Site logo
Se på kortet
Læs om byen

Den skønne og smukt beliggende Tel Aviv er en storby med på en gang skyskrabere, gågader, shoppingcentre, museer og på samme tid store parker og en kilometerlang sandstrand i hjertet af byen. Det er en god cocktail for oplevelser og rekreation.

Lokale bruger Tel Avivs strandpromenade til at cykle, løbe, bade eller bare slappe af til Middelhavets milde brusen. Vejret er varmt så godt som hele året, og promenaden summer altid af liv. Langs stranden ligger højhuse på stribe, og mod syd kan man se det gamle Jaffa rejse sig i horisonten med Sankt Peter Kirke som karakteristisk silhuet.

Tel Aviv-Jaffa er to byer, der i dag er vokset sammen. Tel Aviv er den moderne storby fra 1900-tallet, mens Jaffas historie går flere tusind år tilbage. Derved er der store arkitektoniske kontraster mellem byerne. Tel Aviv er vidt berømmet for sine utallige fine eksempler på Bauhaus-byggerier, og den såkaldte hvide by er som samlet arkitektonisk hele optaget på UNESCO’s liste over verdens arv. Det gælder blot om at gå på opdagelse i gaderne.

I Jaffa er byggestilen gammel med smukt restaurerede huse, pladser, kirker og museer. Byen ligger på et højdedrag, hvorfra der er en fornem udsigt til Tel Avivs skyline. I modsætning til Tel Aviv er gaderne smalle, og også her kan man blot lade sig trække med at stemningen og fx finde små pladser mod Jaffas gamle havn.

Topseværdigheder

    Tel Aviv Promenade, Israel

    • Tel Aviv Promenade: Tel Aviv Promenade er en dejlig promenade langs Middelhavet i hele det centrale Tel Avivs udstrækning. Langs promenaden er der mange strande, hvor badning fra det fine sand er en fornøjelse. Her er cykelstier, løbebaner, barer, restauranter, hoteller, parker og meget andre, der gør promenaden til en magnet.
    • Bauhaus Center: Bauhaus Center er en organisation, hvis arbejde er fokus på Tel Avivs betydelige arkitektoniske arv af bygninger i med udgangspunkt i Bauhaus-skolen i Weimar. Tel Avivs Bauhaus-arkitektur blev i 2003 anerkendt af UNESCO som verdensarv.

    Museum of Art, Tel Aviv

    • Tel Aviv Kunstmuseum/Tel Aviv Museum of Art: Dette er Tel Avivs førende kunstmuseum, og dets fokus er international kunst fra 1900-tallet til i dag. Man kan opleve de forskellige genrer, der har præget denne tid, og der er både permanente og skiftende udstillinger af diverse værker og samlinger.
    • Museet for Det Jødiske Folk (Beit Hatfutsol)/Museum of The Jewish People: Dette er et museum, der er etableret til at beskrive det jødiske folks historie. På museet kan man lære om den jødiske historie og se tiden skildret fra jødernes deportation fra Israel i 500-tallet f.Kr. til jødernes tilbagevenden til deres land fra 1800-tallet til dagens jødiske samfund.

    Jaffa, Israel

    • Jaffa: Jaffa er den sydlige del af byområdet Tel Aviv-Jaffa, og den ligger som en gammel konstrast til det nye og moderne byggeri i Tel Aviv. Jaffas gamle bydel er det stemningsfulde historiske Jaffa, og området omkring pladsen Kdumim Square er fornemt restaureret.
    • Den Store Synagoge/Great Synagogue: Den Store Synagoge er Tel Avivs største synagoge, men ikke nødvendigvis den mest travle. Synagogen blev designet af Yehuda Magidovitj i 1922 og færdiggjort i 1926. Den oprindelige bygning fra 1920erne var domineret af den store kuppel, som fortsat pryder synagogen.
    • Flere seværdigheder og mere info: Køb pdf-bogen om Tel Aviv her.

Andre seværdigheder

    Rabin Square, Tel Aviv

    • Rabin Plads/Rabin Square: Rabin Square er en af de største pladser i Tel Aviv. I den sydlige ende kan man se byens mindesmærke for 2. Verdenskrigs holocaust. Monumentet er udarbejdet på en måde, så det set oppefra danner en Davidsstjerne.
    • Meir Park: Meir Park er en af Tel Avivs mindre parker, og den er et velbesøgt åndehul midt i den israelske storby. Parken åbnede i 1944 og er et skønt sted for at afslappende spadseretur.

    Dizengoff Square, Tel Aviv

    • Dizengoff Plads/Dizengoff Square: Dizengoff Square er den centrale plads i Tel Aviv, og det har den været siden udlægningen af stedet i 1930erne. Dizengoff Square er i dag et trafikknudepunkt, hvor der er bygget et spadsereområde over vejen i gadeplan.
    • Polishuk Hus/Polishuk House: Dette hus blev designet i 1934 af arkitekterne Shlomo Liaskovsky og Yaakov Orenstein. Det står som et af de bedste eksempler på et kontorbyggeri blandt Tel Avivs mange opførelser i Bauhaus-stil.

    Independence Hall, Tel Aviv

    • Uafhængighedssalen/Independence Hall: Huset Independence Hall er bygningen, hvor Israels uafhængighedserklæring blev underskrevet. På denne måde blev staten Israel udråbt netop her, og det skete den 14. maj 1948 klokken 16. Denne store begivenhed er der nu indrettet et museum for i huset.
    • Bådehuset/Boat House: Dette hus er designet af Shimon Hamadi Levi og bygget 1934-1935. Boat House er en af Tel Avivs mest kendte opførelser i Bauhaus-arkitekturen, der er allestedsnærværende i den israelske storby.

    Sankt Peter Kirke, Tel Aviv

    • Sankt Peter Kirke/St Peter’s Church: Denne stemningsfuldt beliggende kirkebygning er en franciskanerkirke, der blev indviet i 1654. Interiøret er smukt under det høje hvælvede loft, og man kan se både glasmosaikker og kunstværker af scener fra Sankt Peters liv og gerninger.
    • Pagodehuset/Pagoda House: Pagoda House er et karakteristisk byggeri i eklektisk stil i det centrale Tel Aviv. Huset stod færdigt i 1924, og blandt beboerne i lejlighederne var Polens ambassadør. Den prominente residerende gjorde, at huset fik installeret Tel Avivs første elevator i en privatbolig.

    Ramses II Garden, Tel Aviv

    • Ramses IIs Park/Ramses II’s Garden: På toppen af Jaffas gamle bydel ligger Ramses IIs Park, som er et dejligt grønt område, hvorfra der er en vidunderlig udsigt til Tel Avivs strandpromenade og mange højhuse. Parken er absolut en afslappende tur værd.
    • Jaffa Havn/Jaffa Port: Jaffa Havn er den historisk centrale havn i regionen omkring det nuværende Tel Aviv. I dag er Jaffa Havn et stemningsfuldt område ved foden af byen Jaffa, som der er smalle og stemningsfulde passager til fra havnen.
    • Flere seværdigheder og mere info: Køb pdf-bogen om Tel Aviv her.

Ture fra byen

    Jerusalem, Israel

    • Jerusalem/יְרוּשָׁלַיִם: Jerusalem ligger i Judæs bjerge og spreder sig over utallige bakketoppe i godt 800 meters højde, hvilket giver en klar kontrast til nærliggende Tel Aviv. Byen byder bogstaveligt talt på seværdigheder af bibelske dimensioner, og i de gamle bydele ligger seværdigheder som Gravkirken, Via Dolorosa og Grædemuren.
    • Betlehem/בית לחם: Betlehem er en by, hvis historie i hvert fald strækker sig tilbage til 1300-tallet f.Kr. Byen ligger ganske tæt syd for Jerusalem, og den er ikke mindst kendt som stedet, hvor Jesus blev født. I dag er Betlehem er mindre by, hvis primære indtægt er turistindustrien. Fødselskirken ogMælkegrottekapellet  er de vigtigste seværdigheder.

    Masada, Israel

    • Masada/מצדה: Masada er en af Israels absolutte topseværdigheder, og det forstår man straks ved et besøg her. Masada er en borg, der blev etableret på en 400 meter høj klippetop i Negevørkenen med udsigt over Det Døde Hav og en stor del af den øvrige omegn. Masada har siden 2001 været optaget på UNESCO’s liste over verdens arv.
    • Det Døde Hav/יָם הַמֶּלַח: Det Døde Hav er en saltvandssø, der ligger på grænsen mellem Israel og Jordan. Søen er kendt for sit høje saltindhold og for at være verdens lavestliggende sted på jordoverfladen. Det er en oplevelse af bade i søen, hvor salten holder en flydende.

    Caesarea, Israel

    • Caesarea/קיסריה: Caesarea er navnet på en tidligere romersk havneby, som man kan se fint bevarede ruiner af på den den israelske Middelhavskyst. Stedet blev udgravet fra 1950erne, og resultatet af de anstrengelser er en velbevaret del af Caesareas romerske og senere byggerier.
    • Genesaret Sø/יָם כִּנֶּרֶת: Genesaret Sø er den største ferskvandssø i Israel og et yndet udflugtsmål for lokale og turister. Søen ligger i en højde på omkring 210 meter under havets overflade, og den er efter Det Døde Hav verdens lavestliggende sø. Søen er knyttet til mange episoder i Bibelen, og således kan man tænke sig til nogle af de mirakler, Jesus udførte på og omkring søen; fx da Jesus gik på vandet.

    Haifa, Israel

    • Haifa/חיפה: Haifa er den største by i det nordlige Israel og landets tredjestørste by. Haifa er smukt beliggende ved Middelhavet og Carmelbjerget. Utallige kulturer og ledere sat deres præg på byen og derved bidraget til den smukke storby, man kan opleve i dag.
    • Akko/עַכּוֹ: Akko er en by, der ligger ved den nordlige del af Haifabugten og den regnes som en af verdens ældste byer. Dens vigtighed kan i dag ses i de mange gamle bygningsværker, man kan opleve her; først og fremmest hele den velbevarede gamle bydel, som er optaget på UNESCO’s liste over verdensarv.

    Jericho, Israel

    • Jeriko/יריחו: Jeriko er en by, der ligger mellem Jerusalem og Jordanfloden. Den menes at være en af verdens ældste byer, og udgravninger har givet fund fra en række bosættelser gennem tiden; den ældste går omkring 11.000 år tilbage i tiden.

Køb og download den fulde PDF Guide
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
[INSERT_ELEMENTOR id="31542"]
Shopping

    • Azrieli, Derech Menachem Begin 132, www.azrieli-malls.co.il
    • Dizengoff Center, Dizengoff Street, King George Street, www.dizengof-center.co.il
    • Ayalon Mall, Ramat Gan
    • City Garden, Ibn Gvirol Street
    • Indkøbsgader: Dizengoff Street, Allenby Street, King George Street, Ben Yehuda Street

Med børn

    • Strand: Tel Aviv Promenade
    • Park og aktiviteter: HaYarkon Park, Rokach Boulevard
    • Forlystelsespark: Luna Park, Ganai Hataarucha, www.lunapark.co.il
    • Fuglepark: Zapari, HaYarkon Park, Rokach Boulevard, www.zapari.co.il
    • Dyrepark: Safari, Ramat Gan, www.safari.co.il

Gode links
Historisk overblik

    Den tidlige tid
    Det bymæssigt beboede område omkring Tel Aviv tog sin begyndelse med etableringen af havnebyen Jaffa, der blev nævnt første gang i bevarede dokumenter i år 1470 f.Kr. Arkæologiske udgravninger har dog resulteret i fund, der er ældre, men den tidlige historie er uvis.

    I 1470 f.Kr. var den egyptiske farao, Tutmoses III, på erobringstogt, og ved den lejlighed nævnes det, at han succesrigt vandt herredømmet over Jaffa. Havnebyen er også nævnt flere gange i Bibelen; blandt andet var det herfra, Jonas sejlede, før han blev slugt af en fisk for at være der tre dage, inden den kastede ham op på en strand. Det var også gennem havnen i Jaffa, at træ til opførelsen af Salomons Tempel i Jerusalem kom til området.

    Korstogenes æra
    Med århundrederne vandt kristendommen frem, og fra det hellige land gik religionen sin sejrsgang i Europa, hvor katolicismen vandt udbredelse. Fra flere steder udgik der gennem tiden korstog for at sikre kristendommen i det bibelske land, og i 1099 erobrede Godfred af Bouillon Jaffa fra muslimer, der forlod byen. Med Godfreds succes var korstogenes tid i det nuværende Israel begyndt.

    Godfred af Bouillon forstærkede Jaffas forsvar; det gjaldt både for byen og dens strategisk vigtige havn, som hurtigt udviklede sig til at blive indgangsporten fra havet til kongedømmet i Jerusalem. I 1192 erobrede muslimske Saladin Jaffa, men Richard Løvehjerte vandt hurtigt byen tilbage på kristne hænder.

    1200-tallet blev enden på det kristne herredømme over området. Den tysk-romerske kejser Frederik II havde udbygget Jaffas forsvar i 1223, men dette var ikke nok til at modstå de muslimske hære under mamluksultanen Baibar, der kunne erobre byen i 1268. Ved den lejlighed ødelagde den invaderende hær byens fæstningsværker og dele af havneanlægget.

    Et nyt korstog var planlagt i midten af 1300-tallet, men det fik ikke den ønskede succes. Gennem de følgende århundreder indtraf den største administrative ændring i 1500-tallet, da Det Osmanniske Rige erobrede Jaffa under dette muslimske riges vækstperiode. Jaffa blev herefter styret som en af flere landsbyer i Gaza-regionen.

    1700-1800-tallene
    Under de tyrkiske osmanner voksede Jaffa i en vis grad gennem 1700-tallet. Det skete, efter at den osmanniske regering i Istanbul sendte et øget antal tropper til byen for at sikre den vigtige havn mod ikke mindst pirater og beduiner. Med den øgede militære tilstedeværelse voksede befolkningen i byen til godt 2.000 omkring år 1800.

    1800-tallet bragte forholdsvis stor vækst med sig i Jaffa, men inden da havde Napoleons tropper belejret byen i 1799. En del af indbyggerne mistede livet i kampe eller i den pestepidemi, der ramte Jaffa efter belejringen.

    Væksten kom dog, og fra begyndelsen af 1800-tallet blev Jaffas gamle bymure revet ned for at give plads til ekspansion af byen, der i 1880erne havde 17.000 indbyggere. Det var primært handel med Europa, der bragte velstand og vækst, og de mest handlede varer var silke og appelsiner.

    Sidste halvdel af 1800-tallet blev også der, hvor Jaffas sefardiske jødiske samfund blev suppleret af tilrejsende og tilsvarende jøder fra Nordafrika og af ashkenaziske jøder. Yemenitiske jøder startede den første bosættelse i det, der senere blev til Tel Aviv, udenfor Jaffa i 1881. Flere tilrejsende jøder var tiltrukket af zionismen, og de drog i stigende antal til Jaffa efter den første aliyah, der startede 1881 og varede til 1903. I 1880-1890erne grundlagde de flere bosættelser, der med tiden udviklede sig til kvarterer i Tel Aviv.

    Tel Aviv grundlægges
    I 1906 besluttede en gruppe jøder at etablere en ny hebraisk by, som skulle etableres med moderne standarder inden for fx sundhed og miljø. Tankerne bag byen var drevet af samtidens grønne tanker under den såkaldte Garden City Movement, og som det første blev der udbudt en række jordlodder. Mellem byens boliger skulle der være brede gader, gadelamper og vandforsyning til hvert enkelt hus.

    Regionen var under de muslimske tyrkeres herredømme, og myndighederne forbød jøder at købe land. Forbuddet gjorde, at de første 60 jordlodder blev erhvervet af hollandske Jacobus Kann, der registrerede sig som køber af al jorden for at komme uden om de tyrkiske regler. En af drivkræfterne blev den nye bys tilblivelse var Meir Dizengoff, der senere blev Tel Avivs første borgmester. Hans vision med byen var, at jøder og arabere skulle leve i fredelig sameksistens, og efter Jacobus Kanns køb kunne byen realiseres.

    Den 11. april 1909 stod 66 familier samlet ved det ubeboede nuværende Tel Aviv. De stod samlet for at trække lod om de første 60 jordlodder, og denne begivenheder markerer den officielle grundlæggelse af Tel Aviv. Lodtrækningen fandt sted ved, at man samlede 60 hvide og 60 grå muslingeskaller. Familiernes navne blev skrevet på de hvide skaller, mens jordloddernes numre blev skrevet på de grå. En pige trak skaller fra den ene bunke og en dreng fra den anden. På den måde fandt Tel Avivs første beboere deres nye hjem, og med 66 familier til 60 jordlodder var seks af lodderne blevet delt.

    I løbet af det første år blev byens første mange gader udlagt, og der blev etableret vandforsyning til boliger og andre bygninger, der skød op med den nye by. Herzliya Hebrew High School blev grundlagt som uddannelsessted i 1906, og den var et eksempel på den byudvikling, der fandt sted i den første tid. Skolen blev bygget på Herzl Street, der sammen med gaderne Ahad Ha’am, Yehuda Halevi, Lilienblum og Rothschild var med i det første Tel Aviv.

    1. Verdenskrig og briterne
    Allerede ved 1. Verdenskrigs start i 1914 var Tel Aviv vokset til et areal større end en kvadratkilometer. Udviklingen stoppede dog brat i 1917, det Det Osmanniske Riges administration udviste indbyggerne i Tel Aviv og Jaffa. Året efter kunne jøderne dog vende tilbage, idet osmannerne havde tabt krigen.

    Briterne overtog kontrollen med området fra tyrkerne, og det startede en tid med øget tilflytning til regionen. Det kom også til øgede spændinger mellem arabere og jøder, og den 1. maj 1921 kom de til egentlige kampe med mange døde og kvæstede til følge. Kampene fik mange jøder til at flytte fra Jaffa til Tel Aviv de følgende år, og byen voksede fra 2.000 indbyggere i 1920 til omkring 34.000 i 1925.

    Tel Aviv blev etableret som områdets førende by i denne tid i 1920erne. Økonomisk var den i rivende udvikling, og det var den første by i det britiske Palæstina, som fik elektricitet. Lyset blev tændt i Tel Avivs hovedgader den 10. juni 1923.

    Byplan, udvikling og ny krig
    I 1925 udviklede skotske Patrick Geddes en storstilet byplan for udbygningen af Tel Aviv med gader, pladser, boliger og central beliggende institutioner som administrations- og kulturcenter. En del af denne plan blev realiseret efter hensigten, men med 1930ernes stigende antal flygtninge fra Europa blev en anden del udviklet med højere boligkarreer end tiltænkt.

    I 1934 opnåede Tel Aviv status af en egentlig by, og i de følgende år gik det stærkt med indvandringen. Det var Adolf Hitlers Tyskland, jøderne drog bort fra, og i 1937 rundede indbyggertallet 150.000, hvilket var flere end dobbelt så mange som i Jaffa.

    De mange nye indbyggere bragte ny vækst med sig i økonomi, kultur og logistik. I 1938 blev en ny havn åbnet i Tel Aviv, så man kunne sejle direkte hertil i stedet for til det arabiske Jaffa. Byens to lufthavne, hvoraf den ene i dag kendes som Ben Gurion Lufthavn, åbnede også i denne tid.

    Med de mange emigranter og flygtninge fra Tyskland kom også en del arkitekter, der var uddannet på og med Bauhaus og modernismen. Disse stilretninger arbejdede de videre med i Tel Aviv, der på denne baggrund blev en af de byer i verden, hvor modernismen satte største præg på gadebilledet. Det var i 1930, den såkaldt Hvide By i Tel Aviv opstod, og denne blev optaget på UNESCO’s liste over verdens kulturarv i 2003.

    2. Verdenskrigs gerninger var forfærdelige år for Europas jøder, der fandt et fristed i Tel Aviv. Byen kunne dog ikke helt undgå krigen, og den 9. september 1940 blev Tel Aviv ramt under bombardementer af byen.

    Tel Aviv i Israel
    Med 2. Verdenskrigs ophør var Europakortet blevet ændret, og der skulle findes en løsning på at skabe en delt fremtid for det britiske Palæstina.

    I FN-regi blev en delingsplan udarbejdet, og med denne plan blev Tel Aviv med 230.000 indbyggere en del af en jødisk stat, mens Jaffa med 100.000 borgere blev en del af den tiltænkte arabiske stat; cirka 30 % af folkene i Jaffa var i øvrigt jødiske.

    Der brød en borgerkrig ud, og den kom til kampe mellem Tel Aviv og Jaffa. Jøderne vandt overtaget, og efter en månedlang belejring faldt Jaffa den 13. MAJ 1948. Herefter forlod store dele af havnebyens arabiske befolkning Jaffa.

    Den 14. maj 1948 erklærede Israel sig for en uafhængig stat, og Tel Aviv blev administrativt centrum, indtil Jerusalem fik status som hovedstad i december 1949. De diplomatiske forbindelser blev dog ved med at præge Tel Aviv, idet hovedparten af ambassader i landet lå og stadig ligger her.

    Med det arabiske nederlag i Jaffa var det uklart, hvorledes Tel Aviv og Jaffa administrativt skulle hænge sammen. Fra 1948 til 1950 blev Jaffa gradvist indarbejdet i Tel Aviv, og i 1950 blev byens navn ændret til Tel Aviv-Yafo for at understrege begge steders historie og placering.

    Højhuse og stagnation
    Tel Avivs udvikling fortsatte gennem 1950erne i den unge jødiske stat. I 1960erne var udviklingen i blandt andet indbyggertallet så markant, at man rev nogle af Tel Avivs lavere bygninger ned for at give plads til landet første højhuse.

    I starten af 1960erne boede der næsten 400.000 i Tel Aviv, og det var et højdepunkt i forhold til de følgende årtier. Gennem 1960-1980erne faldt indbyggertallet gradvist til omkring 315.000. En af de medvirkende faktorer var de stigende boligpriser, som gjorde det svært for unge at købe bolig i det populære Tel Aviv.

    I starten af 1990erne så alt stadig ikke lyst ud. Irak affyrede Scud-missiler mod Israel og Tel Aviv, og selv om det effektive israelske forsvar stod imod angrebene, skabte missilerne selvsagt overskrifter. I alt 74 israelere døde dog i forbindelse med de irakiske angreb.

    Ny boomtime
    Efter nogle årtier i stagnation og fald i indbyggertal bragte 1990erne ny vækst med sig. Det blev gennemført byfornyelser flere steder, og det blev iværksat en særlig indsats for at bevare byens mange modernistiske opførelser.

    I samme periode kom en ny stor indvandringsbølge; denne gang var det fra landene i det tidligere Sovjetunionen, hvor man efter unionens opløsning i 1991 kunne udvandre, hvis man ønskede det. Nye højhuse og nye højteknologiske virksomheder var nogle af de manifeste resultater fra 1990erne, og det var med til at etablere Tel Aviv som et vigtigt økonomisk og finansielt centrum.

    Tel Aviv blev angrebet med Scud-missiler i 1991, og gennem 1990erne rasede den første INTIFADA, som krævede mange ofre ved arabiske selvmordsangreb. De seneste år har bragt en relativ ro, og i 2009 kunne Tel Aviv fejre sine første hundrede år siden grundlæggelsen.