet
    Baszta Panieńską

    Szczecins gamle bydel var tidligere omgivet af en bymur, som med porte og tårne udgjorde en vigtig del af byens forsvar. Jomfrutårnet er det eneste bevarede af tårnene fra disse middelalderfæstningsværker.

    Tårnet blev bygget i begyndelsen af 1300-tallet og har gennem tiden haft forskellige formål; fx som fængsel. Tårnet blev ødelagt under 2. Verdenskrig og genopbygget i 1970erne.

     

    Garnisonskirken, Szczecin

    Sankt Wojciech Garnisonskirke
    Kościół Garnizonowy św. Wojciecha

    Sankt Wojciech Garnisonskirke er opkaldt efter biskop Vojtěch Adalbert af Prag, der arbejdede for at kristne områderne under de baltiske tyskere; det gjaldt blandt andet Pommern med det nuværende Szczecin.

    Kirken blev opført af arkitekten Krogera i 1905-1909 i hovedsagelig nygotisk stil, der er dog indarbejdet nyromantiske elementer. Tårnet når en højde på 65,5 meter. Inden for i kirkerummet kan man blandt andet se malerier, våbenskjold fra nordvestpolske by og vinduesmosaikker. Vinduet over alteret viser biskop Vojtěch Adalberts død.

    Monumentet i den lille park øst for garnisonskirken er opstillet i den tidligere polske og nuværende ukrainske by Lvov i 1901 og bragt til den nuværende position i 1957.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om Szczecin her.

Ture fra byen

    Miedzyzdroje, Polen

    Międzyzdroje

    På øen Wolins nordkyst ligger badebyen Międzyzdroje, der af nogle kaldes Østersøens Perle. Byen er et pragtfuldt sted at kaste sig i bølgerne ved byens lange sandstrand, og som kulisse lige bag byen ligger højdedraget Pasmo Wolińskie, der når en højde af 116 meter lidt øst for Międzyzdroje.

    De første badehytter blev stillet op i 1835, og siden dengang er der blevet bygget meget i den smukke arkitektoniske stil, der er typisk for området langs Østersøkysten. Midtpunkt for sommerlivet er strandpromenaden og området omkring molen, der rækker 395 meter ud i havet.

    Man kan blandt andet se et museum for øen Wolins nationalpark, Muzeum Przyrodnicze (ul. Niepodległości 3a), på museet beskrives stedet smukke natur, og man kan fx se udstoppede dyr fra området, og i selve parken er der en indhegning med bisonokser samt en skøn natur.

     

    Świnoujście

    Den gamle badeby Świnoujście ligger nord for Szczecin ved Østersøkysten. Specielt byens område mod Østersøen er dejligt med sin mondæne arkitektur og rekreative muligheder langs vandet og i kurbadene.

    Ud over de lange sandstrande og rekreationsmulighederne i dette område er her et nogle dejlige parker, et fiskerimuseum, forretningsgader og forskellige seværdige i det overskuelige centrum, hvor alt ligger i gåafstand. Kun få er nævnt her.

    Umiddelbart vest for Świnoujście, 2 km fra centrum, ligger fodgængergrænsen til Tyskland. Der afgår tog byens vestlige station mod de tyske østersøbadebyer som Ahlbeck og Heeringsdorf, der ikke ligger langt væk. På den måde kan se kombinere turen til Świnoujście med en tur til Tyskland.

     

    Stargard Szczecinski, Polen

    Stargard Szczecinski

    Byen Stargard Szczecinski er en af Vestpommerns ældste byer. Den kan dateres til 700-800-tallene. Der blev relativt hurtigt opført en borg ved den nærliggende flod, Ina, til forsvar af byen af dens centrale beliggenhed som handelscentrum mellem byerne Sanok og Wolin samt mellem Szczecin og Kołobrzeg.

    I midten af 1200-tallet indførte Stargard byrettigheder af hertug Barnim I, og med sin positive handelsudvikling blev byen medlem af Hanseforbundet. I slutningen af 1200-tallet blev der opført bymure rundt om både fortet og byen.

    Gennem 1600-tallet blev Stargard delvist ødelagt af krigene mod svenskerne. Genopbygningen startede kun langsomt, fordi der fortsat var bevægelser af svenske, preussiske og russiske tropper i området.

    Med industrialiseringen og jernbanens komme i 1846, med linjer til Szczecin og Berlin samt senere også til Poznan og Koszalin, oplevede byen igen en økonomisk vækstperiode. Den varede indtil 2. Verdenskrig, hvor byen husede en militærproduktion, der resulterede i en næsten total ødelæggelse af byen inden krigens afslutning. På trods af dette er der en række bevarede seværdigheder samt smukt genopbyggede historiske huse og bygninger.

     

    Ueckermünde, Tyskland

    Ueckermünde

    Ueckermünde er en havneby ved floden Ueckers munding, og kombinationen af det maritime med en meget hyggelige bykerne gør en tur hertil til en oplevelse i det nordøsttyske.

    Historisk blev Ueckermünde første gang nævnt i 1178, og det var en fiskerby. De følgende århundreder voksede byen grundet handel og sin gunstige beliggenhed ved Uecker, og flere større bygninger skød op. Det gjaldt blandt andet det befæstede slot, som Pommerns hertuger lod opføre, kirker og befæstninger.

    I dag besøger mange Ueckermünde for at tage en vandretur omkring den charmerende havn langs Uecker (Altes Bollwerk, Neues Bollwerk), der ligger op ad den gamle bydel. Her er der marked og flere forskellige muligheder for sejlture eller besøg på skibe i sæsonen.

    Man bør dog ikke snyde sig selv for en tur i byens centrum nordvest for havnen. Her kan man se de bevarede dele af hertugslottet (Am Rathaus) fra 1540erne, der i dag er sæde for byens forvaltning, og kirken Marienkirche (Ueckerstraße 86), der er særdeles seværdig.

    Marienkirche er i sin nuværende udgave bygget i årene 1752-1766 i barok og rokoko; dog med et nygotisk tårn fra 1866. Det er kirkens indre, der er noget særligt. Indretningen med balkoner og det malede flade træloft giver et særligt kirkerum.

    Endelig kan man gå omkring hundrede meter længere mod nordvest fra kirken, hvor byens torv, Markt, ligger. Markt er omgivet af en del fine bygninger, og på pladsen er der udeservering i sæsonen og et springvandsanlæg.

     

    Peenemünde Historiske-Tekniske Museum
    Historisch-Technisches Museum Peenemünde

    Dette er et museum, som blev indrettet i 1991 i byen Peenemündes tidligere kraftværksbygning. Museets primære fokus er de tyske raketforsøg og -byggerier, der fandt sted omkring Peenemünde i perioden 1936-1945. Det var her, Wernher von Braun stod i spidsen for nazisternes raketprogram, der nok bedst kendes for V1- og V2-raketterne.

    Wernher von Braun eksperimenterede gennem mange år med raketter, og efter 2. Verdenskrigs afslutning arbejdede han videre for USA. Hans indsats og viden endte med at være Saturn V-raketterne, der bragte amerikanske astronauter i rummet og til Månen.

    Testfaciliteterne i Peenemünde blev muliggjort i 1936, da Luftfartsministeriet i Tyskland købte den nordlige del af øen Usedom af byen Wolgast for 750.000 reichsmark. Herefter blev der anlagt et omfangsrigt kompleks af bygninger, hvor der blev testet raketter med videre. Peenemünde blev flere gange bombet under 2. Verdenskrig med første togt den 17.-18. august 1943.

    På museet er der også andre skildringer og effekter udstillet end von Brauns raketter. Det drejer sig om fx korvet fra DDRs Volksmarine, russiske MIG-fly og jernbanemateriel. Alt i alt er stedet en oplevelse for både historisk og teknisk interesserede.

Køb og download den fulde PDF Guide
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Shopping
Med børn

    Vandland

    Centrum Wodny Laguna
    Gryfino, 25 km S
    cwlaguna.pl

     

    Havnerundfart

    Wały Chrobrego/Dworzec Morski

     

    Vandland

    Ostsee Therme Badeparadies
    Strandallee 143, Scharbeutz, Tyskland, 110 km N
    ostsee-therme-usedom.de

     

    Søfartsmuseum

    Muzeum Morskie
    Wały Chrobrego
    muzeum.szczecin.pl

     

    Nationalpark

    Woliński Park Narodowy
    Wolin, 90 km N
    wolinpn.pl

Gode links
Historisk overblik

    Byens begyndelse

    Området omkring det nuværende Szczecin menes at være bosat af de germanske rugiere, som kom fra det sydvestlige Norge omkring år 100. Rugierne boede her nogle århundreder, før de i 400-tallet drog videre mod syd til Donau-området.

    Byen Szczecins historie går tilbage til 700-tallet, hvor slaviske stammer bosatte sig på den nuværende slotshøj ved floden Oder. Det var en mindre bosættelse, hvor fiskere, håndværkere og handlende slog sig ned. Der var ikke en stor vækst, og byen vedblev med blot at være en mindre landsby de følgende århundreder.

     

    Stetinum boomer

    Bosættelsen Stetinum var til begyndelsen af 1100-tallet en mindre by, der lå i skyggen af den nærliggende Wolin, hvis betydning faldt på denne tid. Det medførte en stor vækst i Stetinum, der voksede til omkring 5.000 indbyggere. Byen var derved hurtigt blevet en af de vigtigste på den sydlige Østersøkyst.

    I vinteren 1121-1122 blev området erobret af den polske kong Boleslaw III, og han lod indbyggerne i Stetinum kristne i 1124; få år senere kunne den første kristne kirke tages i brug.

    Polen var et kongerige, men samtidig sad en hertug i Stetinum, Wartislaw I, som udvidede hertugdømmets territorium mod vest, så det kom til at danne det senere pommerske område. Wartislaw I var den første hertug i hertugdynastiet, som gennem århundreder sad på tronen i Pommern og Szczecin, som siden da har fastholdt sin position som pommersk hovedstad. Overherredømmet over byen og regionen har dog skiftet flere gange; fx blev Stetinum underlagt Det Tysk-Romerske Rige i 1187.

     

    1200-tallets vækst og handel

    Fra årtierne omkring år 1200 inviterede hertugerne i byen tyskere til byen og området for at udbygge det, og i 1237 blev den tyske minoritet bosat væk fra den slaviske majoritet. Det skete under hertug Barnim, som også indførte købstadsrettigheder efter forbillede fra Magdeburg i 1243. Rettighederne introducerede væsentlige nye økonomiske muligheder for byen og for borgerne.

    Byens position ved havet skabte en meget stor handel med øvrige lande og byer langs Østersøen, og Szczecin opnåede medlemskab af Hanseforbundet i 1278. Hansen gav ny vækst i mange byer, og det samme var tilfældet for Szczecins vedkommende. De første århundreder af byens historie var således en lang periode med opblomstring og vækst i både byen og i hertugdømmet.

     

    Brydninger i 1500-tallet

    Handel med korn, sild og salt var ikke mindst det, der havde gjort Szczecin rig og betydende. Oplandet var stort og dækkende ikke blot Pommern, men også Brandenburg og Storpolen.

    Andre byer voksede også disse år, og også de ønskede en del af den lukrative handel. Szczecin kom derfor i stigende grad til at føre handelskrige mod byer som fx Greifenberg og Stargard, der i dag hedder Gryfino og Stargard Szczeciński, og det kom også til en toldkrig med Frankfurt an der Oder.

    1500-tallet var nedgangstider for Szczecin, idet noget af eksporten og handlen med korn gled byen af hænde. På samme tid faldt markedet for sild betragteligt, og det ledte også til nedgange i økonomien i byen, der ellers havde kunnet opføre fine kirker og andre byggerier i de seneste århundreders hansetid.

    Der skete også andre ting i Szczecin i 1500-tallet. Den protestantiske reformation nåede byen i 1534, og i 1570 blev Freden i Stettin indgået som afslutning på Syvårskrigen, der havde raset siden 1563 mellem Danmark-Norge og Sverige.

     

    Den svenske tid

    Trediveårskrigen i årene 1618-1648 blev et vendepunkt for Szczecin. I 1630 erobrede Sverige byen og området, og de opretholdt den militære kontrol med hertugdømmet.

    Den sidste hertug i Gryfici-dynastiet, Boguslav XIV, døde i 1637, og tropper fra Det Tysk-Romerske Rige invaderede Pommen for at sikre Brandenburgs arvefølge til hertugtronen. Svenskerne slog dog angrebet tilbage og fastholdt deres position i regionen.

    Trediveårskrigen sluttede med Den Westfalske Fred i 1648, og med den opnåede Sverige store indrømmelser i det nordtyske område. Sverige fik blandet andet Forpommern, Rügen og udmundingen af Oder; områderne forblev dog tyske rigslen. Kurfyrsten af Brandenburg fik den øvrige del af Pommern, og derved var Szczecins tidligere terrtorium opdalt i to.

    Med Szczecintraktaten i 1653 blev grænsen mellem Brandenburg og Szczecin fastsat, og den svenske konge blev hertug i Pommern. Tiden under svenskerne blev ikke langvarig, for allerede i 1713 begyndte en ny æra i byens udvikling.

     

    Den tyske havneby

    I 1713 blev Szczecin erobret af det Preussiske Kongerige, og byen blev hurtigt væsentlig for Preussen som en garnisonsby og en vigtig handelsby ved Østersøen. Preussen var gået ind i byen for at overvåge en aftalt våbenstilstand, men de blev i byen, som formelt blev preussisk i 1720.

    Preussen udbyggede Szczecin som statens vigtigste havneby. De anlagde et stort fæstningsanlæg i og omkring byen, og handelsmæssigt blev vandvejen til Swinoujscie åbnet; den skabte grobund for en større udvikling af søfarten. Det var i 1731, floden Swine blev omlagt, og i 1739 anlagdes de første havneanlæg i kystbyen Swinemünde; dagens Świnoujście.

    Szczecins placering skabte også en stor transithandel af polske varer, der blev sejlet ad Oder-floden og andre vandveje fra blandt andet Warszawa, Wroclaw og Poznan til Berlin og Magdeburg. Trafikken skabte en stor økonomisk vækst i Szczecin.

     

    Byens industrialisering

    1800-tallet betød en ny udvikling for Szczecins økonomi. Der blev gennemført store ændringer i Preussens administrative systemer som fx nedlæggelse af en række toldbarrierer. Samtidig blev øvrige regler for industrien blev lempet væsentligt. Det stimulerede en vækst i hele området og således også i Szczecin, hvis position som en ledende handelsby blot blev udbygget. Befolkningsmæssigt havde der boet omkring 6.000 indbyggere i 1720, og i starten af 1800-tallet var det stedet til over 20.000.

    Szczecin var inden for Preussen Berlins havneby, og i 1843 blev der anlagt en jernbane mellem de to byer. Kort tid efter blev jernbanen forlænget til Stargard Szczecinski og videre til Poznan og Wroclaw. Szczecin lå centralt på jernbanen, og den igangværende industrialisering i de nuværende polske områder skabte et endnu større grundlag for Szczecins succes som handelsby. Byen blev endnu yderligere attraktiv med bortfaldet af skat på varer i 1857.

    Midten af 1800-tallet blev også tiden for igangsættelsen af en større industrialisering af byen. I 1851 grundlagde to ingeniører fra Hamburg et skibsværft og maskinfabrikker i forstaden Drzetowo. Seks år efter grundlæggelsen blev skibsværftet til stålskibsværftet Vulcan, der blev Tysklands førende helt indtil 1900-tallets start. Værftet og byens øvrige mange nye industrier, inden for stort set alle industrielle retninger, skabte en fortsat god økonomi i havnebyen.

     

    1900-1945

    I 1898 havde tyske kejser Wilhelm II åbnet Stettins nye frihavn, hvilket gav et godt startskud til det nye århundrede, der skulle blive det sidste under tysk herredømme. I år 1900 og igen i 1911 blev flere forstæder langt ind under Stettin, der var i rivende udvikling.

    I 1913 blev kanalen mellem Szczecin og Berlin åbnet, og det betød yderligere transporter gennem byen, der fortsatte som knudepunkt indtil 2. Verdenskrig. Efterdønningerne efter 1. Verdenskrig kunne dog mærkes i Tyskland og også i Stettin. Det var blevet nedgangstider, og den ændrede økonomiske situation fik fx Vulcan-værftet til at dreje nøglen om i 1928.

    I 1933 boede der 272.000 personer i Stettin, der igen voksede i 1939. Her blev der lagt flere forstæder ind under Stettin, der arealmæssigt blev Tysklands tredjestørste på det tidspunkt. 1939 blev også året, hvor en del baltiske tyskere kom til havnen i Stettin. Med den tysk-sovjetiske aftale om Baltikum blev en del tyskere genbosat flere steder i Tyskland, og en del af del kom sejlende til Stettins havn på den vej.

    2. Verdenskrig startede også i 1939, og krigen kom hurtigt til Stettin som vigtig tysk havneby. De første bombardementer af byen fandt sted i 1940, men disse udrettede dog ikke større skader i forhold til dem, der fandt sted senere i krigen.

    I 1943 og særligt i 1944 blev bombardementerne optrappet, og inden krigens afslutning var havnen og omkring 90 % af den gamle bydel lagt i grus. Kampene om byen varede nærmest til afslutningen af 2. Verdenskrig, og efter tysk overgivelse af byen, kunne sovjetiske tropper indtage Stettin uden kamp den 26. april 1945.

    Efter krigsafslutningen indsatte de sovjetiske myndigheder en kommunistisk orienteret tysk borgmester, og den tysk-styrede tid i den ødelagte havneby varede de følgende måneder.

     

    Den polske havneby

    Efter 2. Verdenskrig skulle Szczecin integreres i Polen, som fik myndigheden over byen og området den 5. juli 1945. Her blev den første polske borgmester indsat, og den 21. september samme år blev den nye polsk-tyske grænsedragning trukket. Før denne havde der boet omkring 80.000 tyskere og 6.000 polakker i Szczecin. Tyskerne fraflyttede, og allerede med udgangen af det følgende år boede der flere end 100.000 polakker i byen.

    Opgaven var stor for Polen, og ud over en genopbygning skulle Szczecin bevare betydningen som en af de væsentligste havnebyer ved Østersøen. Det lykkedes, og det skete ikke mindst grundet afskibningen af polske varer fra Schlesiens betydelige industrier.

    Årtierne efter krigen blev Szczecin ikke i samme grad som andre polske storbyer genopbygget i gammel stil. Der blev genrejst nogle få større bygninger som fx det gamle hertugslot og nogle middelalderkirker, men byens udtryk blev en blanding af det moderne Polen med brede boulevarder, grønne områder og i forstæderne store nye boligområder til de mange polske tilflyttere og en bykerne med konturerne fra den gamle tyske handelsby.

    Gennem årtierne med kommunisme i Polen blev der etableret en lang række uddannelsessteder i Szczecin, som også blev industrialiseret; blandt andet blev der anlagt et stort skibsværft i byen.

    Med Polens medlemskab af EU i 2004 og senere optagelse i Schengensamarbejdet er grænserne helt åbnet, og Szczecin på grænsen mellem Polen og Tyskland er på ny rigtig international og den samlende by for hele regionen i området. Med over 400.000 indbyggere er Szczecin da også regionens største by og derved det naturlige centrum.