Site logo
Se på kortet
Læs om byen

Byen Bukhara er et af højdepunkterne på den historiske Silkevej, der forbandt Europa og Asien. Handelsvejene gik gennem Centralasien, og Bukhara var en af de vigtigste byer på strækningen gennem det nuværende Usbekistan.

Bukhara ligger midt i ørkenen, og af den rejser en smuk by sig, hvor nogle af verdens smukkeste islamiske bygningsværker kan opleves. Silhuetten byder på Kalyan Minaret som vartegn med en række af de karakteristiske lyseblå kupler omkring sig. Kuplerne og andet af byens arkitektoniske højdepunkter fordeler sig på religiøse værker i form af fx moskeer, minareter og madrassaer.

Bukhara Ark er en oplevelse af historisk tid, hvor Bukharas emir herskede over byen og områdets emirat. Det var det politiske centrum, mens det religiøse centrum ligger tæt herpå i form af komplekset med Kalyan Minaret som midtpunkt.

Bukhara er også karavanernes by, og det viser sig i form af byens handelscentrum, hvor de mangekuplede historiske indkøbscentre fortsat står, hvor handelsgaderne mødes. Der blev handlet silke, smykker, krydderier og meget andet i disse haller, der fortsat fungerer som butiksarkader. I handelsområdet ligger også et utal af karavansarais, der var overnatningssteder for karavanerne. Mange af disse og byens historiske koranskoler er i dag fx værksteder og restauranter.

Topseværdigheder

    Bukhara Ark

    Bukhara Ark
    Boxoro Ark

    Bukhara Ark er et stort fort, der siden 400-tallet og givet vis lang tid før har ligget på dette sted i forskellige udgaver. Fortet spillede gennem tiden en militær rolle, men det var samtidig også indrettet som en mindre by, der dannede residens for tidernes skiftende regenter.

    Det nuværende fort blev bygget af jord på toppen af tidligere strukturer, der indikerer, at der allerede tidligere havde ligget en slags fæstning på stedet. Oprindelsen kendes derfor ikke med sikkerhed, men i 500-tallet var stedet allerede etableret som sæde for lokale herskere. Således boede emiren her med vesirer, militære ledere og forskellige tjenestefolk.

    Beboerne og arbejderne havde store rammer at bo i. Dimensionerne er nemlig imponerende på Bukhara Ark, hvis perimeter måler knap 800 meter med et område på cirka 4 hektarer bag de 16-20 meter høje mure, hvorimellem hele fortets indre blev rejst på et plateau. Det naturlige plateau kan nemt ses fra øst og i særdeleshed fra nord, hvor klipper udgør en væsentlig del af fortets mur.

    Gennem tiden er Bukhara Ark blevet ødelagt og genopbygget en del gange. Allerede i 900-tallet var der skildringer af disse ødelæggelser og nybygninger, der gik igen i senere århundreder. Det skete fx med mongolernes invasion i 1200-tallet, hvor Bukharas indbyggere beskyttede sig bag fortets mure. Den mongolske hær overvandt dog forsvaret og plyndrede og hærgede anlægget.

    I nyere tid blev Bukhara Ark ødelagt i forbindelse med efterdønningerne af den russiske revolution i 1917. En veludrustet sovjetisk hærenhed under Mikhail Frunzes kommando angreb og erobrede Bukhara fra emiren, der tog flugten til først Dusjanbe og siden Afghanistan, hvor han levede i Kabul til sin død i 1944. Der blev blandt andet udført luftangreb mod fortet, der i høj grad blev ødelagt ved den lejlighed. Teorier går også på, at emiren lod dele af fortets anlæg sprænge i luften under sin flugt. Resultatet var i hvert fald, at cirka 80 % af komplekset blev ødelagt, og at man derfor kun får et lille indblik i det historiske Bukhara Ark ved et besøg i dag.

    Som residens var der indrettet gemakker for emiren og hans koner, et harem, en moské, kontorer, stalde og andet i forbindelse med emirens og dermed statens administration. En stor del findes ikke i dag, og blandt andet brændte træbygningerne under kampene i 1920.

    Man kan besøge fortet, hvis solide mure står smukt genopført. Indgangen sker gennem den store dobbelttårnede portbygning mod vest, der hedder Registanporten. Herfra blev der under baldakinen spillet musik for at underholde folket på den store og foranliggende plads Registan. På Registan, hvis navn betyder et sandet sted, fandt flere historiske begivenheder sted som fx byens offentlige henrettelser.

    Bag Registanporten kommer man først op ad en indre gang, hvorfra emirer og politichefen som de eneste havde adgang til en særlig ridegang, der førte til staldene og den korteste vej til emirens bolig. Ridegangen ligger til højre, og overfor den er der celler fra et af datidens fængsler. I cellerne var der henholdsvis sand, vand og insekter, og med den offentlige adgang til anlægget virkede synet præventivt for byens borgere i forhold til eventuelle kriminelle handlinger.

    Lige fremme ad vejen gennem Registanporten kommer man til Bukhara Arks bevarede moské, der i dag danner ramme om en udstilling af kalligrafi. Man kan naturligvis også se moskéens indretning. Moskéen blev bygget på initiativ af en af Bukharas kronprinser.

    Fra moskéen drejer vejen mod tre ting; anlæggets stalde, emirens tronsal og emirens gemakker. På vejens venstre side i en gyde lå dog forinden vesirens kontor. Her skulle man forbi for at opnå tilladelse, hvis man ønskede at se emiren. På højre side lå emirens stalde, sayisxona hovlisi. I staldene var der flere heste, som emiren brugte på skift. På stedet kan man i dag nyde udsigten fra toppen af fortets mure til pladsen Registan.

    På den modsatte side af staldene ligger Kroningssalen/Marosimxhona, der blev indrettet i 1600-tallet. Det første, man møder, er en mur. Hertil kunne almindelige borgere dagligt gå og fortælle åbent, hvad de mente om emiren, systemet eller andet, som de havde på hjerte. På denne måde kunne folk få afløb for eventuelle aggressioner, mens emiren kunne lytte til, hvilke problemer folket havde. Muren havde på den måde en stabiliserende politisk funktion.

    Bag muren kan man se selve stedet, hvor Bukharas emirer blev kronet. Ceremonien blev senest gennemført i 1911 med tronbestigelsen af den sidste emir. Emiren kom ind under baldakinen, ayvanen, iført en gylden dragt, og her blev han båret op på den centrale marmorsten, som i anledningen var dækket af hvidt kamelskind. Herefter var han officielt den nye emir. I salen, der egentlig er en gård, blev der ellers slået mønt, og under gadeniveauet lå emirens tre skatkamre med henholdsvis guld og sølv, kobbermønter og silketæpper.

    Går man videre ad fortets hovedgade, kommer man til audiensgården, hvor emiren hver morgen kunne besøges. Emiren sad i gårdens midterste vindue og havde folk, der delvist svarede for ham. Folket kunne spørge emiren om særlige ting, og omvendt var det her, emiren kunne fortælle nyheder om lovgivning eller andet samt uddele opgaven, som der ved senere audienser blev spurgt om status på.

    Fra audiensgården er der adgang til Bukhara Arks museum, der ligger i de bevarede dele af emirens residens. På museet er der historiske skildringer, kunsthåndværk, våben, penge, instrumenter, dragter med videre. Man kan fx se nogle af emirens dragter, og billeder af den sidste emir viser en meget kraftig herre. Dette skyldtes ikke fedme, men derimod at emiren bar otte dragter for at syne stor og imponerende.

     

    Abdullah-Khan Madrassa
    Abdullaxon madrasasi

    Denne madrassa blev opført i årene 1588-1590, og den står som et smukt eksempel på samtidens koranskoler i Bukhara. Den rigt udsmykkede og høje facade med de såkaldte guldasta eller små tårne i hjørnerne står i kontrast til 1400-tallets madrassaer under Ulugh Bek. Disse var mere spartansk dekoreret og med minareter i hjørnerne.

    Abdullah-Khan Madrassa er en af Bukharas største koranskoler, og det er værd at se de smukke mosaikker, der traditionen tro er bygget op som stiliserede geometriske mønstre.

     

    Khoja Gaukushan, Bukhara

    Khoja Gaukushan
    Govkushon majmuasi

    Khoja Gaukushan er et bygningskompleks, der hører til blandt de større i Bukhara. Omkring et af byens historiske vandforsyningsbassiner ligger ligger en moské, koranskoler og en minaret, som kun overgås af Kalyan-minareten i den usbekiske storby. Stedet ligger nærmest kun få meters gang fra Bukharas turistkvarter, og alligevel ånder her en høj grad af fred i idyl.

    Gaukushon Madrassa/Gaukushon madrasasi er en koranskole på området, og den blev opført i 1562-1566. Skolen blev bygget med form som et trapez, hvilket var en afvigelse fra den normale rektangulære form. Dette skyldtes de omkringliggende gader, og derved er den indre gårds perspektiv en anelse forskellig fra hovedparten af koranskoler.

    I årene 1573-1579 blev Khodja Kalon Moské/Xo’ja Kalon masjidi opført, og sammen med Gaukushon Madrassa udgør disse to de væsentligste elementer i ensemblet af religiøse bygninger.

    Umiddelbart overfor Khoja Kalon Moské og på den modsatte side af vandbassinet, kan man se den mindre koranskole Abdurakhmoni Alam Madrassa/Abduraxmoni A’lam madrasasi. Skolen blev opført i 1800-tallet, og den er derved noget nyere end stedets øvrige bygningsværker.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om Bukhara her.

Andre seværdigheder

    Bolo Hauz Mosque, Bukhara

    Bolo Hauz Moské
    Bola Hovuz masjidi

    Bolo Hauz Moské er en smuk 1700-talsmoské, der var bedested for Bukharas emirer og deres entourage. Den er bygningsmæssigt seværdig og for både sin rolle for emirerne og som et bevaret moskékompleks med bedehus, minaret og vandbassin.

    Bassinet er ældre end moskéen, og det er et af de eneste af disse bassiner, der er bevaret i dagens Bukhara. Bassinets tilstedeværelse har givet navn til stedet, hvis usbekiske navn hentyder til børnenes pool. Særligt stemningsfuldt er det, når Bolo Hauz’ minerat og ayvan spejler sig i vandet.

    Bolo Hauz Moské blev bygget i 1712 som et kongeligt bedested på initiativ af emirens mor. Den centrale beliggenhed i Bukhara overfor Ark-fortet og pladsen Registan gjorde dig hurtigt moskéen til offentligt velbesøgt. Til og med byens sidste emir, der sad til 1920, blev moskéen benyttet til den muslimske fredagsbøn, hvor emiren på kort tid kunne gå fra sin residens i Bukhara Ark til moskéen, der løbende blev udsmykket i fx det smukke ayvan, der er galleriet med den store kolonnade. Officielt var moskéen ikke moskéen for fredagsbøn, men det var den nemmeste at komme til for emiren, og derfor fik den nærmest denne status.

     

    Modari-Khan Madrassa
    Modarixon madrasasi

    Modari-Khan Madrassa er en koranskole, der blev opført i 1566-1567 til ære for Abdullah Khan IIs mor, hvilket fremgår af stedets navn, der betyder khanens mor.

    Bygningen er karakteriseret ved en fornemt udsmykket portalfacade og en grundplan, der ikke har den traditionelle rektangulære form. Dette skyldes de omkringliggende veje, og resultatet blev et trapez.

    Madrassaen blev udsmykket med smukke majolicakakler, og herudover kan man se en indretning, der er ganske normal for koranskoler. De to etager med beboelse og skolestuer som nicher rundt om den centrale gård giver et harmonisk byggeri, der sammen med Abdullah Khan Madrassa overfor danner et dobbeltensemble; kosh madrassa.

     

    Chashma Ayub, Bukhara

    Jobs Kilde Mausoleum
    Chashma Ayub maqbarasi

    Dette mausoleums tidlige historie er ikke kendt, men en inskription antyder, at det blev bygget under Amir Temur og derved i årtierne omkring år 1400. Det er et minde om Job fra Bukhara, der havde en administrativ stilling som vanddistributør i byen. Med sparsomt vand var det selvsagt en vigtig stilling.

    Chashmai-Ayub betyder Jobs Kilde, og ifølge en lokal legende besøgte bibelske Job stedet, og enten helbredte kildens vand ham for sygdomme, eller også fik han en kilde med helbredende vand til at springe. Den historiske skildring er dog, af Job fra Bukhara distribuerede vand fra den kilde, der den dag i dag findes indvendigt i mausoleet. På stedet havde han sin administration, og folk kom hertil for at købe vand.

    Til minde om Jobs arbejde og udvikling af vandforsyningen byggede man mausoleet som minde. I dag kan man også se Bukhara Museum for Vanddistribution/Buxoro suv Ta’minoti Tarixi Muzeyi i mausoleet. På museet er der en udstilling af effekter og en fin beskrivelse af udviklingen af byens vandforsyning. Historisk set strømmede en flod gennem byen, men ved en jordskælv flyttede vandets vej sig til et sted, der lå mange kilometer fra Bukhara. Der blev anlagt en kanal mellem flodens nye leje og Bukhara, der således blev forsynet med vand på ny. Kanalens vand blev distribueret gennem mange bassiner, der blev gravet over hele Bukhara. Disse ses stadig en del steder i byen; blandt andet ved det nærliggende Ismail Samani Mausoleum.

    I dag står Chashmai-Ayub ved Samonid Rekreationspark, der tidligere var udlagt som en større kirkegård. Det er et harmonisk byggeri, hvis primære karakteristiske del er den koniske kuppel, der rejser sig som et telt over mausoleet.

    Umiddelbart overfor Chashmai-Ayub kan man se et relativt nybygget mindesmærke i form af en bygning. Det er et mindekompleks til Imam al-Bukhari med navnet Imom al-Buxoriy Xotira Majmuasi.

     

    Market, Bukhara

    Bukhara Fødevaremarked
    Buxoro Dehqon bozori

    Buxoro Dehqon bozori er navnet på Bukharas store marked med fødevarer og andre produkter. Med Usbekistans klima og frodighed bugner markedet i sæsonen, og her er abrikoser, ferskner, figner, granatæbler, meloner og meget mere, som er meget indbydende. Udover at købe og smage varerne er et besøg på markedet også spændende med den atmosfære af livlighed, der altid er her.

     

    Kalyan Mosque, Bukhara

    Kalyan Moské
    Kalon masjidi

    Kalyan Moské har status af katedralmoské, hvilket har været tilfældet siden opførelsen i 1500-tallet. Moskéen var dog ikke aktiv som sådan under den sovjetiske periode i 1900-tallet. Kalyan Moské afløste en tidligere moské fra 1100-tallet, og dens dimensioner og indretning giver et imponerende indtryk.

    Kalyan Moské benyttes i dag som fredagsmoské, og den er derved den væsentligste af Bukharas moskéer. Store dele er anlægget, der både rummer en indre gård og mange overdækkede hvælvinger, er dog åben og derved ikke en officiel del af moskéen. Her kan man få indblik i det imponerende byggeris sammensætning. I den vestlige ende af gården menes Djengis Khan at have henrettet flere hundrede bedende.

     

    Ulugh Bek Madrassa
    Ulug’bek madrasasi

    Ulugh Bek Madrassa er en af Bukharas mest kendte koranskoler, og den er en af de tre, der blev grundlagt af politikeren og videnskabsmanden Ulugh Bek i 1400-tallet. De andre to blev bygget i byerne Gijduvan og Samarkand.

    Madrassaen i Bukhara blev opført i 1417 af Ismail ibn Isfaghani på Mirzo Ulugh Beks initiativ. Den er klassisk indrettet med to etager med studerekamre og beboelsesrum omkring den centrale gård. Hertil kommer den fint udsmykkede portbygning, der er den såkaldte iwan.

    Ulugh Bek Madrassa står som et fint eksempel på samtidens stil og derved på byggerierne under timuridernes dynasti. Man kan fx sammenligne stilen med nabobygningen Abdulaziz Khan Madrassa, som er rigere udsmykket og opført under det senere Ashtarkhanid-dynasti. Abdulaziz Khan Madrassa danner i øvrigt sammen med Ulugh Bek Madrassa det såkaldte Kosh Madrassa-kompleks; kosh betyder dobbelt.

    En kendt del af udsmykningen er verset af Ulugh Bek, hvor han opfordrer alle muslimske mænd og kvinder til at søge viden og visdom, idet han som videnskabsmand var klar over, at dette var vejen frem for at udvikle samfundet. I dag fungerer den historiske koranskole som et museum for historien om Bukharas historiske bygningsværker og restaureringen af dem.

     

    Chor Minor, Bukhara

    Chor Minor

    Chor Minor, der på tadjikisk betyder fire minareter, er en seværdig indgangsbygning til en hedengangen koranskole. Chor Minor Madrassa blev bygget i 1806-1807 af en velhavende købmand fra Bukhara, og hans hus lå tæt på Chor Minor.

    Indgangen til købmandens madrassa var den firetårnede og fornemt udsmykkede bygning, man kan se i dag. Købmanden var arkitektonisk inspireret fra handelsrejser i Indien og mod vest, og resultatet blev de smukke tårne og tilhørende kompleks.

    Før selve koranskolens nedrivning bestod anlægget også af en moské, et bassin og madrassaen i et harmonisk arkitektonisk kompleks. I dag kan man se udgravede ruiner af anlægget, og i Chor Minor er der adgang til en sneglegang, der bringer en op på bygningens tag og derved til en fin udsigt. I selve Chor Minor ligger en butik med traditionelt kunsthåndværk fra Bukhara, som blandt andert består af broderier med motiver af granatæbler.

     

    Emirens Palads
    Amir saroyi

    Byen Kagan ligger sydøst for selve Bukhara, og den hed tidligere Ny Bukhara/Новая Бухара, da den blev etableret som centrum for den kejserlige russiske administrations diplomati med Bukharas emir i 1800-tallet. Den russiske planlægning af handelsveje og administration i det centralasiatiske område skete ikke mindst langs jernbanerne, der udviklede regionerne.

    I Bukhara blev jernbanen lagt med en station i byen Kagan, som hurtigt voksede med boliger for jernbanens folk, en ortodoks kirke, told- og bankmyndigheder. Således udviklede Kagan sig til at blive det russiske centrum i Bukhara, hvis emir startede byggeriet af et nyt slot her i 1894. Slottet stod færdigt i 1898 efter design af Alexei Benoit, og det er i dag Kagans største seværdighed.

    Jernbanestationen i Bukhara ligger fortsat i Kagan, der fik sit nuværende navn i 1930erne. Som en del af fornyelsen af det usbekiske jernbanenet, kommer højhastighedstoget Afroisyob også til Kagan, og i den forbindelse opføres en stor ny banegårdsbygning.

     

    Flere seværdigheder og mere info

    Køb pdf-bogen om Bukhara her.

Ture fra byen

    Square, Gijduvan

    Gijduvan
    Gijduvon

    Byen Gijduvan er en mindre by i Bukhara-regionen. Gijduvan er kendt for at være en driftig handelsby med mange talentfulde kunsthåndværkere, hvis keramik står som den nok mest berømte del. Man kan således besøge værksteder, hvor der bliver produceret og håndmalet keramik efter traditionelle metoder og mønstre.

    Bygningsmæssigt er Gijduvan stedet, hvor den berømte teolog fra 1100-tallet, Abdulkhalik Gijduvani, ligger begravet. Det har afstedkommet, at videnskabsmanden og kongen Ulugh Bek grundlagde og byggede en af sine tre berømte madrassaer her. De andre to ligger i henholdsvis Bukhara og Samarkand.

    Ulugh Bek var ualmindelig, idet han blev konge med baggrund som en dygtig videnskabsmand, og viden var årsagen til etableringen af hans skoler. Her skulle studerende stræbe efter ny viden, og selve anlæggene var klassisk opbygget med to etager, hvoraf den ene udgjorde boliger for studerende, og den anden var indrettet som undervisningslokaler.

    Madrassaen i Gijduvan blev opført fra 1437, og den står stadig smukt på Gijduvans centrale plads. Gennem tiden er den øverste etage forsvundet af koranskolen, hvilket er sket efter et af de mange jordskælv, der har rystet Centralasien gennem tiden.

    Ved siden af Ulugh Beks madrassa kan man se en smuk minaret, der blev bygget med stærk inspiration fra den kendte Kalyan Minaret i Bukhara. Minareten her i Gijduvan er dog noget mindre end den i Bukhara. Ved siden af minareten ligger stedets moské.

     

    Registan, Samarkand

    Samarkand
    Samarqand

    Byen Samarkand emmer af en fantastisk stemning og atmosfære, der er taget ud af historiebøgerne om Silkevejen og Amir Timurs store rige. Overalt i byen er der storslåede spor fra herskerens tid i form af bygningsværker i smuk islamisk stil.

    Registan er midtpunktet i det Samarkand, der gennem mange år har været optaget på UNESCO’s liste over verdens kulturarv. Registan er den mest berømte plads i Usbekistan og måske endda i hele Centralasien. Omkring pladsen står tre madrassaer, der hver især er overdådigt dekoreret med de kendte blå kakler i rig mønstervariation. Ikke langt fra Registan ligger Gur-Emir Mausoleum, der fortjener sin plads i historiebøgerne for sin skønhed og inspiration til senere mausoleer som fx Taj Mahal i indiske Agra.

    Samarkand er også stedet, hvor det historiske Afrosiyob lå. Det var på et højdedrag over byen, hvor der i dag fortsat kan ses ruiner fra den gamle bys struktur med blandt andet fæstninger og mure. Der er et museum for Afrosiyob, og i samme område ligger både bibelske Daniels gravmæle og Ulugh Beks observatorium, der i samtidens 1400-tal var en videnskabelig institution af høj kaliber.

    Senere tiders Samarkand blev positivt præget af den russiske tid, der startede med indlemmelsen i det russiske kejserrige i 1868. I det russiske Turkistan blev der planlagt byer og foretaget udvikling efter europæisk mønster, og hele den russisk anlagte bydel omkring gaderne Universitet bulvar og Mustaqillik ko’chasi er i dag blandt de mest stemningsfulde i Samarkand. Her ligger koloniarkitektur, parker og en del fine muligheder for gad mad, spadsereture og diverse underholdning.

    Læs mere om Samarkand

     

    Prince Romanov Palace, Tashkent

    Tasjkent
    Toshkent

    Den usbekiske hovedstad Tasjkent er den største by i Centralasien, og et besøg her er en blanding af historiske seværdigheder, moderne bygningsværker og ægte storbyoplevelser. Allerede siden Silkevejens tid har stedet været et vigtigt strategisk sted på karavanernes ruter mellem Kina og Europa, og der har historisk givet næring til Tasjkent som mødested for regionens kulturer.

    Tasjkent er en storby, hvis gader og pladser er forbundet af metroen fra Sovjetunionens tid, som i sig selv er en seværdighed med samtidens fornemt udsmykkede stationer i lokal stilmæssig inspiration. Byplanen over metroen er præget af brede gader og boulevarder og store pladser i den nye bydel, der er fra den russiske og sovjetiske tid.

    Uafhængighedspladsen og Amir Timur Plads er de to centrale pladser, og de er internt forbundne af Broadway, som byder på shopping, cafeer og en del af de store bygningsværker, som Tasjkent er kendt for. På Amir Timur Plads står en rytterstatue af netop Amir Timur, mens Uafhængighedspladsen er hjemsted for selvstændighedsmonumentet.

    Tasjkent er også kendt som en meget grøn by med mange store parker, som er smukt anlagt for vandreture som egentlige storbyoaser. Tæt på det moderne centrum ligger også Tasjkents gamle bydel, hvor der er gamle moskeer og koranskoler.

    Læs mere om Tasjkent

Køb og download den fulde PDF Guide
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Shopping

    Buxoro Dehqon bozori

    Sulaymon Murodov ko’chasi

     

    Dilkusho Dehqon Bozori

    Mustaqillik ko’chasi

     

    Shaxriston

    Khodja Nurobobod ko’chasi

     

    Toqi Telpakfurushon

    Khakikat ko’chasi

     

    Indkøbsgader

    Khodja Nurobobod ko’chasi, Bahouddin Naqshbandi ko’chasi, Khakikat ko’chasi

Med børn

    Forlystelsespark

    Samoniylar istirohat bogi, Afrosiyob ko’chasi

     

    Aftenshow, musik og dans

    Nodir Devon Begi madrasasi
    Mekhtar Anbar ko’chasi

Gode links
Historisk overblik

    Byens oprindelse

    Bukhara er en af de gamle byer i Centralasien med en historie, der går flere tusind år tilbage i tiden. Arkæologisk kan byeni hvert fald dateres tilbage til år 500 f.Kr., hvor der var en bosættelse på den nuværende Bukhara Ark. Som en oase i ørkenen var Bukhara dog allerede beboet før dette, og det formodes, at der var mange beboelser langs floden Zarafshan. Omkring år 700 f.Kr. opstod den sogdianske kultur, og i år 500 f.Kr. var flere bosættelser blevet samlet på Bukhara Ark, hvor der også var etableret en mur herom, og derved opstod det, der blev til Bukhara.

     

    Tidlige og skiftende herskere

    Ved Bukharas start var området underlagt det persiske rige som vasalstat. Senere kom makedonske Aleksander den Store i 300-tallet f.Kr. under hans felttog fra Balkan mod øst, og den græske kultur kom naturligt nok til at sætte sit præg på Bukhara.

    I byen var der også templer, og Bukhara var et kultsted for tilbedelse af gudinden Anahita. En del af den kultur var, at mange valfartede hertil ved gentagne festivaler, og dette gav grobund for en udvikling af den handel, der gennem Bukharas historie har sat stort præg på byen. Arkæologiske fund fra tiden er blandt andet guldmønter, der understreger Bukharas allerede daværende internationale handelsstatus.

     

    Silkevejen

    Den centralasiatiske handel har altid været associeret med Silkevejen mellem Europa og Kina, og efter det kinesiske Han-dynastis sikring af ruten i 200-tallet f.Kr. blomstrede den til nye højder.

    Bukhara lå strategisk godt på Silkevejen, og her opstod et egentligt marked, der videreudviklede den i forvejen velhavende by. Karavanernes handel med ikke mindst silke voksede og tilførte Bukhara ny økonomisk formåen de kommende århundreder.

    Denne positive situation varede til midten af 300-tallet, hvor Bukhara blev underlagt et styre af mongolske stammer. Det kom til nedgangstider for Bukhara, der dog oplevede en befolkningstilvækst og øget aktivitet i området fra det følgende århundrede.

     

    Områdets religioner

    I 500-600-tallene var flere religiøse retning repræsenteret i Bukhara. Det gjaldt hovedsageligt manikæismen og en form af kristendommen.

    Muslimske hære invaderede det centralasiatiske område omkring Bukhara omkring år 650, og med sig bragte de islam. Som by var Bukhara multikulturel og multireligiøs, og hverken islam eller et arabiske styre vandt indpas før midten af 700-tallet. Det afgørende var Slaget ved Talas i 751, som gjorde araberne til herskere i Bukhara. Med det muslimske styre vandt islam efterhånden indpas og blev den dominerende religion.

     

    Den nye hovedstad

    Efter Slaget ved Talas blev islam stadig mere dominerende, og det samme gjorde de arabare, islam var kommet med. Det ændrede sig i 850, da Bukhara blev hovedstad af samanidernes imperium med Ismail Samani som første hersker; man kan fortsat beundre hans mausoleum i Bukhara.

    Med samaniderne kom en persisk indflydelse i form af både kultur og sprog, og Bukhara rivaliserede med Bagdad som områdets vigtigste by. Under de persiske samanider blev Bukhara kulturelt og intellektuelt center i den islamiske verden, og det samme naturligvis sit præg og sin udvikling i byen.

    Bukhara var i 900-tallet en af verdens største byer med en befolkning, der lå på omkring 300.000. Kun byer som Bagdad og Cairo havde tilsvarende størrelse. Prominente islamister arbejdede herfra, og i det mere taget var dette en storhedstid i Bukharas historie. Samanidernes tid som herskere sluttede i 999 med de tyrkiske karakaniders magtovertagelse.

     

    Nye tider

    Efter samanidernes æra blev Bukhara en del af karakanidernes tyrkiske stat, men det bremsede ikke byens udvikling. Det var fx Aslan Khan, der som karakanid-hersker beordrede opførelsen af den berømte Kalyan Minaret igangsat. Minareten var et samtidigt arkitektonisk mesterværk.

    Nye tider og nye ledere kom til på skift gennem de følgende århundreder, og mest kendt er Djengis Khans ødelæggelse og erobring af Bukhara i 1220. Mongolerne indførte et nyt styre, der blandt andet bestod af embedsmænd fra Kina, som skulle sikre administration af den muslimske befolkning i Centralasien.

    Djengis Khans efterfølgere regerede det mongolske rige, indtil krigsherren Timur i 1300-tallet overvandt styret og skabte sit eget storrige med udgangspunkt i nærliggende Samarkand. Bukhara blev erobret i 1363.

    Timur skabte et rige, der strakte sig fra det nuværende Tyrkiet til Indien og fra Det Arabiske Hav til områderne nord for Kasakhstan. Han nedstammede fra mongolske krigere, og han betragtede sig selv som efterkommer og arvtager efter Djengis Khan.

    Timur døde i 1405, og hans timuridiske dynasti regerede det usbekiske område til starten af 1500-tallet. Det skete som et samlet rige indtil og med Ulugh Beks regeringstid. Ulugh Bek var videnskabsmand, og han blev konge med fokus på lærdom; som er synligt tegn herpå grundlagde han tre koranskoler, hvoraf den ene fortsat kan ses i Bukhara. Senere blev riget opdelt, og der kom lokale regenter i fx Bukhara og Samarkand.

     

    Khanatet Bukhara

    De nye herskere i Bukhara grundlagde et khanat med centrum den gamle handelsby. Det var det usbekiske shaybanid-dynasti, der regerede, og under blandt andet Abdullah Khan i anden halvdel af 1500-tallet blomstrede Bukhara, hvor studerende og lærde kom til i stort volumen. Kunsten og litteraturen florerede, og der blev etableret flere skoler og et fornemt bibliotek i byen.

    Shaybaniderne regerede til 1599, hvor Janid-dynastiet kom til magten. De kom fra Astrakhan og herskede over Khanatet Bukhara indtil 1747.

     

    Emiratet Bukhara

    I 1785 opstod Bukhara som et emirat mellem floderne Amu Darya og Syr Darya. Tidligere blev det kaldt Transoxiana med hovedstad i Bukhara, og emiratet bestod til 1920.

    Emiratets udvikling startede med lokale embedsfolk, de såkaldte ataliqs, stigende magt i et svækket khanat gennem 1700-tallet. En ataliq havde stor magt som blandt andet tutorer fra khanernes børn, og de overtog den reelle magt, mens de lod nogle nogle khaner sidde som marionetter, før selve emiratet blev etableret.

    Det Russiske Kejserrige ekspanderede gennem 1800-tallet, og Centralasien var et af områderne, der blev indlemmet i zarens imperium. Bukhara Khanat tabte et opgør mod Rusland i 1868, og Rusland erobrede emiratets territorium i årene 1868-1873. Emiren blev på sin trone underlagt zaren, og emiratet blev endda udvidet, idet emirerne støttede Ruslands kampe mod fx Khiva.

    Under den russiske tid kom et opsving i økonomi med den russiske handel, og Bukhara blev forbundet med andre regioner gennem først Den Transkaspiske Jernbane til Krasnovodsk ved Det Kaspiske Hav og senere via Tasjkent til Orenburg i det europæiske Rusland. Bukharas station blev etableret sydøst for byen, og her etablerede den russiske administration byen Ny Bukhara, der havde russisk byplan, boliger, kirke, administration og andet, der hørte til administration af området.

    Ny Bukhara havde nogle tusinde indbyggere, mens Bukhara selv havde en befolkning på omkring 70.000. Bukhara var omgivet af mure og bastioner, og her var mange madrassaer, moskeer og markeder. Centralt som politisk centrum i den gamle by lå Bukhara Ark som emirens residens og kontorer.

     

    Den sidste emir

    I 1911 blev emir Mohammed Alim Khan kronet som emir i kroningssalen i Bukhara Ark, og det skulle blive den sidste kroning i emiratets historie. Mohammed Alim Khan ønskede at fastholde sin magt, og oppositionen i emiratet sluttede sig til de sovjetiske bolsjevikker i kølvandet på den russiske revolution. I 1918 meddelte kommunistiske støtter, at byen var klar til at støtte bolsjevikkerne mod den konservative emir.

    Bolsjevikkernes hær marcherede til Bukharas porte og forlangte overgivelse, men emiren forsvarede emiratet og Bukhara, der i sig selv aldrig for alvor var blevet annekteret af Rusland. Det skete ved at lade den russiske delegation henrette, ødelægge installationer som jernbanen mod den sovjetisk-kontrollerede Samarkand og generelt indlede en hellig krig mod alt russisk.

    Den sovjetiske hær trak sig tilbage til Samarkand, men for emiren var det en stakket frist. Den 16. august 1920 besluttede bolsjevikkerne at styrte Bukharas emir, og blot 12 dage senere angreb byen. Det kom til hårde kampe, hvor den sovjetiske hær under ledelse af Mikhail Frunze var emirens støtter overlegen. Efter fire dages kampe blev emirens palads ødelagt, og det røde flag blev hejst i Kalyan Minaret, der var symbolet på Bukhara. Emiren flygtede til Afghanistan, og samme år blev Bukharas Folkelige Sovjetrepublik etableret.

     

    Sovjetunionen til i dag

    I 1925 blev det tidligere emirat optaget i Usbekistans Sovjetiske Socialistiske Republik, og dermed var området integreret i Sovjetunionen, der blev afløst af et selvstændigt Usbekistan i 1991.

    Under den sovjetiske tid blev Bukhara og området omkring byen udviklet med nye kvarterer, landbrugsproduktion og andet, der industraliserede byen. Umiddelbart syd for Bukharas gamle bydel blev den nye sovjetiske by planlagt med brede gader, store pladser, en statue af statslederen Lenin og store offentlige byggerier som fx administration og boligblokke i den voksende by.

    Bukhara er en ørkenby, og under Sovjetunionen blev stadig større dele af det tørre land opdyrket gennem kunstvanding. Bomuldsproduktionen steg betydeligt, hvilket fortsat ses i områderne omkring byen.

    Store restaureringsarbejder blev iværksat under den sovjetiske tid, og disse er videreført under det selvstændige Usbekistan, der fortsat investerer i byen. Det sker fx i nye motorveje og videreførelse af højhastighedstoget Afrosiyob fra Samarkand til Bukhara.